Jäätävän kokoiset etureiteni :(

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Anteeksi kun aloitan uuden aiheen, mutta ajattelin täältä punttimimmien puolelta kysellä apua ongelmaani.

Olen varsin lyhyt (153cm/45kg) naisihminen ja käynyt nyt salilla hieman päälle 3kk. Ongelmanani oli jo alun alkujaan järkyttävän kokoiset reiteni (ympärysmitta salilla käynnin aloittaessani 47-48cm, ei näytä kivalle tämän kokoisella ihmisellä), jotka vaan paisuvat paisumistaan! Varsinkin etureiteni ovat siis aivan jäätävän näköiset D-kirjaimen muotoiset sivulta katsottuna ja ne ovat nyt ylittäneet jo 50cm ympärysmitan. :( Ainoa hyvä asia on, etteivät ne ole enää kovin lölleröiset.

Millähän keinolla reiteni saisi lopettamaan kasvunsa ja mahdollisesti pienenemään? Olen tehnyt jalkaprässillä 55kg 3x15 toistoa, jalan ojentaja -laitteella vähensin painot jo 15:een (aiemmin tein 20-25kg). Lisäksi reiden lähentäjiä ja loitontajia 18-20kg painoilla 5x15, koska lölleröistä oli kertynyt nimenomaan sisäreiteen. Olenko mahdollisesti tehnyt liikaa näillä (etu)reisiä kehittävillä laitteilla?

Tietty teen kaikkia muitakin kuin reisijuttuja salilla, mutta en jaksa mainita kaikkia tässä. Alkulämmittelyksi olen polkenut kuntopyörällä 10min ja lopuksi crosstrainerilla tai muulla vastaavanlaisella laitteella 20min. Luulisi, että tuo crosstrainer edes kaventaisi reisiä. Lisäksi käyn 3 kertaa viikossa kävelemässä/juoksemassa n. 5.5km lenkin, mutta ei. Reiteni ovat ja pysyvät D-kirjaimina! :(

No ensinkin 3x15 sarjoilla ei mainittavasti kokoa kasvateta, lähinnä lihasten kestävyyttä. Jalkatreeni kerran viikossa riittää. Voit jatkaa treeniä hieman pienemmillä painoilla ja isommilla toistomäärillä, näin reidet eivät kovasti kasva. Ja itse heittäisin salilta kaikenmaailman lähentäjälaitteet menemään, mikä ihmeen hyöty niillä on? Prässiä, smithiä, kyykkyjä. Niitä kannattaa veivata. Myös plyometriset jalkatreenit voisi olla kiva vaihtoehto; lihaksen koko ei merkittävästi kasva. 3-4 hyvää jalkatreeniä riittää; ei tarvii veivaa 10 eri laitteella.

Lisäksi olet käynyt salilla 3kk. Ensimmäisten kuukausien aikana lihakset kasvavat haipakkaa, mutta kyllä se tahti kohta hidastuu. Geeneille et voi mitään. Jos olet sen mallinen, että reisiin tulee helposti lihasta, niin sitten se vaan on niin. Vastapainoksi kannattaa harjoituttaa (ja muutenkin kannattaa) yläkroppaa, jolloin kroppa on kaikinpuolin tasapainoisempi. Ainakin löllöistä olet päässyt eroon, lihaksikas reisi on hyvävväköinen ;)

Itsellä on reidenympärys 56cm (suurinpiirtein sama mitta ollut jo noin 15 vuoden ajan, nuorena luistelin) ja olen 161 cm. Mulla on aina ollut "törkeät" reidet. Siis jäätävän kokoiset. Nykyään tosin tykkään niistä kovasti (nuorempana en niinkään), sillä harvalla on näin törkeän hyvät reidet, paitsi täällä pakkiksissa varmaan monellakin on ;) !

Mulla kanssa hirvittävän kokoiset lihakset etureisissä! Eikä edes tarvitse välttämättä treenata punttiksella, pelkästään tanssi riittää pitämään ne tuommosessa kunnossa.. Minkäs sitä geeneilleen mahtaa ja on se ainakin 100 kertaa paremman näköistä kun läski! :D Nykyään jopa pidän reisistäni. Voithan kokeilla noita jo mainittuja niksejä, mutta viimeinen keino taitaa olla se hyväksyminen ;)

Itse treenaan reisiä välillä painojen kanssa, mutta enimmäkseen ilman painoja. mm. siten, että "istun" seinää vasten 90 asteen kulmassa n. 3x45 sek, teen erilaisia nostoja reisille mahallaan ja kyljellään maaten. (Seuraava on vähän huuhaata, mutta..) Korkokenkäkävely muokkaa reisiä tosi kivasti :D

Sama ongelma täällä.. äsken mittasin, tosin mitta oli sellanen hyvin jäykkä metallinen, mutta noin viittäkymppiä se näytti.. Ja pituutta täällä myös mahtavat 154cm.

Tuossa muutama viikko sitten päätinkin jo muuttaa salitreeniä vähän enemmän kestävyyspainotteiseksi. Painoja tiputin jonkun verran ja toistot nostin 15.
Tällä hetkellä jalkatreeni on seuraava:
askelkyykky smithissä 3x15
kyykky smithissä 3x15
pakarat laitteessa / taljassa 3x15

Vaikka painoja tiputin askelkyykyssä & kyykyssä 5kg/puoli, niin silti tuo muutamankin toiston lisääminen auttoi siihen, että kyllä tuo treeni tuntuu. Prässin jätin kokonaan pois. Mennään näin nyt vähän aikaa ja lisätään sitten vielä vaikka toistoja tms. painoja en enää uskalla lisätä, koska milliäkään en halua jalkoihini lisää - en edes lihaksen muodossa!

Toivotaan, että tää tän hetkinen treeni nyt auttaa ylläpitämään sitä lihasmassaa jossain määrin, vaikka se lihasmassa pienenisikin, niin sinne kuitenkin jotain jäisi alle. Ettei yks kaks sitten ookkaan jalat täynnä ihan vain ja ainoastaan sitä löllyvää..

Siis ihan oikeastiko isot reidet ovat teille ongelma??? :hyper: Minä teen kaikkeni salilla, että reiteni kasvaisivat aina vain suuremmiksi. Mitä isommat, sen parempi :D Olkaa ylpeitä isoista reisistänne, moni pakkiksen mimmeistä ottaisi jäätävän kokoiset etureidet kiljuen itselleen! (minä ainakin:kuola:)

Siis ihan oikeastiko isot reidet ovat teille ongelma??? :hyper: Minä teen kaikkeni salilla, että reiteni kasvaisivat aina vain suuremmiksi. Mitä isommat, sen parempi :D Olkaa ylpeitä isoista reisistänne, moni pakkiksen mimmeistä ottaisi jäätävän kokoiset etureidet kiljuen itselleen! (minä ainakin:kuola:)

No ihan sama juttu! Ei o kiva olla melko kapealantioinen ja kapeareisinen. :( Rasva ja lihas sais nyt tulla mieluummin jalkoihin ku vaan käsiin.

Siis mistä kohtaa te ne reitenne mittaatta? Mä olen huimat 3 cm aloittajaa pidempi ja mun reisi on paksuimmasta kohtaa muistaakseni jotain 54 cm. Ja todellakaan en pidä reisiäni mitenkään jäätävän kokoisina. Sivulta päin niissä on ainakin vähän sitä D-mallia, mutta kai nyt terveellä ihmisellä kuuluukin reidessä sen verran lihaa olla, että sen muoto sieltä jonkin verran näkyy?

Aloittajalle: Reiden paksuuteen vaikuttaa lähinnä rasvan ja lihaksen määrä. Jos rasvaa tai lihasta häviää, reisi kapenee, ja jos lihaa tai läskiä tulee lisää, reisi kasvaa. Lihaksikkaat ja vähärasvaiset reidet voivat senteissä naisella olla melko kapeatkin, mutta kyllä niiden muoto on sitten jotain ihan muuta, kuin esim. tikkulaihoilla malleilla. Tuollaiset kapeat lihasreidet saa lopulta pitkän treenin tuloksena, kun vuorotellaan lihaksen kasvattamista pluskaloreilla ja sitten välillä laihistellaan läskejä pois. Jos tällaisia reisiä ei tahdo, niin sitten ne reidet kapenevat lähinnä laihduttamalla, tai lihakset kuiduttamalla... Kumpikin vaihtoehto kuulostaa vähän huonolta, jos aloittajan paino on nytkin vain 45 kg. Ja toki se lihaksen kuihduttaminen on nyt muutenkin vain typerää, ja johtaa vain löysään ulkonäköön.

Rasvaa ei voi jaloista paikallisesti polttaa juoksemalla tai crosstrainerilla. Jos/kun laihtumista tapahtuu, se tapahtuu koko kehosta, vaikka rasitus kohdistuisi vain jalkoihin. Se, mistä rasva helpoiten/vaikeimmin lähtee, riippuu lähinnä geeneistä, ei valitusta harjoituksesta.

Etureidet muuten ovat usein sellaisia, että ne tykkäävät kasvaa pitkilläkin sarjoilla. Liittyi lihassolujakaumaan, kai. Mutta tottakai sen pitkänkin sarjan pitää olla tiukka, ei pikkuisella vastuksella muuten vain länkyttely mitään massaa ikinä kasvata.

Jos jalkoja ja pakaroita haluaa edelleen treenata, mutta vähentää etureisiin kohdistuvaa rasitusta, niin suosittelen jättämään pois harjoitukset, jotka niihin erityisesti ottavat (reiden ojennukset, usein prässi, tietyillä asennoilla tehty smith-kyykky) ja ottamaan tilalle esim. maastavetoja ja syväkyykkyä. Nuo ottavat enemmän tuonne takapuolelle alavartaloa. Syväkyykky myös rasittaa hyvin sisäreisiä, ja se on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin rassata lähentäjälaitetta.

JUst ja esim kyykky leveellä haaralla vetää hyvin sisäreisiin. Sillon ku aloitin salilla 2004 niin mäkin hinkkasin reiden lähentäjiä ja loitontajia, nyt en tekis niitä enää ikinä ;) Teen aina oikeestaan kyykyn leveellä haaralla smithissä koska se on parempi selälle. Paan jalat niin leveelle ku telineeseen mahtuu ja juma et tulee sisäreidet kipeiksi. Just eilen kaupungilla edessä käveli kolme tosi pitkää naista jotka oli varmaan yli 180cm pitkiä (itekki oon 175) ja niiden kintut oli ihan karseet. Tosi "laihat" mut sit ku katsoi lähempää niin ne lyllyi ku ne käveli yök!!!! Lihaa naisellakin pitää olla, terveen näköiset kintut. Mulla ottaa jalat hirveen helposti lihaa, riittää kunnon treeni kerta viikkoon. Sit viel fillarikaudella 100kilsaa tulee poljettua viikossa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tulipa vielä mieleeni, että kahvakuulalla tehty swingi voisi sopia Lölleröisen treeniin hyvin. Se treenaa takareisiä, pakaroita ja hartioita.

Ei voi ehkä parhaalla (tai pahimmalla?) tahdollakaan sanoa jäätäviksi reisiksi, jos ympärys on 50 cm :D Mielikuva, jonka sain otsikosta, oli kutakuinkin niin kuin kuvassa :)
838980863_e8dbcf1c65.jpg

Piti oikein mielenkiinnosta mitata oman reiden paksuus, ja se oli 58 cm, ja pidän sitä hyvänä paksuutena. Pituutenikin on tosin 180 cm, mutta hei kamoon. Sanasta "jäätävä" tulee vain aika äärimmäiset mielikuvat.

Ei voi ehkä parhaalla (tai pahimmalla?) tahdollakaan sanoa jäätäviksi reisiksi, jos ympärys on 50 cm :D Mielikuva, jonka sain otsikosta, oli kutakuinkin niin kuin kuvassa :)
Piti oikein mielenkiinnosta mitata oman reiden paksuus, ja se oli 58 cm, ja pidän sitä hyvänä paksuutena. Pituutenikin on tosin 180 cm, mutta hei kamoon. Sanasta "jäätävä" tulee vain aika äärimmäiset mielikuvat.

Kyllä joidenkin etureidet näyttää aika pienestä jo tosi isoilta, tai siis ei sillai oikeasti tietenkään tai mitenkään bodarimittakaavassa, mutta jos ne on sen malliset, niin alkaa sitä muhkua näkymään aika nopeaan. Ja onhan se ihan ymmärrettävää, ettei kaikki sellaista halua. Mulla taas on 56 cm reisi ja karsee rimpula vaikkei nyt hirveästi läskiä olekaan, tai tuo etureisi nyt on vaan sen mallinen, et voimien ja koon perusteella nyt vähän pitäis näkyä edes jotain, mutta ei mitään.

Ei sitä voi verrata, miltä tietyn paksuinen reisi näyttää pitemmällä tytöllä ja meillä persjalkaisilla. Sanoohan sen nyt logiikkakin, että saman paksuinen reisi näyttää lyhyellä tytöllä paksummalta. Pätee se muihinkin ruumiinosiin kuin reisiin, jos on iso pylly tai vatsassa ylimääräistä niin paksulta pötikältähän siinä näyttää, kun pitkillä se paino jakautuu tasapainoisemmin siihen "isompaan kokonaisuuteen". Mää oon niin pieni etten tartte mittään jättireisiä, mutta muutaman sentin ottaisin kyllä lisää ihan paksuudenkin uhalla :)

Muodokkaat, lihaksikkaat reidet ovat kauniit. Juuri se reiden kaari on erityisen magee. Sinun reitesi eivät ole jäätävän kokoiset. Jos et kuitenkaan halua niihin lisää kokoa, niin jätä etureisiä kuormittavia liikkeitä vähemmälle ja tee 15-20 toiston sarjoja. Keskity enemmän takareisiin ja pakaraan. T. 60cm ;)

Kaikki on niin suhteellista :) Minulla pituutta 153,5 ja reiden ympärys melko paljon ketjun aloittajan vastaavaa mittaa suurempi, että tälläiselta pohjalta vastaan.
Nuo sinun mitat ei ole "jäätävät", mutta jos se reiden ympärys ja se D-malli on ongelma, niin jätä suosiolla se painoharjoittelu vähemmälle niiden etureisien osalta. Aerobista, ehkä kyykkyjä tms ilman painoja, ja juten Susannah tuossa sanoi, niin keskity enemmän siihen takaosastoon.

Kyllä joidenkin etureidet näyttää aika pienestä jo tosi isoilta, tai siis ei sillai oikeasti tietenkään tai mitenkään bodarimittakaavassa, mutta jos ne on sen malliset, niin alkaa sitä muhkua näkymään aika nopeaan. Ja onhan se ihan ymmärrettävää, ettei kaikki sellaista halua. Mulla taas on 56 cm reisi ja karsee rimpula vaikkei nyt hirveästi läskiä olekaan, tai tuo etureisi nyt on vaan sen mallinen, et voimien ja koon perusteella nyt vähän pitäis näkyä edes jotain, mutta ei mitään.

Ymmärrän kyllä, että reidet voi olla omasta mielestä vähän liian paksut, mutta kommentoin ehkä lähinnä sanamuotoa "jäätävän kokoiset etureidet". Se aiheutti ainakin mulle vähän erilaisen mielikuvan kuin normaalit, hiukan paksut reidet.

Ymmärrän kyllä aloituspostin kirjoittajan huolen. En ole treenannut reisiä kohta puoleen vuoteen, koska itse en pidä siitä etureiden kaaresta. Etenkin tiukempien hameiden kanssa litteän vatsan alta hameen pitäisi pystyä laskeutumaan suoraan ja sen sijaan se ottaa reisiin kiinni. Ja paksut jalat, oli ne lihasta tai läskiä on farkkujen alla vain paksut jalat.

Mittasin just reiteni ja ne on jäätävät 66 cm... ja oon huikeat 160 cm pitkä. Eli oikeesti jäätävät reidet :( - ja ne näyttääkin niin hassuilta kun edestä päin katsottuna ne on paljon leveämmät kuin lantioni. Mullakin vaan reisilihakset kasvaa helposti, ja sit lisäksi läski kertyy suurimmaksi osaksi reisiin. Ja vaikka laihtuisin kuinka, (olen kokeillut) reidet jää silti suhteettoman isoiksi ja rasvakkaiksi verrattuna Madonna -tyylisiksi laihtuviin käsivarsiini. Mutta mikäs siinä, kiva kuulla että jotkut on ylpeitä isohkoista reisistään, ehkä minäkin opin joku päivä olemaan. Kyllä ne tästä tämän hetkisestä pienenee rutkasti kuitenkin jos ylimääräiset kilot karisee. Ja mielummin jäätävät reidet kuin jäätävä kaljamaha :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom