Jatkuva paleleminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Meah
  • Aloitettu Aloitettu

Meah

VIP
Ikä
35
En tiedä löytyykö jo vastaavanlainen tredi, jos löytyy niin pahoittelen.

Mutta siis, löytyykö täältä muita mimmejä joilla on jatkuvasti kylmä?

Työpaikallakin on ärsyttävää kun kokoajan menee kylmiä väreitä pitkin kroppaa. 21-23 asteen lämpötilassa en meinaa tarjeta yhdellä pitkähihaselle millään.
Nytkin taulu näyttää +22,5c ja toppatakki päällä kirjottelen, alla huppari.. :D

Samanlaisia kokemuksia kellään? Mistä moinen voi johtua, ei muilla työkavereille tms. näytä olevan yhtä kylmä.

Rasittava ongelma..

Vois johtua kilpparin häiriöistä. Tämä tuli mulla nyt mieleen, ku alkanu taas palella. Aamulla ku herää on järkyttävän kylmä ja pakko keittää heti teetä, että lämpenee. Loppupäivä menee ihan normilämmöissä yleensä. Ja huomaan, että jos on esim. puoli päivää ollu vähällä energialla niin pakko vetää hupparia kaksin käsin päälle. Toinen syy vois olla toki hienoinen raudan puute. "Massakaudella" oon koko ajan, että ei ainakaan tässä tilanteessa liian vähällä energialla mennä (toisin ku menneisyydessä ku oli sairaan laiha ja ei voi uskoakkaan kuinka _jäässä_ kirjaimellisesti oli... Oli pakko hyppiä haaraperushyppyjä, että pysy lämpöisenä... :( ) Mutta kilpirauhasta epäilen nyt itse ku en syö hiilareita niin paljo (vaikuttaakohan kilpirauhasen kierroksiin?) ja aika paljon stressiä, liikuntaa ja epäsäännöllistä syömistä, niin keho ei tykkää. :/ (Rasvakerroksen puutettakaan ei voi olla ku sitä on nyt ainaki 4 kiloa saatu lisää. :D ) Kelp-tabletteja oon syöny jo monta vuotta ku en suolaa juuri käytä, ja parapähkinöistä otan seleeni-annostuksen, että saa kilpparin kannalta ravinteita. Toisaalta liika jodikaan ei oo hyväksi, hmm. Itse koitan ratkaista lämpöongelmani, että koitan syödä _säännöllisesti_ ja _nukkua_ tarpeeksi niin kehon ei tartte pihistellä lämmöntuotannossa. :)

Sama vaiva

Olen aina palellut eikä siitä näy eroon pääsevään. Aina on nenä, varpaat ja kädet kylmät.
Salillakin pitää olla tosi kova treeni ennenkun hiki tulee.
Nykyinen työ on kaiken lisäksi istuma työtä joten täällä sitä nökötetään vällyjen alla nytkin..

Mä olen aina ollut varsinainen vilukissa, mutta etenkin nyt huomaan sen lisääntyneen ja syykin löytyi anemiasta. Raudan puutetta siis, sen kun vielä yhdistää väsymykseen ja kylmeneviin keleihin, niin palelu on taattua. Eikä siihen mikään pukeutuminen auta, kun tuntuu että se tulee "sisältäpäin". Tavoitteena olisi nyt saada tuo hemoglobiini normaalille tasolle, toivottavasti sitten vähenee palelukin...

Täältä löytyy myös yksi vilukissa. Ihan yleinen kommentti on, että "kauhee kun sulla on kylmät kädet". Talvella on ihan helvetillistä, kun kotona 21-23 astetta sisällä ei riitä mihinkään. Viime talvena oli pakko hommata lisäpatteri, jotta sai nostettua lämmöt ylemmäs.

Oon aina palellut ja oppinu elämään sen mukaan.. eli toisin sanoen oppinut laittamaan tarpeeksi päälle. Tosin kotona omasta mielestä pitää tareta ilman toppatakkia. :D En ole ikinä edes ajatellut, että olis joku erityinen syy, tosin eihän sekään ole pois suljettu.

Ootko ollu aina kova palelemaan vai onko tullut ihan yhtäkkiä?

Mä olen palellut aina ja alkaa hieman kyllästyttää kun on kokoajan kylmä. Mulle sellanen 26-27 sisälämpötila on sopiva, sit en kauheesti valita. :D

Jep, kylmä on melkein aina. Kädet on aina kylmät ja lenkille jos meen niin vasta kotiin päin tullessa alkaa tulla lämmin. Kärsin myös valkosormisuudesta. Mies välillä ihmettelee, kun oon sohvalla fleesekerrasto päällä, villasukat jalassa, päällä on sähkölämmitteinen peitto ja jalat on semmosessa jalkojenlämmittimessä. Eikä oo kuuma. Villasukkia käytän kesät talvet.

Huono ääreisverenkierto yleisesti aiheuttaa sitä käsien ja jalkojen kylmyyttä, mutta jos tasaisesti palelee niin voi olla useitakin syitä. Yleisimmin kai joku anemia tms, ja itselläni esim. rajut miinuskalorit aiheuttaa palelua. Hemmetisti helpottaa kun pitää jalat lämpöisinä, eli villasukat jalkaan. Teen lipittäminen kuumottaa kivasti sisuksia ja tulee hyvä olo :)

Normaalisti olen aika "kuumaverinen" ja hohkaan sängyssä kuin patteri ja kroppa käy tosi kuumana, enkä ulkoillessa palele juurikaan, mutta dietatessa sen huomaa kuinka sormet ja varpaat ja nenänpää on ihan jäässä ja muutenkin palelee käsivarsia, selkää ja reisiä. Nytkin villasukissa ja villatakissa, kymmenen kynttilän lämmössä :D

Sisälämpötila +25 on sopivin!

Itselläni palelua esiintyy vain silloin kun tulee liikuttua vähän reilummin.
Normaalisti en palele kovin helposti, entisessä asunnossa oli talvella parhaimillaan +18 astetta ja pärjäsin vallan mainiosti. Mutta jos syön ruisleipää tai liikun vähänkään enemmän niin palelen vaikka olisi kuin kuuma -.-
En kyllä ymmärrä miten ruisleivän syöminen voi aiheuttaa palelua, mutta niin se vain on :D

Alhainen verenpaine aiheuttaa ilmeisesti kans palelua (vaikuttaa nimenomaan ääreisverenkiertoon). Mulla on ajoittian yläpaine alle 100 ja alapaine 50-60. Mulla kans sisällä +25 ja istumatyössä villatakkeja ja villasukkia. :)

Sisälämpötila +25 on sopivin!

Niin on! Nyt kun tuli syksy, oman asuntoni lämpötila laski ollen noin +20. Ei riitä :( Villasukat ja viltti ovat kovassa käytössä. Kehon normaalilämpötila on 36,8 liekö sillä mitään vaikutusta asiaan, että reagoin matalaan huonelämpötilaan kylmillä väreillä.

Joo muuten, unohtu mainita, että mun peruslämpö on 35,6-36,1. Mitattu on usein ja eri mttareilla ja uskottava se on. Jos mulla on 37 oon jo "kuumeessa".

Täällä myös huonoa ääreisverenkiertoa, tosin mulla vaiva on ollut vasta muutamia vuosia, en ainakaan muista sitä ennen näin radikaalia palelemista. Meillä myös mulla fleecet ja villasukat ja peitto päällä soffalla, kun mies on pelkässä t-paidassa. Ja kylmät kädet aina ja ikuisesti. Mies kerran kuvas mut lämpökameralla työnsä ohessa, ja kaikki muu oli normaalisti punaisella, mut nenänpää, varpaat ja sormet oli kamerassa ihan siniset! :D
Istumätyö, ei kivaa...

Tästä aiheesta joku kysyi meidän fysiologian luennolla kun oli luentoa ennen ollut ihmettelyä siitä, miksi monia tyttöjä meidän kurssilta aina palelee. Luentoa pitänyt professori vastasi: "Nuori nainen on terve silloin, kun sitä palelee."

Tällä proffa tarkoitti, että naisten palelulle ei yleensä ole mitään taustalla olevaa syytä tai vikaa, vaan naiset yksinkertaisesti palelevat herkästi. Ja että liikahikoilu ja kuumuus ovat paljon useammin oireita jostain ongelmasta. Hän sanoi, että syytä tähän ei tarkasti tiedetä, mutta ilmeisesti ihminen on evoluution saatossa sopeutunut verrattain lämpimiin oloihin ja Suomessa monesti ollaan alle tämän optimilämpötilan. Miehillä erilainen hormonitoiminta ja lihasten suurempi lämmöntuotto auttavat mahdollisesti pysymään paremmin lämpimänä. Ja ilmeisesti iäkkäämmillä naisilla hormonitoiminnan muutokset vähentävät palelua. Tosin ainakin oma pitkälti yli viisikymppinen äitini palelee aina, ihan niinkuin minäkin :)

Joo muuten, unohtu mainita, että mun peruslämpö on 35,6-36,1. Mitattu on usein ja eri mttareilla ja uskottava se on. Jos mulla on 37 oon jo "kuumeessa".

Mulla on sama. 37 on mulle jo oikeasti kuumetta. Matala verenpaine löytyy täältä (yläpaine ei ole oikeastaan ikinä yli sadan ja alapaine on siellä 50-60 paikkeilla), joten ääreisverenkierto on vähän heikoilla toisinaan. Villasukat jalassa ja asunnon lämpötila lähes jatkuvasti n.25 astetta :)

Mulla on sama. 37 on mulle jo oikeasti kuumetta. Matala verenpaine löytyy täältä (yläpaine ei ole oikeastaan ikinä yli sadan ja alapaine on siellä 50-60 paikkeilla), joten ääreisverenkierto on vähän heikoilla toisinaan. Villasukat jalassa ja asunnon lämpötila lähes jatkuvasti n.25 astetta :)

Hei joo, tuon se proffa mainitsi myös, että monilla palelemisesta kärsivillä naisilla on matala verenpaine. Heitä myös monesti pyörryttää esim., jos nousee nopeasti seisomaan. Ja palelu on monesti pahempaa, mikäli syö niukasti, koska elimistön lämmöntuotto on suurempaa isommilla kaloreilla (Myös yksi syy miksi miehiä ei palele niin herkästi? Tai että esim. dieetillä palelee useammin?)

Mulla on just toi matala verenpaine ja oon myös vilukissa. Alle +25C ja joudun kans pistään kotona hupparia pitkähihaisen päälle. Kesällä en todellakaan kärsinyt helteistä, ennemmin ne +30C sisälämpötilat oli juhlaa, kun sai olla vähissä vaatteissa / ilkosillaan. Varmaan toi niukasti syöminen on myös yks tekijä, sillä joskus plussakaloreilla ollessa tää on helpottanut (tosin nykysellään, kun ei tuu tollasia harrasteltua, niin tulee siis paleltuakin). Ei kai tähän oikein oo ratkaisua, hankala/huono tota verenpainettakaan on alkaa nostaa tai sitten itseä syömään läskiksi lämpimikseen.

Mielenkiintoista keskustelua! :) Mulla meinaan on niin päin, että en kyllä kestä yhtään helteitäkään! Ja vaikka olisi kylmät kädet ja jalat, samaan aikaan ne voi olla myös kylmän hikiset. Oma normaalilämpötilani on jotain 36,8 ja mulle nousee helposti kuume, jos yhtään olen kipeänä, tosin se alkaa tuntua vasta lähempänä 38 astetta. Mutta pahinta on lämpötilan vaihtelut ja yllättäen alkaneet helteet, migreeni oireilee helposti kuumuudesta. Kirkkaasta auringonpaisteesta nyt puhumattakaan... Eli talvi on se mun vuodenaika, tarpeeksi vaan villasukkia ja kuumaa juotavaa. :D Tykkään myös käydä juoksemassa kun on vähän pakkasta, kunhan pukeutuu oikein. Helteillä taas ei ole mitään toivoakaan että pystyisin käymään lenkillä tai olemaan edes pitkään ulkona auringossa.

Ja se kuumeilu on muuten todella ärsyttävää, koska silloin vasta paleleekin ja hetken päästä järjetön hiki. Joskus saattaa kuume nousta ihan yhtäkkiä, vaikka ei olisi mitään muita flunssaoireitakaan... Viime jouluna olin viikon kuumeessa, siinä vaiheessa meinasi jo usko loppua että eikö se koskaan lopu! :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom