Jalkaongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiQue
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Poikaystäväni suositteli minulle tätä palstaa ja päätin tulla katsomaan. En kyllä tiedä onko tämä oikea paikka minulle, kun kaikki tuntuvat olevan podareita, mutta asia on tälläinen: jouduin lopettamaan itselleni tärkeän harrastuksen tanssimisen noin 3 vuotta sitten kun polveni ja nilkat alkoivat reistilla. Sen jälkeen olen kokeillut perus kuntosalillakäyntiä ja aeorobickia, mutta kummassakin samat jalka ongelmat tuntuivat toistuvan. Loppuenlopuksi asiat menivät niin, että aloin keskittyä lukioon niin paljon, että aikaa ei enää tuntunut jäävän muulle. Nyt on koulut käyty ja omaa aikaa tuntuu riittävän liiaksikkin, mutta jalkaongelma on yhä sama. Esimerkiksi nilkkaan tuntuu tulevan vettä jo pelkästä pitemmästä kävelylenkistä. Osatekijänä on toki se, että minulla on yliliikkuvat nivelet ja reumatekijä veressä. reumaa ei tosin ole todettu. Minulle on ehdotettu harrastukseksi uintia ja vasijumppaa, mutta kumpikaan näistä ei tunnu omalta lajlta. Tanssi oli laji joka ruokki niin vartaloa kun sydäntäkin ja siitä tuli enemmänkin elämäntapa kuin harrastus. Tätä aukkoa on vaikea täyttää toisella lajilla. Onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia? ja osaatteko suositella jotain tiettyä lajia tai liikuntamuotoa joka sopisi minulle?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Sen jälkeen olen kokeillut perus kuntosalillakäyntiä ja aeorobickia, mutta kummassakin samat jalka ongelmat tuntuivat toistuvan. Esimerkiksi nilkkaan tuntuu tulevan vettä jo pelkästä pitemmästä kävelylenkistä. Osatekijänä on toki se, että minulla on yliliikkuvat nivelet ja reumatekijä veressä. reumaa ei tosin ole todettu. Minulle on ehdotettu harrastukseksi uintia ja vasijumppaa, mutta kumpikaan näistä ei tunnu omalta lajlta. Tanssi oli laji joka ruokki niin vartaloa kun sydäntäkin ja siitä tuli enemmänkin elämäntapa kuin harrastus. Tätä aukkoa on vaikea täyttää toisella lajilla. Onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia? ja osaatteko suositella jotain tiettyä lajia tai liikuntamuotoa joka sopisi minulle?

HEI, ongelmaasi tuskin on mitään pikaratkaisua, mutta itse suosittelisin jatkamaan kuitenkin kuntosalilla käyntiä ja vahvistamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti lihaksistoasi (huomioiden taustasi tämä tulevaisuudenkin kannalta tärkeää), lisäksi voisit kokeilla pyöräilyä aeroobista kuntoa kehittämään. ja tosiaan tuota vesiliikuntaa voisit yrittää sellaisena lisäharjoitteena/huoltona kokeilla vaikka vähän? ja jos tanssi on se sun juttu, löytyisikö jotain erityyppistä mitä aiemmin harrastit? kilpatanssia vai balettia? ja onhan noita lavatansseja ja sitten jotain yksin tanssittavaa? anna itsellesi armoa, ehkä et pysty sellaiseen kilpailumaiseen liikuntaan ja harjoitteluun, mutta liikunnan ilon voisit varmasti muuten saavuttaa.:D

ja muista lihashuolto, kylmäpakettia kannattaa myös käyttää tuvotuksen ja kioujen lievittämiseen harjoittelun jälkeen. jos mahdollista, suosittelen myös tarvittaessa lääkärin konsultaatiota ja fysioterapeuteilta saa ehkä parhaat ohjeet, eikä fysioterapiaan välttämättä tarvitse edes lääkäriltä lähetettä hakea.

Ongelmista huolimatta tsemppiä ja liikunnan iloa, kyllä sinulle varmasti jotain löytyy, rohkeasti vain kokeilemaan (ja muista että hiljaa hyvä tulee, muista aloittaa riittävän kevyesti ja kasvattaa harjoitusten määrää ja intensiteettiä pikkuhiljaa)

soja tuossa mielestäni vastasikin jo kattavasti asiaasi. Pahoittelen, että olet joutunut luopumaan itsellesi rakkaasta harrastuksesta, ymmärrän, että ainakin jonkin aikaa kaikki muut voivat tuntua huonolta korvikkeelta.

Noin yleisesti (tietämättä siis tarkemmin, miten jalkasi mihinkin ärsykkeeseen reagoivat), suosittelisin myös testaamaan pyöräilyä ja/tai spinningiä ja ehkäpä tuo uinti voisi sitten toimia edes jonkinlaisena monipuolisuuden tuojana. Yleisestihän uinti ja pyöräily ovat kuitenkin tehokkaita ja turvallisia lajeja ja juuri niitä, mitä moni pystyy hieman liikuntarajoitteisenakin harrastamaan. Ja tietenkin tuossa sisäpyöräilyssä saisit vielä yhdistettyä liikunnan ja musiikin hurman.:)

Muutoin asiantunteva fyssari/lääkäri pystyvät varmasti antamaan hyviä suosituksia ja mahdollisia kuntoutusliikkeitä, joilla voisit vahvistaa muuta lihaksistoa tukemaan niitä heikompia kohtia.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom