Jatkuva napostelu ja makeanhimo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kille
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmanani on kolmen viikon ajan kestänyt jatkuva napostelun ja makeanhimo. Tuntuu että koko ajan pitäisi olla syömässä jotain, vaikka syön riittävästi normaalia, proteiinipitoista ja puhdasta ruokaa. Suurin himoni on suklaa, muromysli ja maustamaton jogurtti. Näitä voisin syödä tajuttomaan ähkyyn saakka.

Mistä ihmeestä tämä voisi johtua ja kuinka voisin päästä himoista eroon. Vai onko kyse vain menetetystä itsekurista?? Auttavatko kromitabletit tms.?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pidätkö erillistä mässypäivää viikossa? Itse pidän ja sen päivän sulkaan, pizzan jne. mättämisen jälkeen ei taas viikkoon tee mieli mitään "sopimatonta." Eilen tuli kyllä suolapähkinäkiintiö täyteen :urjo:

Tätä mä en just itsessäni ymmärrä, mun tekee mieli jatkuvasti makeaa vaikka olisin edellisenä päivänä vetänyt itseni ähkyyn..

Jos otat itseäsi niskasta kiinni ja vain lopetat napostelun niin aika pian ei teekään enää mieli ;) Muista syödä aterioita tasaisin väliajoin päivän mittaan jotta verensokeri ei pääse laskemaan eikä tule makeanhimoa. Itse olen aina perjantaisin pitänyt pienen cheatti päivän jolloin syön vähä karkkia ja muuta hyvää :kuola: mutta kuitenkin sen verran käytän järkeä ettei homma riistäydy ihan käsistä :D . Oletko koittanut napostella jotain terveellistä, esim porkkanaa tai jotain? Porkkanaa on ihan kiva järsiä..itse en kyllä järsi mutta voi sopia jollekin :D

Kille sanoi:
Tätä mä en just itsessäni ymmärrä, mun tekee mieli jatkuvasti makeaa vaikka olisin edellisenä päivänä vetänyt itseni ähkyyn..
Mun on valitettavasti vaikea sanoa mitään. Hyvin harvoin iskee himoa. Kun joskus aikanaan lukiossa olin vähän aikaa karkkilakossa, niin kohta huomasin että ei edes tee mieli karkkia. Siitä asti makeanhimo on ollut kontrollissa.

Kyllähän ne tuota kromia kehuu tässä tarkoituksessa, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.

Monet ovat sanoneet että tavallisten kromitablettejen teho ei riitä. Mutta luontaistuotekaupassa on tehokromitabletteja joita on kehuttu. Kaikille nekään eivät riitä.
Mutta itse suosittelen kyllä kokeilemaan luopumista ilman kromitabletteja. Ei saa mitään ihmeempiä aikaan, ne on vain tukena.

Kiitos vastauksista! =) Tämä on siis jatkunut vasta 3 viikkoa, aiemmin ei ollut vastavaa ongelmaa. Ainakaan samassa mittakaavassa..

Voisiko olla pimenevät illat, jotkut sanovat sen nostavan makeanhimoa aina syksyisin ja talvisin.

Voihan se tietty olla. Muutenkin elämä on viimeisen kuukauden aikana heittänyt sellaista kuperkeikkaa että sillä voi olla vaikutuksensa. Tosin minkäänlaista masennusta tms. en koe vaivakseni..

Mitä vähemmän sokeria syön, sitä vähemmän sitä tekee mieli. Mulle se on niin yksinkertaista. Eilen söin viisi draculaa ja tuli huono olo tunniksi... Taidan olla aika insuliiniherkkis?

Belmondo sanoi:
Mitä vähemmän sokeria syön, sitä vähemmän sitä tekee mieli. Mulle se on niin yksinkertaista. Eilen söin viisi draculaa ja tuli huono olo tunniksi... Taidan olla aika insuliiniherkkis?

Sama homma. Tuli ostettua vähän aikaa sitten hyvällä omallatunnolla Fazerin minttusuklaapatukka, 3 palaa kehtasi syödä ja loput heitin menemään, ei vaan yhtään tehnyt mieli ja koko syöminenkin tuntui vastenmieliseltä. Sipsiä en voi syödä laisinkaan, loppu päivä olo on aivan saatanan huono vaikka vain puoli pussia söisi (tosin tämä taitaa olla ihan normaalia monellakin henkilöllä).

Ei tämä "hyvän inho" tietenkään haittaa pätkääkään, parempi vaan ettei tee edes mieli. Vaniljariisiä tosin tekisi mieli silloin tällöin vetää :)

Oletko raskaana ? Se selittäisi paljon. Karkin nälkään voi kokeilla Pirkan sokeritonta salmiakkia tai lakritsakissoja. 100g pusseissa vain 100 kal.
Suklaan tilalla voisit kokeilla Danonen vähärasvaisia suklaavanukkaita, niissä on kans jotain 100kal per purkki.

Mulla on toi suklaa ollut ihan jokapäiväinen kiusaus Turun kisojen jälkeen. Eilen oli 3:s tai 4:s päivä yli kolmeen viikkoon, jolloin en syönyt suklaata. Voikohan nikotiininhimo ilmetä jotenkin pimeästi suklaanhimona? Dieetillä meni 27 prk nuuskaa ja viimeisellä viikolla reilut 4 askia röökiä. Normaalisti en nuuskaa enkä polta. Kisojen jälkeen lopetin röökit seuraavana päivänä ja nuuskan 5 päivän päästä. Suklaanhimo ollut siitä lähtien ^10. :kuola:

Jos sokeri ei haittaa ja vaan kaloreita katsotaan, niin sitten ehdottomasti Nallen Vaniljariisiä. Löytyy melkein kaikista vähänkin isommista ruokakaupoista kylmäosastolta riisifruttien yms. läheisyydestä.

Energiaa 420 kJ / 100 kcal
Proteiinia 3 g
Hiilihydraatteja 18 g
Rasvaa 2 g

JSmith sanoi:
Voisiko olla pimenevät illat, jotkut sanovat sen nostavan makeanhimoa aina syksyisin ja talvisin.

Joo, kun on pimeää kaivataan valoa, jota saadaan säihkyvistä hampaista. Hampaidenpesua motivoi karkinsyönti. Mitä ihmettä?

offtopikkina, tuo tupakka todellakin auttaa dietillä, tästä on omaakin kokemusta. Helpottaa helvetisti hiilareidenhimoon kun saa jotain muuta tekemistä ja ajateltavaa, ja tupakointi vie tutkitusti ihan näläntunnettakin pois.

cji sanoi:
Jos sokeri ei haittaa ja vaan kaloreita katsotaan, niin sitten ehdottomasti Nallen Vaniljariisiä.
Väittäisin että on parempiakin vaihtoehtoja. Yhdessä Nalle-purkissa on kuitenkin se 500 kcal, eli ei ihan pienestä annoksesta ole kyse. Joku hedelmäpiltti voisi toimia, jos korviketta haetaan. Itse olen pahimmista himotuksista päässyt Lidlin myslipatukoiden ja omenien avulla.

Hiilarikierre on vaan katkaistava. Viikko pari ketodiettiä tai vähähiilarista ja sitten pikku hiljaa kohti siistiä ruokavaliota.

Belmondo sanoi:

Sama homma täällä. Karkkilakko päällä ja hyvä niin. Ei tee mieli makeaa, ja jos syön niin tulee huono olo.

Jos tekee mieli mässyttää jotain niin ostan nykyään kultakalkkunaa ja popsin sitä. Niin oudolta kun se kuulostaakin, mutta toimii mulle. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom