Jalkaterän hiusmurtuma - näkyykö röntgenissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossen
  • Aloitettu Aloitettu
Hiljattain töissä jalkani muljahti taakkaa kantaessani lattiassa olleeseen reikään, jolloin vasemman jalkaterän ulkosyrjä otti kivuliaan osuman. Pari päivää jalka oli kipeä, sitten kipu kaikkosi ja unohdin koko asian. Jostakin syystä noin 6 päivää tapahtuman jälkeen sama kohta jalasta kipeytyi uudelleen. Varsinkin nilkan ojentaminen painon ollessa jalan varassa juilii. Muutenkin jalan kuormittaminen juilii. Kävin lopulta (yksityisellä puolella yleis)lääkärissä, joka otatti RTG:n. Siinä ei kuitenkaan näkynyt mitään luunmurtumaa, mistä päättelin kyseessä olevan jokin harmiton pikkuvamma, joka lähtee ajan kanssa. Mainittuani lääkäriepisodista eräälle ystävälle sain kuitenkin kuulla seuraavan väitteen: Hiusmurtuma ei näy yleensä näy röntgenissä.

Onko nyt siis niin, että jalkani saattaa ollakin murtunut, mutta lääkäri oli ammattitaidoton ja yritti etsiä murtumaa tavalla, jolla sitä ei löydy?

No en nyt menis kyllä lääkäriä ammattitaidottomaksi nimittelemään tuon perusteella. Kyllä se röntgen on kuitenkin ensimmäinen tutkimusvaihtoehto mikäli murtumaa epäillään. Mutta sekin on totta ettei se hiusmurtuma kyllä kuvassa välttämättä näy vallankin jos otetaan hyvin tuoreeltaan. Eli hiusmurtumat näkyy yleensä normi röntgenissä vasta siinä vaiheessa kun kallus-muodostus (uudisluu) on alkanut.
Onko / oliko se koipi turvoksissa? Meninkö nilkka mustaksi?

Eipä taida näkyä. Mulla oli intissä marssimurtuma kantapäässä ja just tota sanottiin, että ei näy ennenkun alkaa paranemaan. Nuorempi lääkäri ei nähny 2 viikon päästä otetuista kuvista mitään, mutta vanha kokenut näki. Kuukauden päästä otetuissa kuvissa näkyivät kuulemma selkeästi.

Mulla kääntyi nilkka talvella ja vielläkin on kipee rasituksessa ja turpoaa joskus jos paljon kävelen. Murtumaa ei ole kuvattu pariikiin kertaan. On kuitenkin totta että kaikki murtumat eivät välttämättä näy esim heti tapahtuman jälkeen. Talvella esim kuvattiin peukaloa kolmesti kahden viikon sisällä että olivat varmoja sen vammasta. Ja silloin juuri kertoivat että pahimmillaan jopa mennyt viikkoja ennenkuin murtuma näkynyt.

Joskus näkyy, joskus ei. Ei mitään merkitystä. Jos sitä ei kuvasta erota, niin ei sille tasan tarkkaan mitään tehdäkkään (jalkaterän tapauksessa).

Rosebud sanoi:
Onko / oliko se koipi turvoksissa? Meninkö nilkka mustaksi?

Ei ja ei.

TJJ sanoi:
Joskus näkyy, joskus ei. Ei mitään merkitystä. Jos sitä ei kuvasta erota, niin ei sille tasan tarkkaan mitään tehdäkkään (jalkaterän tapauksessa).

Ahaa. Pitääkö kuitenkin se wikipedian väite paikkansa, että muut kuvaustekniikat (esim. MRI) löytävät hiusmurtumat RTG:tä paremmin?

Ahaa. Pitääkö kuitenkin se wikipedian väite paikkansa, että muut kuvaustekniikat (esim. MRI) löytävät hiusmurtumat RTG:tä paremmin?

Pitää. Ja jossain tapauksissa niitä myös käytetään, mutta varsin harvoin, koska varsin harvoin sillä on käytännön merkitystä.

No eihän hiusmurtuma selvästi näy röntgenissäkää... ei tietysti..

Turvotus ja kosketusherkkyys tulee kyl lähes aina hiusmurtumien kanssa..

Ja ei se jalka parannu pariks päiväks ja tuu yhtäkkiä uudestaan kipeeks jos hiusmurtuma kysees, epäilen

EDIT:

ja eihän sille mitää tehä vaikka oliski hiusmurtuma...

Kappukiino sanoi:
ja eihän sille mitää tehä vaikka oliski hiusmurtuma...

Mutta hiusmurtuman kohdalla ei varmaankaan saisi juurikaan liikuntaa harrastaa tai tehdä fyysistä työtä, kuten nyt on tarkoitus. Jonkin murtumaa pienemmän kanssa uskaltanee urheilla siedettävän kivun rajoissa.

Mutta hiusmurtuman kohdalla ei varmaankaan saisi juurikaan liikuntaa harrastaa tai tehdä fyysistä työtä, kuten nyt on tarkoitus. Jonkin murtumaa pienemmän kanssa uskaltanee urheilla siedettävän kivun rajoissa.

Jalkaterän hyväasentoisen murtuman kanssa saa tehdä sitä mitä kivuiltaan pystyy.

Mutta Kappukiino on oikeassa, tuskin murtuma paranisi pariksi päiväksi kipeytyäkseen uudestaan.

Mulla oli loppukeväästä marssimurtuma, parani itsekseen noin kolmessa viikossa kun jätin lenkkeilyn. Reilu viisi viikkoa sitten iski uudelleen, sinnittelin pari viikkoa klenkaten ennenkuin uskalsin lääkärille. Kuvassa näkyi selkeä hiusmurtuma ja sain kolme viikkoa sairaslomaa.
Ne on nyt lusittu ja oikeastaan vasta viikonloppuna huomasin, että turvotus oli laskemaan päin ja nyt sitä ei käytännössä ole. Jalka tuntuu paremmalta, mutta ei missään nimessä täysin terveeltä.

Mainittakoon nyt vielä, että mun lääkäri kysyi heti ensimmäisenä kysymyksenään että olenko työkuntoinen, vaikka jalkapöytä oli reilusti turvoksissa ja olin juuri itkenyt kipulääkkeiden perään :D

Mulla oli loppukeväästä marssimurtuma, parani itsekseen noin kolmessa viikossa kun jätin lenkkeilyn. Reilu viisi viikkoa sitten iski uudelleen, sinnittelin pari viikkoa klenkaten ennenkuin uskalsin lääkärille. Kuvassa näkyi selkeä hiusmurtuma ja sain kolme viikkoa sairaslomaa.
Ne on nyt lusittu ja oikeastaan vasta viikonloppuna huomasin, että turvotus oli laskemaan päin ja nyt sitä ei käytännössä ole. Jalka tuntuu paremmalta, mutta ei missään nimessä täysin terveeltä.

Mainittakoon nyt vielä, että mun lääkäri kysyi heti ensimmäisenä kysymyksenään että olenko työkuntoinen, vaikka jalkapöytä oli reilusti turvoksissa ja olin juuri itkenyt kipulääkkeiden perään :D

Jos sulla ois ollu tietokoneella tehtävä istumatyö, niin tuota saikkua ei välttämättä ois kirjotettu. Munkin työkaveri istui töissä jalka sidottuna.

Jos sulla ois ollu tietokoneella tehtävä istumatyö, niin tuota saikkua ei välttämättä ois kirjotettu. Munkin työkaveri istui töissä jalka sidottuna.

Joo, mutta kyseessä olikin työterveyslääkäri, joka heti ovelle astuttaessa varmisti, että olenko kotihoidosta.

Saa harrastaa jos se ei satu. Sanotaanko näin...

Mutta tosiaan murtuma ei parannu ja sitte uusiudu tolla tavalla...

Tämä keskustelu nyt on ollut ja mennyt, mutta kerronpa omat kokemukseni. Menin pari viikkoa sitten lekurille ja sanoin, että nyt on vahva epäilys jalkaterän rasitusmurtumasta. Lääkäri sanoi, että ei oikein ole tyypillinen paikka murtumalle, ja ilmoitti kyseessä olevan nivelkalvojen tulehduksen. No, viikko tämän jälkeen sama lekuri laittoi mut röntgeniin ja kappas vain, rasitusmurtumahan sieltä löytyi. On kuulemma ollut tuolla jo hyvän aikaa. Tämän lääkärin mukaan rasitusmurtuma ei kuvissa näy ennen kuin lukuisia viikkoja oireilun alkamisen jälkeen, niin kuin joku tuossa edellä jo totesikin. Saman jutun olen kuullut hiusmurtumien suhteen. (Siis käytännössä kai sama asia.) Kuvien mukaan parantuminen oli jo alkanut, eli sitä uutta luukalvoa vaimitäolikaan oli jo alkanut ilmaantua.

Itsellä on kinkkiset paikat murtuman suhteen. Kyllähän se parantua alkaa, mutta HIEMAN vaivaa se, että ilmeisesti Askelklinikalla tehdyt uudet tukipohjalliset ovat suurin syy marssimurtuman syntyyn. Tässä nyt odottelen, että kivut katoaisivat lopullisesti, ja mietin, uskaltaako noita pohjallisia enää edes käyttää. Voiton puolella ollaan sikäli, että nyt jalka vittuilee enimmäkseen vain hieman rasittuessaan, jossain vaiheessa se oli levossakin kipeä. Lääkärin ohje oli, että ei saa tehdä jos sattuu, joten en syö edes kipulääkkeitä ja varon joka askelta. Kysymättä jäi, kuinka kauan kivun pitää olla poissa ennen kuin uskaltaa normaalimäärin rasittaa jalkaa. Normaali määrä minulla on 7h kävelyä päivässä ja parin tunnin nyrkkeilytreenit päälle. Vinkkejä?

Itsellä on kinkkiset paikat murtuman suhteen. Kyllähän se parantua alkaa, mutta HIEMAN vaivaa se, että ilmeisesti Askelklinikalla tehdyt uudet tukipohjalliset ovat suurin syy marssimurtuman syntyyn.

On ihan täysin mahdollista jos pitkittäisen kaaren tuenta tehdään pohjallisiin liian jäykäksi = jalkaterän iskari ei toimi. Jalkapöydässä oleva naviculare-luu (muistaakseni veneluu suomeksi) voi murtua koska hakkautuu liian jäykkää pohjallista vasten, näin voi käydä esim. jos pitkittäiskaaren tuen alle jätetään liikaa tavaraa. Näin netin välityksellä en tietysti uskalla mennä sanomaan mitään sinun pohjallisista, mutta jos ovat uudet sinuna ottaisin yhteyttä ko. paikkaan jossa pohjalliset on tehty. Itse aina sanon asiakkaille, että jos jostain syystä pohjalliset eivät istu niin kuin pitäisi, PITÄÄ ehdottomasti ottaa yhteyttä, koska niiden pitää olla hyvät! Maksavatkin jo sen verran että jonkilaista takuuta työllä täytyy olla IMO!

Näin netin välityksellä en tietysti uskalla mennä sanomaan mitään sinun pohjallisista, mutta jos ovat uudet sinuna ottaisin yhteyttä ko. paikkaan jossa pohjalliset on tehty. Itse aina sanon asiakkaille, että jos jostain syystä pohjalliset eivät istu niin kuin pitäisi, PITÄÄ ehdottomasti ottaa yhteyttä, koska niiden pitää olla hyvät! Maksavatkin jo sen verran että jonkilaista takuuta työllä täytyy olla IMO!

Joo, kiitos. Toki olinkin jo yhteydessä ja uusintavisiitillä Askelklinikalla siinä vaiheessa, kun diagnoosina oli vielä tulehdus. Pohjallisiin tehtiin jotain korjauksiakin. Rasitusmurtuma on tuossa pikkuvarpaasta seuraavan varpaan kohdalla (ei tietenkään varpaassa, vaan siitä hieman "ylöspäin"). Ylipronaatiota noilla korjattiin, ja nyt laittoivat jalkapöydän keskikohtaan vielä hieman korotusta. Ensi viikolla soittelen tuonne vielä. Ongelma on hieman hämärä muutenkin, koska murtuman kanssa pärjään ehkä paremmin ilman pohjallisia, mutta ilman niitä alkaa sitten tulla muita kipuja. Ei sillä, eipä tässä nyt ole liiemmin päässyt liikkumista, edes kävelemistä, testailemaan.

Rasitusmurtuma on tuossa pikkuvarpaasta seuraavan varpaan kohdalla (ei tietenkään varpaassa, vaan siitä hieman "ylöspäin"). Ylipronaatiota noilla korjattiin, ja nyt laittoivat jalkapöydän keskikohtaan vielä hieman korotusta.

No joo siis tuohon kohtaan ei tuo aiemmin mainitsemani pitkittäiskaarentueta kyllä rasitusmurtumaa saa aikaiseksi. Ja muuhun on kyllä ihan mahdotonta ottaa täällä kantaa...

No joo siis tuohon kohtaan ei tuo aiemmin mainitsemani pitkittäiskaarentueta kyllä rasitusmurtumaa saa aikaiseksi. Ja muuhun on kyllä ihan mahdotonta ottaa täällä kantaa...

Jos en nyt ihan pieleen muista, niin tuo fysioterapeutti taisikin puhua nimenomaan poikittaiskaarentuennasta..? No, oli miten oli, nyt ovat pohjalliset taas "korjattavana", olisiko jo kolmas kerta kun niille koetetaan jotain tehdä. Sikäli hieman ikävää, että toistaiseksi on pitänyt kävelyäkin välttää rasitusmurtuman vuoksi, joten en ole voinut myöskään testailla kunnolla pohjallisia. Homma meni jotenkin niin, että jalkaterän etuosassa paino menee väärälle alueelle (jalan ulkoreunaan tms).

Rasitusmurtumaa olen nyt parannellut kolmisen viikkoa, ja sairausloma jatkuu edelleen. Tänään lääkäri sanoi, että "hieman sitä pitää rasittaakin", melkein samaan hengenvetoon kuin sen, että "älä vieläkään tee mitään, mikä tuntuu ikävältä". Eipä tässä.

Tänään lääkäri sanoi, että "hieman sitä pitää rasittaakin", melkein samaan hengenvetoon kuin sen, että "älä vieläkään tee mitään, mikä tuntuu ikävältä". Eipä tässä.

Jos jollakulla on antaa neuvoja, otan ilolla vastaan. Rasitusmurtuma on selvästi paranemaan päin, mutta vieläkin sitä oudosti särkee ja kuumottaa välillä. Tuo ristiriitaisuus lekurin neuvoissa hieman hermostuttaa. Olen itse ajatellut niin, että pieni kipu rasituksessa ei ole niin vaarallista, kunhan ei muuten kipuile. Olenko oikealla tiellä?

Sairauslomaa on vielä 1½ viikkoa jäljellä, jonka jälkeen kävelen pelkästään töissä melkein seitsemän tuntia päivässä. Perin jännittävää. Taidankin lähteä tästä harjoittelemaan kävelemistä.

Back
Ylös Bottom