Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se on mun puolesta jo myöhäistä kun olen siirtynyt pimeyden puolelle.
Hahaha Mä luin Mikrobitin 30D:n ja Nikonin vastaavan vertailun ja arvioinnin ja siinä ainakin sanottiin, että muutos 20D:hen on minimaalinen.
Olen kyllä alkanut pohtia 20D:n ostamista käytettynä. Se on myös potentiaalinen vaihtoehto. Onneksi tässä on vielä aikaa pohtia ja suunnitella vielä. Rauhallisin mielin tässä mennään eteenpäin eikä tehdä hätiköityjä päätöksiä.
Sitten, kun pääsee vakituisesti kunnon duuniin eli joskus 3 vuoden kuluttua, on varaa ostaa sitten hienompiakin juttuja
Mä voisinkin tässä samalla kysellä noista objektiiveista. Polttovälin käsite on vielä vähän epäselvä, joskin ymmärrän sen perusperiaatteen, että mitä pienempi luku sen laajempi kuva kohteesta ja mitä suurempi luku sen pienempi kuva. Ja sitten on se valovoimaisuus lisäksi.
Sitä en taas aina ymmärrä, miksi joissain objektiiveissa on niin valtava hintaero (esim. L-sarjan objektiivit on hirveän kalliita) ja sitten niissä on myös joitain omituisia merkintöjä, jotka ei ole auennut, esim. USM.
Toiseksi mietin sitä, että Mike suositteli objektiiviksi 50/1.8. joka on siis kiinteäpolttovälinen (olikohan se sana tuo) ja valovoimainen, mutta miksi se on parempi vaihtoehto kuin tuo kittilinssi 18-55mm, jolla kuitenkin voi jonkin verran zoomailla?
Omat kuvaustarpeeni löytyvät sukulaislasten touhuja kuvatessa ja olisi kiva päästä kuvaamaan vähän kauempaa (kuitenkin lähikuvia), kun ne tuppaa vähän häiriintymään, kun roikun siinä vieressä kuvailemassa
Puolentoista tonnin kamerarunkoa oot siis hommaamassa, vaikka valokuvauksen perusteista ei oikeastaan ole mitään hajua? Mikä se sun nykyinen pokkaris on, ja mitä odotat digitaalijärkkärin tekevän paremmin?
Ja myös tuo viimeisin viesti... En tiedä mitä sitten olet säädellyt kamerastasi jos et kerran automaatilla kuvaa.Polttovälin käsite on vielä vähän epäselvä, joskin ymmärrän sen perusperiaatteen, että mitä pienempi luku sen laajempi kuva kohteesta ja mitä suurempi luku sen pienempi kuva. Ja sitten on se valovoimaisuus lisäksi.
Tästä päättelin muun muassa
Ja myös tuo viimeisin viesti... En tiedä mitä sitten olet säädellyt kamerastasi jos et kerran automaatilla kuvaa.
Sanotaanko nyt että se vain paistaa läpi.
Mutta mutta, noilla mainituilla objektiiveilla ei myöskään kuvata makrokuvaa. Järkkärillä tarvitset sitä varten oman objektiivinsa. Fiksu makrolasi maksaa viitisen sataa euroa lisää. Noissa putkissa ei myöskään ole kovin pitkää telepäätä, eli niillä ei myöskään kuvata kauempaa lähikuvia. Paitsi tuolla 55-200, jonka piirto on suttua ja häiriöitä riittää, eikä valovoimaakaan ole. Tuolla voi kuvata ulkona, sisällä se on niin pimeä että käsivaralta kuvatessa kuvista tulee tärähtäneitä ilman salamaa. Järkevämpi salama maksaa jotain 250 lisää. Valovoimaisempi telezoom maksaa taas viitisen sataa lisää.
Kokeile säätää sitä aukkoa kamerastasi niin muuttuu se syväterävyys siinä missä järkkärilläkin.
Saatathan sä jotain tietääkin, mutta ainakin kätket sen hyvin.
Pokkareilla se syväterävyys on kyllä niin tolkuton, että taitaa olla vaikea saada taustaa blurraantumaan esim. rintakuvasta tai jopa passikuvatyyppisestä rajauksesta.Kokeile säätää sitä aukkoa kamerastasi niin muuttuu se syväterävyys siinä missä järkkärilläkin.
Mikä asennevamma sulla nyt on?
Ihme tiuskimista herneiden nenään vetämistä. Jos sä tiedät mitä eroa on erilaisilla objektiiveilla ja mikä niissä tekee hintaeroa, niin miksi sitten kysyt sitä?
Ja miksi ihmeessä olet hommaamassa ihan vääränlaista kalustoa käyttötarkoituksiisi, jos tiedät mitä haluat kameralta?
Vai onko vaikeaa myöntää ettei olekaan aina oikeassa?
Lukaise nyt nuo mun viestit uudestaan. Ei tässä pohjimmaisena tarkoituksena vittuileminen ole, ja tuolla on vinkkejäkin seassa. Anteeksi jos tuossa vähän provosoiduin välissä, mutta et säkään mitään opi tai hyödy jos et voi muita kuunnella.
Ei näistä asioisa kannata hermostua.
Mielipiteet on hivenen kuin persereikä, jokaisella on omansa.
Hivenen kun perustaa kyselyjään sille, että tutkii oma-alotteisesti asiaa, välttää helposti monet ikävät vastaukset. Siksi tuo Hedgehoen kirja on aika mainio perusopus. Siellä on monet asiat selitetty paremmin, kuin meistä kukaan osaa selittää.
Mutta kaikkea ei voi saavuttaa huokeilla objektiiveilla. Marco-käsite esim. on aika häilyvä nykyaikana, eikä enää aivan sitä että kohde on saman mittainen 'filmipinnalla' kuin se on oikeasti ja siitä suurempaan jne. kutsuttiin aiemmin macroiksi. Nyt kun markkinamiehet voi pyöritellä kaikkea kerrointa, mekapimppelssiä ja tarkennusetäisyyttä mainoksissaan, niillä myydään loppupelissä aivan täyttä paskaa tietämättömille ostajille.
No kysyä voi, pyrin ainakin itse vastaamaan suhteellisen neutraalisti ja omien kokemuksien opettaman kaltaisesti.