Järkevin vaihtoehto säästämiseen

Tottakai kaikessa sijoittamisessa on riskit. Sehän on fakta! Nyt kumminkin AAA:ssa on kyse pelkästään passiivisesta korkosijoittamisesta jossa riski on sama kuin itse hajauttamalla määräaikaistalletuksia. Miten perustelet, että pelkkiä määräaikaistalletuksia ja vastaavia korkoinstrumentteja sisältävä rahaston todennäköisyys on mennä "nollille" muka yhtään sen suurempi kuin tavallisen tallaajan tekemien määräaikaistalletusten?! Talletussuojarahaston varat on jotain 2% luokkaa (nyt varmaan pienempi kun suoja nousi 50k) vastuihin nähden joten en nyt luottaisi pelkästään senkään varaan ihan hirveästi. Toki valtio tulisi todennäköisesti subventoimaan puuttuvat rahat, mutta voiko siihenkään luottaa?? Seligson myös kuuluu sijoittajien korvausrahaston (korvaa ei ammattimaisten sijoittajien rahat jos sijoituspalveluyritys kyykkää) piiriin kuten kaikki suomessa sijoituspalveluita tarjoavat yritykset.
S-pankkiin itse luottaisin vastauksena kysymykseen.

Tuohon rahastoon: onko se mahdollisen konkurssipesän ensisijainen velkoja? Jos ei, niin ollaan tosi paskassa raossa verrattuna tallettajaan. Jos on, onko osuuksia ostaneet etusijalla vai alentaako mahdolliset kustannukset osuuksien arvoa jne?

Kannattaa muistaa että rahastolle ei ole talletussuojaa eli jos pankki kippaa eikä rahoja saada pankilta, tallettaja saa suojarahastosta rahat, rahastoon merkataan omistuksen arvoksi 0e.

E: rahaston varoilla ei ole vitunkaan väliä. Jos rahat jää saamatta kun talletussuojarahastossa on jäljellä 1,24e, systeemikriisi on siinä vaiheessa että rahastot on nättejä numeroita ei sen enempää.

Yksittäinen tallettaja on talousjärjestelmälle paljon tärkeämpi kuin rahasto(lumipalloefekti, bank run, ....) joten ei liene vaikeaa arvata kumman ehdoilla mennään jos tulee pattitilanne. Parin rahaston vai kaikkien maan henkilöiden joilla rahaa pankkitilillä.





Ee: mites tuon korvausrahaston likvidi pääoma vs sen piirissä olevat sijoitukset?

Eee: eikä ole edes oleellinen, sillä itse puhuin yksittäisen rahaston arvon nollaantumisesta en koko seligsonin nurin menosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai kaikessa sijoittamisessa on riskit. Sehän on fakta! Nyt kumminkin AAA:ssa on kyse pelkästään passiivisesta korkosijoittamisesta jossa riski on sama kuin itse hajauttamalla määräaikaistalletuksia. Miten perustelet, että pelkkiä määräaikaistalletuksia ja vastaavia korkoinstrumentteja sisältävä rahaston todennäköisyys on mennä "nollille" muka yhtään sen suurempi kuin tavallisen tallaajan tekemien määräaikaistalletusten?! Talletussuojarahaston varat on jotain 2% luokkaa (nyt varmaan pienempi kun suoja nousi 50k€) vastuihin nähden joten en nyt luottaisi pelkästään senkään varaan ihan hirveästi. Toki valtio tulisi todennäköisesti subventoimaan puuttuvat rahat, mutta voiko siihenkään luottaa?? Seligson myös kuuluu sijoittajien korvausrahaston (korvaa ei ammattimaisten sijoittajien rahat jos sijoituspalveluyritys kyykkää) piiriin kuten kaikki suomessa sijoituspalveluita tarjoavat yritykset.

Ja jos nyt oikein paha kupru tulisi, niin olisiko valtion intresseissä ihan ekana listalla korvata tallettajien varoja? Rahat voi saada pois, mutta milloin ja saako mitään korkoa?

Eli kyllä mä pidän Seligsonin Rahamarkkina AAA:ta pienempiriskisenä mitä omia määräaikaistalletuksia.
 
Itse laittaisin tuollaisen rahan OMX Helsingin hyvin osinkoa maksavaan osakkeeseen. Esim. UPM, TeliaSonera, Rautaruukki, Kesko ja YIT. Itse asiassa tein juurikin tämän itse reilu viikko sitten. Odotettu osinkotuotto verojen jälkeen tällaiselle salkulle on yli tuon mainutut 5%. Mahdollinen arvonnousu sitten päälle - tämä tietysti realisoituu vain jos osakkeet myy.

Suurin osa Helsingin osakkeista on lähellä 5:n vuoden alimpia arvojaan luottokriisin jäljiltä.
 
Back
Ylös Bottom