BB Jarno Olmala

Mitenkä muuten ite toteutat tai suosittelisit toteuttamaan progressiota esim. 4-jakoisessa ohjelmassa? Ei ole vielä hirveän tuttua tuo kehonrakennusmainen progressiotyyli itselle, enemmän junnannu vähän tuossa perus voimabodaus esim. 3x6-8 ja sit ku saa sen 3x8 penkissä vaikka nii laitetaan rautaa jne. Mikä olisi järkevä tapa lähteä hakemaan vähän uudenlaista kehitystapaa, miten syklittää esim. sarjojen progressiota? Kun jossakin vaiheessa esim. Jos tekee tyylillä 10 sarjaa per lihas ja siitä viikko kerrallaan aina nostaa sarjamääriä niin jossakin kohti tulee aina se raja vastaan, niin miten siitä sitten edetä, mitkä hyviä progressiokeinoja tähän? :)

Mitenkä muuten ite toteutat tai suosittelisit toteuttamaan progressiota esim. 4-jakoisessa ohjelmassa? Ei ole vielä hirveän tuttua tuo kehonrakennusmainen progressiotyyli itselle, enemmän junnannu vähän tuossa perus voimabodaus esim. 3x6-8 ja sit ku saa sen 3x8 penkissä vaikka nii laitetaan rautaa jne. Mikä olisi järkevä tapa lähteä hakemaan vähän uudenlaista kehitystapaa, miten syklittää esim. sarjojen progressiota? Kun jossakin vaiheessa esim. Jos tekee tyylillä 10 sarjaa per lihas ja siitä viikko kerrallaan aina nostaa sarjamääriä niin jossakin kohti tulee aina se raja vastaan, niin miten siitä sitten edetä, mitkä hyviä progressiokeinoja tähän? :)

Tää on itseasiassa niin monesta seikasta riippuvaa että mä en lähde mun kokemuksella muita neuvomaan. :) Mä en ole missään vaiheessa mun "bodausuraa" miettinyt minkäänlaisia progressioita sarjapainojen tai sarjamäärien suhteen. Kuten monesti olenkin painottanut että oon edennyt koko ajan treenien suhteen sen päivän kunnon mukaan. Treenin sisälläkin saatan muuttaa lennosta suunnitelmaa jos en koe alkuperäistä hahmotelmaa järkeväksi. Käytännössä yksikään treeni mulla ei ole samanlainen toteutustavaltaan. Jos en väärin muista niin Markku Tikka joskus taisikin mun tyylistä kommentoida "vaikea sanoa oletko kehittynyt siitä syystä vai siitä huolimatta" :D

Ps. Nyt kun on mahdollista mainostaa niin jos et ole jo katsonut @Juhovich videoita niin suosittelen ottamaan seurantaan. Molemmilta Juhoilta löytyy tietotaitoa mua enemmän ja heillä on esittää tutkimuksia väitteidensä tueksi. Videoilta löytyy vinkkejä myös kysymykseesi sekä Juholle ja proffalle voi esittää kysymyksiä mieltä askarruttavista asioista. ;)

https://www.youtube.com/user/tjuho/videos

Tää on itseasiassa niin monesta seikasta riippuvaa että mä en lähde mun kokemuksella muita neuvomaan. :) Mä en ole missään vaiheessa mun "bodausuraa" miettinyt minkäänlaisia progressioita sarjapainojen tai sarjamäärien suhteen. Kuten monesti olenkin painottanut että oon edennyt koko ajan treenien suhteen sen päivän kunnon mukaan. Treenin sisälläkin saatan muuttaa lennosta suunnitelmaa jos en koe alkuperäistä hahmotelmaa järkeväksi. Käytännössä yksikään treeni mulla ei ole samanlainen toteutustavaltaan. Jos en väärin muista niin Markku Tikka joskus taisikin mun tyylistä kommentoida "vaikea sanoa oletko kehittynyt siitä syystä vai siitä huolimatta" :D

Ps. Nyt kun on mahdollista mainostaa niin jos et ole jo katsonut @Juhovich videoita niin suosittelen ottamaan seurantaan. Molemmilta Juhoilta löytyy tietotaitoa mua enemmän ja heillä on esittää tutkimuksia väitteidensä tueksi. Videoilta löytyy vinkkejä myös kysymykseesi sekä Juholle ja proffalle voi esittää kysymyksiä mieltä askarruttavista asioista. ;)

https://www.youtube.com/user/tjuho/videos

Oon noita Juhojen juttuja seuraillu ja hemmetin hyvää tietoa on heiltä irronnukin ja tosi paljon oonki ite perustanu noihin tieteellisesti perusteltuihin progressioikaavoihin jne. Mutta todella hyvä vastaus joka tapauksessa kun sun progressiostahan mää lähinnä kysyinki. Jotenkin tullu vastaan tosi monta natua jotka noudattaa tosi tieteellisiä juttuja ja sit roinaukkelit on yleensä ilman sen kummempaa progressiokaavaa käyttämällä kehittyny. Haluaisin vielä tietää että kuinka pitkään yhteensä oot treenannu, kun noin saakelin kovassa kunnossa oot, ja et käytä mitään sen kummempaa ajatusta progressioihin?

Mä en ole missään vaiheessa mun "bodausuraa" miettinyt minkäänlaisia progressioita sarjapainojen tai sarjamäärien suhteen. Kuten monesti olenkin painottanut että oon edennyt koko ajan treenien suhteen sen päivän kunnon mukaan. Treenin sisälläkin saatan muuttaa lennosta suunnitelmaa jos en koe alkuperäistä hahmotelmaa järkeväksi. Käytännössä yksikään treeni mulla ei ole samanlainen toteutustavaltaan.

Tämän olen aistinut Jarnosta, vaikka olen seurannut häntä vain netin kautta. Monelle kilpaurheilijalle/aktiivi harrastelijalle hyvä esimerkki, kuinka tärkeää on oppia tuntemaan itsensä, eikä vain mennä sokeasti sata lasissa samalla kaavalla (harjoitusohjelman tms. mukaan) päivästä toiseen. Tarkoitan yleisesti urheilun saralla! Itse olen aikoinaan omalla kilpauralla sortunut menemään sokeasti sata lasissa ja ei sitä huomannut vasta kun uran jälkeen, että olinpas "tyhmä". Onneksi ei ole jäänyt kaivertelemaan kun teki niin ja näin. :)

Oon noita Juhojen juttuja seuraillu ja hemmetin hyvää tietoa on heiltä irronnukin ja tosi paljon oonki ite perustanu noihin tieteellisesti perusteltuihin progressioikaavoihin jne. Mutta todella hyvä vastaus joka tapauksessa kun sun progressiostahan mää lähinnä kysyinki. Jotenkin tullu vastaan tosi monta natua jotka noudattaa tosi tieteellisiä juttuja ja sit roinaukkelit on yleensä ilman sen kummempaa progressiokaavaa käyttämällä kehittyny. Haluaisin vielä tietää että kuinka pitkään yhteensä oot treenannu, kun noin saakelin kovassa kunnossa oot, ja et käytä mitään sen kummempaa ajatusta progressioihin?

Juhoilta tosiaan tulee hyvää materiaalia ulos ja tästäkin aiheesta heille vinkkasin. Ei ole vain kovin yksinkertainen alue kehonrakennuksessa koska progressiotakin voi olla niin erilaista. Myös Utilla taitaa löytyä useampi artikkeli näihin bodaus progressioihin liittyen.

Mun oma mielipide on että ei treenejä pitäisi missään nimessä jaotella tuolla tavalla. Tarkoitan siis että lihaksen kasvatukseen pyrkivässä treenissä natujen pitäisi treenata tyylillä x ja roinaajien tyylillä y. Molempien tavoitteena on kumminkin täsmälleen sama asia niin miksi treenit pitäisi olla niin erilaiset? Natuna toki eroja tulee palautumiskyvyssä mutta sitäkin pystyy ajan kuluessa kehittämään.

Treenivuosia salilla on nyt siis se reilu 5 vuotta. Mä olen luottanut vaan omaan tekemiseen. Kun tavoitteena on joka treenissä antaa kaikkensa sekä ylittää itsensä niin se johtaa parempiin tuloksiin kuin miettimällä päätä puhki erilaisilla progressio taulukoilla.:) Tämä siis koskee mua, aloittelijoilla asia erikseen. Kiitos kovasti kehuista.:worship:

Tämän olen aistinut Jarnosta, vaikka olen seurannut häntä vain netin kautta. Monelle kilpaurheilijalle/aktiivi harrastelijalle hyvä esimerkki, kuinka tärkeää on oppia tuntemaan itsensä, eikä vain mennä sokeasti sata lasissa samalla kaavalla (harjoitusohjelman tms. mukaan) päivästä toiseen. Tarkoitan yleisesti urheilun saralla! Itse olen aikoinaan omalla kilpauralla sortunut menemään sokeasti sata lasissa ja ei sitä huomannut vasta kun uran jälkeen, että olinpas "tyhmä". Onneksi ei ole jäänyt kaivertelemaan kun teki niin ja näin. :)

Monelle tuo valmiin ohjelman noudattaminen on se helpompi tapa edetä ja aloittelijoille se on huomattavasti järkevämpikin. Itse kokisin enemmänkin stressitekijäksi että treeniohjelmassa olisi aina etukäteen kirjoitetut sarjamäärät ja painot. Enkä väitä missään nimessä että mun tyyli on paras ja järkevin sekä sopisi kaikille. Jokaisen treenaajan kuitenkin ohjelmasta riippumatta pitäisi oppia tunnistamaan oman kropan signaaleja kuten mainitsitkin. :)

Monelle tuo valmiin ohjelman noudattaminen on se helpompi tapa edetä ja aloittelijoille se on huomattavasti järkevämpikin. Itse kokisin enemmänkin stressitekijäksi että treeniohjelmassa olisi aina etukäteen kirjoitetut sarjamäärät ja painot. Enkä väitä missään nimessä että mun tyyli on paras ja järkevin sekä sopisi kaikille. Jokaisen treenaajan kuitenkin ohjelmasta riippumatta pitäisi oppia tunnistamaan oman kropan signaaleja kuten mainitsitkin. :)

Hyvä kun kommentoit! Olen samaa mieltä sinun kanssasi. :) Mulla sattui olemaan liian "suppeat lasit päässä". :D

Ok. Tuli ekana vaan mieleen et oli jotain se siitä naturaaliudesta naurua. Vaikka tietyllä tavalla sitäkin varmaan, mutta pilke silmäkulmassa toisin kuin suuri yleisö tämän ymmärtää.

Nuo anus- ja lotuskukkakäryt on jotain käsittämätöntä. Lisäravinnevalmistajat pesevät käryistä kätensä pois editoimallla jälkikäteen dopingvapaa-maininnat nettisivuita pois. Lähtökohtaisesti kaikkien Suomessa myytävien lisäravinteisen tulisi olla dopingvapaita. :woot:

Eihän tuollaista voi tietää, kun se on kerta kiellettyjen aineiden listalla eri nimellä kuin lisäravinteessa. "Sininen lootuskukka" kuulostaa vielä niin harmittomalta - eri asia, jos sitä markkinoitaisiin nimellä steroidikakkara :D

Onneksi higenamine-käryistä tulleet rangaistukset ovat olleet johdonmukaisia Suomessa. Vai mitä mieltä olette?

Suomen Voimanostoliitto/urheilija Tuomas Tolonen: Kahden(2) vuoden kilpailukielto
Suomen Fitnessurheilu ry./urheilija Kia Rantalainen: Varoitus
Suomen Fitnessurheilu ry./urheilija Antti Marjamo: SM-hopean menettäminen ja kahden(2) kuukauden urheilun toimintakielto
Suomen Fitnessurheilu ry./urheilija Jarno Olmala: Varoitus

Tolosen ja Marjamon käryt tulleet kilpailun yhteydessä ja muilla kilpailun ulkopuolella, mutta joku järki näihin rangaistuksiin. Marjamokin varmaan spennannut etureiskoja niin kovaa pärinäpiristepäissään, että sai vain sen avulla hopeeta. Osaltaan kilpailutuloksen mitätöinnin ymmärtää, koska puhuttiin kilpailunaikaisesta positiivisesta tuloksesta ja Suomen antidopingsäännöksen rikkeestä, mutta kilpailu- ja toimintakiellot ovat aivan naurettavia.

Eiköhän tästä aineesta vielä kärytä 2017 vuoden puolella niin nähdään mikä rangaistus arvotaan lottokoneesta. Supermass Pro Burn, Inzane tai Sportlife Pro Burner(ei V2) löytyy varmasti monen kilpailevan ja ei-kilpailevan kaapista.

Ei ole helppoa olla kilpaurheilija. Lisäravinteet ovat lienee pahimpia tai yksi pahimpia tuotteita (niin hullun paljon eriliaisia valmisteita), joista on hankalaa ottaa kaikki aineosat selville, onko 100% sallittua urheilussa vai ei. Ja kun se jää vielä urheilijan kontolle, niin tosiaan aika fakiiri saa olla olla noiden kanssa. Ei kateeksi käy. Tuli mieleen, jos syöt jotain valmisruokaa tai ravintolossa, niin voiko olla satavarma sen olevan varmasti puhdasta. No se siitä...

En tiedä, miten tämän mörssärin kävi loppujen lopuksi:

http://yle.fi/urheilu/3-9159971

Back
Ylös Bottom