jalat totaalisen jumissa

Ikä
52
niin päivää kaikille, en löytänyt haulla joten nyt on pakko laittaa tämä mun ongelma yleiseen pohdintaan.
eli hieman taustaa: kävin aikoinaan n.8v.ahkerasti salilla ja sitäkautta luulisin tietäväni jotain ns " normaalista" jumittamisesta eri lihaksissa. kuitenkaan nyt noin 5 vuoteen en ole salilla käynyt, mutta olen pelaillut lätkää ja uinut, viimeisen vuoden aikana jopa juossut, tai hölkännyt enemmän kuin elämäni aikana ikinä ennen yhteensä. en kuitenkaan enmpää kuin 3krt/vko, noin.
nyt sitten viimeisen vuoden ajan on jalat olleet aika totaalisen jumissa. johtuen osittain liian kapeista luistimista joita pidin sitkeästi . kuitenkin tammikuussa oli pakko mennä sitten hierojalle ja se auttoikin. luistimet vaihdoin leveämpiin. jalat menivät kuitenkin kesän aikana jumiin taas (lähinnä takareidet). ne on kireällä kuin viulunkielet. kuitenkin lepoa taas mielestäni ainakin jokatoinen päivä. hierojalla kävin 2 viikkoa sitten. ei auttanut yhtään, tuntui että paheni.
nyt ei ole intoa enää urheillakaan. venyttelyä olen tehnyt viimeisen vuoden aikana melkein päivittäin. ainakin nyt kesällä se on ollut päivittäistä, että pääsisi edes liikkeelle.
selkä on varmasti jumissa, alaselkä nyt ainakin.
magnesiumia olen syönyt monta vuotta, lähinnä kramppien yms poissapitämiseksi. epäilenkin sen imeytymistä... diasporalia olen nyt syönyt jo monta pakettia, sen pitäisi olla hyvin imeytyvää magnesiumia.
hieman alkaa tässä hermo menemään kun ei tiedä mitä tekis. seuraavaksi varmaankin johonkin fysioterapeutille/niksauttajalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni nuo pidempiaikaiset totaalijumit menevät ohitse pakkolevolla. KOkeile aluksi 1-2 viikkoa huilia, korkeintaan hieman kävelyä/kevyttä pyöräilyä ja venyttelyä.
Ehkäpä vika voi olla myös selässä mutta esim. kiropraktikko voi selvittää sen.

Terpesteri: -Yleensä tuollaisten "jumien" syynä on jokin virheellinen tekniikka harjoittelussa, joten hakeuduhan fysioterapeutin/jalkaterapeutin testailtavaksi, jotta "jumien" todellinen syy löytyisi.

Minkälainen ruokavalio sinulla on? Syötkö tarpeeksi valkuaista? Nykytietämyksen mukaan myös kestävyyslajeissa proteiinin tarve on melko suuri, vaikuttaahan se ratkaisevasti palautumiseen. Olen huomannut että jos ei syö "järkevästi" niin jalat alkavat jumittaa nopeasti. Tämä etenkin matalilla kaloreilla.

Mulla myös takareidet niin pirun juntturassa. Onneksi alkanut jumit hellittämään säännöllisen päivittäisen venyttelyn ja hierojalla käymisen jälkeen. Töissä joudun kävelemään ja seisomaan todella paljon, joka ei osaltaan yhtään auta tuota jumia, ja alun perin on sen syykin. Onneksi kohta saan varmaan suorin jaloin sormet varpaisiinkin :)

Siskolla on lievä skolioosi, jonka takia kävi fysiolla jonkin aikaa säännöllisesti. Silläkin oli tosi jumissa takaosa kehosta (pohkeet, takareidet, selkä), johon fysio määräsi jotain tosi kummallisia jumppa-liikkeitä, jolla kaikkia pieniä tukilihaksia piti kuntouttaa. Näitä tarpeeksi kauan kun teki, niin sai kehon "tasapainoon", ja jumitkin lähti. Tiedä sitten löytyisikö sun ongelmaan apu samalla tavalla.

Käyhän lääkärissä valittamassa kipeitä lihaksiasi, niin hän kirjoittaa lähetteen fysioterapeutille. Hieronta maksaa vähemmän, kun Kela korvaa osan. 10 - 15 kertaa kun olet käynyt hierotuttamassa itseäsi, niin siitä voi olla jotain apuakin. Samalla fysioterapeutti neuvoo juuri sinun kireille lihaksillesi sopivia venyttelytapoja.

kiitos vastauksista. tuli tuossa käytyä hieroja/fysioterapeutilla, ja tajusin että eihän tuolla edellisellä (eri hieroja) käynnillä hierottu alaselkää / pakaran yläosaa ollenkaan. nyt sitten helvetillisen tuskallisen hieronnan jälkeen olen pitänyt pakkolepoa. ei täydellista mutta 1 pelikerta /viikko enää.
tuosta syönnistä sen verran että en ainakaan liian vähän ole syönyt, johtuu osin pakkolevostakin mutta paino on noussut 85-- 88 kiloon... :(
mutta jalat tuntuvat paremmilta, vielä kun malttais levätä lisää. ja hierottaa ne kerran ainakin.
tuo kela-korvaus oli hyvä pointti, ei tullut mieleen. oli muuten aika kallis fysioterapeutti kun puolesta tunnista meni 40€, sen vuoksi kun käsiteltiin nikamia, avattiin muutamat lukot. kyllä silti on pääasia että helpotti oloa.
mutta pelkkä hieroja otti 1,5 tunnista 27€, että onhan siinä eroa. en tiedä sitten tuon fysioterapeutin hintoja jos pelkästään hierotaan.

tänään tuli käytyä tuolla samaisella fysioterapeutilla hieronnassa, nyt otettiin alaselkä ja jalat. nämä fysioterapeutit ovat juuri sen verran kalliimpia kavereita että taitaa mennä sen kelakorvauksen kanssa fifty fifty, jos hieroja on juuri sen verran halvempi. jokatapauksessa hain sen lähetteen lääkäriltä, täytyy nyt opetella venyttelyjä yms. sattuu tuossa selässäkin olemaan jonkin verran kaikenlaista , esim epätasapainoa ja turhaa suoruutta rangassa yms.
ja jalatkin on eriparia pikkasen, pituuseroa niissä ei ole, onneksi.
sellainenkin päätelmä tuli tehtyä että ei taida se hölkkäkään olla minun lajini, turhaan sekin tuota selkää rasittaa, ja jalkoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom