jalkakyykyn tekniikasta...

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
57
Olen kyykännyt viime kesästä lähtien.. Tekniikan olen harjoitellut, siten että olen lukenut tekniikasta, järkeillyt, katsonut jonkun alan miehen videonpätkää, jne.. eli kukaan guru ei oo sitä näyttäny ja selostanu paikan päällä. Kaveri kuvas mun digikameralla peräti 10 sekunnin videopätkä (.mov tiedosto, näkyy ainakin quicktimella). Siirsin tiedoston nettipalvelimelleni ja sieltä sen voi imuttaa. Eli voisiko joku kyykkäyksen asiantuntija tai edes joku joka kyykystä jotain tietää kommentoida tekniikkaa. Videossa kyykkään melkein maksimipainoilla eli saan romppeella 3-4 toistoa eli raskas rompe näkyy vähän tekniikassa.. Eli kommenteja kaivataan. Tavoite on voiman ja lihasmassan lisääminen, näin epämääräisesti sanottuna..
pätkä löytyy täältä: koti.mbnet.fi/hiihoo/video

ps. videonpätkässä kyykkymusiikki on kirjaimellisesti perseestä, nimittäin taustalta kuuluu kuuluisan hiihtoliiton miehen eli Elton Johnin vinkuminen.. Radio Nova ei ehkä ole oikea kanava treeniä ajatellen.

En oo pro, mutta: et kauhean alhaalle kyllä mene. Vähän yrittää muuten asento kaatua eteenpäin just kun lähdet alimmasta asennosta, ne lähes maksimiraudat taitaa vaikuttaa tasapainoon... Itsellä muuten meinaa käydä toisin päin, meinaan kaatua selälleni kun oikein liioitellen "istun" siihen kyykkyyn.

Miksi muuten polvisiteet? Sattuuko polviin, alkaako polvet muljahtaa sisäänpäin? Jos näin niin entä jos vetäisit reilusti pienemmillä raudoilla kyykyn ainakin sinne reidet vaakatasoon asti?

Musta toi oli aika hyvännäköinen kyykky.Asento pysy melko hyvin,ei lähtenyt pahemmin kaatumaan eteen.Vähän syvemmälle olisi saanut mennä,mutta jos jalat ja pakarat tulevat kipeeksi (ei alaselkä)niin sillon kai se on ok.

Ihan normaalin näkönen kyykky oli. Noston keskivaiheilla oli pieni nytkähdys, sitä vois lähteä parantamaan box-kyykyllä ja vatsojen runsaalla treenillä. Syyvyys oli siinä ja siinä, ois pitäny nähä se kokonaisuudessaan se sarja.
Siihen nähden, kuinka kauan oot kyykännyt, niin homma luistaa hienosti!:)

LMAO!! Tekniikasta en osaa sanoa, mutta nauroin itteni melkeen puolikuoliaaksi kun painoin quicktimeplayerista vahingossa kelausta...

(tiku ja taku äänellä)
"Hyvin tulee, helevetin hyvin, paina paina..."

Hulluilla halvat huvit, idiootilla ilmaiset.:kippis1:

Yleensä kyykkään kevyemmällä kuin tuossa pätkässä, jossa olikin rompetta mun ennätyksen verran. No se näky, heti sellaisena varovaisuutena, etenkin syvyyden suhteen. Yleensä kyykkään syvempää ja yleensä kyykkytreenin lopussa teen kevyellä sarjan tai pari pitempää ja silloin persaus menee melkeen hipoo lattiaa (no vähän lapin lisiä..). Silloin menee reidet ja pakarat kippeeksi.
Polvisiteitä käytän vain raskaammissa sarjoissa, antavat jotenkin jämäkkää tunnetta kyykyssä. Vyötä käytän myös raskaammissa kyykyissä, mutta en kevyessä. Kaveri kuvas toisenkin lyhyen videon, jossa kyykkäsin kevyemmällä ja siitä totesin että mulla on liian kova vauhti päällä. Eli eikö hidas ja rauhallinen liike ole parempi? Box-kyykkyä voisi kokkeilla jossain välissä. Kiitoksia kyykky-gurut kommenteistanne ja hyvät kommentit ovat edelleen tervetulleita.. Kyykky on kuningas..oppis vielä kyykkään niinku pittää.

Vaha toi heiluu, kehottaisin treenaan viel enempi pienimmilla sarjoilla ja kehittamaan siten tekniikkaa. Nosta sitten painoja asteittain, 5 kg viikossa tuntuman mukaan.

Itselleni ei viikon palautuminen riita. Paras kehitys 9pv kierrolla.

--
Ite käytän kyykyssä tuolia johon hipasen takamukseni.
Muuten on jotenkin vaikea päättää miten alas menee.
..Ja tietty kovis sarjoissa on kaks varmistajaa molemmin puolin
jos jaadaan istumaan siihen penkille :D

perse vois mennä hiukka alaspäin, ja näytti polvet hieman leviävän, eli joko jalkojen leveyttä kannattais leventää, tai sitten polvet enemmän eteen.
Mutta, toisaalta en ole todellakaan paras puhumaan kyykyn tekniikasta.
Itelläni autto kevyet painot ja jalkojen leventäminen siihen et sain kyykkytyylini eden jonninmoiseen malliin. Tai tiedä sitten, tuntu et toi pirun kyntösika vertas sun kyykky-tyyliäs mun kyykkyihin.

Vähän samoilla linjoilla kuin muutkin. Syvyyttä saisi ehkä olla vähän lisää. Ja siinä oli sellainen pieni nytkähdys eteenpäin eli nosto siirtyy vähän selälle. Itselläni tuppaa käymään samalla lailla, kun painoa on paljon.
Leveämpi kyykkyasento voisi auttaa, siinä on helpompi istua taaksepäin. Ja sitä box-kyykkyä kannattaa todella kokeilla. Itselläni ainakin auttoi tekniikan haussa.

Originally posted by hiliviuskas
Tai tiedä sitten, tuntu et toi pirun kyntösika vertas sun kyykky-tyyliäs mun kyykkyihin.

En sentään!

Kai tuut ens viikol "meiän" salille vetää kaikki maksimit?! Voitais ottaa ne nauhalle ja siit ois sit helppo analysoida sun tekniikkaa!

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Originally posted by Pain
LMAO!! Tekniikasta en osaa sanoa, mutta nauroin itteni melkeen puolikuoliaaksi kun painoin quicktimeplayerista vahingossa kelausta...

(tiku ja taku äänellä)
"Hyvin tulee, helevetin hyvin, paina paina..."

Hulluilla halvat huvit, idiootilla ilmaiset.:kippis1:
No mulla taas oli ekalla yrittämällä kuva hukassa. Ne äänet herätti pientä levottomuutta: "Phuuuuh, uh, paina paina, uuuu-uuuh!" :p

Hyvä, nyt on helpompi korjata tekniikkaa, kiitoksia vaan hyvistä kommenteista. Eli syvyyttä lisää, vakautta lisää, heiluminen/ horjunta hallintaan. Raskaalla kun tekee niin meinaa väkisinkin mennä hitusen selälle. Seuraavan kyykkytreenin otan kevyemmällä romppeella ja korjailen tekniikkaa. Video on hyvä vempele tekniikan zekkaamiseen. Ja nyt eiku töihin..kele..

Hmm...

Kuvasta ei näy missä kohtaa pidät tankoa??

Laske tanko tuonne lapaluiden piälle, elä pidä sitä epäkkäillä.. hmm.. sitten tuo alhaalta lähtö, pidä selän ryhti parempana, katse ylemmäs jos vaikka auttais, sillä eka toisto näyttää menevän ok, seuraavassa kippaa ala-asennossa paino selälle => lähdet puristamaan pakaroilla ja työnnät automaattisesti itseäsi eteenpäin. Levennä asentoa..

Eli minun vinkit ( en ole mikään kyykkyguru mutta arvostella osaan :) )

1. levennä asentoa
2. laita tanko varmasti oikeaan kohtaan
3. nosta katse ylöspäin
4. pyri pitämään tanko koko ajan suorassa ylös-alas linjassa, koko toiston ajan => jos tanko lähtee vispaamaan eteen tai taakse heikentää se suoritusta oleellisesti
(5. levennä käsien otetta )

edit : kokeile kyykätä kevyillä raudoilla niin että ala-asennossa pysäytät liikkeen jalkojesi päälle ( maha nojaa jalkoihin ) ja lähdet sieltä liikkeelle...

Tuo katsominen yläviistoon on helkutin hyvä juttu. Eli oon pyrkiny kyykätessä pitään katseen siellä yläviistossa --> selkä pysyy paremmin suorassa. Jalkojen leveys on yks juttu mikä on vähän askarruttanu, välillä oon kyykänny jalat tosi kapeella, niin tuntuu menevän reisille paremmin. Jos laitan enemmn rautaa, niin levennän asentoa. Mutta, onko tuohon leveyteen mitään nyrkkisääntöä? No niin, taas työt kutsuu, vaikka mieluummin pörräis netissä..:kippis1:

Reilu hartian leveys, siten että lantio pääsee painumaan helposti reisien väliin.
Oikea leveys löytyy kokeilemalla kevyillä painoilla tai pelkällä tangolla. Tämä siis peruskyykylle.
Jos haet maksimia niin täytyy muistaa että nostat momenttia vastaan, jossa voiman vartena on lonkkanivelen etäisyys polvista eli mitä lähemmäs polvia saat lantion liikeradan sitä enemmän pystyt kyykkäämään.

Minäkin olen pääosin samoilla linjoilla kun muut, mutta lisäksi lisäisin vielä sen, että tuohon eteenpäin niiaukseen voisi auttaa jos koventaisit hiukan vatsalihaksien treenausta.

Toisena huomiona tangon liikerata on hieman liian edessä. Painopisteen tulisi olla lähempänä kantapäitä. Optimi liikerata olisi pystysuora viiva suoraan kantapäistä ylöspäin.

Eli tiivistettynä ne mistä olin muiden kanssa samaa mieltä ja omat:
- Hiukan leveämpi jalka-asento
- Noin 10cm syvyyttä lisää
- Keskity rauhalliseen alaslaskuun siten, että paino olisi enemmän kantapäillä

Yksi kysymys; jos kyykkäät liioitellun hitaasti ilman painoja vaikka harjanvarsi painoja matkien, niin tuntuuko liikerata helpolta ja paino kevyeltä?

Itselläni oli jossain vaiheessa ongelma, että piti olla vähintään 80kg tangossa ennen kuin kyykky onnistui teknisesti kunnolla. Enkä tarkoita nyt mitään kyykkypukuja tms. Ongelma oli siis liikkuvuudessa. Tuohon auttoi minulla tehostettu venyttely erityisesti pohkeet vaatii tosi paljon venyttelyä jos ovat jääneet paitsioon.

Originally posted by Pig

Itselläni oli jossain vaiheessa ongelma, että piti olla vähintään 80kg tangossa ennen kuin kyykky onnistui teknisesti kunnolla. Enkä tarkoita nyt mitään kyykkypukuja tms. Ongelma oli siis liikkuvuudessa. Tuohon auttoi minulla tehostettu venyttely erityisesti pohkeet vaatii tosi paljon venyttelyä jos ovat jääneet paitsioon.

Heh, tuttua mulle. Vaikka nykyisin venyttelen enemmän, on vielä turha lähteä alle 80-90kg yrittämään järkevännäköistä kyykkyä.
No, onneksi vielä vanhanakin voi oppia venyttelemään, vielä se tästä.

Oikeastaan se on akillesjänteiden venyttely joka kyykyn syvyyteen / liikkuvuuteen auttaa. Itselläni riittää sentään 50 kg hyvännäköiseen kyykkyyn, mutta esim. pelkällä tangolla en pääse kantapäitä maasta nostamatta alas saakka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom