Itsekuri ja ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VilleO
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla todella harvoin iskee mitään makeanhimoa, ei dietillä, eikä sen ulkopuolella. Ja jos iskee, niin siihen ei mitään mättämistä tarvita, että sen saa tyydytettyä, että siinä ei ongelmia.

Mutta enemmänkin tekee mieli vaan hakea jääkaapista ruokaa ja syötyä. Jos oon itsekseni kotona, niin tulee usein kyllä lipsuttuakin, mutta jos vaimo on kotona, niin se huomauttaa kun oon sen pyytänyt niin tekemään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tähän threadiin vois mun mielestä kerätä porukalta ideoita miten tukahduttaa se mahdollinen makean himo, joka välillä kuitenkin iskee, suht terveellisesti... Pistäkää jotain ideoita...

Itelläni toimii hiton hyvin yks kirpeä Granny Smith-omena ja kourallinen semmosta herkku mysliä, jota saa Lidlistä ("Luxury Fruit and Nut" tai jotai sellasta)...

Itsekuria vaatii myös se, että syö tarpeeksi usein. Siitä kaksi kertaa päivässä sairaalakuntoon -tyylisestä syömisestä on vaikeahkoa totutella pois. Varsinkin kun uppoutuu töihin ja huomaa, ettei ole syönyt mitään viimeiseen viiteen tuntiin. :( Pitää varmaan laittaa kello hälyttämään aina parin tunnin välein, vähän niin kuin ala-asteella elvisteltiin digitaalikelloilla. :D

Ite olen laihduttanut jostain 95kg(ehkä enemmänkin) -> 74kg. Tuona aikanakin tuli mätettyä aina joskus. Varsinkin viikonloput oli aika pahoja. Nyt kun koitan kiristellä joulua kohden, niin ei meinaa vaan millään onnistua. Selkäranka on täysin kadoksissa syömisen suhteen. :/ Mikään hirveän läski en kyllä enään ole, tahtoo vaan vielä olla tuota löysää nahkaa.
"Hyvää ruokaa" tulee syötyä ihan aina vapaa-ajalla, mutta sit on helppo käydä ostaan kaupasta pala suklaata ja sokeriton EDi. :|

Oiskohan jokin massakuuri tähän väliin hyvä?
Eli jos vaikka tässä keräilis massaa tonne tammi-helmikuulle asti ja alkais sit kiristeleen kesää kohden? Ehkä tämä auttaisi hieman. Olen ihan toivoton. :D

Mul ei oo dieetil ollu vaikeuksia, noiden mielihalujen kanssa. Oikein suunniteltu ruokavalio (hitaat hiilarit ja monta ateriointia päivässä) auttaa kummasti pitämään verensokerin tasaisena ja näin ollen mielihalut kurissa.

Tosin en kyllä bulkillakaan erityisemmin syö mitään makeaa tai roskaruokaa.

Olen hyvä kokki :nolo: , joten kiristely oli vaikeaa kunnes oppi tekemään hyviä ruokia hieman uudelta kulmalta. Voin muutoinkin paremmin vähemmillä hiilareilla, joten ruokavalio on kiristelyn ulkopuolellakin muuttunut.

Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olette siitä, että kannattaako perusurheilullisen ihmisen perusruokavaliolla (ei tähdätä nousuun eikä laskuun painossa) kulkevan pitää viikossa mieluummin kaksi herkuttelupäivää vai yksi, jos herkuista tulevien kalorien määrä on sama? Kertyykö se yhden päivän satsi jotenkin vähemmän läskiksi eli rävähtää kropasta läpi tarttumatta kun tulee niin paljon kerralla?

Mun ongelma on se, että en tunne kylläisyyttä. Olen aika kevyt kaveri, mutta joku 8000-10000kcal ei ole mikään ongelma päivässä. Voisin syödä koko ajan. Pitää vain järjellä rajoittaa.

Toisaalta kiristelykään ei ole ongelma. Tunnen tyydytystä siitä, että olen hyvässä kunnossa tässä velttoperseiden maailmassa. Ja itsekuri on tärkeä osa elämää. Osittain varmaan monille on kyse myön elämänsisällön hakemisesta.

Jos kiristelee niin pieni toimiva hölläysherkku oli ainakin mulla vihreä omena. Kuoriskelee ja pistää veitsillä kivoiksi siivuiksi. Siinä on aika paljon naposteltavaa.

Minullakaan ei mitään ongelmia ole ollut dietin kanssa. Makea ei tule yhtään sytyä kun ennen saattoi mennä parhaimmillaan 0.5kg päivässä.
Kirottua vain kun muori on niin hyvä leipomaan ja tulee kotiin ja on pöydät täynnä pullia yms, tuossa alkaakin olla jo pahempi paikka :(

VilleO sanoi:
Siinä menee koko päivä sitten sikaillessa.

- Hauskasti sanottu!

Itelläni on toiminut varsin simppeli idea tässä. Ruokavalioni koostuu nyt bulkkikaudella samasta ruoasta kun dieetillä. Määrät ovat huimasti suurempia. Tarpeeksi kauan kun onnistuu olemaan ilman herkkuja, alkaa elimistö vieroksua niitä (tai ainakin siltä tuntuu) ja nyt sipsi tai donitsi ei maistu enää lainkaan. Jotta saan tarvittavat päivittäiset kalorit täyteen puhtaasta ruuasta, syötävää on paljon. Ja kun maha on täynnä koko ajan, ei tee mieli mitään muuta. Olen myös huomannut että runsas hyvien rasvojen (rypsiöljy tms) käyttö pitää himot kurissa ja nälän poissa vähän turhankin hyvin.

Sitten kun ryhdyn dieetille, syön edelleen samoja ruokia mutta vaan vähemmin. Ei tule sittenkään herkku-houkutuksia eikä sikailuja :) (toivottavasti)

Heikki722 sanoi:
-

Tarpeeksi kauan kun onnistuu olemaan ilman herkkuja, alkaa elimistö vieroksua niitä (tai ainakin siltä tuntuu) ja nyt sipsi tai donitsi ei maistu enää lainkaan.

(toivottavasti)

Naulankantaan...

Heikki722 sanoi:
Ruokavalioni koostuu nyt bulkkikaudella samasta ruoasta kun dieetillä. Määrät ovat huimasti suurempia. Tarpeeksi kauan kun onnistuu olemaan ilman herkkuja, alkaa elimistö vieroksua niitä (tai ainakin siltä tuntuu) ja nyt sipsi tai donitsi ei maistu enää lainkaan. Jotta saan tarvittavat päivittäiset kalorit täyteen puhtaasta ruuasta, syötävää on paljon. Ja kun maha on täynnä koko ajan, ei tee mieli mitään muuta. Olen myös huomannut että runsas hyvien rasvojen (rypsiöljy tms) käyttö pitää himot kurissa ja nälän poissa vähän turhankin hyvin.

Aivan, itselläni hyvin pitkälti sama linja, ja sitten dieetillä vain sen suurimman energian vähennyksen teen hiilareista eli esim perinteisen lihapulla-raejuusto kombon kanssa en vedäkkään niin montaa leipäsiivua ja niin edelleen.

Itsellä toimii myös lisä-avittajana se että menen aina kauppaan salin jälkeen protskupössiksissä niin silloin ajatuskin herkuttelusta lähinnä vain oksettaa, tällöin tulee sitten ostettua vain niitä varsinaisia ruokia mitä tarttee niinku oikeesti.

ehec sanoi:
Itsellä toimii myös lisä-avittajana se että menen aina kauppaan salin jälkeen protskupössiksissä niin silloin ajatuskin herkuttelusta lähinnä vain oksettaa, tällöin tulee sitten ostettua vain niitä varsinaisia ruokia mitä tarttee niinku oikeesti.

KYLLÄ! Protskupössis kannattaa hankkia kunnon palkkari-tymäyksellä, niin koriin tarttuu vaan välttämättömät sapuskat. Itsellä rupee maistumaa sapuska vasta noin 1h palkkarin nielemisen jälkeen.

:rock: PROTSKUPÖSSIKSELLE!

Juu, no vähän itsekuri-avautumista tähän väliin:
Muutin juuri toiseen maahan 8 kk sitten. Vielä on kieli-ongelmia ja kavereita on vähän (vars. mahd. salikavereita). Salilla en pääse käymään, koska asun väliaikaisesti Perheen luona, siis metsästä maili etelään. Ruokavalio on mitä kaapista löytää ja treenaaminen on käsipainoilla härväämistä. Pakkarin painaijainen, sanon minä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom