Jääkiekkoilija saliohjelma ja ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pateedo
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Moi, olen 17-vuotias nuorukainen jonka tavoitteena olisi kehittyä jääkiekkoilijana ja katsoa vuoden/kahden sisällä mihin rahkeet pelaaja riittävät. Pituutta on 178cm ja painoa 69kg.

Tällä hetkellä käyn salilla 2-4 kertaa viikossa, mutta salikäynti on hieman epäsäännöllistä eikä mitään tiettyä ohjelmaa tule noudatettua. Salilla yleensä tulee tehtyä penkki (max 70kg), ojentajat, hauikset, vatsat, selät, ylätalja, niskantakaapunnerrusta ja silloin tällöin etukyykkyä, takakyykkyä, jalkaprässiä ja rinnallevetoa. Kyseisiä liikkeitä tulee sovellettua ja tehtyä perjaatteessa vähän fiiliksen mukaan. Jäätreenejä on 3krt viikossa + 1-2 matsia päälle.

Ravintopuoli on ollut myös hieman sekalaista, välillä tulee syötyä kahdessa viikossa pelkkää kotiruokaa monipuolisesti + proteiinipirtelöt päälle ja joskus taas tulee käytyä vähän enemmän pizzalla/mäkissä. Eli ehdoton tavoite olisi myös saada ruokavalio kuntoon.

Kaipaisin siis vinkkejä hyvään saliohjelmaan jääkiekkoilijan kannalta. Mitä mielipiteitä lisäravinteista, kreatiinista? (Tällä hetkellä juon 2 proteiinipirtelöä päivässä, 1 aamulla ja toinen treenin jälkeen.) Olisin myös todella kiitollinen jos joku voisi kirjoittaa jonkun näköistä saliohjelmaa. (Mieluiten 1-jakoista tai enintään 2-jakoista?)

Kiitos.

Noniin noniin. No tuo ruokailu juttuhan menee niinkun se nyt menee elikkä aamusta pitäisi saada kuitupitoinen ja monipuolinen aamiainen, pari lämmintä ateriaa päivään ja illan mittaa enemmän proteiini pitoista, esimerkiksi rahkat hedelmät tonnikalat sun muut ovat todella hyviä välipaloja. Pää asiahan urheilialla syömisessä olisi se että ei ikinä tulisi sitä nälän tunnetta elikkä pitäis vähän välii jotain syödä.. useimmilla ruukaa olla sillein että pari ateriaa päivässä ja paljon, mutta se pitäisi olla MONTA ateriaa päivässä ja vähän vähemmän sitä ruokaa..

Jääkiekkoilioiden punttiohjelmia kun olen kuunnellut niin mun mielestä se on liikaa yläroppavoittosta niillä.. Elikkä jääkiekkoilijoidenhan pitäisi olla räjähtäviä kavereita.. Mielestäni jääkiekkoilijoiden pääliikkeet punttisailla tulisi olla Rinnalleveto, Tempaus Etukyykky/Takakyykky. Räjähtävyyttä kroppaan vaan niin maan perkeleesti niin on varmasti luistimilla paljon helpompi painaa menemään ja taklaukset on kovempia ;)

Tässä Olisi minun näkemykseni jääkiekkoilijan punttisaliharjoittelusta!

Mielestäni kannattaa vaan yrittää saada perusliikkeiden (penkki, kyykky, mave, kulmasoutu, yms.) sarjapainoja mahdollisimman paljon ylös. Tähän tarkoitukseen varmaan parhaita ovat ihan Starting strength tai Golden six. Jäätreenejä on kuitenkin sen verran, että varmasti max. 2-3 kertaa viikossa on riittävä. Sitten jos noi ei enää tuo haluttua tulosta, niin kannattaa alkaa suunnittelemaan progressiota paremmin. Tähän "helppo" tapa on esim. toi treeniosiossa oleva 5x5 treeni.

Kulutus on varmasti kovaa, joten muistaa syödä myös paljon. Lisäravinteilla saa kaloreita täytettyä helposti, jos normaali ruuan kanssa ei kaloreita saa täyteen.

edit. salilla voimaa, räjähtävyyttä (yms.) jäällä

Itse pelaan jääkiekkoa ja valmentaja suositteli joskus about vuosi-puoltoista sitten tällasta ohjelmaa kauden ajaks:

1pv. Rinta (Penkki, Stretch levitys/supistus kp., Vinopenkki, Pull Over)
2pv. Jalat (Takakyykky, Pohkeet, Etukyykky, Askelkyykky, Takareidet)
3pv. Kädet (Hauiskääntö, Ojentajat, Leuanveto, Dippi, Ranneliike)
4pv. Hartiat (Pystypunnerrus etee-taakse, edestä ja takaa, Ristinosto sivulta eteen, Vuoronosto eteen)
5pv. Selkä (Good Morning, Vinotalja eteen leveä/kapea, Kulmasoutu, Vaakasoutu)
6pv. Kyljet (Kierto levyllä, Kierto tangolla, Sivukallistus käsipainoilla, X-liike levyllä)
+ Joka treeniin normaali vatsalihasliike x100

En todellakaan tiedä edes miten kaikki liikeet tehdään eikä nimet ehkä ole aivan oikein, mutta 5 liikettä per päivä. 8-12 toistoa, paitsi takakyykky ja penkki 12-10-8-8-10, painot 70% maksimista.
Tätä pystyy kuulemma tekemään kauden koko kauden ajan harjoituksen päälle, ilman että tulisi palautuksen kanssa ongelmia. Joku edelliskausien junnu oli tällä ohjelmalla saanut kauden aika lähes 10kg lihasmassaa lisää. Ja muu harjoitusmäärä about neljät/viidet harkat+oheiset ja pelit 1-2 per viikko.
Kesällä ehkä suosittelisin tekemään jotain kaksjakosta ehkä enemmän räjähtävyyteen tähtäävää ohjelmaa.

Ruokailusta sen verran, että 6-7 ateriaa päivässä hyvin rytmitettynä ja vettä paljon.

En tiedä lätkäjätkien lajivoimaohjelmista paljoakaan, mutta tuo ei kyllä vaikuta hyvältä ohjelmalta lätkänpelaajille. Varmasti harvempijakoisella saisi parempia tuloksia, kun 6- jakoisella jolla todella harva saa kiitettäviä tuloksia aikaan.

Aika järjetöntä lähteä ottamaan ensimmäiseksi ohjelmakseen 6-jakoista... Ota joku perus 1-tai 2 jakonen käyttöön niin saat paljon paremmin tuloksia aikaan

Moi, olen 15-vuotias nuori, jonka tavoitteena olisi kehittyä mahd. paljon lätkässä.
Olen n.181cm pitkä ja painan n. 82kg vaihtelee joskus.
Olisin hyvin kiitollinen jos joku voisi laittaa hyvän saliohjelman ja ruokavalion

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom