Jääkaappi hajosi, kuka korvaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hilppa
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Jos olen vuokrannut asunnon (minä olen siis vuokraisäntä), ja sieltä pamahtaa jääkaappi, kuka korvaa? Olin automaattisesti marssimassa kodinkoneliikkeeseen uutta ostamaan kunnes isäni väläytti että jääkaappi voi kuulua ns. taloyhtiön omaisuuteen, jolloin taloyhtiö ostaisi uuden tilalle. Tai vaihtoehtoisesti vakuutusyhtiö korvaisi. Onko näissä väitteissä perää?

Jääkaappi on ikivanha. Lisäksi keittiö oli rakennettu jälkikäteen jääkaapin ympärille, niin ettei sitä saanut enää ilman väkivaltaa ulos sieltä. Nyt siitä siis puuttuu mm. ovi sekä erinäisiä kulmia ja pintoja puukolla ja jakoavaimella irroitettuna.

Pakkis tietää :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olen vuokrannut asunnon (minä olen siis vuokraisäntä), ja sieltä pamahtaa jääkaappi, kuka korvaa? Olin automaattisesti marssimassa kodinkoneliikkeeseen uutta ostamaan kunnes isäni väläytti että jääkaappi voi kuulua ns. taloyhtiön omaisuuteen, jolloin taloyhtiö ostaisi uuden tilalle. Tai vaihtoehtoisesti vakuutusyhtiö korvaisi. Onko näissä väitteissä perää?

Jääkaappi on ikivanha. Lisäksi keittiö oli rakennettu jälkikäteen jääkaapin ympärille, niin ettei sitä saanut enää ilman väkivaltaa ulos sieltä. Nyt siitä siis puuttuu mm. ovi sekä erinäisiä kulmia ja pintoja puukolla ja jakoavaimella irroitettuna.

Pakkis tietää :rock:

Jos et siis ole itse vuokralainen vaan omistat kys. asunnon niin käsitääkseni sinä ostat uuden. Talonyhtiö hommaa uuden jos se olisi talonyhtiön omistama asunto.
Vakuutusyhtiö ei korvaa koska kyse normaalista kulumisesta/vanhenemisesta.

Itse olin vuokralaisena, niin sanottiin silloin että taloyhtiölle pitää ilmoitella jos jokin hajoaa ja taloyhtiö korvaa. Kerran hajosi sitten lämpöpatterin termostaatti, soitin huoltomiehet ja lasku meni taloyhtiölle. Kannattaa kyllä varmistaa tuo, että kuka sen korvaa, ennenkuin alat makselemaan.

edit: Käsittääkseni siis nämä menevät vastikkeesta...

Jep, vuokranantajalle tuo kuuluu koska kyse on kiinteästä kalustuksesta.

Tosin muistelisin myös että joku tuttu olisi saanut tuon kotivakuutuksestaan (hän oli siis vuokralainen). Lienee poikkeus...

edit: Missukan mainitsema termari taas kuuluu talotekniikkaan (vesiputket, eristys, viemärit...) eli menevät juurikin taloyhtiön piikkiin.

Kotivakuutushan korvaa rikkoontuneet kodinkoneet, mutta ei kaiketi tässä tapauksessa koska kyse ei ole omasta asunnostasi.

Joka tapauksessa uuden jääkaapin hinnan saat vähentää vuokratuloista maksettavasta verosta.

Mulle oli kyllä yllätys että laaja kotivakuutus korvaa myös rikkoontuneet kodinkoneet. Hyvä tietää. Vakuutusyhtiöt kun on tunnetusti niitä isoimpia perseenreikiä eikä muista mainita tuosta asiasta korvausta haettaessa.

Kokonaisuudessaan itse verosta vaiko vuokratuloista joista vero lasketaan ?

Siinä on meinaan aikamoinen ero, siksi kysyn. :)
Ilman muuta vuokratuloista, joista vero lasketaan. Samoin saa vähentää kaiken muun mitä sinne omistamaansa vuokrakämppään tekee...tulonhankkimiskuluja. Monet unohtaa/ei tiedä hakea vähennyksiä noista rempoista. Veroprosentin verranhan noista "vain" tulee puhdasta alennusta palautuksina, mutta kyllä sekin maukkaalta maistuu.

Ilman muuta vuokratuloista, joista vero lasketaan. Samoin saa vähentää kaiken muun mitä sinne omistamaansa vuokrakämppään tekee...tulonhankkimiskuluja. Monet unohtaa/ei tiedä hakea vähennyksiä noista rempoista. Veroprosentin verranhan noista "vain" tulee puhdasta alennusta palautuksina, mutta kyllä sekin maukkaalta maistuu.

No sitä minäkin, jokusen tetan kurssin olen käynyt mutta piti vielä varmistaa. Monella on tapana puhua että sen ja sen saa vähentää maksamistaan veroista, sen sijaan että veronalaista tuloistaan. :lol2:

No sitä minäkin, jokusen tetan kurssin olen käynyt mutta piti vielä varmistaa. Monella on tapana puhua että sen ja sen saa vähentää maksamistaan veroista, sen sijaan että veronalaista tuloistaan. :lol2:
Yllättävän monella on tapana jopa luulla että verovähennykset tehdään juuri noista maksetuista veroista. Eräs ystävä yllättyi muutama päivä sitten kun tajusi että matkakulut saa vähentää "ainoastaan" kokonaistuloista eikä niitä saa kaikkea takaisin :)

Yllättävän monella on tapana jopa luulla että verovähennykset tehdään juuri noista maksetuista veroista. Eräs ystävä yllättyi muutama päivä sitten kun tajusi että matkakulut saa vähentää "ainoastaan" kokonaistuloista eikä niitä saa kaikkea takaisin :)

Tämä on tosi yleinen väärinkäsitys :)

Kun mietitään sitä maksaako asunnon omistaja, vai taloyhtiö, niin senkus omistaja kysyy isännöitsijältä, maksaako yhtiö. Jos ei maksa, niin sitten vaan omaa kukkaroa avaamaan. Ei sen niin vaikeaa pitäisi olla.

Hyvänä ohjesääntönä kaikki kulut kannattaa yrittää laittaa isännöitsijän vastuulle.

Mulle oli kyllä yllätys että laaja kotivakuutus korvaa myös rikkoontuneet kodinkoneet. Hyvä tietää. Vakuutusyhtiöt kun on tunnetusti niitä isoimpia perseenreikiä eikä muista mainita tuosta asiasta korvausta haettaessa.

? Ei kai nyt sentään vakuutuksen piikkiin saa vanhuuttaan hyytyneitä kodinkoneita? Tuohan olisi melkoinen ikiliikkuja jos näin olisi. Maailman tappiin saisi hellat ja pesukoneet aina vanhan hajottua.

Eri asia on sitten jos joku laite menee rikki vahingossa, esim. alkuperäinen kysyjä olisi sorkkarauta ja vasara kädessä liukastunut keittiön mattoon ja kaatunut jääkaappia päin joka rytäkässä meni tapaturmaisesti palasiksi.
:D

? Ei kai nyt sentään vakuutuksen piikkiin saa vanhuuttaan hyytyneitä kodinkoneita? Tuohan olisi melkoinen ikiliikkuja jos näin olisi. Maailman tappiin saisi hellat ja pesukoneet aina vanhan hajottua.

Eri asia on sitten jos joku laite menee rikki vahingossa, esim. alkuperäinen kysyjä olisi sorkkarauta ja vasara kädessä liukastunut keittiön mattoon ja kaatunut jääkaappia päin joka rytäkässä meni tapaturmaisesti palasiksi.
:D

Onhan niissä ikävähennykset, valitettavasti. Nim. kokemusta on siitä, miten vakutusyhtiö korvasi 0 eur täysin toimivasta ja huolletusta öljylämmityksestä kun se laitettiin paskaksi murron yhteydessä.
Mutta kun eilen luin omia vakuutusehtoja niin (laajassa) kotivakuutuksessa mainittiin äkillinen kodinkoneen rikkoontuminen. Jäin itsekkin miettimään, että onko se äkillistä jos esim. 3 vuotta vanha jääkaappi laukeaa, ja sen takuu on menny vuosi sitten umpeen. Vai pitääkö tapahtumaan liittyä joku ennalta arvaamaton äkillinen aiheuttaja, kuten salamanisku, omaa kikkailua, jne.

Jäin itsekkin miettimään, että onko se äkillistä jos esim. 3 vuotta vanha jääkaappi laukeaa, ja sen takuu on menny vuosi sitten umpeen. Vai pitääkö tapahtumaan liittyä joku ennalta arvaamaton äkillinen aiheuttaja, kuten salamanisku, omaa kikkailua, jne.

Vanhemmilla hajosi pari kesää sitten pakastinkaapin moottori, niin vakuutus korvasi huollon vaikka kaappi oli tuolloin n. 7-8 vuotta vanha. Kaapin olisi voinut vaihtaa uuteenkin, mutta koska samanlaista ei ollut enää saatavilla, niin sitten olisi pitänyt vaihtaa jääkaappikin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom