"jenkkakahvat"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kata86
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä linkistä löytyy ihan hauska vartalotyyppijuttu kuvineen 12 erilaisesta vartalotyypistä (body shape) http://www.dailymail.co.uk/femail/a...usannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

Haaahhahhaa! Mulla oli kyllä hauskaa, kun lukaisin tuon jutun! Aika julmia nimiä ne kyllä olivat noille vartalotyypeille keksineet... Itse olen aina ollut mallia tiiliskivi. Aikaisemmin pidin sitä varsin valitettavana asiana, koska raskas keskivartalo (=leveä selkä + hartiat ja paksu vyötärö) yhdistettynä spagettimaisiin raajoihin ei ole viehättävän näköistä. Nyttemmin, kun takana on useampia vuosia intensiivistä ja progressiivista reeniä, mittasuhteet ovat paremmin tasapainossa. Nykyjään mulla onkin semmoinen moukarinheittäjän ruumiinrakenne (sikaniska:)). Siroa musta ei saa tekemälläkään, mutta pidän itsestäni tällaisena.

Ja tosiasiahan on se, että jos kroppa on muuten raamikkaassa kunnossa, pieniä jenkkakahvoja ei edes huomaa!

Jenkkikset lähtee tehokkaimmin vähentämällä hiilihydraattien määrää ruokavaliossa, korvaamalla niitä proteiinia ja rasvaa sisältävillä aterioilla, tsekkaamalla kokonaisenergiansaantia ja tasapainottamalla ateriarytmiä. Insuliini-niminen hormoni kerää jenkkojen kohdalle rasvaa. Tämän takia insuliininhallinta on tärkeimpiä asioita jenkkakahvojen kutistuksessa.

Hiilarit alas ja proteiinit ylös = jenkat sulaa.

Treenin suhtein tehokkainta jumppaa on koko kroppaa kuormittava raskas punttitreeni, ei epätoivoisella täsmäiskulla yritetyt vatsatreenit satoine toistoineen. Ne voi auttaa, mutta vasta sitten kun muut palikat (=insuliinin hallinta ja kokonaisenergiansaanti) ovat kohdallaan.

Lähtisin korjaamaan ruokavaliotasi näin (nappasin mallin tuolta aiemmilta sivuilta jostain postistasi):

7.30 - itse tehty rahka: maitorahka 250g, 1rkl auringonkukansiemeniä, hermesetasta, pakastemarjoja ja raparperia
9.30 - kourallinen cashew-pähkinöitä ja pieni omena
11.30 kunnon ruoka, jossa kalaa/lihaa/kanaa, aurajuustoa ja iso satsi vihanneksia, esim. parsakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, paprikaa wokattuna, paistettuna 1tl voita tai kookosöljyä
14.00 palkkari jossa heraproteiiinia 30g
16.00 lämmin ruoka, tomaatti-jauhelihakastiketta + tummaa pastaa / riisiä 1dl keitettynä + iso satsi vihanneksia/salaattia (syö treenin jälkeen hiilareita annos, muilla aterioilla minimoi!)
17.00 treeni, eilen 30 min crossari => tämän voit vaihtaa 1-2 kertaa viikossa intervallitreeniksi, jossa vaihtelet sykettä: 30s intensiivistä, 60s kevyttä, toista kahdeksan kertaa
20.00 sama rahkasatsi kuin aamulla, vaihda auringonkukansiementen tilalle esim. pellavansiemenrouhetta ja kurpitsansiemeniä

Muistathan juoda 2-3l vettä päivittäin! :)

Pitää etsiä se oma raja missä kroppa tuntuu toimivan. Ei ole mitään yksiselitteistä numeroa mikä toimisi kaikille. Mitä isommat jenkat ja mitä enemmän fläsää, sitä alemmas hiilarit kannattaa laskea. Kannattaa ihan ensiksi katsoa sinne peiliin että onko niitä jenkkoja oikeasti olemassakaan, vai tekeekö mieli tepposet.

Lähde kokeilemaan vaikka sillä, että vähennät nykyisen hiilarimäärän puoleen ja ajoitat tarkemmin hiilarit treenin ympärille: ennen ja jälkeen. Toteuta 2vk ja sen jälkeen analysoi mitä on tapahtunut kropan muutosten suhteen ja miltä mieliala tuntuu. Kaikille ihan matalat hiilarit ei sovi ihan jo senkään vuoksi, että liika rajoittaminen kiristää ruuvia päässä niin paljon että sitten takapakkia tulee mässyttelyn takia.

Suosittelen ajattelemaan hiilareita ennemmin annoksina kuin grammoina. Yksi annos voi olla esim. annos puuroa - järkevänkokoinen sellainen (1-1,5dl hiutaleita riippuen aktiivisuustasosta). Annoksia sitten päivässä 1-6 riippuen siitä mikä on oma hiilareiden sietokyky. :)

kantsii ainakin aina suosii tummii hilarituotteita. saa kuituja, mut hilarimäärät pienenee

Kiitos Faidra hyvistä vinkeistä! Ei ollut tullut edes pieneen mieleen, että tuo insuliinitasapainon vaihtelu aiheuttas just noita jenkkakahvoja.
Tän ketjun aloittamisesta on kulunut muutama kuukausi, jonka aikana (tai itse asiassa heinäkuun alusta) olen käynyt 3krt/viikko salilla ja 2-3 kertaa lenkki/crossari 30-50min. Ruokavalioon oon tehnyt muutoksia syömällä enemmän proteiinia ja vähemmän hiilareita (en oo laskenu tarkkoja arvoja, mut pyrkiny siihen et joka aterialla tulis se 15 proteiinia). Rasvoja en oo niin kattellu ees, pitäähän sitä energiaa jostain kuitenkin saada. Riisiä/pastaa/perunaa tosi vähän ja viljoista enimmäkseen ruista ->ruispuikuloita ihanan Rainbow Chili-tonnikalan kans :kuola: Ainut mikä tekee tiukkaa on veden juonti, tuntuu jo niin vaikeelta yks litra saada alas.. Saati sitte 2-3 :eek: Herkkuja oon syöny kohtuudella 1-2 krt viikossa esim. rivin suklaata tai palan jätskiä.

Summarum, muutosta on tullut ihan selkeesti vyötäröön, toki sitä rasvaa vielä on mutta huomattavasti vähemmän ko aiemmin. Paino on noussu kilon, mutta peili kyllä kertoo ihan muuta joten no hätä. Ja on taas mukava fiilis siitä et on päässy kiinni kuntoilusta pitemmän tauon jälkeen. Nyt oon ollu viikon sairaana ja ketuttaa ku ei pääse puntille.

Hyvä Kata! Hienoa :)

Suosittelen nostamaan tuota proteiinin määrää, 20-30 grammaa per ateria on hyvä. Tämä mm. siksi että proteiinin käsittely kuluttaa energiaa ja se turvaa lihasten säilymisen (ts. poltat rasvaa etkä lihaksia). Proteiinia pitäisi tulla suunnilleen se 2g/painokilo. Mitä enemmän läsää, sitä enemmän proteiinia - jo ihan siksikin, että proteiinin syönti saa kehossa aikaan suotuisia hormonaalisia vaikutuksia mm. testosteronin tuotannon kannalta. Ja tämä vastavuoroisesti auttaa polttamaan rasvaa.

Veden juonnista - oletko koittanut esim. puristaa sekaan limeä tai sitruunaa, laittaa vesipulloon muutamia pakastemarjoja tmv? Näillä saa kivasti luonnollista makua eikä vesi maistu niin tylsältä. Myös esim. chai- ja rooibosteet jäähdytettynä toimivat hyvin pelkän veden korvaajina.

Tsemppiä!! :)

Yksittäisen ihmisen tapaushan ei mitään todista, mutta mulla jenkkakahvat kyllä on ja pysyy, vaikka hiilarien määrä on ollut kohta jo vuoden noin puolet aiemmasta.

Yksittäisen ihmisen tapaushan ei mitään todista, mutta mulla jenkkakahvat kyllä on ja pysyy, vaikka hiilarien määrä on ollut kohta jo vuoden noin puolet aiemmasta.

..mutta proden määrä on?
Ei toki toimi kaikilla tuo hiilarivähennys, kuten Faidrakin totesi.

Veikkaan, että joko sun hiilarit on ns. huonoja hiilareita, jolloin vaikutus ei tietenkään ole sama kun jos söisit hyviä hiilareita ja sen puolet vähemmän. Tai sitten ruokavaliossasi mättää jokin muu. Laita esille, niin arvioidaan. Mulle voi myös privailla (siis jos nyt jotain neuvoa ylipäätään halusit). ;)

Faidra: Sitruunasiivuja oon joskus laittanu vesikannuun, ei vaan taida olla paras vaihtoehto hampaille..
Mulla on varmaan sivistyksessä aukko, ku en oo koskaan kuulluukkaa moisista "chai- ja rooibosteet" :wtf: Pitänee googlata..

Viimeksi muokattu:
Tähtityttö, kiitos tarjouksesta, tulin vain möläyttäneeksi vastakkaisen kokemukseni asiasta :) En siis ollut neuvoja hakemassa varsinaisesti... Mielestäni syön kyllä nykyään suhteellisen hyvin. Hiilarina enimmäkseen täysjyvää ja kasviksia, joinakin päivinä myös esim. perunaa. Leipää en syö juuri lainkaan. Sokerisia karkkeja ja muuta makeaa syön hyvin vähän.

Proteiinin määrä vuorokaudessa on vähintään 100 grammaa kun aiemmin oli varmaan se tavanomainen naisten keskiarvo, mitäköhän lie 50 g/vrk.

Jenkkakahvat ja reisiläskit ilmestyivät mulle 2000-luvun alussa kun käytin vuoden pari mielialalääkkeitä, eivätkä ne ole sen jälkeen lähteneet mihinkään, vähän pienentyneet vain.

Luin juuri jostain, että piparminttuteen pitäisi vähentää turvotusta.. tiedä sitten, en ole itse vielä testaillut, mutta aikomus olisi. Onko jollain muulla tästä asiasta parempaa tietoa?

Joku vastasi, että hiilareita pitäisi vähentää. Sitä olen yrittänyt itsekin tehdä, mutta mitkä olisivat hyviä vaihtoehtoja pastalle, perunalle ja riisille?

Tähtityttö, kiitos tarjouksesta, tulin vain möläyttäneeksi vastakkaisen kokemukseni asiasta :) En siis ollut neuvoja hakemassa varsinaisesti... Mielestäni syön kyllä nykyään suhteellisen hyvin. Hiilarina enimmäkseen täysjyvää ja kasviksia, joinakin päivinä myös esim. perunaa. Leipää en syö juuri lainkaan. Sokerisia karkkeja ja muuta makeaa syön hyvin vähän.

Proteiinin määrä vuorokaudessa on vähintään 100 grammaa kun aiemmin oli varmaan se tavanomainen naisten keskiarvo, mitäköhän lie 50 g/vrk.

Jenkkakahvat ja reisiläskit ilmestyivät mulle 2000-luvun alussa kun käytin vuoden pari mielialalääkkeitä, eivätkä ne ole sen jälkeen lähteneet mihinkään, vähän pienentyneet vain.

Tämä onkin mielenkiintoista. Toivottavasti et loukkaannu jo vähän kaivelen asiaa, ei tietenkään ole pakko vastata mikäli asia on sulle herkkä.

Sun tilanteesi noiden lääkkeiden takia on ihan eri kuin sellaisella, jolla vastaavaa tilannetta ei ole ollut. Pitkäaikainen lääkkeiden käyttö voi nimittäin vaikuttaa kroppaan vähän syvemmällä tasolla kuin me yleisesti tiedetään ja ymmärretään. Oma osaamiseni ei riitä tässä kohti kovin ihmeitä neuvomaan, mutta ymmärrykseni mukaan SSRI-lääkkeet voi vaikuttaa sekä tuohon insuliinin toimintaan kropassa että myös kehon pH-tasapainoon ja tietenkin maksan toimintaan. En ole mikään lääkäri joten en ala tässä neuvomaan mitä pitäisi tehdä.

Jos minulla olisi vastaava ongelma, nostaisin proteiinimäärän vielä korkeammaksi (2-3g/painokilo) ja ottaisin käyttöön reilun annoksen (20-30g päivässä) omega 3 -öljyä. Lisäksi pyrkisin alkalisoimaan (eli lisäämään emästä) kroppaa niin paljon kuin mahdollista, lisäämällä vihreää ja puhdistamalla siten mm. maksaa, joka rasittuu lääkkeiden käytöstä. Koittaisin mitä tapahtuu.

Tietenkin toinen juttu mikä pitää ottaa huomioon on kokonaiskalorimäärä. Jos syö liikaa, niin kyllä ne jenkat pysyy lowcarbillakin.

Faidra: Sitruunasiivuja oon joskus laittanu vesikannuun, ei vaan taida olla paras vaihtoehto hampaille..
Mulla on varmaan sivistyksessä aukko, ku en oo koskaan kuulluukkaa moisista "chai- ja rooibosteet" :wtf: Pitänee googlata..

Rooibos on sellainen punainen hyvänmakuinen tee :) Chai taas on maustetee, sitä yleensä kai juodaan maidon kanssa mut et tässä kohti tarkoittanut maito- vaan mausteteetä. Ei sulla mitään aukkoa sivistyksessä ole, ehkä nämä ei vaan ole tullut missään aiemmin vastaan :) Ite tykkään juoda kylminä juomina mm. Yogi Tean mausteteetä, jota saa esim. Ruohonjuuresta ja Punnitse & Säästä -kaupoista.

Sitruuna on varmaan isoina määrinä käytettynä haitallinen... mutta jos juo normaalisti esim. hiilihappopitoisia juomia kuten light-limppareita päivittäin, niin tuskin menee haitallisuus niiden ohi. Moni ei tule ajatelleeksi että limut on hampaille vielä paljon pahempi vaihtoehto.

Sitruuna on varmaan isoina määrinä käytettynä haitallinen... mutta jos juo normaalisti esim. hiilihappopitoisia juomia kuten light-limppareita päivittäin, niin tuskin menee haitallisuus niiden ohi. Moni ei tule ajatelleeksi että limut on hampaille vielä paljon pahempi vaihtoehto.

Itseasiassa hiilihappo ei ole haitallista hampaille, mutta esim. sitruunahappo on. Sitruunalla maustettu vesi on melkein yhtä huono vaihtoehto hampaiden kiilteelle kuin limut, light-limut, energiajuomat, mehut, mehutiivisteet, ja jopa maustetut vedet & maustetut kivennäisvedet. Maustetuissa kivennäisvesissä ja maustetuissa lähdevesissä on sitruunahappoa, ja jo alle 5,5:n pH-arvo liuottaa kiillettä. Sokeri ei siis ole ainoa hampaiden vihollinen. :) Ja mainitaanpa nyt sekin että Batteryn pH-arvo on niinkin alhainen kuin 2. :eek: Voi sanoa terveelle kiilteelle että morjens, jos noita hörppii. :)

Kylmä raanavesi on paras janojuoma! :thumbs:

-edit- Ei tartte olla edes kylmää, kunhan on maustamatonta vettä. ;)

Sun tilanteesi noiden lääkkeiden takia on ihan eri kuin sellaisella, jolla vastaavaa tilannetta ei ole ollut. Pitkäaikainen lääkkeiden käyttö voi nimittäin vaikuttaa kroppaan vähän syvemmällä tasolla kuin me yleisesti tiedetään ja ymmärretään. Oma osaamiseni ei riitä tässä kohti kovin ihmeitä neuvomaan, mutta ymmärrykseni mukaan SSRI-lääkkeet voi vaikuttaa sekä tuohon insuliinin toimintaan kropassa että myös kehon pH-tasapainoon ja tietenkin maksan toimintaan. En ole mikään lääkäri joten en ala tässä neuvomaan mitä pitäisi tehdä.

Uskon itsekin, että se parin vuoden lääkekuuri muutti pysyvästi kemiallisia "asetuksia" kropassani. Siitä on muutakin evidenssiä kuin korkeammalle asettunut rasvaprosentti. Tietysti kyse voi rasvan suhteen olla vain siitä, että kun sitä lääkekuurilla tuli lisää, niin sen minimimäärä vain asettui pysyvästi vähän korkeammalle. Mutta kun noita pysyviä muutoksia on tosiaan muitakin ja sellaisia mitkä ärsyttää enemmän kuin joku läskipahkura siellä täällä muuten hoikassa kropassa. Mutta eipä siitä enempää...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom