Jano ja krampit

Ikä
41
Aloin treenata enemmän ja kovemmin 3 kk sitten painon pudotus tähtäimessä. Viikottaiseen ohjelmaan kuuluu 3 x bodypump ja kävely/hölkkä/sali 1-2 x vko. Paino ei ole oikeastaan pudonnut, mutta kroppa on kyllä mukavasti kiinteytynyt :).

Ongelmaksi ovat ilmaantuneet pohjekrampit useinmiten öisin. Nestevajeesta en tuon usko johtuvan, sillä vettä tai kivennäisvettä menee pari-kolme litraa päivässä, sillä koko ajan on jano. Treenin aikana menee helposti litra vettä. Myös öisin herään krammppien lisäksi janoon ja kusihätään, mikä tuskin on ihan normaalia?! Ajattelin hankkia magnesiumia kramppien ehkäisemiseksi, mutta mikä auttaisi jatkuvaan janoon?

Ekana tuli mieleen, että venyttelethän tarpeeksi? Pohjelihakset nimittäin tuppaavat kyllä krampata helposti, jos laiminlyö lihashuollon. Magnesiumistakin saattaa apua löytyä.

Jatkuvaan janoon ei oikein taida auttaa kuin juominen :) - Asiallisesti ottaen, onko tuo jatkuva jano ollut sinulla ns. aina, vaiko vasta ihan viime aikoina ilmaantunut? Jos jano tosiaankin on kovaa ja koko ajan jatkuvaa, eikä "normaali" juominen siihen auta, niin ehkä voisi olla paikallaan käväistä lääkärissä tsekkauttamassa, että kaikki on kunnossa. Jatkuva janontunnehan voi nimittäin olla diabeteksen ensioireita... En toki halua mitenkään pelotella tjsp., mutta jos tuo oire tosiaan on hyvin voimakas, niin ihan varmuuden varalta voisi mielestäni kannattaa käväistä lekurin juttusilla.

Venyttelen mielestäni riittävästi. Aina treenin jälkeen ja esim satunnaisesti telkkarin ääressä, tai millon vaan venytyttää. Harrastan myös tanssia ja sen ansiosta liikkuvuutta ja notkeutta löytyy. Tuo jatkuva janontunne on alkanut vaivata viime kuukausien aikana ja jotenkin yhdistän sen treenin lisäämiseen. Ei kai tässä muu auta kun kysästä lääkäriltä, itsellä ei kyllä tullut heti pahin mieleen...

Janon tunne on diabeteksen merkki, mutta ainakin mulla on tavallaan opittu tunne. Siis jos juon paljon, niin tavallaan on koko ajan jano. Sitten jos syystä tai toisesta menee esimerkiksi viikko vähemmillä juomisilla, niin janon tunnetta ei ole. Jos tästä nyt mitään selvää taas sai. Mutta todellakin kannattaa ottaa varmuuden vuoksi selvää, etenkin jos on suvussa paljon diabetestä.

Helmuska sanoi:
Tuo jatkuva janontunne on alkanut vaivata viime kuukausien aikana ja jotenkin yhdistän sen treenin lisäämiseen.
OmppuO sanoi:
Janon tunne on diabeteksen merkki, mutta ainakin mulla on tavallaan opittu tunne. Siis jos juon paljon, niin tavallaan on koko ajan jano.

Tottakai, jos liikkuu ja hikoilee enemmän, niin pitää juodakin enemmän. Kuten todettua, en tosiaankaan halua mitenkään maalailla piruja seinille, mutta kun ajattelin omaa elämääni, niin harvoin minulla mitään selkeää ja varsinkaan pitempään jatkuvaa janontunnetta on, vaikken mitenkään erityisen paljon juokaan. Pyrin kyllä pitämään aina vesituopin/pullon käden ulottuvilla ja hörppäämään siitä aina välillä, mutta mitenkään solkenaan en vettä (tai mitään muutakaa) kittaa. Treenin aikana menee puolisen litraa tai vähän reilusti, ja harvoin minulla treenin jälkeenkään mitään selkeää janoa esiintyy.

Mä yritän juoda vähintään litran päivässä + tietty mitä treenin aikana tulee juotua ja elimistö tavallaan muistuttaa tästä, jos ei hetkeen ole tullut juotua. Voisko Helmuskalla olla kyse jostain samantapaisesta? Elimistö tottuu johonkin nestemäärään ja haluaa siitä muistutella?
Mikäs olikaan se määrä mitä vettä "saa" juoda päivän aikana, että ei mene vaaralliseksi? Muistaakseni olen lukenut jostain, että joku raja siinäkin on. Korjatkaa jos olen väärässä.

OmppuO sanoi:
Mä yritän juoda vähintään litran päivässä + tietty mitä treenin aikana tulee juotua ja elimistö tavallaan muistuttaa tästä, jos ei hetkeen ole tullut juotua. Voisko Helmuskalla olla kyse jostain samantapaisesta? Elimistö tottuu johonkin nestemäärään ja haluaa siitä muistutella?
Mikäs olikaan se määrä mitä vettä "saa" juoda päivän aikana, että ei mene vaaralliseksi? Muistaakseni olen lukenut jostain, että joku raja siinäkin on. Korjatkaa jos olen väärässä.
Juon itse neljä litraa ihan kevyesti. En ole huomannut siitä mitään haittaa.Treeneissä menee n.2 litraa.Kai tämäkin aika yksilöllistä.Vaikuttaa tietysti kuinka paljon hikoilee,ihmisen koko ja sitten juoko paljon kahvia,joka poistaa nestettä.Empä tuohon totumiseen usko...

Helmuska sanoi:
Aloin treenata enemmän ja kovemmin 3 kk sitten painon pudotus tähtäimessä. Viikottaiseen ohjelmaan kuuluu 3 x bodypump ja kävely/hölkkä/sali 1-2 x vko. Paino ei ole oikeastaan pudonnut, mutta kroppa on kyllä mukavasti kiinteytynyt :).

Ongelmaksi ovat ilmaantuneet pohjekrampit useinmiten öisin. Nestevajeesta en tuon usko johtuvan, sillä vettä tai kivennäisvettä menee pari-kolme litraa päivässä, sillä koko ajan on jano. Treenin aikana menee helposti litra vettä. Myös öisin herään krammppien lisäksi janoon ja kusihätään, mikä tuskin on ihan normaalia?! Ajattelin hankkia magnesiumia kramppien ehkäisemiseksi, mutta mikä auttaisi jatkuvaan janoon?
Sitten mites suolankäyttö? Jos suola puuttuu tai sitä on liian vähän saattaa paikat kramppailla.Miral niminen valmiste auttoi itseäni kramppeihin kun dietillä olin.Sitä saa apteekista ilman reseptiä.

Kyllä mä suolaa käytän ihan normaalisti. En pihtaile, enkä käytä ylettömästikään, paitsi kaurapuurossa pitää olla kunnolla suolaa että maistuu :). Voisin käydä tutustumassa Miraliin. Mitä se sisältää?

Helmuska sanoi:
Kyllä mä suolaa käytän ihan normaalisti. En pihtaile, enkä käytä ylettömästikään, paitsi kaurapuurossa pitää olla kunnolla suolaa että maistuu :). Voisin käydä tutustumassa Miraliin. Mitä se sisältää?
Samaa mieltä että puuroon kuuluu suolaa.. :) Se on mangnesiumin ja kaliumin puutokseen.
http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=888 tossa linkki josta tarkemmat selosteet.

Hyvä nosto :hyper:

Suosittelen lämpimästi tarkistuttamaan verensokeriarvosi, koska avokilla oli juuri mainitsemiasi oireita (+lisäksi hillitön väsymys ja runsas laihtuminen) ja syyksi paljastui vastikään korkeat verensokerit ja tyypin I diabetes. Jatkuva janon tunne pakotti juomaan runsaasti nesteitä, mikä taas luonnollisesti lisäsi virtsamääriä huomattavasti ja näin ollen laimensi elimistöä, joka oletettavasti aiheutti nuo öiset lihaskrampit. Magnesiumia söi jo pitkään oireiden ilmaantumisen jälkeen mutta siitä ei ollut vastaavaa hyötyä. Heräsi siis öisin useaan otteeseen karmeisiin lihaskramppeihin, samalla reissulla kertoi juoneensa aina litran tai pari vettä kun janotti ja ravasi sitten vessassakin sen mukaan. Toivottavasti kohdallasi ei kuitenkaan ole kyse tästä sairaudesta!

Tai sitten kyse on yleisesti vain elektolyyttitasapainon ongelmasta. Mun ymmärtääkseni aika monella liikkuvalla saattaa olla natrium-kalium -suhde vinksallaan, ja nimenomaan niin, että sitä natriumia pitäisi olla enemmän. Solutasolla tuo epäsuhta juuri aiheuttaa hillittömän janontunteen, joka vain pahentaa sitä tilannetta tietysti kun mineraalit huuhtoutuvat virtsan mukana pois.

Mä en varo suolaa, eikä sitä ihan vain varmuuden vuoksi kannata varoakaan. Korkeasta verenpaineesta kärsivät toki asia erikseen.

Mä en varo suolaa, eikä sitä ihan vain varmuuden vuoksi kannata varoakaan. Korkeasta verenpaineesta kärsivät toki asia erikseen.

Ja heikon ymmärrykseni mukaan puhdistamatonta merisuolaa ei tarvitsisi varoa ollenkaan, koska se ilmeisesti ei nosta verenpainetta.

Ja heikon ymmärrykseni mukaan puhdistamatonta merisuolaa ei tarvitsisi varoa ollenkaan, koska se ilmeisesti ei nosta verenpainetta.

Samaa olen kuullut myös muista puhdistamattomista (kristalli- ja vuorisuolat) suoloista, joiden kiderakenne on jotenkin edullinen solujen käyttöön. Pöytäsuolassa taas on jotain pielessä ja siinä se natrium haittaa enemmän. Tarkentakoon joku, jos on tutkimusnäyttöjä.

Stashin kanssa nyt hieman eri mieltä asiasta..

"Grammassa suolaa on noin 0,4 grammaa natriumia (Na). 1 g natriumia = 2,5 g suolaa. Natriumin riittäväksi ja turvalliseksi minimisaanniksi aikuisilla on arvioitu 1,5 g suolaksi laskettuna. Sen saa elintarvikkeiden luontaisesti sisältämästä natriumista. Ravinnosta johtuvaa natriumin puutetta ei tunneta, koska ruoassa on suolaa monta kertaa enemmän kuin mitä ihminen tarvitsee. Koska liiallinen natriumin saanti nostaa verenpainetta, ravitsemusneuvottelukunta suosittelee suolaa korkeintaan 6 g/vrk naisilla ja 7 g/vrk miehillä."

"Eri lähteistä saadut suolat sisältävät natriumkloridin lisäksi muita suoloja. Näitä myydään kauppanimillä mineraalisuola, merisuola, ruususuola tai kristallisuola. Kaikki sisältävät jonkin verran kaliumkloridia ja magnesiumsulfaattia."
"Tavallisessa pöytäsuolassa on noin 99,9 % natriumkloridia."

Lainaukset wikistä. Kiderakenteella ei liene merkitystä senkään takia, että se liukenee veteen.

Stashin kanssa nyt hieman eri mieltä asiasta..

Joo, no ton takia sanoinkin, että näin olen jostain kuullut. Ravinnerikkaus siitä huolimatta ei liene missään hyödykkeessä haitaksi, ja muutenkin suhtautuisin vähän varauksella suolakauhisteluun (ja muihinkin VRN:n suosituksiin) etenkin liikkuvalla ihmisellä.

No pistetään nyt vielä siihen "suolakauhisteluun" liittyen:

"Runsas suolankäyttö nostaa verenpainetta ja altistaa sepelvaltimotaudille, aivohalvaukselle, sydämen ja munuaisen vajaatoiminnalle ja osteoporoosille. Koska kohonnut verenpaine ei välttämättä oireile, moni sairastaa sitä tietämättään. Vain noin puolet 35–64-vuotiaista suomalaisista on tietoisia kohonneesta verenpaineestaan. Kohonnut verenpaine voidaan todeta vain verenpaineen mittauksella. Miehillä verenpaine alkaa kohota 25 ikävuoden jälkeen ja naisilla 40 ikävuoden jälkeen."

Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä käyttää verenpainelääkkeitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom