Jalat eripituset, SI-nivel ym.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei. Huomasin tuossa peilin edessä että minun lonkat/lantio ovat eri korkeudella (n. 2 - 3cm) eroa. Oikea puoli lantiostani on myös enemmän "ulkona" ruumiistani kun toisen puolen lantioluut. Tämä näyttää siltä kuin minulla olisi massiivinen jenkkakahva oikella puolella lantiota. Oikean puoleisen lantion virheasennon seurauksena ruumiini on myös vähän kallellaan.

Googlettelin vähän kyseisestä ongelmasta ja löysin useimmaksi diagnoosiksi jalkojen eripituuden. Jatkamalla etsintöjä löysin tietoa että kyseinen diagnoosi on väärä ja yleensä kyseessä on SI-nivelen virheasento. Joten mistä lähtisin etsimään apua kyseiseen onglemaan jos sitä ylipäätään voi korjata?

T. Mistään tietämätön.

Lisäys: Vaikka lantio on hieman virheasennossa, ei ole ilmennyt mitään kipuja selässä. Olen kuitenkin hyvin nuori.

Ei vielä. Lantion virheasento laittaa selän automaattisesti virheasentoon. Näin toisen puolen lihakset saavat enemmän kuormaa ja alkavat kiristyä ja kipeytyä. Ja on hyvä, että olet nuori, koska nuorena nämä asiat on helpompi korjata

Juuri kuten beginner kertoilee tuossa. Itse joudun naksauttamaan SI:n auki lähes joka päivä kun selkä on niin kireä että vetää sen "pois paikaltaan".

Wow mode! Lähes joka päivä?? Avaatko vähän miten.. Itse kävin ekaa kertaa samasta vaivasta kiropraktikolla edellisenä päivänä. Sovittiin että jatketaan kerran viikossa eteenpäin. Ero jaloissa oli n12mm ja käynnin jälkeen ei mitään + mukavan lepposa olo lantiossa :hyvä:
Opetti tavallisen saksausasennossa tapahtuvan lantion venytyksen, pöydän kulmaan tukien.
SUOSITTELEN VAHVASTI :rock:

Juuri kuten beginner kertoilee tuossa. Itse joudun naksauttamaan SI:n auki lähes joka päivä kun selkä on niin kireä että vetää sen "pois paikaltaan".

Itse luovuin tuosta päivittäisestä naksauttelusta kun aloin tekemään tätä http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Sarvangasana.jpg ja perus päälläseisontaa. Enää en edes pysty naksauttamaan. En usko pitemmän päälle että tekee kovin hyvää naksauttaa joka päivä, tulee varmasti jonkinmoista kulumaa mutta mikä nyttemmin parasta, ei tarvitse.

Itse luovuin tuosta päivittäisestä naksauttelusta kun aloin tekemään tätä http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Sarvangasana.jpg ja perus päälläseisontaa. Enää en edes pysty naksauttamaan. En usko pitemmän päälle että tekee kovin hyvää naksauttaa joka päivä, tulee varmasti jonkinmoista kulumaa mutta mikä nyttemmin parasta, ei tarvitse.

SI-nivelestä en ole niinkään tietoinen, mutta ainakin selkänikamiin niitä kulumia tulee nimenomaan, jos virheasentoja ei poista. Se naksauttaminen (adjustointi) on nivelen laittamista oikeaan asentoon, eihän sitä muuten edes tehtäisi

Tänään kävin jalka___HOITAJALLA ___ teettämässä uudet pohjalliset (minulla on lättäjalat). Huomautin kyseiselle hoitajalle, että mulla on vähän lantio vinossa, erikorkeudella. Sehän siinä heti rupes tunkemaan laattaa jalan alle ja kattomaan et paljon on eroa kunnes lantio suorassa. Puhui jotain, että jalat voi kasvaa erivauhtia kasvuaikana ym ym... Kuitenkin vaikka olisi koroke jalan alla, että lantio on suorassa, niin sitten taas lantion alla oleva alue näyttää olevan vähän vinossa...

Elikkä tiesikö hoitaja mistä puhui vai oliko väärässä? Tosiaan olen vielä nuori, mutta jo yli 178cm joten tuskimpa siinä jalkojen pituudessa enää mitään kummosta muutosta voisi enää tapahtua...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään kävin jalka___HOITAJALLA ___ teettämässä uudet pohjalliset (minulla on lättäjalat). Huomautin kyseiselle hoitajalle, että mulla on vähän lantio vinossa, erikorkeudella. Sehän siinä heti rupes tunkemaan laattaa jalan alle ja kattomaan et paljon on eroa kunnes lantio suorassa. Puhui jotain, että jalat voi kasvaa erivauhtia kasvuaikana ym ym... Kuitenkin vaikka olisi koroke jalan alla, että lantio on suorassa, niin sitten taas lantion alla oleva alue näyttää olevan vähän vinossa...

Elikkä tiesikö hoitaja mistä puhui vai oliko väärässä? Tosiaan olen vielä nuori, mutta jo yli 178cm joten tuskimpa siinä jalkojen pituudessa enää mitään kummosta muutosta voisi enää tapahtua...

Ei tiennyt.
Jalkojen pituuseroa EI VOI MITATA KOROTUSPALOILLA luotettavasti, todennäköisemmin kyseessä on näenäinen pituusero, joka johtuu lihastasapainon häiriöstä ja/tai lantion ja lannerangan liikehäiriöistä. Näköjään joku hoitaa 80-luvun tapaan näitä edelleenkin...:jahas:

Laitatko yksityiskohtaiset ohjeet tuosta SI.nivelen naksauttamisesta. Mulla fysiatri laittaa sen paikalleen hintaan 90€ per käynti ni olis hienoa jos tietäis jonkun itsehoitomenetelmän. KIIITOOOOS!

Mulla oli ns. "pidemmän" jalan lonkka + polvikupuja. 2 fysioterapeuttia totesivat, että suoliluun kärjet olivat 1,5 cm eri korkeudella seistessä. Teetettiin 0,5 cm korotus/ylipronaation korjaava pohjallinen tähän "lyhyempään" jalkaan. Ensimmäisen vuoden aikana tukipohjallisen käyttöönoton jälkeen tuli ~parin kuukauden välein joku noidannuolityyppinen selkäkramppi, joka meni ohi alle viikossa. Lonkkakipu ja "pidemmän" jalan puolen pitkän selkälihaksen kiristely kuitenkin väheni pikkuhiljaa. Tukipohjallinen on edelleen käytössä. Olen huomannut, että tekemällä suhteellisen raskaalla kuormalla (ei failureen) jalkakyykkyä tai muita liikkeitä, joissa vatsaontelon paine on kova pitää alaselän/lantion seudun parempana. Pitkä tauko noissa liikkeissä johtaa siihen, että lantion oikea puoli on jotenkin sijoiltaan ja alaselkä on tosi huonona. Venyttelen myös aika paljon, nykyään koko kroppaa.

Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että "pidemmän" jalan puoleinen SI-nivel on jumissa. Sain siihen liikkeitä, joilla tuota SI-niveltä avataan jumista. Jumi säteilee myös nivuseen/vatsalihaksen alaosaan samalla puolella, missä ongelmakohta on. Nyt olen alkanut pärjäämään tuon alaselkäni kanssa aika hyvin, vaikka välillä vähän ilmoitteleekin itsestään. Varsinkin paikallaan seisominen laittaa selän jumiin.

No eipä silti, kun olen tuon alaselän/lantion kanssa alkanut pärjäämään, on vaivat siirtyneet yläselän puolelle.

Ensimmäinen isompi vaiva oli jo lapsena. Juostessa "lyhyemmän" jalan nilkka kipuili pitkillä lenkeillä. Jälkeenpäin todettiin ylipronaatio nilkassa. Sitten tuli murrosiässä polviin Oslandis Slatterin tai jotain sinne päin vaiva, kesto 2,5 vuotta. Muutama vuosi tuosta alkoi nivunen ja alaselkä vaivaamaan. Ja nyt ollaan menossa yläselän/hartian seudulla pahoissa vaivoissa. Seuraavaksi vika varmaan nousee päähän. Jospa se sieltä pomppaisi avaruuteen. Taustalla on ryhtivikaa, mutta liekö alkuperäinen syy tuo jo 30 vuotta(ennen tukipohjallisen hankintaa) ylipronatoinut "lyhyemmän" jalan nilkka.

Treenikaverilla oli myös tuo lantio vino epäonnistuneen vedon seurauksena kisoissa ja oli monta kuukautta vinossa ja rupes loppua kohden niin pahasti kiertämään, että toinen jalka meni voimattomaks. Hieroja suositteli sitten osteopaattia ja sepä tunnin verran tätä miestä niksautteli ja nyt pelaa taas kaikki ja johan taas rauta liikkuu.

SI-nivelestä en ole niinkään tietoinen, mutta ainakin selkänikamiin niitä kulumia tulee nimenomaan, jos virheasentoja ei poista. Se naksauttaminen (adjustointi) on nivelen laittamista oikeaan asentoon, eihän sitä muuten edes tehtäisi

Sen verran sanon, että jos jo tätä kykyä naksauttelet selän päivittäin tietoisesti, tulet tekemään sitä koko loppuelämäsi. Pointti on toki oikea, että se manipulaatio palauttaa esimerkiksi selkänikamat oikeaan asentoon, mutta tässä tapauksessa järkevintä olisi oppia toimimaan siten, ettei se selkänikama karkaa väärään asentoon. Tottakai niin tulee tapahtumaan, varsinkin salihommissa, mutta itse jättäisin tuon päivittäisen naksauttelun pois.

Sen verran sanon, että jos jo tätä kykyä naksauttelet selän päivittäin tietoisesti, tulet tekemään sitä koko loppuelämäsi. Pointti on toki oikea, että se manipulaatio palauttaa esimerkiksi selkänikamat oikeaan asentoon, mutta tässä tapauksessa järkevintä olisi oppia toimimaan siten, ettei se selkänikama karkaa väärään asentoon. Tottakai niin tulee tapahtumaan, varsinkin salihommissa, mutta itse jättäisin tuon päivittäisen naksauttelun pois.

Viikoittain. Ja tuon tekee kiropraktikko. Saa nyt nähdä, kuinka usein tulee jatkossa käytyä, kun tammikuussa tulee vuosi (alkup. hoitosuunnitelma) täyteen.

Eikä se salilla käyminen varmaan tuohon niin paljon vaikuta kuin paikallaan olo

Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että "pidemmän" jalan puoleinen SI-nivel on jumissa. Sain siihen liikkeitä, joilla tuota SI-niveltä avataan jumista. Jumi säteilee myös nivuseen/vatsalihaksen alaosaan samalla puolella, missä ongelmakohta on.
Kiinnostaisi millaisia liikkeitä sait tehtäväksi? Mulla jumitus tuntuu selkeästi alaselässä "pidemmällä" puolella, mutta viime aikoina vetänyt varsinkin nivusen aivan lukkoon...

liike 1:Selin makuulla otetaan toisesta jalasta kiinni ja vedetään polvea kohti rintakehää, polvi koukussa. Toinen jalka lattialla pidetään suorana. Ensin tämän tehdään suoraan ja sitten vastakkaista olkapäätä kohti. 5 kertaa per jalka molemmilla tavoilla.

liike 2: istutaan tuolille keppi niskassa. nojataan tästä hieman eteenpäin selkä suorassa. tehdään kiertoliikettä tuossa asennossa muutama kymmenen toistoa pari sarjaa

liike 3: istutaan tuolille. nostetaan toisen jalan jalkaterän ulkosyrjä toisen jalan reiden/polven päälle ja painetaan polvea alas. eli tehdään lonkan ulkokiertovenytys. muutaman kerran toistetaan molemmille jaloille.

liike 1 ja liike 3 venytykset ovat vain muutaman sekunnin kestoisia.

Suositut

Back
Ylös Bottom