Jos koneesi boottailee itsekseen tms...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
... niin vika saattaa olla BIOSin virta-asetuksissa.

Mulla tietokone oli jo kauan aikaa tehnyt niin, että se satunnaisesti boottasi itsensä, kesken surffailun, tai pelaamisen tai vaikka vain hiiren heiluttelun. Ihmettelin, onko vika muistissa, vai näytönohjaimessa. Formatoin C:n, asensin Windows XP:n tilalle Windows 2000 Pro:n, ja se auttoi tilannetta, mutta silti tapahtui satunnaisia boottauksia. Pelkäsin jo, että koko emolevy on paskana. Kun yritin asentaa peliä, niin kesken asennuksen sain CRC- virheilmoituksia, kopiointi epäonnistui.

Sitten kaveri neuvoi, että BIOSista voi säätää prosessorille syötettävän virran jännitettä. Tätä jos nostaa pykälän tai pari, niin se auttoi hänellä hieman vastaavissa ongelmissa. Ja se auttoi minullakin! Nimittäin kun nostin jännitteen (CPU Vcore) 1.525 V:stä 1.575 V:een, niin tiedostojen kopiointi alkoi sujumaan ja kone ei ole tämän jälkeen bootannut itseään omatoimisesti.

Minulla BIOS-asetus oli alunperin "AUTO", eli emolevyn oletusasetus ilmeisesti oli hieman liian matala minun kokoonpanolleni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samqqa89 sanoi:
meilläkin alkoi välissä buuttaileen ite itteensä ja siihen oli syynä ,että emon kondesaattorit oli pullistunu
Hm, oliko/onko teillä IBM:n tietokone? Uteliaisuuttani kysyn, koska tuo sama vika nimittäin on tyyppivika ainakin IBM:n IntelliStation- koneissa....

Yksi vaihtoehto miksi kone buuttailee voi olla BIOS:n "lämpövahti"

Itselläni oli tämmöinen amatööri moka jossa kone buuttaili vähän väliä ja ihmettelin että minkä ihmeen takia. Sitten kaveri vähän näppäili BIOS:a ja huomasi että mulla oli laitettu raja koneen kuumenemiselle, eli kun tarpeeksi tuli asteita niin kone buuttasi itse itsensä.Otettin tämä asetus sitten pois käytöstä ja sen jälkeen ei ole kone sammuillut itsestään.

ps. Piti kuitenkin seurailla windowssista ohjelman avulla vähän aikaa että ei kuitenkaan lämmöt nousisi liian korkeiksi!

Tuo BIOSsin raja-arvo pitäisi kyllä pystyä nostamaan senverran korkeaksi että prossa ei edes kuormitettuna ala kuumumaan yli rajan. Jos nousee niin jossain onpi häikkää.

No, hiukan asian sivusta mutta ei ehkä kuitenkaan. Eli:

mun vanhassa koneessa on ongelmia käynnistyksen kanssa. Virta päälle --> käynnistyy normaalisti, kunnes jossain vaiheessa ruutu jää pimeäksi ja kone ei enää tee mitään järkevää. Painetaan resettiä --> kone käynnistyy normaalisti. Ilmoittaa tosin, että edellisessä käynnistyksessä oli ongelmia. Kysyy, että käynnistetäänkö silti normaalisti. Muuten järjestelmä on vakaa ja toimii hyvin. Lähinnä ärsyttävä piirre tuo.

Eli mitäs, gurut, tähän sanotte? Joku joskus kysyessäni veikkasi pullistuneita kondensaattoreita, mutta asiaa ei sitten koskaan varmistettu.

Kerran oon törmänny tuollaiseen ja se korjaantu komennolla:
Format c: /q/s

Onko käyttiksenä Windows 98?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom