Jauheliha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥🥩 Jauheliha 💥

Meta description: Monipuolinen ja edullinen proteiinilähde arkeen: sopii paistoksiin, kastikkeisiin, burgereihin ja treenaajan makroystävällisiin aterioihin.

Kerran tein ruokaa kaalista ja lihapaloista ja mausteet mukaan. Tuloksena oli ruoka joka tuoksui kuin navetta. Mutta mitäpä hajusta piittaamaan, vaan ääntä kohti. Maku oli hyvä.

Juu, älkää ostako tota OK-lihaa missä on kalkkunaa ja possua sekaisin. Siellä on paljon luumuruja seassa ja ne tuntuvat selvästi hampaissa. Tein jauhelihapihvejä toissapäivänä kyseisestä lihasta ja vaikka seassa oli sipulikeittojauhetta mausteena ja ketsuppia, oli pihvit pahoja isolla peellä.

Atria naudan paistijauheliha, 2.99€. 400 grammaan sekaan oreganoa, paprikajauhetta, aromisuolaa, tomaattipyrettä ja basilikaa/yrttisuolaa. Kaveriksi n. 100-200g spagettia, riittää kahdeksi ateriaksi ja maku=from heaven.
Haluaisitko kertoa vähän tarkemmin, kuinka paljon laitat noita mausteita ja tomaattipyreetä 400 g satsiin, ja muutenkin, miten kastikkeen teet? Jauhelihakastike on suurinta herkkuani, mutta itse olen toistaiseksi onnistunut tekemään vain aika keskinkertaista kastiketta.

Mä ostin Kariniemen kananpojan jauhelihaa, josta tein risottoa ja tuli tosi hyvää!:kuola:

Oon myös aika paljon just tuota Järvisuomen kalkkunanjauhelihaa käyttänyt ruuanlaitossa, ja musta sekin on ihan hyvää. Ainakin parempaa, kun sika-nautaseokset.

Jaa että saattaa sisältää luuta? o.O
Unohtui muuten mainita tästä.. ei saata sisältää luuta vaan sisältää luuta. Tein tuosta lihapullia ja joka halvatun pullassa on ollut luunpalasia. Eli niitä ei ole ihan vähän tai vain sattumalta. No, onneksi ovat sen kokoisia että ne pystyy jotenkuten nielemään. Tulee vaan sellainen ilkeä fiilis että onko kalkkunat vedetty nokkineen päivineen myllyyn.. :eek:

UP!

Itse kans paistoin juuri 400g naudan jauhelihaa ja paistamisen jälkeen punnitsin koko satsin --> 285g

Broilerin fileesuikaleet 250g --> 177g

Vitun kiva juttu ku on aika monesti laskenu kalorilaskurilla että 400g jauhelihaa on 400g jauhelihaa. :jahas:

Pitääkö tässä nyt saatanan ruveta kaikki punnitsemaan niin tuo kalorinlaskenta onnistuisikin.

Mitä täällä sekoillaan?

Paiston aikana nesteet katoavat ja siksi paistettu liha painaa vähemmän. Tällöin proteiinipitoisuus painogrammaa kohden kuitenkin kasvaa, koska ei se proteiini tai energia lihasta mihinkään häviä.

-Finelistä esitiedot:

100 g naudan jauheliha, 17% rasvaa: 228 kcal, proteiinia 19.0 g
100 g naudan jauheliha, 17% rasvaa, paistettu ilman rasvaa: 320 kcal, proteiinia 26.8 g

-Porkkanaraastimen esimerkkiä hyväksi käyttäen:

Ennen paistoa: 400 g jauhelihaa -> 912 kcal, 76 g proteiinia
Paiston jälkeen: 285 g jauhelihaa -> 912 kcal, 76 g proteiinia

Eli ihan samat energiat ja proteiinit siellä on jäljellä.

eli siis vaikka mulla on kalorilaskurissa merkitty jauhelihan paketista ravintoarvot ja paistan sen 400g niin lasken että "juu, söin 400g jauhelihaa" vaikka todellisuudessa söin 285g? Ei mitään väliä?

eli siis vaikka mulla on kalorilaskurissa merkitty jauhelihan paketista ravintoarvot ja paistan sen 400g niin lasken että "juu, söin 400g jauhelihaa" vaikka todellisuudessa söin 285g? Ei mitään väliä?
Juuri näin. Jauheliha-annoksen paino menee alas, mutta ravintoarvot/gramma menee ylös. Ne kompensoi toisensa.

Eli voit merkata kalorilaskuriin kaksi vaihtoehtoa:

a) 400 g paistamatonta jauhelihaa
b) 285 g paistettua jauhelihaa

Jos kalorilaskurin tietokantaan on syötetty oikeat arvot, niin tuloksen ei pitäisi muuttua.

Nostampa tätä ketjua.. Olen dietillä ja mulla on pakastin hirven jauhelihaa täynnä (pelkkää hirveä, ei mitään muuta seassa) Kalorilaskurista ei löytynyt hirvenjauhelihaa, osaako joku sanoa paljonko siinä on energiaa, proteiinia yms.? Luulisin että tuo on hyvä diettiruoka, rasvaa on todella vähän (ja sitäkautta energiaa) ja proteiinia paljon. Sitä olen paistellut pannulla, tomaattimurskaa ja mausteita sekaan, niin tulee ihan hyvääkin. Ja sen kanssa makaroonia ja jotain salaattia. Oisko ton makaroonin tilalle olemassa jotain parempaa vaihtoehtoa?

no tummamakaroni, täysjyvätuotteet, proteiinipasta...
ja finelin mukaan hirvenlihassa olisi 21g prodee, 3g rasvaa. 112 kaloria /100g

Jep, hirvenliha on bodysafkaa sieltä parhaimmasta päästä eli huoletta vaan napaan jonkun esim. tumman pastan kanssa.

Jep, hirvenliha on bodysafkaa sieltä parhaimmasta päästä eli huoletta vaan napaan jonkun esim. tumman pastan kanssa.

Mitäköhän mahtaa tuo hirven liha maksaa? vaikkapa nyt kilolta? Vois tyhmänä kuvitella että poronlihassa ois suurinpiirtein yhtä hyvät ravintoarvot, meinaan on toi poronkäristys harvinaista mutta hyvää herkkua :P

Vai mahtaako se pannulle jäävä tavara olla vain lihasnestettä? Ja sen saa parhaiten irti lihasta lyömällä kylmän lihan kylmälle pannulle. Eli ts. lihasta irtoaa ensin mehut, ja sen jälkeen kuivat lihankäikäleet keittyvät omissa nesteissään.

Vaan onko se sittenkin sitä rasvaa? Luulisi ettei tuollaisesta 7% tavarasta paljoa irtoa. Ei ainakaan meikäläisellä ole niin käynyt...?

Lihasneste taitaa vaan höyrystyy. Tietääkseni rasva ei näin tee joten kyl se rasva sinne pohjalle jää.

Ja itte tohon aiheeseen. Mie en ruppee siivilöimään jos siitä lähtee 1/4 rasvasta paistamalla.. muutenkaa ei ihan kauheesti oo toi 7%.

lattialle tippunut tavara laitetaan vaan menemään eteenpäin jne...

Kaveri on nimeltämainitsemattomalla lohifirmalla töissä ja kerto vaan viimeks ku nähtiin että oli joku työntekijä kaatanu kunnon satsin fileerattuja lohia lattialle. Noh mitäs tuosta. Takas linjalle vaan.

Back
Ylös Bottom