Johtamisen taso Suomessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
31.8.2003
Viestejä
3 796
[mod]

Tulikin sitten aikajärjestykseen nämä, eli tässä tämä mun avausviesti:

Just parhaillaan jossain radiokanavalla puhuvat huonoista pomoista. Ei kaikki pomot ole huonoja todellakaan, mutta ei sitten todellakaan hyviäkään. Ja yksi paska pomo saattaa pilata koko firman työilmapiirin.

Kiskasen nyt aloitukseksi nuot viestit tuosta työttömyysketjusta ja jatketaan siitä sitten eteenpäin...

t. Timba79

[/mod]



Tosta japanista tuli muuten mieleen että näin dokkarin missä isot japanilaisten firmojen johtajat joutu kesken päivän keskeyttää työnsä ja ottaa bleiserit pois päältä ja keräilee roskia ja siivoamaan tunnin verran, oli joku traditio että opettaa nöyryyttä ja yhteenkuuluvuutta, siinä oli sitten oikeasti isoja johtajia jotka joutu kanssa siivoamaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tosta japanista tuli muuten mieleen että näin dokkarin missä isot japanilaisten firmojen johtajat joutu kesken päivän keskeyttää työnsä ja ottaa bleiserit pois päältä ja keräilee roskia ja siivoamaan tunnin verran, oli joku traditio että opettaa nöyryyttä ja yhteenkuuluvuutta, siinä oli sitten oikeasti isoja johtajia jotka joutu kanssa siivoamaan.

Tuo tekis hyvää ihan kaikille johtajille. Ei siellä pakko ole siivota, mutta ihan sitä ruohonjuuritason perusduunia olisi syytä tehdä. Vituttaa suunnattomasti etenkin nuorempi kaarti, jotka tulee takki auki kertomaan miten hommat teoriassa tehdään. Yhden parin vuoden takasen "kesäinssin" jälkiä korjataan edelleen. Taasen tämä reilu vuosi sitten tullut uusi pomo katseli hyvän aikaa sivusta, opetteli kaikki ruohonjuuritason hommat ja vasta sitten rupesi kehittään toimintaa. hyvää jälkeä tullut. Taasen jo eläköitynyt tj oli yksi saatanan mulkero, joka ei ikinä koskaan mitään konkreettista tehnyt ja aina joku konsultinretale sai siihen iskostettua miten ne hommat pitäisi tehdä. Sitten se oli tyyliin vittuilua ja motivaatio kaikilla nollassa. Onneksi tajusi lähteä sinne eläkkeelle.

Eli ihan oikeasti, jos olet johtaja, niin meneppä ja teeppä viikko hommia siellä duunareiden kanssa ja tee sitä nöyrästi. Voit uskoa että ihan eri tavalla ottavat hommat ja johtajan sanomiset sen jälkeen. Eikä tartte edes enää mutista kaikeast turhasta kun ei ne hommat aina paperilla ja laatukäsikirjassa mene kuten käytännössä.

Aika saatanan offia, mutta menkööt nyt...
 
<offtopic>Meillä just duunissa tuli uusi työnjohtaja, joka alotti työuransa pukemalla asentajan haalarit päälle kahdeksi viikoksi. Multa sai ainakin propsit, eihän hän mahdottomia pystynyt tekemään, mutta ns. apupoikana meni paremmin kuin hyvin. </offtopic> sorry
 
Kannatan täysin timban ehdotusta! Syrjästä seuranneena ei voi kuin ihmetellä johdon tietämättömyyttä tuotannon ongelmista. Ei me lattiatason tekijät turhaan ehdotella niitä kehitys ideoita. Kokeilkaa haalarit päällä ja päättäkää sitten mistä kannattaa säästää. Ei ole turhauttavampaa tehdä työtä, jonka tietäisi sujuvan halvalla investoinnilla paremmin ja nopeammin. Myös työnjohtoon kannattaa kiinnittää huomiota, pätevä tj on todella arvokas. Jotenkin tuntuu että pikku paikoissakin katsotaan vain kasvu käyriä huomiomatta mistä se syntyy.
 
Tuo tekis hyvää ihan kaikille johtajille. Ei siellä pakko ole siivota, mutta ihan sitä ruohonjuuritason perusduunia olisi syytä tehdä. Vituttaa suunnattomasti etenkin nuorempi kaarti, jotka tulee takki auki kertomaan miten hommat teoriassa tehdään. Yhden parin vuoden takasen "kesäinssin" jälkiä korjataan edelleen. Taasen tämä reilu vuosi sitten tullut uusi pomo katseli hyvän aikaa sivusta, opetteli kaikki ruohonjuuritason hommat ja vasta sitten rupesi kehittään toimintaa. hyvää jälkeä tullut. Taasen jo eläköitynyt tj oli yksi saatanan mulkero, joka ei ikinä koskaan mitään konkreettista tehnyt ja aina joku konsultinretale sai siihen iskostettua miten ne hommat pitäisi tehdä. Sitten se oli tyyliin vittuilua ja motivaatio kaikilla nollassa. Onneksi tajusi lähteä sinne eläkkeelle.

Eli ihan oikeasti, jos olet johtaja, niin meneppä ja teeppä viikko hommia siellä duunareiden kanssa ja tee sitä nöyrästi. Voit uskoa että ihan eri tavalla ottavat hommat ja johtajan sanomiset sen jälkeen. Eikä tartte edes enää mutista kaikeast turhasta kun ei ne hommat aina paperilla ja laatukäsikirjassa mene kuten käytännössä.

Aika saatanan offia, mutta menkööt nyt...

Tiedän ainakin yhden suomalaisen ison firman joka tekee näin. Uusi toimitusjohtaja oli kuukauden hommissa yhdessä liikkeistä.
 
Tuo tekis hyvää ihan kaikille johtajille. Ei siellä pakko ole siivota, mutta ihan sitä ruohonjuuritason perusduunia olisi syytä tehdä. Vituttaa suunnattomasti etenkin nuorempi kaarti, jotka tulee takki auki kertomaan miten hommat teoriassa tehdään. Yhden parin vuoden takasen "kesäinssin" jälkiä korjataan edelleen. Taasen tämä reilu vuosi sitten tullut uusi pomo katseli hyvän aikaa sivusta, opetteli kaikki ruohonjuuritason hommat ja vasta sitten rupesi kehittään toimintaa. hyvää jälkeä tullut. Taasen jo eläköitynyt tj oli yksi saatanan mulkero, joka ei ikinä koskaan mitään konkreettista tehnyt ja aina joku konsultinretale sai siihen iskostettua miten ne hommat pitäisi tehdä. Sitten se oli tyyliin vittuilua ja motivaatio kaikilla nollassa. Onneksi tajusi lähteä sinne eläkkeelle.

Eli ihan oikeasti, jos olet johtaja, niin meneppä ja teeppä viikko hommia siellä duunareiden kanssa ja tee sitä nöyrästi. Voit uskoa että ihan eri tavalla ottavat hommat ja johtajan sanomiset sen jälkeen. Eikä tartte edes enää mutista kaikeast turhasta kun ei ne hommat aina paperilla ja laatukäsikirjassa mene kuten käytännössä.

Aika saatanan offia, mutta menkööt nyt...
Oral on sellainen firma, joka menestyisi paljon paremmin tuolla tavalla. Juuritasolla on suuret ongelmat, jotka eivät näy johtoryhmän Powerpointeissa, koska sijoittuvat hierarkiassa niin kauas. Yhtiö onnistuu tyrimään varman bisneksen alimman portaan huonoon johtamiseen ja organisointiin.
 
Kannatan täysin timban ehdotusta! Syrjästä seuranneena ei voi kuin ihmetellä johdon tietämättömyyttä tuotannon ongelmista. Ei me lattiatason tekijät turhaan ehdotella niitä kehitys ideoita. Kokeilkaa haalarit päällä ja päättäkää sitten mistä kannattaa säästää. Ei ole turhauttavampaa tehdä työtä, jonka tietäisi sujuvan halvalla investoinnilla paremmin ja nopeammin. Myös työnjohtoon kannattaa kiinnittää huomiota, pätevä tj on todella arvokas. Jotenkin tuntuu että pikku paikoissakin katsotaan vain kasvu käyriä huomiomatta mistä se syntyy.

Olen kanssa kohta 13 vuotisen työurani aikana ehtinyt nähdä paljon, siis samassa firmassa ollut koko ajan ja nähnyt niin ylämäkeä kuin alamäkeäkin. Nähnyt valitettavasti pari todellista pohjanoteeraustakin, joka ajoi homman välissä todella rankaksi, mutta nyt on taas mennyt mukavammin.

Sitä itsekin osaa kehittää montaa toimintoa, vaan siihen ei vuosiin ole annettu mitään mahdollisuutta. kaikki ideat joko tyrmättiin tai sitten ne muuttuikin keskijohdon keksimiksi kuin taikaiskusta. Kehitä siinä sitten, vittu kiinnosta pätkääkään jos joku kateellinen mulkero vie kunnian.

Mä en vaan tajua keskijohtoa, joka nuolee tj:n persettä ja pyllistää työntekijälleen. Vielä vähemmän ymmärrän tj:tä joka ei näe tämän touhun läpi... Tätä tapahtuu liian paljon. Näitä juttuja on jatkuvasti esillä esim. Talouselämä lehdessä. Olen siis itse aktiivisesti seurannut taloutta vuodesta 2006, lähinnä siis ihan täällä kotimassa. Olen varmasti oppinut tänä aikana paljon. Että en mä nyt usko että ihan tyhjään huutelelen...


Tiedän ainakin yhden suomalaisen ison firman joka tekee näin. Uusi toimitusjohtaja oli kuukauden hommissa yhdessä liikkeistä.

Näin sen pitäisikin olla. Näin toimisin itsekin jos minusta johtoaja tulisi johonkin firmaan. Miten sitä voi tietää miten se tuotanto toimii jos siihen ei ihan oikeasti tutustu?

Paljon varmasti on tämänkin ketjun aiheet esillä paskasta johtamisesta johtuen. Toki sitä aina on niitä täysin epämotivoituneita yksilöitä, joita ei kiinnosta tehdä sitä 8 h päivässä duunia, josta palkka maksetaan. Mutta liian paljon on työelämässä pahaa oloa siksi, että johto on totaalisen ammattitaidotonta. Joko keskijohto tai tj tai molemmat. Ihmeen hyvin silti firmat pysyy pystyssä. Kai Suomalainen duunari kuitenkin ottaa kuivana kakkoseen ja pyytää lisäää, ihan liian kauan.

Väitän että ihan samalla prosentilla on täyttä paskaa johtoportaassa kuin on työntekijäportaassakin. Ihan sama paljonko kouluja on käyty tai oltu käymättä.
 
Oral on sellainen firma, joka menestyisi paljon paremmin tuolla tavalla. Juuritasolla on suuret ongelmat, jotka eivät näy johtoryhmän Powerpointeissa, koska sijoittuvat hierarkiassa niin kauas. Yhtiö onnistuu tyrimään varman bisneksen alimman portaan huonoon johtamiseen ja organisointiin.

[PUUJALKA] Sehän olisi sitten juurihoidon paikka Oralilla [/PUUJALKA]
 
Just parhaillaan jossain radiokanavalla puhuvat huonoista pomoista. Ei kaikki pomot ole huonoja todellakaan, mutta ei sitten todellakaan hyviäkään. Ja yksi paska pomo saattaa pilata koko firman työilmapiirin.

Kiskasen nyt aloitukseksi nuot viestit tuosta työttömyysketjusta ja jatketaan siitä sitten eteenpäin...


EDIT: Tää pomppaskin tänne loppuun vaikka piti olla avaus, kun menevät viestit aikajärjestykseen. Eli leikkasin tuon keskustelunpätkän tuolta työttömyysketjusta pois. Mun mielestä hyvä aihe käydä oma keskustelu.

Ei siis tarkotus täällä haukku pomoja, ei todellakaan. Vaan enemmänkin herättää keskusteua miten asiaa voisi parantaa ja jos täällä pomona työskentelevät tai sellaiseksi joskus ylenevät tai hakeutuvat osaisi sitten ottaa asioita eri tavalla huomioon.
 
Sen vähän aikaa mitä olen saanut opetusta johtajuudesta ja tehnyt havaintoja siitä niin yrityksissä, yhdistyksissä kuin julkisella puolella, on herännyt seuraavia ajatuksia:

- Klassinen: on olemassa synnynnäisiä johtajia
- On olemassa henkilöitä, jotka ovat vastuussa, mutta eivät ole johtajia, vaikka sana tittelissa esiintyykin
- Johtamista haittaa byrokratia yms. "paperien pyörittely"
- Usein johtajat tekevät valmistelevaa työtä, joka kuuluisi sihteereille/asiantuntijoille/toimihenkilöille/jne., sen sijaan, että tekisivät vain varsinaisia päätöksiä, voi johtua myös alaisten omasta epävarmuudesta
- Kaikesta neuvotellaan/kokoustetaan/palaveerataan - "liika demokratia" esim. työpaikoilla
- Ei hyödynnetä riittävästi nykyaikaisia apuvälineitä
 
Näin sen pitäisikin olla. Näin toimisin itsekin jos minusta johtoaja tulisi johonkin firmaan. Miten sitä voi tietää miten se tuotanto toimii jos siihen ei ihan oikeasti tutustu?

Näin, sillä tarkennuksella että riippuu tekeekö firma jotain tuotantoa vai onko sen "tuote" esim markkinointia tai suunnittelua tai...
Useinhan varsinkin vanhemmissa ja vakiintuneissa yrityksissä TJ on joku herneenlaskija talousosastolta, jolloin firman tilit varmaan onkin hyvässä kuosissa. Mutta samalla unohtuu se mihin koko bisneksen olemassaolo perustuu.
 
Kyllä Suomesta löytyy ihan maailmanluokan johtajia. Esimerkkejä jos pitää kaivaa niin esimerkiksi herrat Alahuhta, Wahlroos and Vanjoki (vaikkei toimariksi päässytkään). Monia muitakin toki on. Tottakai on sitten huonojakin joukossa ihan niinkuin rivityöntekijöidenkin joukossa. Jos toimitusjohtaja on huono, niin vika on kyllä omistajien, ei toimitusjohtajan itsensä.
 
Siis joo, pörssiyhtiöissä on pääsääntöisesti pätevä johto ja yleensä se epäpätevä vaihtuu vähän vauhdilla jos hommat ei mene ihan niin putkeen.

Enempi tämä ongelma on PK sektorilla ja keskijohdossa. Siis kerroin tuolla aikaisemmin lyhyesti omasta kokemukstani, mutta aivan turhan paljon tästä saa jatkuvasti lukea eri medioista ja kuulla monesta suunnasta. Varmasti ihmisten työurat pitenisi silläkin, että tätä puolta saataisiin kuntoon.
 
Omat havainnot pk-sektorista ja johtamiseen ongelmista liittyy aika pitkälti muutostilanteisiin - rippikoulupohjalta ponnistava omistajajohtaja saattaa jopa näennäisesti olla halukas uudistamaan prosesseja ja saattaa jopa ostaakin konsultaatiota, mutta muutokset jäävät toteuttamatta. (Jälleen kerran hieman kärjistetty esimerkki ja poikkeuksiakin löytyy)

Samaan aikaan toisessa yrityksessä on muutoksiin kykenevä toimitusjohtaja, mutta omistava porras on liian lähellä toimintaa yhä ja torppaa nämä pyrkimykset.
 
Hyvä johtaja on sellainen jolle voi kuka vaan sanoa että tää homma on nyt ihan perseestä/tehotonta/hidasta/turhaa jne ja sit sitä kehitetään ja ens kertaa varten varaudutaan. Tostahan kaikki lähtee. :)
 
Monesti olen hämmästellyt johtajia millä ei ole mitään ruohonjuuritason työkokemusta. Suoraan koulunpenkiltä päättämään asioista. Työkokemuksena sukulaisen firmasta pikkupomona työharjoittelussa, mutta ei mitään suorittavaa työtä. Tälläinen yhtälö ei voi edes voi toimia jos halutaan kehitystä yrityksessä. Johtajalla pitäisi olla kuintekin joku tuntuma miten asiat menee käytännössä. Edes jonkin sortin kokemus alaisena työskentelystä on johtajalle myös erittäin tärkeää, jonkinlainnen yhteys siihen suorittavaan portaaseen olisi pakko olla.

Kauhulla vaan odotan kun tämä tuleva sukupolvi pääsee johtajan jakkaroille. Lapsesta pitäen on saatu kaikki lelut mitä on olemassa, sitten suoraan kouluun ja suhteilla johtajaksi. Ei mitään kokemusta tai näkemystä vastoinkäymisistä, kukaan ei ole koskaan sanonut ei mihinkään asiaan, eikä minkäälaista empatiaa tai ymmärrystä toista ihmistä kohtaan. Voidaan vaan hämmästellä kun sairaslomat lisääntyy ja työntekijät vaihtavat työpaikkaa puolenvuoden välein. En ihmettelisi, että kohta kaikki suorittavat työntekijät palkataan aina määrä-aikaisiksi projekteihin ja kun projekti loppuu niin hommat loppuu siihen ja töyttömyyskassojen rooli kasvaa työmarkkinoilla merkittävästi.
 
Lieska puhuu asiaa, ihan oikeasti tuo ei ole hyvä skenaario.

Itse ylipäätään ihmettelen että esim. Raksa AMK eli raksainssitutkinto on mahdollista suorittaa suoraan lukion kautta. Sitte jotain "työharjoittelua" ja raksalle komentelemaan ammattitimpureita. Monella kun on vielä kaupanpäälle se kusipääasenne heti alussa.

Olen Liesan kanssa samaa mieltä, että ihan jokainen pomon pitäisi tehdä ruohonjuuritason hommia ihan kunnolla. Ja jokaisen duunarista pomoksi nousevan pitäisi muistaa mitä se duunarinelämä on ja hankkia esimieskoulutusta ja olla asenteeltaan edelleen nöyrä.

Niin paljon tämä oikeasti vaikuttaa työssä jaksamiseen ja sitäkautta suoraan työurien pituuksiin. Voihan sen eläkeiän nostaa samantien vaikka 100 vuoteen, paskaakos sillä on merkitystä paitti että kaikki eläkeläiset ois sitten sairaseläkeläisiä.

Jos se paha olo töissä alkaa jo parikymppisenä, niin ei tuosta keski-iässä hyvä heilu.
 
Itse ylipäätään ihmettelen että esim. Raksa AMK eli raksainssitutkinto on mahdollista suorittaa suoraan lukion kautta. Sitte jotain "työharjoittelua" ja raksalle komentelemaan ammattitimpureita. Monella kun on vielä kaupanpäälle se kusipääasenne heti alussa.

Tämähän pätee sitten melkein kaikille aloille: konetekniikan insinööri, sähköinssi yms. Totuus on vaan se, että inssille vaadittavat fysiikat, matematiikat, kielet ja muut saattaa olla amispohjalla olevalle haastavia. Mutta olen siis täysin samaa mieltä, että kyllä se ruohonjuuritason kokemus pitää omata. Itse olen ainakin sen verran nöyrä, että kuuntelen kyllä kokeneempien mielipiteitä jos joskus työnjohtoon menen. Olen juuri hakemassa ruohojuuritason yläpuolelta kesätöitä ja haastatteluissa on tullut ilmi, että tätä perus raksamiehen kokemusta kyllä arvostetaan. Tuota kusipääasennetta en voi omista koulukavereista ainakaan uskoa, sen verran nöyrää porukkaa siellä. :)
 
Tämähän pätee sitten melkein kaikille aloille: konetekniikan insinööri, sähköinssi yms. Totuus on vaan se, että inssille vaadittavat fysiikat, matematiikat, kielet ja muut saattaa olla amispohjalla olevalle haastavia. Mutta olen siis täysin samaa mieltä, että kyllä se ruohonjuuritason kokemus pitää omata. Itse olen ainakin sen verran nöyrä, että kuuntelen kyllä kokeneempien mielipiteitä jos joskus työnjohtoon menen. Olen juuri hakemassa ruohojuuritason yläpuolelta kesätöitä ja haastatteluissa on tullut ilmi, että tätä perus raksamiehen kokemusta kyllä arvostetaan. Tuota kusipääasennetta en voi omista koulukavereista ainakaan uskoa, sen verran nöyrää porukkaa siellä. :)

no siis joo, ilmaisin huonosti. Eli suoraan amiksesta tai lukiosta inssiksi ja sieltä pomottamaan työmaalle tai suunnittelemaan jotain mitä ei käytännössä ole nähnyt edes tehtävän ihan oikealla työmaalla. Eli tuossa aivan sama mikä koulupohja jos oikeaa työkokemusta ei ole.

Ja voipi olla että nykypäivänä porukka on nöyrempää, noilta itseäni parikymmentä vuotta vanhemmilta kuullut että mun ikäinen porukka ollut usein sitä vähempi nöyrää. Hyvä jos tässä menty eteenpäin. Mutta ei tuo silti ole kaikista paras polku, eli koulua koulua ja koulua ja sitten johtamaan ja kehittämään. Vähän mennään ikäänkuin persaus edellä puuhun?
 
Back
Ylös Bottom