istuinlämmitin rikki, paljon maksaa korjaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Pösöstä ilmeisesti kuskin istuinlämmitin on rikki. Keväällä toimi, mutta varmasti on tullut itse hajoitettua se polvella astumalla penkin päälle kun olen imuroinut autoa sisältä.

Paljonkohan maksaa tuollaisten korjautus ja voiko itse korjata jos vastus on katkennut?

Vai pitääkö hakea biltemasta talveksi parilla kympillä tupakansytyttimeen liitettävä persgrilli :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pösöstä ilmeisesti kuskin istuinlämmitin on rikki. Keväällä toimi, mutta varmasti on tullut itse hajoitettua se polvella astumalla penkin päälle kun olen imuroinut autoa sisältä.

Paljonkohan maksaa tuollaisten korjautus ja voiko itse korjata jos vastus on katkennut?

Vai pitääkö hakea biltemasta talveksi parilla kympillä tupakansytyttimeen liitettävä persgrilli :)

Ai että polvella astumalla :lol2:

No sellasii ne ranskikset vähän on...mukamas autoja...

Ai että polvella astumalla :lol2:

No sellasii ne ranskikset vähän on...mukamas autoja...

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta Mr. :david:

Vielä kun offtopiciksi vedit tämän, niin valota samalla meille muille mikä se sinun
huoltovapaa ja täydellinen autosi on :)

Jos muut sitten jatkaisivat aiheessa.

kai se on joku 400e jos joutuu vaihtaa sen istuinpäällisen niin kuin eräissiä pösöissä joutuu, sillä vastus on siinä kiinni. aika perseestä.

No widdu. Pitää varmaan ensin itse sitten katsella yleismittarilla, että kulkeeko siellä mitään läpi, vai onko lämmittimen kytkin rikki tms.

Ainakin vähän vanhemmista on yleensä vastuslanka poikki tai sitten vastuslankojen päihin kolvatut johdot nirhautunut poikki yleensä liitoksesta. Jos itse jaksaisi korjata, niin varmaan mittailisin kanssa yleismittarilla eka, että tuleeko sitä sähköä ja sitten vastuslangan resistanssin ja silleen.

Mitä noita penkkejä oon purkanut niin ei kovin paha rasti korjaa sitä lankaa, mutta että verhoilun saa takaisin kiinni ja kireälle onkin sitten vähän nihkeä homma. Lisäksi jos on sivuairbägit niin voi joutua jotain kikkailemaan penkkien irroituksen kanssa ettei tule vikakoodia jne.

Eihän toi nyt 400e voi maksaa kun itsellä on noita 500e euron arvoisessa Nissanissa 2kpl. Osta Nissan, saat 2 istuinlämmitintä kaupan päälle? Pujottelet toisen sitten oman penkkisi sisään. Joskus noita sai ihan Hong Kongista, Biltemasta ja Motonetistä, eipä nuo varmaan yli 20 euroa maksane? On muuten kestäneet hyvin vuodesta -89 saakka päivittäistä "istumista" ja polvella painamista. Toisen penkin päällä on jopa kuljetettu 120kg painava tärykone :D

Zone-sarja -42%
Voipi olla että neuvoni on hieman tyhmä, mutta tarkista nyt kuitenkin. Vanhassa Nissanissa oli kans penkinlämmitin hävinnyt. Rupesin sitten tutkimaan, niin olin saanut imurin kanssa poikkastua istuinlämmittimen piuhan poikki.
Ne johdot oli siellä penkin alla, alunperin ollu jollain siteellä kiinni, mutta side pettänyt ajan myötä ja johdot oli ruvennu roikkumaan.

Jaahas. Pösön pikahuolto mittasi selkänojan lämmitysvastuksen katkenneen. sen vuoksi ei toiminut sitten kumpikaan grilli (perse / selkänoja). Ja tämän kaiken korjaamiseksi tulisi maksaa vaatimattomat 646 euroa. Halpaa kuin saippua.

V*ttu

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niin. Viimeviikolla kun oli noita kylmiä aamuja, niin meni hermot tuohon istuimen kylmyyteen. Vaikka ei ole vielä edes oikeata pakkasta.

Työpäivän päätteeksi alkoi operaatio. Penkin selkänojan pehmusteen sisältä löytyi lämpövastus katkenneena kahdesta kohtaa. Korjaus onnistui ottamalla 2 x 10cm pätkä 0.75mm2 kaiutinjohtoa ja kolvi käteen. Tinasin pätkät katkenneiden johtojen päihin kiinni.

Ja näin säästimme 646e + töiden hinnan 2,5h tutkimisella ja vaivannäöllä. Kustannuksiksi voisi laskea käyttämälleni ajalle 0e. Vapaa-aikaani en ole vielä osannut hinnoitella :)
Tinaa meni ehkä noin 1cm pätkä sekä kolvin kuumenemisen aiheuttanut sähkönkulutus.
Jos lasketaan tuo 9e kolvin hinta vielä mukaan. Niin olisikohan hinnaksi tullut kaiken kaikkiaan sitten joku 11-12e :)

Vähän pitää itse viitsiä ennen kuin suoltaa sitä rahaa muille... Nih!

No niin. Viimeviikolla kun oli noita kylmiä aamuja, niin meni hermot tuohon istuimen kylmyyteen. Vaikka ei ole vielä edes oikeata pakkasta.

Työpäivän päätteeksi alkoi operaatio. Penkin selkänojan pehmusteen sisältä löytyi lämpövastus katkenneena kahdesta kohtaa. Korjaus onnistui ottamalla 2 x 10cm pätkä 0.75mm2 kaiutinjohtoa ja kolvi käteen. Tinasin pätkät katkenneiden johtojen päihin kiinni.

Ja näin säästimme 646e + töiden hinnan 2,5h tutkimisella ja vaivannäöllä. Kustannuksiksi voisi laskea käyttämälleni ajalle 0e. Vapaa-aikaani en ole vielä osannut hinnoitella :)
Tinaa meni ehkä noin 1cm pätkä sekä kolvin kuumenemisen aiheuttanut sähkönkulutus.
Jos lasketaan tuo 9e kolvin hinta vielä mukaan. Niin olisikohan hinnaksi tullut kaiken kaikkiaan sitten joku 11-12e :)

Vähän pitää itse viitsiä ennen kuin suoltaa sitä rahaa muille... Nih!

Oma työ 0€
kolvi 9€
piuha 0,2€
Säästö 646€

Omistajan ilme kun auto palaa, mukana naapureiden autot, autokatos ja vakuutustarkastaja ilmoittaa ettei senttiäkään korvata:
PRICELESS

Tuo kaiutinjohto kyllä kuulostaa aikas epäilyttävältä, vielä kun se on noin ohutta. Mahtaako kestää kovin kauan kun se ei ole mitään lämpövastuslankaa? Toivotaan kumminkin parasta.

Tuo kaiutinjohto kyllä kuulostaa aikas epäilyttävältä, vielä kun se on noin ohutta. Mahtaako kestää kovin kauan kun se ei ole mitään lämpövastuslankaa? Toivotaan kumminkin parasta.

Sama se on mitä lankaa sinne laittaa, tuo on ihan passelia mielestäni. Kestää niin kauan kuin kestää kolvaukset tai menee seuraavasta paikasta poikki vastus.

Joo ja tosta palamisesta vielä, saa aika tamppi olla jos luulee ihan tosissaan että tällaisen korjauksen jälkeen olisi tulipalovaara tuon lämmittimen takia.

JiiPee ja Herra 47 eivät selvästikään ole tutustuneet näihin istuinlämmittimen vastuksiin. Siellä kiertää tarpeeksi pitkä ja ohut lanka, joka lämpeää riittävästi kun siitä pistetään virtaa läpi.
Se johto todella on siis ohutta, jottei sitä tarvi laittaa kilometritolkulla. Johto on täysin verrattavissa ohueeseen kaiutinjohtoon. Itseasiassa mikä tahansa johto käy siihen kunhan se on suurinpiirtein yhtä ohutta. Ja kun puhutaan pienestä pätkästä sitä johtoa, niin merkitys ei ole suuri.

Toisekseen. Mitä luulette syttyykö se itsestään siellä autokatoksessa palamaan. Ihan maalaisjärjellä jokainen tajuaa ettei auton perslämppärissä virta kierrä kun auto on sammutettuna :D Olisi aika äkkiä akku tyhjänä kaikista autoista. Ja jos se lämppäri rupeaa ajossa palamaan, niin kyllähän se johto vain napsahtaa poikki. Ja kun johto menee vaahtomuovin sisällä, niin viimeistään hajusta pitäisi kellojen alkaa soimaan, mikäli jostain syystä se siellä alkaisi sulattamaan penkkiä.

Oma veikkaus on että ei kestä koko talvea tuo lämppäri. Ja jos se hajoaa, niin se hajoaa jostain muusta kohtaa kuin korjatusta kohdasta. Se alkuperäinen vastusjohto kun oli niin heiveröisen tuntuista, että veikkaan sen katkeavan jostain kohtaa.

No tuo oli Bad case jonka latasin, myönnetään. Juu ja ei se virratta syty, mutta mulla on tapana jättää auto tyhjäkäynnille pihaan lämpiämään jos on hirveet pakkaset...

Sanoisin että myytti on epätodennäköinen mutta mahdollinen.

No tuo oli Bad case jonka latasin, myönnetään. Juu ja ei se virratta syty, mutta mulla on tapana jättää auto tyhjäkäynnille pihaan lämpiämään jos on hirveet pakkaset...

Sanoisin että myytti on epätodennäköinen mutta mahdollinen.

Onhan se mahdollinen, mutta yhtä mahdollinen on se alkuperäisen langan katkeaminen ja sen aiheuttama tulipalo. Mutta jaskapuheet sikseen ja haudataan kirveet. Pääasia että homma toimii ja hanuri lämpiää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom