Jalkakyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikea kysymys netissä selvitettäväksi. Onkohan tanko sulla liian takana? Periaatteessa tangon pitäisi pysyä niskassa/ selässä ilman käsiäkin eli että tanko ei ole varsinaisesti käsien varassa. Yksi veikkaus on, että sun käsivarret on väärässä asennossa: kyynärpäiden pitäisi osoittaa suoraan alas ja tanko olisi samalla lailla suoraan käsien päällä kuin penkissäkin. Jos puristat tankoa oikein tiukasti, ranne ei voi olla kovin vinksallaan tai sitten sulla on tosi löysät ranteet.

Takalisto saa parhaiten kyytiä, kun kyykkäät mahdollisimman leveällä ja taakse.

Saattaa olla käsivarret väärässä asennossa, mutta tuntuu, että en kerta kaikkiaan kykene saamaan niitä oikeaan asentoon, eikä rannekaan ikään kuin pääse suoraksi. Entä muuten tuo tangon oikea kohta, saako sitä tankoa pitää myös niskan päällä? Olen tehnyt smithissä siten, että tanko on niskan korkeudella, mutta vapailla painoilla olen laittanut tangon selkään tuohon lapojen korkeudelle. Smithissä tuntuvat niskat kipeytyvän.

Nostetaanpas tämä kyykkykeskustelu esiin.

Haaveenani olisi joskus osata tehdä kyykkyjä vapailla painoilla. Olen yrittänyt harjoitella tyhjällä tangolla. Tuntuu, että asento on muuten hyvä, mutta käsivarret eivät vain taivu oikeaan asentoon. Ranteet jäävät aivan koukkuun, ja tanko painaa ranteita. Jos suoristan ranteet, tanko painaa peukaloa siten, että ei pysty tekemään kuin muutaman kyykyn ennen kuin peukaloihin alkaa sattua liikaa. Missähän mahtaa olla vika?

Vaikea sanoa näkemättä, mutta olet varmaan kokeillut otteita eri leveyksillä? Ja tosiaan, älä purista käsillä tankoa.

Sitten yksi juttu: liian kevyellä vastuksella voi olla vaikea löytää sitä rentoa mutta hallittua tekniikkaa. Laitapa sen tyhjän tangon päihin edes kevyet kiekot, tällöin kannattelemasi paino jakautuu eri tavalla ja "pakottaa" sinut löytämään vahingossa parhaan tekniikan ja oikean asennon käsille. (Onpa vaikeata selittää mitä tarkoitan...)

Saattaa olla käsivarret väärässä asennossa, mutta tuntuu, että en kerta kaikkiaan kykene saamaan niitä oikeaan asentoon, eikä rannekaan ikään kuin pääse suoraksi. Entä muuten tuo tangon oikea kohta, saako sitä tankoa pitää myös niskan päällä? Olen tehnyt smithissä siten, että tanko on niskan korkeudella, mutta vapailla painoilla olen laittanut tangon selkään tuohon lapojen korkeudelle. Smithissä tuntuvat niskat kipeytyvän.

Tässä Mervi Rantamäki antaa MM-tason esimerkkiä hyvästä käsien asennosta. ;) Jos tuohon ei kädet taivu, rintalihakset kaipaa vakavaa venyttelykuuria. Todennäköisesti yrität kuitenkin pitää tankoa liian alhaalla, saa sitä niskassakin pitää, jos se toimii. Tuleeko niskalihakset kipeiksi vai niskanikamat? Niskaa kannattaa työntää taaksepäin tankoa vasten, ja mulla ainakin niskan suurin nikama on aina kipeä, mutta pääasia että kyykky kulkee.

Ensi kerralla salilla lastaa tankoon kunnolla painoa ja harjoittele pelkkiä irroituksia. Etsi tangolle oikein hyvä paikka ENNEN kuin irroitat tangon telineestä, sen jälkeen asentoa ei korjata. Yläselän jännittäminen auttaa, ainakin mulla tanko lepää mukavasti epäkkäiden muodostamassa kuopassa.

Mulla olis tällänen tyhmä kysymys liittyen tohon kyykkyyn.. jalkareenit on ollu vähän semmosia ja tämmösiä kun en oikein tiedä hyviä liikkeitä ja kun mulla ei vaan kertakaikkiaan toi kyykky mee millään en tiedä johtuuko siitä että reisi on menny kerran poikki (5v sitten) tai polvista.. on kokeillu kepillä tangolla pienillä painoilla ja vähän isomilla painoilla hyvä jos pääsen edes 90 asteen kyykkyyn harvemmin.. hacki on ainut jota jotenkin pystyn tekemään ihan hyvällä mielellä. Mutta menee aina jalkajumppa pilalle kun tuntuu että hakkaa päätä seinään kun ei mee niin ei mee!! mutta kaipaisin siis jotain vinkkejä tohon jalka reeniin :)

kiiwi- yksi mahdollinen syy siihen, ettet pääse kyykyssä alas on pohkeiden/akillesjänteiden jäykkyys, niitä on hyvä venytellä - varskinkin jos juokset tai teet pohkeita paljon salilla. Kyykky on toki hyvä liike, mutta on niitä monta muutakin hyvää liikettä, jos tuntuu ettei se suju. Itse en pysty tekemään kyykkyä kuin hyvin pienillä painoilla selkäni takia, eli siis en tee kyykkyä ollenkaan...

Toinen tyhmä kyykkykysymys

Tämä kyykky-thread on tässä suht pinnalla, niin minäkin voin yhden tyhmän kysymyksen tänne heittää..
Mikä on kyykyn määritelmä?

Laji on mulle kohtuu tuore, prässiä eri jalka-asennoin olen aiemmin harrastanut ja juuri tasapainoaistin puutteen pelossa sitä kyykkyä vältellyt. Nyt sitten olen sen ohjelmaani ottanut ja kun tyyliin kuuluu, että kaikki pitää tehdä kunnolla, heh, niin mikä onkaan se hyväksyttävä kyykky?

Nyt tämä urpo tekee sen niin, että haara-asento ei ole kovin leveä ja niin alas mennään, että periaatteessa alhaalla jäädään polvien varaan, "lepoasentoon". Täältä ylös nouseminen vaatii veronsa ja polvet tykkäisivät mielellään lähennellä toisiaan. Pitäisikö? Eikö?

Onko täällä saitilla jossain kyykky for dummies ohjeet?

En vaan osaa. Mun sarjapainot ei ole kyykyssä nytkään kuin 20% prässistä, tekniikan lupaan opetella, eikä tässä iässä ole enää varaa hajottaa itseään :)

Hyvät neuvot on aina tarpeen - varsinkin näissä hommissa.

No vastailenpa vielä, kun kurkkukipu valvottaa... Kyykkyjä on erilaisia ja on mahdoton sanoa mikä niistä on oikea. Mutta hartioiden levyisessä tai leveämmässä haarassa, jalkaterät hieman ulospäin tehty syväkyykky tanko hartioilla lienee se peruskyykky. Siitä sitten on miljoona variaatiota.

Polvet ei saa missään vaiheessa notkahtaa sisäänpäin, se kertoo ettei reisien lähentäjät/loitontajat ole riittävän vahvat. Huono polville. Pyri aktiivisesti työntämään polvia ulospäin kyykätessä. Tsekkaa kuvat ja videot noista laittamistani linkeistä. (Stumptuous.comin Krista tosin kyykkää niin mielettömän syvään, ettei välttämätä kannata heti pyrkiä samaan...)

Yritä pitää paineet koko ajan eli et päästä mitään rennoksi tai "polvien varaan" kun olet pohjalla kyykyssä. Jos lihakset rentoutuu ala-asennossa ja takareidet painuu pohkeisiin, saata kyykätä liiankin syvälle. Lisäksi rikot siten itsesi, kun alaselkäkin helposti pyöristyy jos paineet häviää. Ja selänhän pitäisi aina kyykätessä pysyä suorana ja alaselässä olla pieni notko. Selkä saa kyllä kallistua eteenpäin jonkin verran mutta se ei saa pyöristyä. Kaikki tämä vaatii yllättävän paljon voimaa. Itse kun korjailin tekniikkaani, jouduin vähentämään painoa pitkäksi aikaa, koska sisäreisissä ja keskikropassa ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi voimaa pitämään oikeaa asentoa.

Paljon enempää tässä ei viitsi höpistä, koska netti on täynnä juttua aiheesta ja olen itsekin aivan aloittelija. 9 kk nyt kyykkäillyt ja vielä on paljon säädettävää.

Kannattaa silti opetella kyykkäämään vaikka se on vaikeaa. Jos pitäisi valita vain yksi liike mitä salilla kannattaa tehdä, niin se taitaisi olla juuri kyykky.

En vaan osaa. Mun sarjapainot ei ole kyykyssä nytkään kuin 20% prässistä, tekniikan lupaan opetella, eikä tässä iässä ole enää varaa hajottaa itseään :)

Hyvät neuvot on aina tarpeen - varsinkin näissä hommissa.
Ihmettelisin suuresti jos sun kyykyn ja prässin sarjapainot olisivat samat. Silloin jossain olisi vikaa. Prässissä on aina isommat painot kun kyykyssä.

Mulla on prässissä lähes kolminkertaiset painot kyykkyyn verratessa :D

Ei vaan kehtaa selän vuoksi kauheesti kyykkyä liian isoilla romuilla koetella, otan mieluummin varman päälle. On vähän vammahistoriaa tuon kanssa.

Mulla taas on yli 5-kertaiset painot prässissä kuin kyykyssä! :) Se on vaan siksi, kun selkä ei kestä pienen rakennevian takia...

Kyykky vs. prässi kilojen vertailu on samaa osastoa, kun joku vertasi leuanvetoa ja ylätaljaa. Ja vielä karkeampi esimerkki. Näennäisti samantyyppinen liike mutta kuitenkin ihan eri planeetalta. Monet prässihirmut taipuu ja huojuu kyykkytangon alla, kun keskivartalo on paperia ja tekniikka hukassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom