Miklu,
Amerikoissa on tullu kuitenki käytyä ja monessa opissa oltua mutta treenaatko Suomessa?
Olen ollut jo jonkin kerran Amerikoissa treenaamassa ja käynyt läpi ne kolme vaihetta ennen kuin Bruce Lee nimesi "tyylinsä" Jeet Kune Do:ksi. En treenaa Suomessa ja siksi olenkin kiinnostunut Jeet Kune Do:n tilanteesta Suomessa.
Tuo Inosanto-kysymys johtui siitä, että aiempi saarnasi meni jonku toisen kirjaimen mukaan kuin ison I:n
Sorry, mutta meni yli hilseen . . . voitko kysyä toisella tavalla?
mcronald,
Ted Wong opettaa sitä mitä hän oppi Bruce Lee:ltä. Hän on samalla se henkilö joka on
todistetusti treenannut
eniten Bruce Lee:n kanssa. Ted Wong:illa ei ollut mitää itsepuolustus taustaa tai kokemusta ennenkuin aloitti Bruce Lee:n kanssa 05/02/1967, kun Los Angeles:in Jun Fan Gung Fu Institute avasi ovensa.
Ted Wong on ns. JKD "purist", eli ei lisää muista tyyleistä mitään uutta vaan on uskollinen JKD:n filosofialle "simple, direct & effective" ja ainoa mitä hän opettaa on Bruce Lee:n Jeet Kune Do:ta.
Se mitä Paul Vunak opettaa on aika kaukana JKD:sta, se ehkä toimii hänelle ja varsinkin kun on kyse "markkinoitavasta tuotteesta" on pakko olla mitä myydä . . . paljon erilaista materiaalia! Minun mielestä se on MMA (Mixed Martial Arts), jossa eri tyylit ovat sulautuneet yhteen.
Ja juuri tästä syystä monet "traditionaalisten" tyylien edustajat ovat tuohtuneet Inosantolle ja hänen tyylisekoitukselleen.
Keitä nämä Vunakin "veljet" muuten ovat, entisiä oppilaita joilla nykyään on oma seura kenties...?
Ehkä Paul Vunak:in tyyliä lähinnä oleva on Rick Faye jonka kanssa olen treenannut, jota voin kutsua hänen "veljekseen"
www.mnkali.com
Minun mielestä oman tyylin keksiminen ja treenata ns. oman mielensä mukaisesti on se helpompi tie!! Kuin tulla jossakin hyväksi . . . verrattavissa esimerkiksi lääketieteeseen, jossa tarkoituksena erikoistua johonkin, kuitenkin tietäen ja ymmärtäen muut osa-alueet!!
Opetatko itse ja missä päin maailmaa asustat???
Jos käyt googlesta katsomassa niin löydät vähän enemmän tietoa, tosin suurin osa informaatiosta on espanjankielellä.
Noita Bruce Leen tekstejä ja haastatteluja voi mielestäni kukin tulkita juuri niin kuin ne omia näkemyksiä parhaiten tukevat. Tätä keskustelua voisi verrata Raamatun tulkintaan
Hyvä esimerkki! Ja Bruce Lee:n kohdalla on kyse löytää
"se" totuus taistelussa!
Kuitenkin on muistettava näitä Bruce Lee:n mietteitä tulkittaessa, että meidän on oltava rehellisiä itseämme kohtaan ja se on joskus hyvinkin vaikeata. Helposti uskottelemme itsellemme jotakin, jonka tiedämme olevan valhe, mutta tilanteesta riippuen se (valkoinen) valhe sopiii paremmin. Samoin on muistettava, että meillä on
vain kaksi kättä ja
vain kaksi jalkaa, ja ainoa tarkoitus on käyttää niitä parhaimmalla mahdollisella tavalla hyväksi.
Miklu,
Ite kuitenki luottaisin sen tyypin sanaan kuka on ollut Brucen lähin ystävä ynnä treenikaveri
Olen samaa mieltä, mutta monta kertaa on historian aikana nähty kuinka
valhe muuttuu todeksi markkinoinnin ja ajan myötä!!
Practice makes perfect!
Jari