jäätelö

Ankara massanhankinta menossa ja olen huomannut ottavani ylimääräiset kaloriat mieluiten seuraavasta kombosta:

- vaniljajäätelöä
- purkki rahkaa
- marjoja tai mustikkakeittoa

Tuleehan siinä aika lailla sokeria, mutta kumpiko on ylipäätänsä terveellisempää syödä suurina määrinä: kerma- vai kasvirasvajäätelö???

Jossain yhteydessä on haukuttu kasvirasvajäätelön sisältämien transrasvojen terveellisyyttä, siitä epäilys..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no ei kumpikaan oo terveellistä suurina määrinä syödä mutta itse söisin kasvirasvaa, kerma on kuitenkin aina kermaa, tietysti jos tavoitteenasi on saada koko tynnyti 6packin sijasta niin kermajäätelöä litroittain naamaan vaan!

En tiedä sisältääkö kasvisrasvajäätelö trans-rasvahappoja, mutta jos sisältää, niin sillä on mahdollisesti terveyshaittoja. Ainakin trans-rasvahappoja pidetään monella tapaa epäterveellisinä.

Originally posted by Zamp
no ei kumpikaan oo terveellistä suurina määrinä syödä mutta itse söisin kasvirasvaa, kerma on kuitenkin aina kermaa, tietysti jos tavoitteenasi on saada koko tynnyti 6packin sijasta niin kermajäätelöä litroittain naamaan vaan!

Mun geeneillä joutuu näköjään tota läsää hankkimaan samalla lihaksen ohessa, dieetataan liiat ihrat sitten ajallaan pois. :thumbs:

On toi kasvirasva kyllä aika hanurista, kun on kermaiseen versioon tottunu. Rasva- ja protskupitoisuuksissa noissahan ei ole juuri eroja.

Maitojäätelö on hyvää... Tosin sitä ei tietääkseni saa maustamattomana, joten tollaseen kombinaatioon se ei ehkä sovellu. Sitä saa Valion valmistamana sitruuna-laku -makuisena ja vadelma-salmiakki -makuisena. Mmmhh :kuola: Lisäksi se on "hyla" ja muutenkin vähäkalorista.

Hyvä mies älä ny prkl kasvisrasvajäätelöön sorru, pelkästään jo maun puolesta, kermaiseen verrattuna.

Originally posted by mikämassa
Tuleehan siinä aika lailla sokeria, mutta kumpiko on ylipäätänsä terveellisempää syödä suurina määrinä: kerma- vai kasvirasvajäätelö???

En minä tiedä muuten kuin mielenterveyden kannalta. Kermajäätelöä syötyään sukat pyörii jaloissa ja olo on kuin arabiterroristilla pommi-iskun jälkeen. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin sitä voisi kuvata katsomalla tuota avataria tuossa vieressä. Kermajäätelö :thumbs:

Lidlin vanilja- ja pähkinäjäätelö... ooohhhh.. :kuola:

Tuli eilen maistettua, ai että kun o hyvää!

Tässä tulee suora lainaus ruokavaliosta, jonka mulle teki yks pt. Kyseinen henkilö kilpailee itekkin bodybuildingissa ja tekee aika paljon ruokavalioita fitness-kilpailijoille, joten kyllä mun luotto siihen on aika kova. Eli:

- vältä herkkupäivänäkin: sipsejä, ranskalaisia, suolakeksejä, kasvirasvajäätelöä (kermajäätelökin on parempi vaihtoehto, sillä kasvirasvajäät. on kovetettua, sitä pahinta rasvaa, mitä löytyy mm. voileipäkekseistä ja muista crackereista)

Näin siis sanoo guruni :)
Oma onkelmani on sitten sellanen, että ottaisitteko itse mieluummin täysin rasvatonta jätskiä (löytyypi täältä kanukeista) vai sitten sokeritonta jätskiä, jossa on 8% rasvaa. Tää juttu on kummitellut mielessäni jo hetkisen, sillä mulla on ihan oikeesti ihan törkee rasvafobia :rolleyes: joojoo, kuulostaa varmaan tosi idiootilta, mut niin se nyt vaan on. En millään meinaa saada päivässä kuin 7% rasvaa syötyä, VAIKKA kyllä hyvin tiedän kuin haitallista se nyt taas on...nyt olen tosin alkanu väkisin vääntään kalaöljytabuja sun muuta, et kai se tästä...Mut anyways auttakee naista mäessä, kumpi parempi?!

Maaliman parhain jätskirezepti on muuten kun laittaa parit banskut, vähän jätskiä ja vähän jotain mehua ja sitten survoo sauvasekottimella pirtelöks...NAAAAAAAAMMM...Tulipas tästä nyt vähän :offtopic: juttu, mutta ei kai se auta...

Originally posted by Bizz
Oma onkelmani on sitten sellanen, että ottaisitteko itse mieluummin täysin rasvatonta jätskiä (löytyypi täältä kanukeista) vai sitten sokeritonta jätskiä, jossa on 8% rasvaa.
Sokeritonta. Opettelet vaan pois rasvakammosta, lisäät hyviä rasvoja pikkuhiljaa sopivalle tasolle ja vähennät hiilareita (erityisesti kaikkia nopeita hiilareita, paitsi ehkä pal.juomasta), niin hyvä tulee. Kokonaiskalorimäärän säädät toki sen mukaan, onko tavoitteena kiristyä vai hankkia lisää lihaa.

Ite syön surutta ison annoksen jotain näistä kolmesta silloin, kun jädee syön: vaniljajäde, lakritsijäde tai good ol' Bravo suklaabanaani. Kasvirasvaversioita toistaiseksi kaikki, koska olevinaan olen lukenut suomalaisten jätskipakettien kyljistä, että niissä ei kovetettua kasvirasvaa olisi. Olen tyytyväisenä uskotellut itelleni, että "Noon ne jenkkiläiset jäätelöt, joissa on pirusti kaikkea paskaa, niinkuin esim. kovetettua kasvirasvaa, eihän nyt AINAKAAN suomalaisissa...". :rolleyes: Pitää tarkistaa vielä asia, tyhmä asenne tuo em. on kieltämättä. Olen kyllä myös syönyt kermajäätelöä. En ole asiasta kovin edes välittänyt, kun jäätelöäkin syön enintään kerran tai kaksi viikossa ja karkkia, sipsejä, limua, ranskanpottuja, viinereitä, keksejä en lähestulkoon ikinä enää (tyyliin kerran vuodessa, kun ei kehtaa kolmatta kertaa kieltäytyä jossain juhlissa). Tuntuu, että meikäläisen herkuttelumäärillä on aivan sama, mitä jäätelöä syön, kun muuten on ehkä liiankin siistitty ruokavalio (=vaikea saada tarpeeksi kaloreita).

Nostetaan nyt sitten tämä toinenkin jädethread.

Lidlin kartionmuotoinen mansikkajäde on parasta. Sitä vaan ei ole siellä läheskään aina, lisäksi on halpaa kuin makkara.

Tää on nyt ainakin toinen tai kolmas kerta kun mainitsen nämä tuotteet: Valio kevyt minttusuklaa (hele-vetin hyvää) ja kevyt toffee (hyvää tämäkin). 140kcal/100g ja 120kcal/100g, dieetilläkin voi mielestäni hyvin näitä vetää kohtuudella jos vaan ajoittaa syömiset treenin jälkeiseen ateriaan. Rasvaa vissiin karsittu näissä.

ei vitalies kyl valio tekee parasta jäätelöä!:kuola:
vanilja jäätelön päälle kinuskikastiketta nii ai että:kuola:

"Kasvirasvajäätelö onkin kovan piilorasvan lähde
Päiväys: 22.09.2004 10.45.00 Tulostusversio

Kaikki myynnissä olevat kasvirasvajäätelöt sisältävät terveydelle epäedullisia kovia kasvirasvoja. Kasvirasvajäätelöiden valmistuksessa käytetään yleisesti teollisia kasviöljysekoituksia kuten palmu- ja kookosöljysekoitusta, rapsi- ja palmuöljysekoitusta tai pelkkää kookosöljyä. Kasvirasvajäätelöiden rasvoja selvitti Kuluttaja-lehti uusimmassa numerossaan.

Kookospähkinöistä saatava kookosöljy sisältää palmuöljyn tavoin paljon tyydyttyneitä rasvahappoja eli kovaa rasvaa. Runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävä ruokavalio nostaa veren kolesterolipitoisuutta ja verenpainetta sekä heikentää elimistön sokeriaineenvaihduntaa.

Kasvirasvajäätelöiden valmistuksessa käytetään myös osittain kovetettuja kasvirasvoja. Kun kasviöljy kovetetaan vain osittain, syntyy transrasvahappoja. Kovien transrasvojen yleisimpiä lähteitä ruokavaliossa ovatkin ranskanperunat, kasvirasvajäätelö ja mikropopkornit. Transrasvahapoilla katsotaan olevan yhtä epäedullinen vaikutus veren kolestroliin kuin tyydyttyneillä rasvoilla."

Finfoodin sivuilta

En löytänyt ainesosaluettelot kuin Ingmanin sivuilta ja niiden kasvirasvajäätelössä ei ainakaan ole osittain kovetettuja kasvirasvoja. Tuo uutinen kyllä on useamman vuoden takaa, voi tietenkin olla että nuo ovelat jäätelömaakarit ovat keksineet uusia juttuja.

Kermajätskiä sen olla pitää. Ja Valiolla on niitä tosi vähäkalorisia tuotteita jotka vielä muistuttavat yllättävän paljon jäätelöä. Kiinnostaisi tietää mitä ne sisältävät, pitää varmaan mennä jätskikauppaan ottamaan selvää :kuola:

jäätelö on nykyään meikäläisen lempiherkku. Eilenki meni reilu puol litraa Valion herkkutrioa. Lakujätski on kyl parasta.

Nyt kaivataan Sherlockia. Tarkistin tuon jätskijutun jälkeen että täytyykö ainesosaluettelossa mainita jos rasva on kovetettua. Vastaus oli kyllä kuten oletinkin ("kasvirasva" tai "eläinrasva", kaikkien kasvirasvojen ja eläinrasvojen yleisnimi; jos rasva on kovetettu tulee kovettamisesta mainita ainesosaluettelossa sanalla "kovetettu" rasvan nimen tai käytetyn ryhmänimen yhteydessä;), mutta törmäsin hämmästyttävään juttuun seuraavana päivänä kun lueskelin erään proteiinipatukan ainesosaluetteloa: kaikilla muilla kielillä tuote sisälsi "kasvirasvaa" mutta saksaksi siinä olikin "kovetettua kasvirasvaa". Mystistä, onkohan tälle olevamassa joku muukin selitys kuin että saksalaisille on oma resepti :arvi:

Onko muut havainnu että Virossa valmistetut jätskit maistuvat suolaiselta?

Muksut haukku ne ihan täysin ja kun maistoin, oli pakko todeta että ne oli oikeassa. Mitähän kaikkee haitta-ainetta niissä sitten, kovetettujen rasvojen lisäks? Huh....

ei vitalies kyl valio tekee parasta jäätelöä!:kuola:
vanilja jäätelön päälle kinuskikastiketta nii ai että:kuola:

Ja tuohon vielä lisäksi suolapähkinöitä niin 100 x enemmän :kuola:

Tässä tulee suora lainaus ruokavaliosta, jonka mulle teki yks pt. Kyseinen henkilö kilpailee itekkin bodybuildingissa ja tekee aika paljon ruokavalioita fitness-kilpailijoille, joten kyllä mun luotto siihen on aika kova. Eli:

- vältä herkkupäivänäkin: sipsejä, ranskalaisia, suolakeksejä, kasvirasvajäätelöä (kermajäätelökin on parempi vaihtoehto, sillä kasvirasvajäät. on kovetettua, sitä pahinta rasvaa, mitä löytyy mm. voileipäkekseistä ja muista crackereista)

Näin siis sanoo guruni :)
Oma onkelmani on sitten sellanen, että ottaisitteko itse mieluummin täysin rasvatonta jätskiä (löytyypi täältä kanukeista) vai sitten sokeritonta jätskiä, jossa on 8% rasvaa. Tää juttu on kummitellut mielessäni jo hetkisen, sillä mulla on ihan oikeesti ihan törkee rasvafobia :rolleyes: joojoo, kuulostaa varmaan tosi idiootilta, mut niin se nyt vaan on. En millään meinaa saada päivässä kuin 7% rasvaa syötyä, VAIKKA kyllä hyvin tiedän kuin haitallista se nyt taas on...nyt olen tosin alkanu väkisin vääntään kalaöljytabuja sun muuta, et kai se tästä...Mut anyways auttakee naista mäessä, kumpi parempi?!

Maaliman parhain jätskirezepti on muuten kun laittaa parit banskut, vähän jätskiä ja vähän jotain mehua ja sitten survoo sauvasekottimella pirtelöks...NAAAAAAAAMMM...Tulipas tästä nyt vähän :offtopic: juttu, mutta ei kai se auta...

:offtopic: Jo naisen hormoonitoiminnan vuoksi olisi rasvaa hyvä saada päivässä minimissään se 35-40g. Tietenkin mahdollisimman hyvistä lähteistä. Mutta "offilla" suositellaan usein, että rasvaa tulisi se 1kg per paino kilo tai 30% energiasta. Joten Bizz unohda se rasvakammo. Moni on käytännössä todennut että lisää rasvaa ei tarkoita lisää rasvaa vyötäröllä :) Siispä kylmäpuristettuja öljyjä 1-2rkl per päivä, vaikka puuron tai kasvisten joukkoon, tai vastaavasti lesitiinirakeita, sekä pähkinöitä/siemeniä/manteleita, rasvaista kalaa unohtamatta. Pelkistä kapseleista, et saa mitä tarvitset.

Itse asiasta :) Jäätelö ei varmaan ole se fiksuin vaihtoehto, kun tahdotaan lisätä kaloreita. Mutta jos jätskiä tulee syötyä useamminkin niin suosittelisin vähärasvaista maitojäätelöä esim:valion kevyt-vanilijaa, jossa kyllä sokeria...tai sitten sokerittomia ja vähärasvaisia huom näissä paljon kuitua>voi mennä massu sekaisin :D Eräs vaihtoehto ovat myös vähärasvaiset tofujäätelöt...maultaan ihan ok...

Bizz: Mun mielestä on sama kumman valitsee jos syö jädeä vaikka kerran viikossa. Itse tekisin valinnan sen perusteella kumpi maku on parempaa. Itse syön herkkupäivänä mainitsemaani valion vanilijajädeä jossa rasvaa 4,5% otan annokseni treenin jälkeen, joten sokeri ei haittaa. Sokerittomiakin olen kokeillut, eivät sovi vatsalle...Muista kuitenkin, että se kokonaisuus ratkaisee, eikä yksi jäätelö annos :D

Suositut

Back
Ylös Bottom