Japanin kieli ja sen opiskelu

Onko kukaan opetellut tai yrittänyt opetella japanin kieltä. Jonkin aikaa on omassa mielessä pyörinyt halu opiskella hieman japania, ja nyt on tarkoituksena ilmoittautua tuollaiselle alkeiskurssille.

kuulisin mielelläni kokemuksia japanin kielestä ja sen opiskelun vaikeudesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Töllöstä tuli aikanaan Dozo-opetusohjelma, jota varten sai kaupasta myös oppikirjan ja kasetin. Sanoisin että suhteellisen helppoa oppia vähän vähäisemmälläkin kielipäällä, ainakin alkeet. Kirjoitusmerkit sitten asia erikseen, mutta puhuminen ei suunnattomia vaikeuksia tuota.

E: ja varmasti vielä helpompaa jos on ihan aito ja oikea opettaja vieressä neuvomassa :)

Suht helppo, ainakin alkeet. Älyttömän mielenkiintoinen kieli, varsinkin jos on tottunut lukemaan länsimaalaisia kieliä, tuo japani kun on niin erilaista. Itse sain käytyä vain yhden kurssin lukiossa, mutta enempikin olisi kiinnostanut...

Niin kuin sanottu, kielen puhuminen ja itse kielioppi on helppoa. Itse latailin netistä tuollaisen kielikurssin jota sitten työmatkoilla olen kuunnellut mp3-soittimella :) Kyllä siitäkin jotain on jäänyt päähän. Ja animea kun töllöttää, niin jää ainakin kliseisimmät puhekielen termit hienosti takaraivoon. Ja kuten Halo sanoi, erittäin mielenkiintoinen kieli. Ihanan looginen! Suomalaisten helppo oppia, kun romanisoidun japanin kirjaimet lausutaan samalla tavalla kuin suomen kielessä.

Itse myös kiinnostunut oppimaan kyseistä kieltä. Mistähän tuollasia kotona opiskeltavia kielikursseja löytäisi että alkuun pääsisi. Kurssille erikseen kuitenkaan jaksa lähteä.

Itse olen harjoitellut (en opiskellut) japania ihan uteliaisuudesta. Netin kautta olen opiskellut. Merkistöjä en tosin kärsimättömyyttäni jaksa opetella, mutta puhumista kyllä. Ihan perussanasto tuntuu varsin helpolta. Se vain, kun pitää opetella ne "oikeat" tavat puhua.

Jotain voi sanoa ihan oikein, mutta sitten tajuaa, että puhui juuri käyttäen "naisten kieltä", esim. esim. kun tyttö sanoo, että hän harrastaa karatea, niin hän sanoo, että "watashi wa karateka desu" mutta poika taas "boku wa karateka desu."

Japanissa mielenkiintoisinta on ehkä se, ettei se muistuta oikein mitään muuta kieltä, toisin kuin italia, espanja, saksa, englanti tms. Kiina taas tuntuu paljon monimutkaisemmalta kieleltä kuin Japani, mitä pientä olen siihen tutustunut.

loogista kieli kyllä on:

watashi = minä
watashi no = minun
watashi no katana = minun katanani
watashi no katana wa (jotain) desu = minun katanani on (jotain)
watashi no katana wa ookii desu = minun katanani on iso.

Ja tuohon sanoisi japanilainen, että "Anata wa henna gaijin desu." eli "olet aika pervo ulkomaalainen"

Itse olen harjoitellut (en opiskellut) japania ihan uteliaisuudesta. Netin kautta olen opiskellut. Merkistöjä en tosin kärsimättömyyttäni jaksa opetella, mutta puhumista kyllä. Ihan perussanasto tuntuu varsin helpolta. Se vain, kun pitää opetella ne "oikeat" tavat puhua.

Jotain voi sanoa ihan oikein, mutta sitten tajuaa, että puhui juuri käyttäen "naisten kieltä", esim. esim. kun tyttö sanoo, että hän harrastaa karatea, niin hän sanoo, että "watashi wa karateka desu" mutta poika taas "boku wa karateka desu."

Japanissa mielenkiintoisinta on ehkä se, ettei se muistuta oikein mitään muuta kieltä, toisin kuin italia, espanja, saksa, englanti tms. Kiina taas tuntuu paljon monimutkaisemmalta kieleltä kuin Japani, mitä pientä olen siihen tutustunut.

loogista kieli kyllä on:

watashi = minä
watashi no = minun
watashi no katana = minun katanani
watashi no katana wa (jotain) desu = minun katanani on (jotain)
watashi no katana wa ookii desu = minun katanani on iso.

Ja tuohon sanoisi japanilainen, että "Anata wa henna gaijin desu." eli "olet aika pervo ulkomaalainen"

toinen nus nus,

--"hentai" gaijin desu

"Henna" taitaapi ennemin vastata "outoa"

so not, molemmiksi on nimitelty :)

Onko kukaan opetellut tai yrittänyt opetella japanin kieltä. Jonkin aikaa on omassa mielessä pyörinyt halu opiskella hieman japania, ja nyt on tarkoituksena ilmoittautua tuollaiselle alkeiskurssille.

kuulisin mielelläni kokemuksia japanin kielestä ja sen opiskelun vaikeudesta.

http://lrnj.com/

Jos haluat nopeasti oppia katakanat, hiraganat, ja n. tuhannen kanjin yhden perusmerkityksen, lataa tuolta tuo Slime Forest-peli. Itse joskus Japanissa ollessani opettelin sillä kirjoitusmerkkien alkeet. Kun osaat n. 50 katakanaa, osaat lukea kaikki lainasanat, sillä ne on otettu englanninkielestä ja kirjoitetaan noilla katakana-äännemerkeillä (esim. beef kirjoitetaan biifu, game kirjoitetaan geimu, drink=drinkku, process=prosessu, hot coffee=hotto koohii, milkshake=mirukku sheikku, compute=compuutaa). Koska kielessä on valtava määrä lainasanoja englannista, ruokalistojen ja kylttien ymmärtämiseen riittää monesti noiden äännemerkkien osaaminen.

Kanjeilla on monta eri merkitystä, mutta tuo peli opettaa vain sen yksinkertaisimman. Et pysty lukemaan lehteä etkä kommunikoimaan noiden avulla, mutta pystyt hoitamaan liikkumisen ja kaupassakäynnin, mikä oli minulle tärkeintä. Ja opin lukemaan, että housuissani olevat kanjit tarkoittivat "halpa nainen", minkä jälkeen lähti kyllä housut aika äkkiä vaihtoon....:D

"Olet aika pervo ulkomaalainen"
Japsien ei todellakaan ole varaa sanoa tuota. Japsit on pervoin kansa mitä tiedän. Riku sainoa hyvin Madventuresissa: " Japseissa seksi on ennen ollut
niin tabu, ettei ihme kun paloautot on alkanut kiihottaa"
Ei muo toi seksi osasto häiritse, lähinnä huvittaa, mutta sen lisäksi
monet on moitteettoman ulkokuoren alla melkoisia raakalaisia.
Jotenkin huomaa, että niiltä puuttuu toi kristillinen arvopohja.'
Harva täälläkään kovin uskonnollinen on, mutta väittäisin että
kristillisyys on paljon vaikuttanut siihen mitä pidämme oikeana ja vääränä.

Ketään en kannusta torrentteja lataamaan, mutta tällaisen linkin löysin ihan vahingossa. Tuolla päässee alkuun... ;)

Pimsleur language lessons are by far the very best there are. They cost from $200 to $400 with good reason.

Neljä opintoviikkoa tuota tuli aikoinaan luettua. Kieliopillisesti ja ääntämyksellisesti helppoa, kanatkin oppii vielä melko helposti. Parhaimmillaan muistin kanat ja jonkun parisensataa kanjia, mutta sen jälkeen alkoi vanhat unohtua sitä mukaa kun oppi uusia.

yhden kurssin verran lukiossa opiskelin. muuta en oppinut kuin esittelemään itseni, sanomaan kippis (kanpai) ja että äiti on haha :D

Mixu sanoi:

Sekä kiinaa (enemmänkin) ja japania (hyvin vähän) treenanneena voin sanoa, että kiina on kieliopiltaan huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin japani. Ääntäminen tekee kiinasta tosin paljon vaikeamman tuntuista, kun kikkaillaan näiden toonien kanssa. Kiina on toki kirjoituksen ja lukemisen kannalta vaikempaa, kun kataganoja / hiraganoja ei ole toisin kuin japanissa.

Mun sisko opiskeli iteksen katakanoja ja hiraganoja jostaan kirjasta edes takas parisen vuotta jonka jälkeen hän kävi puoltoista vuotta Göteborgin yliopistolla japanin kursseja aktiivisesti, ja roikku todella paljon japanilaisten vaihtiksien kanssa. Nyt hän on lähteny japaniin ja on vakituisessa työssä siellä. Joten kyllä se täysin mahdollista on oppia japania.

onegai shimasu,konnichi-wa, scicho, fuseki, arimasen. Siinä mun japanin kielen taito.
Japanin kieli on siitä huono että se kuulosta aivan lässyltä, vrt. esim. saksaan. :D

Tungen nyt tähän samaan trediin ja tiedustelisin samoja ajatuksia venäjän kielen opiskelusta? Onko vaikea kieli oppia ym?

Japani on aivan mielettömän mielenkiintoista vaikka olen yleensä vihannut kaikkea kielten opiskelua. Kannattaa ehdottomasti tehdä sitä opettajan johdolla, se syventää oppimista todella paljon (no daa). Kanjit ovat kiehtova maailma, vaikkei niitä nyt kovin paljoa ehtinyt opetella. Sydän itkee verta kun ei ole aikaa jatkaa :(

(ehkä sitten eläkepäivillä)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom