Jatkomahdollisuudet armeijassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
AIka heikosti löytyy mitään kattavaa tietoa tästä virallisista lähteistä joten ajattelin nyt kerralla paikata aukot yleistiedossa. Eli siis mitä jatkomahdollisuuksia Suomen armeija tarjoaa varusmiespalveluksen jälkeen? EU:n nopean toiminnan joukot, sopimussotilaat ym. Jonkinlainen lista olis kiva saada.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
AIka heikosti löytyy mitään kattavaa tietoa tästä virallisista lähteistä joten ajattelin nyt kerralla paikata aukot yleistiedossa. Eli siis mitä jatkomahdollisuuksia Suomen armeija tarjoaa varusmiespalveluksen jälkeen? EU:n nopean toiminnan joukot, sopimussotilaat ym. Jonkinlainen lista olis kiva saada.

Helpoin 'tie' uunituoreelle vänskälle saada tuntumaa siihen kouluttajana oloon on jäädä ylikessuksi seuraavan saapumiserän P-kauden ajaksi tai miksei pitemmäksikin mutta P-kausien ulkopuolella ei oikein ole mielekästä hommaa kursseja käymättömälle kouluttajalle. Palkka ei päätä huimaa (silloin kun itte jäin, oli jotain 2 200€*/kk miinus verot; lisäksi maastopäivistä ylimääräistä), mutta firma tarjoaa majoituksen (kassulla), vaatteet (varusvarastolta) ja ruuan (muke) joten ei niitä kulujakaan ole. Ittelle jäi yllättävän paljon pesämunaa opintoja ajatellen juuri tuolta. Pärjäsi oivallisesti vaikka laittoi melkein koko palkan rahastosäästöön. Jos siis kelpaa kyseinen elintaso niin kuluja ei ole. Varusmiespalvelusajan jälkeen tuntui ihan hienolta. Leppoisaa hommaa ja työkaverit pirun hyviä tyyppejä kaikki vaikkei olisi uskonut palvelusaikana.

Tuon jälkeen sitten voi tehdä päätöksen meneekö rauhanturvaajaksi, mpkk:uun, jatkaa sopimussotilaana vaiko lähteekö toiselle alalle. Ittelle oli ihan luontevaa kun tammikuussa oli siviiliin lähtö ja syksyllä vasta alkoi opinnot. Ei tarvinnu pahemmin nähdä vaivaa töiden ettimiseen kun kapteeni lykkäs pyytämättä paperit kouraan ja käski miettiä asiaa. :)

*Eurot tuli sinä aikana kun olin intissä joten en oikein hahmottanu tuota palkkaa. Kuulostaahan se nyt AIKA vaatimattomalta. En kuitenkaan kadu. Harva paikka tarjoaa täyden ylöspidon ja maksaa siitä. :D

Helpoin 'tie' uunituoreelle vänskälle saada tuntumaa siihen kouluttajana oloon on jäädä ylikessuksi seuraavan saapumiserän P-kauden ajaksi tai miksei pitemmäksikin mutta P-kausien ulkopuolella ei oikein ole mielekästä hommaa kursseja käymättömälle kouluttajalle. Palkka ei päätä huimaa (silloin kun itte jäin, oli jotain 2 200€*/kk miinus verot; lisäksi maastopäivistä ylimääräistä), mutta firma tarjoaa majoituksen (kassulla), vaatteet (varusvarastolta) ja ruuan (muke) joten ei niitä kulujakaan ole. Ittelle jäi yllättävän paljon pesämunaa opintoja ajatellen juuri tuolta. Pärjäsi oivallisesti vaikka laittoi melkein koko palkan rahastosäästöön. Jos siis kelpaa kyseinen elintaso niin kuluja ei ole. Varusmiespalvelusajan jälkeen tuntui ihan hienolta. Leppoisaa hommaa ja työkaverit pirun hyviä tyyppejä kaikki vaikkei olisi uskonut palvelusaikana.

Tuon jälkeen sitten voi tehdä päätöksen meneekö rauhanturvaajaksi, mpkk:uun, jatkaa sopimussotilaana vaiko lähteekö toiselle alalle. Ittelle oli ihan luontevaa kun tammikuussa oli siviiliin lähtö ja syksyllä vasta alkoi opinnot. Ei tarvinnu pahemmin nähdä vaivaa töiden ettimiseen kun kapteeni lykkäs pyytämättä paperit kouraan ja käski miettiä asiaa. :)

*Eurot tuli sinä aikana kun olin intissä joten en oikein hahmottanu tuota palkkaa. Kuulostaahan se nyt AIKA vaatimattomalta. En kuitenkaan kadu. Harva paikka tarjoaa täyden ylöspidon ja maksaa siitä. :D

No et ole kyllä sopimussotilaana varusmieskouluttajana ollut jos palkkaa on tullut 2200e kuussa ja majoitus kassulla. Kyllä sopimussotilaan palkka on n.1500e / kk ilman lisiä ja kämpän saa itse maksaa. 2200e kuussa ei saa edes ammattialiupseeri sah5 - palkkaluokassa. Taisteluosaston palkat erikseen, siellä myös majoitus ilmaista ja päivärahat päälle.
Itse olen ollut sopimussotilaana, maruna ja valmiussotilaana, jos nyt olisin 5 vuotta nuorempi ja armeijan hommat kiinnostaisi niin varmaan ammatti-aliupseerin pestit eniten kiinnostaisi. Vaihtoehtojan siis on sopimussotilaaksi, ammatti - au, rauhanturvaaja, taisteluosasto 2011, opiskelemaan MPKK:lle. Näistä ammatti-au vakituinen homma, samoin MPKK opintojen jälkeen upseerin virat.

No et ole kyllä sopimussotilaana varusmieskouluttajana ollut jos palkkaa on tullut 2200e kuussa ja majoitus kassulla. Kyllä sopimussotilaan palkka on n.1500e / kk ilman lisiä ja kämpän saa itse maksaa. 2200e kuussa ei saa edes ammattialiupseeri sah5 - palkkaluokassa. Taisteluosaston palkat erikseen, siellä myös majoitus ilmaista ja päivärahat päälle.
Itse olen ollut sopimussotilaana, maruna ja valmiussotilaana, jos nyt olisin 5 vuotta nuorempi ja armeijan hommat kiinnostaisi niin varmaan ammatti-aliupseerin pestit eniten kiinnostaisi. Vaihtoehtojan siis on sopimussotilaaksi, ammatti - au, rauhanturvaaja, taisteluosasto 2011, opiskelemaan MPKK:lle. Näistä ammatti-au vakituinen homma, samoin MPKK opintojen jälkeen upseerin virat.

Jos en väärin muista niin, kun minua pyydettiin intin jälkeen jäämään sotilasammattihenkilöksi, olisi palkka ollut 1800€ +lisät... Virka olisi ollut vakituinen ja tehtävänä olisi ollut pasikuskien koulutusta.

Kuulemani mukaan sopimussotilaan, esim. kersantin alkupalkka on tosta 1500 eurosta ylöspäin. Toi 2200 kuulostaa jo ihan hyvältä palkalta, etenkin valtion hommista. Muistaakseni kaveri sai n. 1800 euroa/kk intin jälkeisistä hommista. Työt olivat ajojärjestelijän hommat kuljetuskeskuksessa (siviilivaatteet päällä).

Ja ilman aukkia ei vissiin ole mitään mahdollisuuksia päästä hommiin puolustusvoimiin? Spol-aukkiin kun ei huolittu vaikka kuinka sinne halusin ;(

No voi olla että muistan yläkanttiin. Tuntuu vaan niin uskomattomalta tätä nykyä alle 2k€ palkka josta sitten vielä lähtee verot. Eikä kuten sanottua eurot oikein hahmottunu tuolloin. Piru kun ei ole kuitteja tallessa. :D

Saanko kysyä, missä palvelit ja milloin? :wtf:

Itse jäin varusmiespalveluksen jälkeen -04 Kainuun Prikaatiin ylikersantiksi. Työsuhteen kesto 6kk, palkka 1600€/kk ja asuminen varuskunnan ulkopuolella valtion kämpissä. Vuokrat ja kaikki piti maksaa itse, tosin se ei päätä huimannut kun asuin kämppiksen kanssa kolmiossa joka kustansi about 300€/kk. Pataljoonan huonosta rahatilanteesta johtuen, sopparit ei päässy maastoharjoituksiin kuin max 1vk/palvelussuhde. Itse vietin tämän ajan loppusodassa Rovajärvellä, jolloin palkkaakin tuli lisineen reilut 120€/päivä

Kuten todettua, tuossa hommassa saa melko hyvän kuvan ainakin varusmieskouluttajan arjesta. Itsellä oli Firmaan jääminen todella lähellä mutta loppujen lopuksi hajosin siihen puolustusvoimien kankeuteen. Esimerkiksi joukkueelle pidettävän koulutuksen valmistelu kaluston kuittauksineen oli yllättävän tuskallista hommaa.

Toisaalta pidin kouluttamisesta todella paljon. Erittäin palkitsevaa nähdä itse kouluttamansa joukko suoriutumassa hyvin taisteluharjoituksessa :) Kaikesta huolimatta olen mielummin valinnut aktiivisen reserviläiselämän. Tsemppiä jatkoon mikäli ketjun aloittaja suunnittelee uraa Firmassa :thumbs:

Lisäyksenä vielä, että tuo puolustusvoimissa työskentely oli erittäin mukavaa aikaa elämästäni. Todella opettavaista ja vastuunalaista hommaa (tosin olen kuullut, että joissakin paikoissa soppareille ei anneta mitään vastuuta) josta jäi käteen kokemusta loppuelämäksi. Olen myös huomannut, että monissa työhaastatteluissa on melkoinen ässä hihasta nykäistä kiitettävillä arvosanoilla suoritettu työtodistus Suomen Puolustusvoimista ;)

Ja ilman aukkia ei vissiin ole mitään mahdollisuuksia päästä hommiin puolustusvoimiin? Spol-aukkiin kun ei huolittu vaikka kuinka sinne halusin ;(

Kyllä se mahdollista on. Riipuen tietysti aika paljon tehtävästä ja paikasta. Mutta vaikeeta se nykyään on. Aukin voi kyllä suorittaa myös töissä ollessaan. Mihin tehtävään meinasit?

No kyllähän pv:lla on siviilivirkojakin, varastomiehestä insinööriin että ei se aukin käymättömyys tarkoita ettei voisi töihin päästä, sotilaspukuiseksi pääseminen voi olla sitten vähän hankalampaa. Ja mitä tuohon palkkaukseen tulee, niin onhan se vähän niinkin että armeijan hommissa ollaan tekevinään työtä josta valtio on maksavinaan palkaa...

on. korpraalejakin on jäänyt sopimussotilaaksi ja olleet sitten aukissa komennuksella ja saaneet nappulat sitä kautta.

Jos en nyt ihan väärin muista niin sodankylässä oli 06 yksi sopimus jägsteri :D Jotain toimisto hommia se duunaili.

On se kumma juttu että sopimussotilaan palkka on joskus ollut 2200, sitten 1600. Itse sain 1403,53 aluksi ja kesken sopparin tuli korotus(kaikille siis) ja nousi 1454,53. Mielenkiintoisesti aaltoilee ;)

On se kumma juttu että sopimussotilaan palkka on joskus ollut 2200, sitten 1600. Itse sain 1403,53 aluksi ja kesken sopparin tuli korotus(kaikille siis) ja nousi 1454,53. Mielenkiintoisesti aaltoilee ;)
Eikä siinä vielä kaikki. Vuonna 2002 sopparin peruspalkka oli huikeat 1101,13€/kk :dance2:. Loppuvuodesta se sitten näyttikin ikälisineen jo niinkin suurelta kuin 1261,07€/kk.

Tammikuussa pitäs armeijaan lähteä ja ajattelin tulla kysäisemään kokeneemmilta että missä vaiheessa tulee ne kysymykset: Miten kauan haluaa olla ja miten suorittaa asepalveluksen? Elikkä kiinnostais tuo lääkintä, koska opiskelemaan tuolle alalle lähden armyn jälkeen. Lahdessa näyttäis olevan mahdollisuus ja 362 vrk palvelusaika, jos ny oikein tajusin. Mitä eroa lääkintämiehellä ja lääkintäaliupseerilla?
Ei kovin vaikeaa tekstiä (sarcasm).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom