PTVGYM Jooel Vatanen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miun mielestä jos käytetään RAW nimikettä niin ei saisi olla mitään mikä hyödyttää, vyö, remmit, polvituet, puvut, jne mitä näitä nyt on.
Sit näitä apuväline nostoja voitaisiin suorittaa vaikka sirkuksessa.

Hei!

En ole moneen vuoteen pakkiksella käynyt kirjoittelemassa, mutta nyt kun porukalle on tämä voimanoston tilanne näinkin epäselvä niin tehdääs pieni selvitys asiasta :)

Eli voimanostossa on pääasiassa kaksi sarjaa raw ja vauste, jotka eroavat "varusteiltaan "suunnilleen näin ammatti ja ipf liiton välillä:

Raw sarja IPF: Vyö, tukea antomaton nostotrikoo ja max.10mm polvenlämmittimet, rannesiteet
Raw sarja ammattilaiset: Vyö, Vyö, tukea antomaton nostotrikoo ja polvisiteet, rannesiteet. Pro kisoissa on myös maailmassa kisoja missä vain lämmittimet sallittu ja itseasiassa myös missä pitää nostaa paljain polvin.

Varustesarja IPF: Vyö, yksikankainen tukea antava nostotrikoo, polvisiteet 2m, penkkipaita, rannesiteet
Varustesarja ammattilaiset: Tuplakankainen tukea antava trikoo, polvisiteet 2-3m, penkkipaita, rannesiteet

Eli tässä raakajako miten sarjat eroavat toisistaan. Itse olen varustenostaja. Yhtenä syynä se, että kun aloitin, niin ei ollut olemassakaan mitään raw sarjoja. Kaikki kisat olivat varusteilla niin ipf ja muissakin liitoissa.
Voimanostossa on jo aikojen alussa ollut käytössä polvisitetiä ja tukevia nostotrikoita. Kansainvälisellä tasolla nämä RAW sarjat yleistyivät vasta vuonna 2011-2013. Eli aika tuore juttu.
Polvisiteistä saa hyötyä kymmeniä kiloja ja lämmittimistä itse saan toistakymmentä. Maailmassa ammattilaisissa KAIKKI suurimmat ja parhailla palkinnoilla olevat kisat on polvisiteillä käytäviä raw kisoja.
Omasta mielestäni mitkään polvisiteet, rannesiteet, vyöt tai polvenlämmittimet EIVÄT kuulu raw nostamiseen, mutta minähän en sännöistä päätä vaan nostan niiden mukaan :) Tämä näkyy myös harjoittelussa. Harjoittelen siten, jotta kroppani kestää nämä siteiden ja varustesarjassa muiden varusteiden mahdollistavat lisäkuormat. Olisi tyhmää treenata ilman mitään varusteita tai olla treenaamatta niitä varten, kun valmistautuu kisaan, jossa ne on sallittu. korkeushyppääjä ei treenaa, kuten seiväshyppääjä, eikä 100m juoksija kuten maratoonari.
Tällä kertaa treenasin muutaman kuukauden ja kokeilin miltä raw nostaminen tuntuu. Pääasiassa olen varustenostaja(koska pidän ja tykkään siitä) ja teen tätä itselleni enkä muita miellyttääkseni
En aio myöskään spekuloida paljon nostaisin tietyllä tavalla, ennen kuin treenaan sitä varten ja menen kisaan :) Nyt tosin pitäisi mennä leikkuu pöydälle kun penkkaamaan ei pysty oikean kyynärpään takia, joka syö kymmeniä kilojs penkistä.

Joku taisi mainita loukkaantumisista, niin kyllä useampi loukkaantuminen tapahtuu juuri näissä raw kisoissa, missä varuste ei ole suojaamassa. Molemmissa kylläkin näitä sattuu :)

Maailmanennätyksistä sen verran, että itse en mieti tietyn liiton tuloksia. Kyykkyni oli siis historian suurin polvisiteillä tehty kyykky alle 90 kiloisena kaikissa liitoissa. Ja yhteistulos 2.suurin, kun penkkaamaan en kunnolla pystynyt. Mutta näistä ei sen enempää. Loppujen lopuksi haluan vain kehittää itseäni, eikä ennätykset ole se pääasia :)

En ymmärrä. Minkä takia mitää lisäkiloja tuovia varusteita sallitaan pelkästään sen takia, että painoa saadaan enemmän tankoon. Miksei voisi laittaa pienet tunkit vaikka jalkoihin ja joku pumppais ne painot ylös, että vois sanoa että kyykkäsin 1800 kiloa.

Itse nostan pienet rautani ilman mitään tukia, mutta ihmetyttää tämä varustenostamisen lyttääminen.
Harrastus se on siinä missä muutkin lajit.

Miksi yksi harrastaa jedimiekkailua, toinen pikakävelyä ja kolmas raw-painonnostoa?
Eiköhän jokainen tee sitä omaa juttuaan lähtökohtaisesti koska tykkää siitä. ✌

Raakanostaminen treeneissä ei ainakaan haittaa varustenostamista. Ellei sitten tule loukkaantumisia. Siinä en näe mitään tolkkua, jos kaikki treenitkin vedetään täysissä varusteissa, eikö kuitenkin olisi fiksua pitää siellä maksimaalisen suuret raakavoimat, joita sitten kisoissa puffataan varusteilla?

Mä muistan kerran kisoissa kun nostelin raakana, rannesiteet oli kylläkin. Siellä oli yksi kaveri, joka nosti kolmannella 90kg paidalla. Mä otin raakana 205. Siis jos et saa edes satasta penkkipaidalla, niin jossain on menty niin päin vittua kun mennä voi ja laji on aivan väärä.

Raaka ja varustenostajan treenikohtaiset erot tulee esiin jo siinä kun lähdetään treeniohjelmaa rakentamaan. Ei varustenostaja todellakaan treenaa koko ajan täysi varustus päällä, mutta kyllä ne näyttelee treeneissä myös isoa osaa. Varusteilla nostaminen on myös täysin oma lajinsa, joten niillä on pakko myös treenata jos haluaa menestyä. Siinä missä raaka nostaja tekee esim penkille paljon stoppeja, varustenostajan painotus on selkeästi siellä yläpäässä nostoa. Ja jos vielä puhutaan näistä propuolen varusteista, siellä se panostaminen siihen raakakyykkyyn, vetoon, penkkiin, ei varmasti tuo parasta kaivattua tulosta.

Miulla ei oo mitään varustenostoja vastaan, tykkään myös niitä kisoja katsoa vaikka raakakisat enempi kiinnostaakin. Ainut mikä hiertää on tuo että kyykkyjä saadaan jättää vajaaksi, penkissä stopit välillä mitä on. Nämähän eivät missään nimessä ole nostajien vikoja jos korkea kyykky menee 3-0 hyväksytyksi.

E: varustenostoissa minnuu eniten huvittaa se että niistä mitään tietämättömät ajattelee, että noh jos minä vedän penkkipaidan päälle, penkkaan heti yli 200 tms. Tai kun vedän polvisiteet jalkaan, kyykky on yli 300.

Ite muutaman kerran kokkeillu polvisiteitä, ja sain hyötyä nolla kiloa :D Tosin, mie en noista mitään tajua ja varmaan tuli kierrettyä ne kiinni aivan päin persettä :D

Viimeksi muokattu:
Raakanostaminen treeneissä ei ainakaan haittaa varustenostamista. Ellei sitten tule loukkaantumisia. Siinä en näe mitään tolkkua, jos kaikki treenitkin vedetään täysissä varusteissa, eikö kuitenkin olisi fiksua pitää siellä maksimaalisen suuret raakavoimat, joita sitten kisoissa puffataan varusteilla?

Mä muistan kerran kisoissa kun nostelin raakana, rannesiteet oli kylläkin. Siellä oli yksi kaveri, joka nosti kolmannella 90kg paidalla. Mä otin raakana 205. Siis jos et saa edes satasta penkkipaidalla, niin jossain on menty niin päin vittua kun mennä voi ja laji on aivan väärä.

Raw treenaaminen on tärkeää ns perusvoimien kannalta ja itsekin teen suurimman osan treeneistä raakana, mutta avain on se miten treenataan ja miten. Varusteet vaativat täysin eri ominaisuuksia ja vahvuuksia jo erilaisen tekniikan takia. Myöskin pelkkä suoralla raudalla treenaaminen raakana ei valmista kenenkäön kroppaa kestämään 400 penkkejä tai 500 kyykkyjä. Alussa varustenostajan harjoittelu voi mennäkin noin että treenataan raakana ja lopussa ennen kisaa varusteilla
Kun nostaja kehittyy vaatii kroppa ylikuormittamista ja erilaista harjoittelua varustenostamista varten.
Sama pätee myös siteillä nostaessa. Jos kroppa alkaa pettää ja nosto menemään rumaksi paljain polvin, niin mitä käy kun tankoon kiskotaan 50kg lisää ja siteet jalkaan?
Vielä raaempi esimerkki että mitä käy 200 penkkaajan käsille kun sinne laitetaan 350 ilman oikeaa harjoittelua.

Raakanostaminen sopii kaikille, mutta eritoten varustepenkissä välitykset ja sopiva ruuminrakenne on elinehto. Pitkäkätisten ja hoikkarunkoisten on mahdoton saada paljoa varusteesta hyötyä. Poislukien suuren kaaren omaavat nostajat. Mitä lyhempi matka laskea; sitä rajumpaa paitaa voi käyttää ja apuja tulee koko liikeradan matkalle. Itse kun olen tuollainen pitkäkätinen + hoikahko punnertajaksi ja lisäksi heikkous on aina ollut raakanostamisessakin loppuojennuksessa, niin kovin montaa kymmentä kiloa paidasta en koskaan tulisi hyötymään oli tekniikka miten hyvä tahansa. Eipä tuo kyllä kiinnostakaan, mutta raw-nostamisessa onneksi pärjätään monenlaisella ruumiinrakenteella. Mutta sillein en mene lyttäämään, että en varustepenkistä koskaan saisi mitään 300kg, vaikka rawina 200kg voi parhaillaan olla sarjapaino. On vaan kaksi ihan eri lajia, vaikka tankoa liikutellaan molemmissa. Nostelin sillon jo kilpaa, kun ei vielä ollut ipf:ssä raw-kisoja olemassakaan. Eli kaikkien piti varusteilla kisata, jos ei halunnut yksin rawina siellä nostella. Paras salinosto oli paidalla 215kg, kun raakapenkki oli silloin jossain 180kg pinnassa. Parhaat varustenostajat kai penkkaa noilla raw-voimilla 300kg pintaan ipf-paidalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ammattilaiset ja amatöörit.. Onko noissa nyt sitten käytännössä muuta eroa kuin se kaikkien tietämä. Eli elääkö ammattilainen sillä voimanostamisellaan?

Joku taisi mainita loukkaantumisista, niin kyllä useampi loukkaantuminen tapahtuu juuri näissä raw kisoissa, missä varuste ei ole suojaamassa. Molemmissa kylläkin näitä sattuu :)

Juu minä tuolla aiemmin veikkailin, että varmaan sattuu. Ja toki varmasti sattuu RAW:ssakin. Onhan se kuluttavaa, kun ei sen kummemmin mikään ole tukemassa. Varmaan kyllä myös vaikuttaa nostajan järkevyys ja realiteetit omia voimiaan kohtaan siihen miten säilyy ehjänä. Ja juu, tottakai se rinta voi napsahtaa kyselemättäkin poikki, mutta anyway.

Joka tapauksessa on varmaan niin, että sitten jos varustenostossa se varuste pettää, niin sitten sattuukin vähän helvetisti enemmän ellei tilannetta sitten spottereilla pelasteta.

Itse en kuitenkaan kumpaakaan lajia juuri seuraa vaan lähinnä ainoastaan painonnostoa, joten ole juuri mikään sanomaan mihinkään yhtään mitään.. :) kovaa tekemistä sinulta! Tsemppiä ja koita saada käsi kuntoon sekä kestää muuten ehjänä (y)

Onko Vatanen kisoissa penkkaaminen ollut odotettua raskaampaa/haastavampaa mitä olit ennakkoon ajatellut?
Pakko myöntää että se on yllättänyt. Kuvittelin että penkissä olisi ollut 10-15kg potenttiaalia kasvattaa tulosta mutta aika tiukasti se siinä samassa on pysynyt. Tai siis voimaa on tullut kun nyt saan saman ylös merkkipenkkinä mitä ennen salipenkkinä. Kyllä nyt salilla uskoisin saavani 210kg ilman stoppia, mutta se on turha tieto kun kisoissa täytyy pysäyttää. Seuraavaan kisaan tavoitteena ottaa se 200kg ylös asti!

Tuo Malisen Mikon karjunta on kyllä semmosta että jos sen pimiällä kujalla kuulis nii ei tarvis 2 kertaa miettiä mistä paskan haju tulee :ROFLMAO: Sen verra syvä ja kantava o miehellä ääni

Suositut

Back
Ylös Bottom