Isojen koirien omistajat huomio

Koirat vois kaupungeissa kieltää muilta kuin näkövammaisilta. Kerroistaloissa räksyttää päivät pitkät, lenkkipoluilla saa varoa vapaina olevia koiria "meijän koira on kyllä niin kiltti, ei oo ikinä ketään purru", kuuluu samalla kun irroittelet sitä pohkeesta.

Koirat sinänsä ovat ihan mukavia, mutta tuntuu että niin harva jaksaa niitä kouluttaa, suurin osa koirista tekee mitä lystää ja omistaja juoksee perässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koirat valittettavasti elää ihan eri maailmassa, kuin ihmiset. Koirat ei pääsääntöisesti ajattele, vaan toimii viettien mukaan. Oma koiranikin on mitä ihanin perheen kaveri, lauhkea kuin lammas 99% elämästään, kohtuullisen hyvin opetettu ja tottelee... (vaikeahko rotu, AIREDALENTERRIRI, iso, mutta terrierin aivot!!!). Kaikenkaikiaan hyvä ja miellyttävä koira. MUTTA...

Tilanteita kuitenkin sattuu. Niitä ei pääsääntöisesti pysty ennustamaan. Tarkoitan lähinnä tilanteita toisten koirien kanssa. Kissat ja muut pieneläimet tiedän kyllä 100%, miten käy - Kuolema odottaa, jos meidän pieni mussukka vaan kiinni saa. Valitettavasti. En ole tätä ominaisuutta todellakaan korostanut, mutta minkäs voit, kun koiran riista-, saalisvietti ja taistelutahto on luokaa + 5, luonnetestinkin mukaan. Ei sitä enään kitketä, kuin TODELLA kovilla keinoilla (sähkökaulain + hakkaaminen) - kuka sen haluaa parhaalle kaverilleen tehdä ? Kissoja on päässyt kissojen taivaaseen meidän koiran hampaitten kautta 4 + 2 haavoittunutta. Ei mitenkään kehuttava ominaisuus, mutta...
Nämä kissät ei kuitenkaan ole olleet omistajansa kanssa narussa lenkillä, vaan yöllisillä (myös päivällisillä) tapporetkillään. Kuitenkin olen vastuuni kantanut niissä tapauksissa, missä on ollut kannettavaa, vaikka lain mukaisia perusteita ei olisi ollut - kumpikin yhtä lainsuojattomia irtiollessaan (osa noista kisuista ollut kyllä ihan anopin navettakissoja).

Saaliit siis tiedän hyvin, mutta entäs toiset koirat? Pääosan koirista kanssa ei ole ikinä mitään ongelmaa. Joko leikit onnistuu hyvin, omani väistää tai toinen väistää - kaikki ok. MUtta sitten tulee ajoittain tilanteita, joita ei voi ennakoida. Joskus on noita mummokoiria tullut asenteella "olen tuhatkiloinen lihamöykky" vastaan ja seuraukset tietää...
Joskus tappeluita tulee, vaikkei se ole ennakolta alkuunkaan siltä näyttänyt, esim. isossa porukassa koirapuistossa, leikin tiimellyksessä jne. Jos kuitenkin jotain pientä on sattunut, aina olen vastuuni kantanut. TODELLA ÄÄLIÖMÄISTÄ KÄYTÖSTÄ poistua paikalta. No tässä julkkistapauksessahan taitaa rikosilmoitus jo olla perässä. Nämä on vaikeita asioita, mutta tuo uutiskynnyksen ylittänyt tapaus oli törkeää käytöstä dopperin omistajalta - koirat tappellee, kuten ihmisetkin (montako kymmentä miljoonaa ihmistä toiset on tappanut viimeisen sadan vuoden aikana ???)
Ihmisten tulee kuitenkin ottaa vastuu koiran tekosista aina - puolin sun toisin !!!

Enpä paljoa näistä tiedä, joitain kokemuksia on kuitenkin tullut (oma koira, vanhempien 2 kettuterrieriä - olivat ihania muuten, mutta valmiita tappamaan aina toisensa, kunnes toinen sijoitettiin uuteen kotiin, anopippilan beagle & sk. kettuterrieri - mahtavia koiria kaikkien ihmisten + toisten koirien kanssa, terrieri vaan tappaa beaglen, jos kiinni pääsee jne.) Näitä on tullut toisistaan usien irroitettua - niin niitä irroitellaa ihmisiäkin joka päivä toisistaan viranomaisten toimin (onneksi meillä töissä sitä varten myös kaksi huippukoulutettua koiraa !!!)

Koirat taitaa kuitenkin kuulua ihmisten elämään, siinä missä aseet, viina, huumeet, ROINAAMINEN jne...

Originally posted by kilkkinen
Koirat vois kaupungeissa kieltää muilta kuin näkövammaisilta. Kerroistaloissa räksyttää päivät pitkät, lenkkipoluilla saa varoa vapaina olevia koiria "meijän koira on kyllä niin kiltti, ei oo ikinä ketään purru", kuuluu samalla kun irroittelet sitä pohkeesta.

Koirat sinänsä ovat ihan mukavia, mutta tuntuu että niin harva jaksaa niitä kouluttaa, suurin osa koirista tekee mitä lystää ja omistaja juoksee perässä.
Kannatan. Minulle koirista on ollut pelkkää haittaa. Monta kertaa on tullut puremaan, on haukuttu, on häiritty, ja koira on ollut vaara liikenteessä. Plus se paska (löyhkä) mikä tule aina keväisin. Ultraääni laite olisi hyvä hankita.... sori hyvät koiranomistajat.

Ensinnäkin näin mututuntumalla voin sanoa että pienet koirat ovat agressiivisempia kuin isot ja purevat herkemmin, mutta onhan tämä suuresti rodusta kiinni. Itse pidän esim. saksanpaimenkoiraa paljon turvallisempana kuin villakoiraa.

Suuret (?) koirat myös yleensä kouluteet paremmin jolloin vahinkoja sattuu paremmin. Itse suosisin tätä erikoista ideaa "koira ajokortista" suurempien tahi agressivisempien(esmes Bullterrieri) koirien omistajille, että heillä olisi sentään jonkinnäköinen "know-hau" kuinka koira koulutetaan & totutetaan muihin koiriin, kulkijoihin & lapsiin. Itse tälläisen miellän koiranohjaaja kurssilla armeijassa suorittaneeni.

Itse on tullut nyt vietettyä jo yksi koiraton vuosi, mutta enköhän tuossa jossainvaiheessa vielä SPK:n investoi. Elämkumppani, lenkkikaveri ja kodinturva samassa paketissa :) Eli tulemme vielä lannoittamaan tampesterin metsiä :lol2: vaikka eihän se koiran sonnat luontoon kuulu ? vain tupakka-askit muovijäte ja rikotut kaljapullot ?

Vielä jatkaen hieman off-topic: Miksiköhän kouluissakin opetetaan ennemmin jostain maneeteista ja jätetään koiriat vähemmälle? Minusta olisi tärkeää että lapsille opetettaisiin lukemaan koiraa ja kuinka koiran kanssa toimitaan. Vältyttäisiin monelta vaaratilanteelta kun ensimmäisenä nassikat tervehtivät Mustia tarramalla kuonosta ja lääppimällä naamaa.

Originally posted by HounDog
Eli tulemme vielä lannoittamaan tampesterin metsiä :lol2: vaikka eihän se koiran sonnat luontoon kuulu ? vain tupakka-askit muovijäte ja rikotut kaljapullot ?

off topic, mutta samaa mieltä, paska kuuluu metsään muttei kadunvarsille. sakot katukakkimisesta, oli kakkija sitten ihminen tai koira :D

Aina paasataan, että isot ja vaaralliset koira kiinni... Jospa pidettäisiin ne kaikki koirat kiinni ni ei sattus mitää välikohtauksia. Samallalailla se koira nirrin pois ottaa jos kiinni saa kunnon otteella olipa remmissä tai ei..

Originally posted by Ämmbee
Kannatan. Minulle koirista on ollut pelkkää haittaa. Monta kertaa on tullut puremaan, on haukuttu, on häiritty, ja koira on ollut vaara liikenteessä. Plus se paska (löyhkä) mikä tule aina keväisin. Ultraääni laite olisi hyvä hankita.... sori hyvät koiranomistajat.

Voidaan sitten samalla alkaa kieltämään tietyn tyyppiset ihmiset.. Enemmän niistä on haittaa kuin koiran paskasta jne.

...Erittäin hyvin sanottu siellä (lainaus Kummeli) yläpuolella

Ei perkele!
Ostakaa Gecko vai mikä vittu se nyt on!
Ne ei tee kellekkään pahaa! :D

Monet näistä onnettomuuksistakin varmaan voitaisiin myös välttää sillä että koirien omistajat eivät laittaisi lapsiaan lenkittämään perheen koiraa jos se on vähänkin isompi kokonen, pieni lapsi saattaa helposti menettää koiran hallinnan varsinkin jos se on vallattomampi eikä osaa toimia mahdollisissa riski-tilanteissa.

Kauhulla olen joskus omaa koiraa lenkittäessä nähnyt kuinka arviolta 10-vuotiaalla pikkutytöllä on hihnan päässä täyskasvuinen dopermanni.

Mitä itse alkuperäiseen aiheeseen tulee niin kyllä varmasti tekisin mitä tahansa koiralle joka hyökkää tosissaa minun/piskini kimppuun. Tosin en nyt suoraa menisi vääntämään niskoja silloinkaan.

Aika useasti iso koira, dopermanni, rottweiler, saksanpaimenkoira
on miespuoliselle omistajalleen itsetunnon kohottaja, eräänlainen "munanjatke" jota on sitten kapakkaillan jälkeen rehvakas talutella kylänraitilla. Omaankin tuttavapiiriin on sattunut tälläisiä tapauksia joissa koiralla on enempi järkeä päässä kuin isännällä :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom