"Isot" romut ja jäykkyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakkiis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paljon puhuttu aihe, mielipiteitä on monia kuten myös näkemyksiä, nyt haluaisin teidän näkemyksiänne jotka ovat harjoitelleet kuntosalilla maksimivoimaa.

Eli kysymys kuuluu, vaikuttaako isojen painojen käyttö oikeasti notkeuteen / räjähtävyyteen.
Itse olen diettailut puolivuotta ja käynyt salilla säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa lajitreenien lisäksi.

Koska aloitusvaiheessa nuo sarjapainot tykkää nousta melko helposti, olen myös dieetin aikana pystynyt kasvattamaan maksivoimaa ihan sopivasti.

Nyt kumminkin olen huomannut , että etenkin jaloissa on alkanut tuntua jäykkyyttä potkuissa jotka eivät enää lähden niin räväkästi ja notkeuskin on kärsinyt.
Punttiharjoitteluni perustuu isoihin liikkeisiin ( penkki,mave,pystypunnerrus,leuat, Kyykky (atg)) mutta progressiota ei niinkään ole ollut vaan olen iskenyt aina lisää rautaa tankoon kun olen pystynyt tekemään hyvällä tekniikalla suunnittelemani sarjat, "kevyitä" salitreenejä ei siis ole.

Venyttelen aina harjoituksissa ja salilla mutta se ei ole tuntunut auttavan.
Harjoituskertoja minulle tulee viikossa 10-12, mutta olen syönyt paljon ja yrittänyt nukkua tarpeeksi.

Kesäksi olen ajatellut jättää salin kokonaan pois ja keskittyä lenkkeilyyn sekä kehonpainolla tehtäviin harjoituksiin, syksyllä kumminkin ajattelin aloittaa salin uudestaan joten kannattaako silloin ottaa käyttöön selvä progressio jolla paikkoja ei vedettäisi niin finaaliin? tyyliin jim wendlerin 5/3/1

progressiota ei niinkään ole ollut vaan olen iskenyt aina lisää rautaa tankoon kun olen pystynyt tekemään hyvällä tekniikalla suunnittelemani sarjat
Sitähän se progressio juurikin on, että kasvatetaan sarjapainoja(ja/tai toistoja/sarjoja).

Jos paljon on jo lajiharjoittelua viikossa niin melkein maksimivoiman kehittämiseen mielestäni riittäisi 2 kertaa/viikko treeniä. Lisäksi käyttäisin hieman rauhallisempaa progressiota kuin kaikki tankoon, tämä kuormittaa hermostoa todella kovasti ja varmasti näkyy myös räjähtävyydessä, ja lihasjumin myötä myös liikkuvuudessa. Monet ovat todenneet esim aikaisemmin mainitsemasi Wendlerin 5/3/1 systeemin toimivan hyvin 2päivän jaolla hyvin lajiharjoittelun ohella.

Kun voimatasot alkavat olla tasolla jonne ne haluaa riittää tässä vaiheessa yleensä 1puntti/viikko matalalla volyymilla ylläpitämään voimatasoja, kunhan intensiteetti pysyy korkealla.

Sitähän se progressio juurikin on, että kasvatetaan sarjapainoja(ja/tai toistoja/sarjoja).

Tarkoitin progressiolla sitä, että ei tehdä esim aina täysillä raudoilla joka sarjaa vaan aalloissa tyyliin, 65%, 70% 80 % eikä aina mennä loppuun.

Ihan nyt täsä ohimennen kysyn tosta Wendlerin ohjelmasta kun toi Trendar otti sen puheenaiheeksi ja alkoi itseä kiinnostamaan...Miten ne treenipäivät sitten menevät jos käyt vain 2 kertaa viikossa salilla? Kun näyttää et toi olis tarkotettu neljä kertaa salilla käyvälle.

Ihan nyt täsä ohimennen kysyn tosta Wendlerin ohjelmasta kun toi Trendar otti sen puheenaiheeksi ja alkoi itseä kiinnostamaan...Miten ne treenipäivät sitten menevät jos käyt vain 2 kertaa viikossa salilla? Kun näyttää et toi olis tarkotettu neljä kertaa salilla käyvälle.

Nyt kiirus nukkumaan, mutta jos ei kukaan muu ole tästä vastaillut niin kirjoittelen huomenna...

Wendlerin kirjasta;

Week 1

Monday
Squat
• Assistance work

Thursday
Bench
• Assistance work

Week 2

Monday
Deadlift
• Assistance work

Thursday
Military
• Assistance work

Ja uudestaan, kevyttä eli deload viikkoa wendlerin mukaan ei ole ei välttämättä tarvii pitää jos treenaa 2 krt/ viikko.

Ja tässä toinen versio myös samasta kirjasta

Päivä 1:
Squat
Bench
+assistance work

Päivä 2:
Deadlift
Military
+assistance work

Mitä lajia treenaat ja mikä on tavoitteesi?

Potkunyrkkeilyä ja vapaaottelua, harjoittelen lähinnä lajin ehdoilla Perusvoimaa eli ykkösiä yms harvemmin edes yritän.

Perusvoima kauden jälkeen ajattelin siirtyä voimakestävyyteen, mutta kesällä nyt lenkkiä ja luultavasti kahvakuulailua luvassa.

Tavoitteet on kuten olettaa saattaa saada lisää perusvoimaa, Pystyottelussa en ole huomannu vaikutusta kasvaneista voimatasoista, mutta esimerkiksi mattopainissa tai clinchissä voima merkitys on jossain määrin tullut esiin.

Vaikka punttis voima ei korreloi sinäänsä lajivoimaa niin kyllä siitä vaan on apua kun kasvaneet voimat yhdistää oikeaan suoritustekniikkaan. Esim sweepit, maahanviennit,thaipaini yms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoitin progressiolla sitä, että ei tehdä esim aina täysillä raudoilla joka sarjaa vaan aalloissa tyyliin, 65%, 70% 80 % eikä aina mennä loppuun.

Progressiivisuus pitkällä tähtäimellä on "se" juttu, jolla on merkitystä. Ja se ei tietenkään tarkoita, että kaikki sarjat tulisi tehdä loppuun. Keskity kasvattamaan pääasiassa perusvoimatasoja (vähän myös maksimeitakin), hermota tarttunut voima lajivoimaksi riittävällä lajiharjoittelulla ja nauti tuloksista :)

Suositut

Back
Ylös Bottom