Jalat puutuu nukkuessa :O

Niin tosiaankin. Jalat puutuu nukkuessa.. pari kertaa käynyt niin että kun on joutunut yöllä herämään kuselle, niin oon sitten noussut sängystä ja kaatunut turvalleni kun toinen jalka ei olekkaan ollut vielä hereilä.. Joskus herään yöllä tähän puutumiseen. Eli herään yöllä ja on jalat puuduksissa (ei tosin aina aivan täysin, vaan ihan vaan sellanen kihelmöinti). En ole huomannut mitään yhteyttä jalkatreenien kanssa, mutta miten sitä huomaisikaan kun jallat saavat rasitusta 5 kertaa viikossa, enemmän ja vähemmän. Kellään muulla mitään samanlaista? Ei kai vaan selässä vikaa :itku: joskus tuntuu siltä että jos nukun polvi lukossa niin jalka puutuu. voisiko olla hermo puristuksissa? tosin se on kyllä yleensä se reisi mikä on puuduksissa niin ei se varmaan vaikuta se polven lukossa oleminen

Ekana tuli mieleen toi venyttelypuoli, eli miten sen laita on? Ja sitten että onko tullut hierojalla käytyä? Jos ei niin sinne mars, saa jumit auki.

Sitte tulee mieleen nukkumisasento? Oisko siinä jotain huomioitavaa? Ja vielä tulee mieleen sänky, onhan se kunnollinen? Tai lähinnä patja.

Selkää veikkaisin että jokin hermon on juntturassa.Itel sama vika käsien kanssa että puutuvat yöllä ja olen huomannut hyvän vennytelyn auttavan, mutta kokeile sinä alaselän syvien lihasten venytystä ja pyörittele lantiota ja kokeile lonkan venytystä myös.

Veikkaisin jonkin hermon puutumista. Itsella sama homma käsissä. Jos nukun mahallani ja kädet ovat pään alla kyynärpäiden sisäsivut sänkyä vasten (osaa paremmin selittää tuota asentoa), niin 100% varmasti herään kädet tunnottomina. Mulla on aika pinnassa ne kyynärpäiden "kiukkuhermot" ja olen järkeillyt sen johtuvan niistä...

Siis hermojen puutumista veikkaisin.

Tosiaankin, nukun mahallaan ja kädet on tyynyn alla.. venyttelen sellaset 3 kertaa viikkoon jalat 4 minuutin venytyksillä, ja käyn hierojalla ~kerran kuussa. Sänky kyllä vähän arvelluttaa kun se on hieman löysähtänyt runkosänky.. joka ei kyllä varmaan ole mikään terveellisin.

Tosin lonkankoukistaja on sellainen lihas mikä jää miltei poikkeuksetta venyttämättä kun en saa siihen mitenkään hyvää tuntumaa.. ja se kyllä tuntuukin olevan vähän huonossa jamassa. eikä hierojakaan kyllä noin lähelle nivusia uskaltaudu ikinä :D

Suosittelen edelleen kokeilemaan nk. manuaaliterapiaa eli siis nikamien naksauttelua (naprapaatti/kiropraktikko/osteopaatti tms). Ton linkin selkäranka takaa löytyy hyvä kartta nikamista ja niiden oireista (tästä Karppisesta mulla ei oo kokemusta).
Ja siitä käsien puutumisesta pääsee kerralla eroon kun on osaava käsittelijä.

Flea sanoi:
Itsella sama homma käsissä. Jos nukun mahallani ja kädet ovat pään alla kyynärpäiden sisäsivut sänkyä vasten (osaa paremmin selittää tuota asentoa), niin 100% varmasti herään kädet tunnottomina. Mulla on aika pinnassa ne kyynärpäiden "kiukkuhermot" ja olen järkeillyt sen johtuvan niistä...

Siis hermojen puutumista veikkaisin.

Eiköhän tuollainen käsien puutuminen johdu siitä, ettei siellä käsissä pääse veri kiertämään kunnolla kun ne on pään alla paineessa.

Voi se jalkojenkin puutuminen johtua siitä, että nukkuu liian kauan samassa asennossa ja patja painaa jotain kohtaa jalasta liian kauan.

stealth sanoi:
Mistäköhän johtuu että oikea pohje ramppaa yöllä TOSI KOVAA ja sattuu ihan vietävästi? Onneksi todella harvoin.

Jos usein tuota esiintyisi, niin magnesium-tabletteja vaan hankkimaan, auttaa erinomaisesti kramppailuun (muuhunkin kuin pohkeiden). On aika ärsyttävää ja pahan tuntuista itse asiassa, tiedän tunteen, kun siihen joutuu heräämään.

Mä lähtisin heittelemään kans yhtä veikkausta verenkierron puoleen. Itsellä oli aikoinaan vastaavanlaisia ongelmia jotka lähti kun aloin katselemaan rasvalaatujen perään, oli meinaan kolesterolikin melko ylhäällä. Pahimmillaan jos verisuonet on tukossa huonoista rasvoista..tai sanotaanko oikein:verishuonet on tukossa kun ei ole syönyt "hyviä rasvoja" (rasvojen täydellisellä välttämisellä ei ongelma häviä)..niin niissä suonissa voi olla jopa 70-80% tukosta ilman että sitä edes kunnolla huomaa.

Sen huomaa yht'äkkiä kun alkaa tulee tiettyjä verenkierrollisia ongelmia (kuten alkuperäinen kysyjä asiaa toi ilmi)..tai toisessä ääripäässä napsahtaa suoni päässä kesken suorituksen..tai ei kai nuo sydänongelmat niin hirveen harvinaisia melko nuorillakaan ole.
En nyt sano että kysyjällä on jotain tälläistä, mutta noin yhtenä heittona...

K E P A sanoi:
Mä lähtisin heittelemään kans yhtä veikkausta verenkierron puoleen. Itsellä oli aikoinaan vastaavanlaisia ongelmia jotka lähti kun aloin katselemaan rasvalaatujen perään, oli meinaan kolesterolikin melko ylhäällä. Pahimmillaan jos verisuonet on tukossa huonoista rasvoista..tai sanotaanko oikein:verishuonet on tukossa kun ei ole syönyt "hyviä rasvoja" (rasvojen täydellisellä välttämisellä ei ongelma häviä)..niin niissä suonissa voi olla jopa 70-80% tukosta ilman että sitä edes kunnolla huomaa.

Sen huomaa yht'äkkiä kun alkaa tulee tiettyjä verenkierrollisia ongelmia (kuten alkuperäinen kysyjä asiaa toi ilmi)..tai toisessä ääripäässä napsahtaa suoni päässä kesken suorituksen..tai ei kai nuo sydänongelmat niin hirveen harvinaisia melko nuorillakaan ole.
En nyt sano että kysyjällä on jotain tälläistä, mutta noin yhtenä heittona...

Niin jos tää minulle oli suunnattu, niin en usko sen olevan siitä kiinni.. Miltei kaikki rasvat jota tulee syötyä on rypsiöljy, omega-3 rasvahapot, paistijauhelihasta tulevat vaivaiset 8%, oliiviöljy, ja silloin tällöin beceliä leivän päällä.. että en usko tämän olevan ongelma. (ja sanokaa nyt joku että "tulee sitä vaikka mistä sitä rasvaa jne jne jne")

Back
Ylös Bottom