IT-alan sertifikaatit (mitä sertifikaatteja kannattaa hankkia?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arigo
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä hetkellä näyttää combo python...
Hyvä tietää, että python ainakin on jotenkin relevanttia. Tänään naksuttelin läpi codeacademyn tehtäviä juuri pythoniin liittyen. Liekö sitten jotain kuitenkin tarttunut koulunkin kursseilla päähän, vai onko python paremmin mun aivoilleni sopiva, kun c#, mutta tuntu ihan sujuvan.

Komppaan kyllä M_attia...
Hyvä saada hieman erilaisiakin näkemyksiä keskusteluun. Olen kyllä samaa mieltä M_atin ja elixandran kanssa. Toki tarkoituksena on opiskella, työskennellä ja jos hieman laajemmin ajattelee, myös elää mahdollisimman kiinnostavasti.

Ehkä ongelma sitten lienee se, ettei mulle ole erityisen selvää se, mikä on kiinnostavaa. Koodaaminen oli tuolla yhdellä yliopiston kurssilla ärsyttävää, mutta se oli mielestäni muutenkin ei-optimaalisesti toteutettu kurssi. Voihan olla, että ohjelmoinnin ilot aukeavat vasta myöhemmin?
Toisaalta on myös niin, että iso syy sille, että mä nyt ylipäänsä opiskelen alaa, on se, että se oletettavasti on, ja tulee olemaan, hyödyllistä. En nyt muista alalla olevista tiedä, mutta ei mun ensimmäinen sanani vauvana ollut ”tietojärjestelmätiede”. Ylipäänsä asioiden tietäminen ja oppiminen on toki kivaa, ja siksi on hienoa opiskella. Mutta ei mulla ole ikinä ollut mitään unelma-ammattia, eikä välttämättä kovin selkeää käsitystä esim. siitä, mitä kaikkea tämä ala kattaa. UML-kaaviot ja githubit ei ollut tuttuja vielä vuosi sitten.

Silloin on mielestäni järkevää:

1. kokeilla mahdollisimman laajasti erilaisia asioita (esim. sitä koodaamista), jotta näkee mitä haluaa, tai ei halua tehdä. Mä esimerkiksi olin ennen opiskelujen alottamista pari vuotta työskentelemässä laaja-alaisessa ja varsinaisessa erityisopetuksessa ala-asteella, ja opin, että en varmasti halua olla erityisopettaja, enkä oikeastaan luokanopettajakaan.

2. pyrkiä maksimoimaan mahdollisuudet/vapaudet. Eli tilaisuus siihen, että myöhemminkin voi tehdä valintoja mahdollisimman laajasti koskien vaikkapa työtehtäviä. Se taas tarkoittanee sitä, että kannattaa pyrkiä olemaan kärryillä myös asioista, joita on järkevä hallita, vaikkei se olisikaan erityisen kiinnostavaa.
Jos on niin (ja miksei olisi), mitä esim. Dopey mielestäni sanoi, eli että ohjelmointi on käytännössä välttämättömyys tulevaisuudessa, mikäli haluaa luoda arvoa työnantajille/asiakkaille IT-hommissa. Niin silloin kai sitä koodaamistakin kannattaa opetella, jotta on tulevaisuudessa mahdollisuus ylipäänsä työskennellä jossain, sen lisäksi työskennellä mahdollisimman hyvässä työpaikassa, ja sen lisäksi olla mahdollisimman paljon vapauksia ja mahdollisuuksia valita, millaisia töitä haluaa tehdä, jotta työstä saatava kokonaistyytyväisyys on suurin mahdollinen. Tähän samaan ajatukseen oikeastaan liittyi myös threadin aloittaminen, ja kyselyt noista SAP-koulutuksista. Mistäpä sitä tietäis, haluanko käyttää SAP:ia joskus tulevaisuudessa, kun en ole koskaan ohjelmaa koittanut. Mun käsitykseni SAP:ista perustuu siihen, että koululla oli vierailuluennoitsija kertomassa noista SAP-kursseista, ja siellä todella määrätietoisesti tuotiin esiin, että kannattaa hankkia kaikki mahdolliset sertifikaatit. Liekö sitten, että ukko saa jotain provikkaa niistä luennoista...

On kai muutenkin niin, että työtehtävä, tai joku osa työtehtäviä ei ole se, mikä määrittää täysin, onko työ mielenkiintoista, vai ei. Tai että minkälaisen kokonaisarvosanan se työ saa. Työympäristö, työkaverit, vapaudet tehdä työtä eri tavoin, työajat, kai myös tulotaso. Kaipa nuo kaikki vaikuttaa sen itse työtehtävän ohella siihen, miten mielellään ko. työtä tekee. Ja toisaalta kyllähän tosi monesta asiasta voi kiinnostua, tai löytyä kiinnostavia piirteitä. Ohjelmoinnissakin on ihan kiinnostavaa miettiä eri ratkaisuvaihtoehtoja käsiteltäviin ongelmiin, ja onnistunut lopputuloksin on usein hyvä, mikäli ongelma tosiaan ratkeaa. Ainakin toistaiseksi se aika siinä välissä, eli sen pähkäily, miten ratkaisu muutetaan koodiksi, ja sitten itse koodin naksuttelu on miinuspuolia.

Vai mitä mieltä olette?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä ne asiat selkiytyvät varmasti opiskelujen edetessä mitä haluaisit ja et haluaisi tehdä. Ja vaikka haluaisit tehdä jotain, ei sekään ole aina mahdollista :) . Hyvä lähtökohta olisi silti, että kannattaa pyrkiä tekemään mielekkäitä tehtäviä. Samalla muistaa tosiasia, että heti alkuun kaikki tehtävät eivät ehkä ole kovin mielekkäitä. Olisi harmi jos vuosikausia tekee työtä mistä ei tykkää yhtään. Suunnitelmat (hyvätkin) voivat muuttua moneen kertaan, joten jätä myös pelivaraa. Tsemppiä!

Hyvä tietää, että python ainakin on jotenkin relevanttia. Tänään naksuttelin läpi codeacademyn tehtäviä juuri pythoniin liittyen. Liekö sitten jotain kuitenkin tarttunut koulunkin kursseilla päähän, vai onko python paremmin mun aivoilleni sopiva, kun c#, mutta tuntu ihan sujuvan.

Python on kova juttu testiautomaatiossa, tuskin puhtaassa koodausmaailmassa. Valitettavasti testiautomaatiossa suurin osa hakee kokeneita tekijöitä, ellei ole valmis lähtemään Suomen rajojen ulkopuolelle.

Mitä mieltä Fabio ja muut on, onko SAP-paperit hyödyllisiä siis lähinnä silloin, jos tarkotus on työkseen koodailla ja käpistellä jonkun yrityksen SAP:ia? Mä siis opiskelen tietojärjestelmätieteitä, ja vaikka tutkintoon kuuluukin pikkasen koodaamista, se ei ole jotain, mistä oisin kovin kiinnostunut tai mitä voisin väittää osaavani erityisen hyvin. Eli onko SAP-sertifikaatit hyödyllisiä pääosin koodareille?

Tosta paperista on aikamoinen apu kun haet ekaa paikkaa. Kyllä se paperi todistaa, että osaat koodata/konffata taikka tuunata siellä basiksen puolella normaalin konsulttiosaamisen verran. Sitten kun kokemusta alkaa oleen n. 5 vuotta, niin tolla paperilla ei tee mitään- poislukien sitten kun uusia juttuja tulee maailmalta. Esim. nytkin on aikamoinen pula osaavista Idm, HANA, mobiili(Fiori), successfactors ynnä IoT/II jutuista.

Koodarille tosta paperista on sen verran iloa, että tietää miten SAP ylipäätään toimii ja osaa tehdä koodin "SAP"-tavalla.

Kannattaa muistaa, että vain joku 10-20% SAP-konsulteista on koodia vääntäviä. Loput tekee ihan muuta siinä päällä....

Python on kova juttu testiautomaatiossa, tuskin puhtaassa koodausmaailmassa. Valitettavasti testiautomaatiossa suurin osa hakee kokeneita tekijöitä, ellei ole valmis lähtemään Suomen rajojen ulkopuolelle.
En tiedä nyt minkä lasket puhtaaksi koodausmaailmaksi mutta heitetään nyt ihan vaikka esimerkkinä, että Python on yksi Googlen virallisesti käytetystä kielestä. Suuressa osassa heidän palveluistaan Pythonilla on tärkeä rooli (haku, YouTube....). Toisena esimerkkinä on vaikka Instagram joka käyttää täysin Djangoa applikaatiopuolella. Listaa voisi jatkaa melkein loputtomasti.

Kyllä tää webbiapplikaatio puoli on aika tärkeässä osassa nykyaikaista koodaamista ettei sitä voi paljoa ohittaa. Clientti/desktop applikaatio puoli on sit tietenkin asia erikseen.

Fabio: Tuo etulyöntiasema ensimmäistä työpaikkaa hakiessa oli juuri yksi syy, miksi kursseja harkitsin. Mietin myös sitä, että jos nyt toisena opiskeluvuonna kävisi esim. nyt talvella alkavan Integrated Business Processes with SAP ERP (TERP10) -kurssin, niin ehkä myös koulun samoja teemoja teoriapuolelta käsitteleviä kursseja ymmärtäisi syvällisemmin, kun olis jo käpistellyt jotain aiheeseen liittyvää ohjelmaa. Ja sais kai siitä mahdollisesti jopa opintopisteitä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom