jalkapohja kramppaa juostessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snopo
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tuollainen ongelma on nyt ilmennyt.
Sen verran taustasta, että suht kovia reilun tunnin pitusia lenkkejä olen vedellyt. Aluksi pohkeet menivät todella jumiin, mutta siitä pääsin yli venyttelyn avulla. Ja nyt kun pohkeet kunnossa niin jalkapohja. Tämä kramppi ei sinänsä haittaa juoksua, mutta häiritsee kuitenkin. Minulla on myös hieman lättä jalka, eli epäilen tätä osittain syyksi. Mitenkäs tätä asiaa voisi ruveta korjaamaan?

Keventämällä / monipuolistamalla harjoittelua?
Jos paikat ei kestä, niin sitten tehoja/määrää on liikaa paikkojen kestävyyteen nähden.

Minulla on myös hieman lättä jalka, eli epäilen tätä osittain syyksi. Mitenkäs tätä asiaa voisi ruveta korjaamaan?

Vahvista jalkapohjan lihaksia. Jos ei auta, niin tukipohjalliset astuvat vasta sitten kuvioon.

Tässä yksi helppo harjoite:

Levitä pyyhe lattialle, rullaa se kasaan varpailla. Toista kunnes jalanpohjan lihakset väsyvät.

Määrät: vähintään 3 kertaa väsymiseen asti, joka päivä.

Millaiset lenkkarit sinulla on?
Nykyään myydään tavis kuntoilijoille liian tehokkaasti vaimennettuja lenkkareita ylipronaatio yms tuilla. Tästä johtuen jalkapohjan lihakset eivät juostessa pysty toimimaan optimaalisti. (Henk. koht olen sitä mieltä että päkiä-ja kantavaimennuksia eivät tarvitse tavis kuntoilijat, jotka juoksevat enimmäkseen pururadoilla eivätkä tee esim. loikkasarjoja)
Mielestäni sinun kannattaisi kokeilla muutaman kerran juoksemista kokonaan ilman lenkkareita, mene vaikka jalkapallokentälle. Muutaman kerran voi ottaa kipeää mutta veikkaisin että nopeasti huomaat kuinka askel muuttuu kimmoisammaksi ja hyvässä lykyssä pohje-ja jalkapohjakivut loppuvat kokonaan.

Aika normaalit lenkkarit nuo ovat. En laskisi itseäni enää tavis kuntoilijaksi. Sen verran kovia lenkkejä tulee vedettyä. Pohkeet menevät jumiin liiasta rasituksesta. Jalkapohjan krampitkin ovat helpottaneet, kun pientä taukoa pidin.

Hyviä ohjeita näyttää olevan jo yllä mainittu. Magnesiumin puute on myös yksi yleisistä syistä suonen vetoihin ja kramppeihin.

Back
Ylös Bottom