Joogan harrastajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hynkkä
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Löytyykö pakkiksen isosta porukasta joogan harrastajia? Itsellä on alkanut vähän kiinnostamaan kyseinen homma, kun alkaa tuo venyttely olemaan aivan liian harvinaista nykyään. Taistelulajeissa on tullut aikoinaan paljonkin venyteltyä, mutta ainakin toistaiseksi oon jättänyt niiden treenaamisen pois. Luulisin joogan/venyttelyn tukevan ihan hyvin myös bodaamistakin..?

Mitä suosittelisitte kokeilemaan täällä pääkaupunkiseudulla? Luulisi olevan kohtuullisesti tarjontaa erilaisista joogista. Mikään uskonnollinen/muu hömppä ei kiinnosta ollenkaan, kun tietääkseni sellaistakin joihinkin kuuluu.. :)

Googlettamisella löysin mm. tällaista;
http://www.kolumbus.fi/helsingin.joogayhdistys/kurssit.html

http://www.joogaterapiayhdistys.fi/kurssit.htm

http://www.astanga.fi/astanga/index.php

Kokemuksia näistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus kauan sitten olen kurssillakin joogaillut. Nykyään tulee silloin tällöin joogailtua ihan kaupasta löydetyn dvdeen tahdissa joka perustuu asthanga- ja hathajoogaan. Venytykset tuntuvat tehokkailta ja myös lihakset saavat tekemistä. Homma on mukavan rauhallista mutta hiki siinä kuitenkin tulee, ainakin minulle. :)
Suosittelen kyllä kokeilemaan(ja varmaankin itse menisin astangaa kokeilemaan).

Hynkkä sanoi:
Löytyykö pakkiksen isosta porukasta joogan harrastajia?
http://www.astanga.fi/astanga/index.php
Kokemuksia näistä?

Moi, itse kävin pari vuotta tuolla astangassa.
Raskasta, ainakin aluksi, liikkuvuus/notkeus paranee nopeasti, samoin opit
kummallisia ja vaikeita asentoja, ja siten myös hallitsemaan kehosi lihaksia paremmin kuin ennen.

Oikeastaan voisin itsekin aloittaa taas astangan tuolla.

Kyllähän tuo jooga hyväksi olisi jos aikaa vaan riittäisi siihen. Parisen vuotta sitten vielä kävin ohjatussa joogassa. Nyt on muka liikaa kiireitä.
Kovaa kiinnostusta ei ole ollut syvenpään mietiskelyyn enää sen jälkeen kun eräs hyvä ystäväni nuoruudesta mietiskeli itsensä sekaisin.

blackie sanoi:
Kovaa kiinnostusta ei ole ollut syvenpään mietiskelyyn enää sen jälkeen kun eräs hyvä ystäväni nuoruudesta mietiskeli itsensä sekaisin.

Millä tavalla hän meni sekaisin - jos saan kysyä?

blackie sanoi:
Tuo on muuten turhankin helppoa.

Joskus tuli kokeiltua parin kuukauden ajan, eikä siitä nyt ihmeempiä fiiliksiä irronnut. Parempi olo jää hyvän salireenin jälkeen. Varmaan kuitenkin ihan oivallinen harrastus sellaiselle, jolla on tarvetta opetella kropan hallintaa tai kokee hankaluuksia keskittymisen kanssa. Into alkoi kuitenkin laantua, kun siellä alettiin hiljalleen tuputtaa enenevissä määrin kaikenlaista hölynpölyä. Plussaa antaisin siitä, ettei siellä vaadita jokaikiseen saunasolmuun taipumista tai luopumista "haitallisista" elämäntavoista.

Onkos kellään suositella hyvää jooga kirjaa?
Tarkoitus ois joogailla aamuisin ennen duuniin menoa tai miks ei välipäivänä, yks tuttu kehui että aamulla kun joogailee niin lähtee hyvin päivä käyntiin.

Artemis sanoi:
Millä tavalla hän meni sekaisin - jos saan kysyä?

No, siis flippasi täysin. Ei tunne ketään tuttuja ihmisiä ja on aivan omissa maailmoissaan. Edelleen hoidossa ja tuskin koskaan palaa normaaliksi.
Ei siis juonut ollenkaan tai poltellut tms.
Innostui vähän liikaa jossain vaiheessa joogasta, meditaatiosta jne.
En nyt väitä että mietiskely olisi pahaksi ja sillä tulee hulluksi. Joillekin se voi sitä kuitenkin olla jos kontrolli pettää täysin asiaan suhteen ja yläkerta ei kestä sitä.

Kimmo sanoi:
Moi, itse kävin pari vuotta tuolla astangassa.
Raskasta, ainakin aluksi, liikkuvuus/notkeus paranee nopeasti, samoin opit
kummallisia ja vaikeita asentoja, ja siten myös hallitsemaan kehosi lihaksia paremmin kuin ennen.

Oikeastaan voisin itsekin aloittaa taas astangan tuolla.

Treenasitko samaan aikaan salilla ja tuntuiko, että olisi ollut hyötyä palautumiseen? Tuo astanga voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

Jooga on kyllä erinomainen tapa aloittaa päivä. Kehonrakentajalle aivan erinomainen koska lihaksille tulee erilaista liikkuvuutta. "Core" lihakset vahvistuvat, notkeus ja ketteryys parantuu.
Jos sinulla on taistelulaji pohja niin jooga tulee varmaan ihan luonnostaan sinulle. Itse olen harrastanut montaa eri joogalajia ja kaikissa on puolensa. Itse pidän kuitenkin eniten kundalini joogasta joka on seksuaalisen energian kanavoimista.
Helsingissä ainakin Era Novasta löytyy kirjoja, netistä voi tilata videoita ym. http://www.kundaliniyoga.org/

Niin ja se henkinen puoli kuuluu siihen lajiin, jos se pelottaa niin perus venyttelytunnit ja bodybalance ovat oivia vaihtoehtoja.

Edit~piti sanoa että upea selkäkuva

Hynkkä sanoi:
Treenasitko samaan aikaan salilla ja tuntuiko, että olisi ollut hyötyä palautumiseen? Tuo astanga voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

Astanga ei mitään palauttavaa liikuntaa ole, se on ihan helvetin rankkaa. Kävin itse pari vuotta mutta lopetin kun opettaja vaihtui ja uusi "pakotti" liikaa -joogasin lähinnä pitääkseni pään kasassa ja liikkuvuutta yllä, uudet vaikeat asanat olivat sivuseikka. Tietysti perustekniikat opittuaan voi joogata kotonakin.

Varmasti joogasta on kuitenkin suurta hyötyä kropalle. Kirjoistakin oppii jonkin verran, mutta tosiasia on, että harjoitus on paljon intensiivisempi tunnilla. Ainakin jonkinlainen alkeiskurssi kannattaa käydä, vaikkei sitten tunneilla käymistä jatkaisikaan.

reinhardt sanoi:
Astanga ei mitään palauttavaa liikuntaa ole, se on ihan helvetin rankkaa. Kävin itse pari vuotta mutta lopetin kun opettaja vaihtui ja uusi "pakotti" liikaa -joogasin lähinnä pitääkseni pään kasassa ja liikkuvuutta yllä, uudet vaikeat asanat olivat sivuseikka. Tietysti perustekniikat opittuaan voi joogata kotonakin.

Varmasti joogasta on kuitenkin suurta hyötyä kropalle. Kirjoistakin oppii jonkin verran, mutta tosiasia on, että harjoitus on paljon intensiivisempi tunnilla. Ainakin jonkinlainen alkeiskurssi kannattaa käydä, vaikkei sitten tunneilla käymistä jatkaisikaan.

Juuri näin, en suosittele palauttavaksi treeniksi. On meinaan todellakin, ainakin aluksi helvetin rankkaa, hiki roiskuu, ja maitohapot jylläävät. Toisaalta muutaman viikon jälkeen alkoivat itsellä pahimmat jumitukset helpottaa, ja sitä kautta sai apua punttitreeniin.
reinhard:in kanssa samaa mieltä, mene alkeiskurssille, ei maksa paljoa, ja opit liikkeet oikein.
Hmm, pitäisiköhän itsekin taas aloittaa 2xvko.

Kiitoksia kaikille tiedoista!
Pitää alkaa tässä katselemaan sopiva kurssi itselle ja vielä tämän kesän aikana kokeilla.

itsekkin olen astangaa joogannut, nyt on pienempi tai pidempi tauko päällä, mutta kun aikaa tulee niin taas uudelleen. Ja tosiaan kuten aikaisemmin sanottiin niin astanga ei soivi palauttavaksi....

ps. ja jooga ei ole harrastus vaan elämäntapa!

Suosittelen! Mulla ainakin liikkuvuus parani huomattavasti, vaikka olin ennestäänkin jo melkoinen makaroni..
Toistaiseksi olen käynyt Elixian tarjoamassa astangassa mutta nyt olen ilmoittautunut astangajoogakoululle henkilökohtaiseen opetukseen valmentavalle kurssille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom