Islannin kiertomatka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja faerily
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.8.2006
Viestejä
303
Kirjoittelen tähän pikkuhiljaa Islannin kiertoajelumatkan satoa. Matka sijoittui elokuuhun 2008, 9 päivää. Matkaseurana luotetusti oma isä. Päiväkirjoista olen nyt yrittänyt karsia turhemmat tiedot pois, mutta sitäkin löytyy joukosta edelleen. Lisää saa kysyä. Paikannimet on kirjoitettu suomalaisittain, joten jos etsit tämän pohjalta jotain paikkaa niin käytä luovuutta.

Matkalla tuntui aika loppuvan koko ajan kesken, tähänkin olisi saanut kulumaan vaikka kolme viikkoa.

Korvaamattomana apuna islantilainen Ivar, jonka kautta neljän yön majoitus ja upeaa ohjelmaa.

Kirjoittelen loppuun vielä faktaa ja turhaa tietoa –osion.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päivä 1, perjantai

Lento Islantiin kestää kolmisen tuntia. Islannissa kello on kolme tuntia Suomen aikaa vähemmän, ja perillä onkin suurin piirtein samaan kellon aikaan kun on lähtenytkin. Perille Islantiin toivotti siisti ja nopeasti toimiva lentokenttä sekä harvinaisen helleaallon viimeiset henkäykset, lämpöä +22.

Auto oli varattu netistä jo ennen matkaa ja noudettiin lentokentän kupeesta Sixt:ltä. Käyttöön saatiin varatusta autosta seuraavan tason auto, Ford Focus, joka palveli kiitettävästi koko viikon.

15km päässä lentokentältä on ensimmäinen turistirysä Blue Lagoon, mineraalisuolavesikylpylä. Täällä voi olla pahimmillaan hyvin ruuhkaista, nyt oli rauhallista. Muista turisteista huolimatta täällä kannattaa käydä, pääsee heti konkreettisesti kosketuksiin Islannin kanssa.

attachment.php


Kylvystä kauppaan ja autoon. Ensimmäinen yöpaikka oli rengastietä (Ring1, ainoa tie Islannin ympäri) pohjoiseen Reykjavikin ohi noin 30 km, Kidafellissa. Tämän varasin netistä etukäteen. Islannissa toimii loistava maatilamajoitusketju, siitä lisää turhissa ja tärkeissä faktoissa. Kidafellin yöpaikka aamiaisineen maksoi 7000ISK.

attachment.php

Kymmeneltä aurinko oli vielä korkealla, pihalla hevosia ja lampaita.
 

Liitteet

  • 1BlueLagoon.JPG
    1BlueLagoon.JPG
    95,4 KB · Katsottu: 3 635
  • 1Kidafell.JPG
    1Kidafell.JPG
    158,1 KB · Katsottu: 3 835
Päivä 2, lauantai

Kakkospäivä valkeni huonosti nukutun yön jälkeen puolipilvisenä. Hyvän perusaamiaisen jälkeen suunnattiin pohjoiseen ja edelleen länteen Snäfellsnäsin niemeä kohti. Ilma kirkastui täysin ja pilvet siirtyivät roikkumaan vuorille. Pysähdyttiin kävelemään Eldborgin kraaterille (112m), tunti suuntaansa. Laavasora on mäessä haastavaa kiivettävää, mutta näkymä perillä aina palkitsee. Mihin tahansa suuntaan katsoo, on vastassa kraatereita, pieni muistutus saaren synnystä.
attachment.php


Matka jatkui Snäfellsnäsin niemeä länteen. Pilvet laskeutuivat takasin alas ja aurinko piiloutui. Niemen eteläpuolella on kaksi kalastajakylää Arnarstapi ja Hellnar. Arnarstapin rannassa on todella upeita kivimuodostelmia ja laskuvesi korosti hienosti näkymää. Mielenkiintoisia haasteita satamilla noinkin suurten vedenvaihteluiden kanssa.
attachment.php

attachment.php

attachment.php


Hellnarin ranta on taas aivan erilainen, upeaa täysin sileää hioutunutta kiveä. Rannassa kiva kahvila. Täältä otin mukaani matkan ainoan matkamuiston, pienen pyöreän mustan kiven.
attachment.php


Islantilaisilla oli vapaa pitkä viikonloppu juuri tuolloin ja se näkyi kyllä. Ivarin mukaan lähes jokainen islantilainen lähtee tuona viikonloppuna matkailuautolla tai –vaunulla jonnekin ja Arnastapiinkin oli jo muoostunut leirintäalue. Islantilaisten matkailuvaunut menevät muuten kasaan, ne ovat lytyssä kuin peräkärryt ja nousevat sitten puolivälistä ylös.

Snäfellsnäsin niemi tuntui todella pitkältä. Pohjoispuolella rävähti taas aurinko paistamaan ja pilvet katosivat. Olafsvikin kaupungin kohdalta näkyi matkan ensimmäinen jäätikkökäsi. Kaikki kaupat kiinni…
Islantilainen kilometri tuntuu huomattavasti suomalaista pidemmältä. Teiden kunto vaihtelee ja myös rengastie sisältää paljon hiekkatietä. Matkavauhti on ajoittain hyvinkin hidasta teiden kunnon ja mutkien vuoksi. Teillä on myös niin sanottuja kuolleita mäkiä, jossa vastaantulijan näkee vasta tasan mäen huipulla, näiden kanssa kannattaa olla tarkkana.
attachment.php

Lampaita kannattaa varoa, ne on pikakiitäjiä.
attachment.php


Seuraavan yöpaikan oli tarkoitus olla Siglufjördurissa Ivarin järjestämänä. Emme kuitenkaan saaneet häntä kiinni vielä seitsemältäkään ja pieni levottomuus hiipi esiin. Ivar kuitenkin soitti ennen kahdeksaa iloisena – olivat tulleet juuri vuorilta alas ja meitä jo odotellaan ;) Ivarin vaimo oli tehnyt perusruokaa perunaa ja kalaa ja oli kyllä taas yksi parhaista aterioista todella pitkän ajopäivän päätteeksi! Siglufjördurissa oli myös juhlat käynnissä ja aivan jäätävä tuuli. Tehtiin pieni kierros kaupungilla ennen nukkumaanmenoa. Ilotulituksia. Yöpyminen Vinbudin yläkerrassa, juuri remontoitu asunto mutta lattia täysin vino :D

Kartat ovat VisitIcelandin sivuilta, päivän reitti kuvassa.
attachment.php
 

Liitteet

  • 2Tiellä2.jpg
    2Tiellä2.jpg
    147,3 KB · Katsottu: 3 612
  • 2Tiellä.jpg
    2Tiellä.jpg
    78,2 KB · Katsottu: 3 623
  • 2Hellnar2.jpg
    2Hellnar2.jpg
    117,3 KB · Katsottu: 3 578
  • 2Arnarstapi4.JPG
    2Arnarstapi4.JPG
    86,6 KB · Katsottu: 245
  • 2Arnarstapi3.JPG
    2Arnarstapi3.JPG
    132,8 KB · Katsottu: 3 589
  • 2Arnarstapi2.jpg
    2Arnarstapi2.jpg
    130,8 KB · Katsottu: 3 575
  • 2Arnarstapi.JPG
    2Arnarstapi.JPG
    170,2 KB · Katsottu: 3 610
  • 2Eldbord.jpg
    2Eldbord.jpg
    131,4 KB · Katsottu: 3 654
  • Islanti Kartta Päivä2.jpg
    Islanti Kartta Päivä2.jpg
    129,5 KB · Katsottu: 3 681
Päivä 3, sunnuntai

Aamu valkeni hyvin nukutun yön jälkeen tuulisena, viileänä ja hiukan sateisena. Syötiin aamupalaa Ivarin varaamista tarvikkeista (kiitollisena, emmehän löytäneet yhtään avoinna olevaa kauppaa). Ivar käytti meidät "yli vuorten" -kierroksella. Vanha luottoneliveto tutustutti meidät siihen kohtaan mistä vuoren yli aiemmin tultiin kaupunkiin kun tietä ei ollut. Paljon saagoja. Ja todella kylmä.

Jatkettiin matkaa taas kahdestaan Siglufördurista kohti Akureyriä, pohjoisislannin pääkaupunkia. Matkalla ei mitään jännittävää nähtävää. Akureyrista löydettiin vihdoin kauppa, joka oli kaiken lisäksi auki. Löydettiin majapaikka (Ivarin) ja pasta ja päiväuni pelasti jo hiukan nuutuneen matkailijan.
Neljän aikaan lähdettiin sateen ripsiessä kohti Myvatnin aluetta. Akureyrissa ei ollut lähtiessä mitään elämää, mutta jatkuvalla syötöllä tuli vastaan autoja joten juhlahumu nousussa. Myvatniin matkaa noin 100 km. Myvatn on Islannissa erikoislaatuinen paikka, samalla vehreä ja karu, myös ainoa alue jossa voi törmätä hyttysiin. Aivan pakollinen nähtävä jos pääsee tuonne osaan maata.
attachment.php


attachment.php


Aloitettiin kiertäminen vulkaanisemmalta eli itäpuolelta. Ensimmäinen pysähdys Höfdin satumaisissa maisemissa, kirkasvetinen järvi ja upeaa vehreyttä.
attachment.php


Toinen pysähdys Dimmuborgirilla, jossa käveltiin laavakentillä ”goottikirkkoon”. Tämä oli pettymys, jos jostain on tingittävä, tämä on hyvä poisjätettävä.
attachment.php


Jatkettiin edelleen ajoa ohi Hvertelin kraaterin (tänne voi kävellä) ja etsittiin Grjotagjan mutalampea, jota ei koskaan löydetty. Alueella kannattaa käydä katsomassa ”maan repeämiskohta”, siinä tuntee olonsa taas pieneksi (niin kuin koko islannissa luonnonvoimien keskellä). Täällä myös kakkoabluelagoon eli Jordbödinin luonnonkylvyt – kannattaa käydä jos on alueelle koko päivä aikaa! Tässä vaiheessa kello oli jo kahdeksan, joten kiirettä piti.
Hveraröndiltä löytyi aivan ihmeelliset vaaleanruskeiden vuorien keskellä olevat hyöry- ja mutalähteet. Nämä pitää ehdottomasti itse nähdä. Rikin haju on jotain sanoinkuvaamatonta, tekee mieli pidättää henkeä. Hämmentävää tuliperäisyyttä.
attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Käytiin vielä viereisen aktiivisen tulivuoren Kraflan laitamilla kraaterijärvellä. Tulivuoren lämpöä hyödynnetään oheen rakennetussa lämpövoimalaitoksessa ja jokunen ihminen näytti kylpevän jäähdytysjoissa (tai mitälie poistojokia).
attachment.php


Pikkuhiljaa nokka kohti Akureyria. Matkalla vielä Reykjahildin kylä, jossa kirkon vieressä laavavirta on jakautunut kahtia. Vaikka vanhasta kirkosta on jäljellä enää vanha pohja, kyllä sitä katselee silmät pyöreinä.
attachment.php


Kuten arveltiin, Akureyri oli aivan täynnä ihmisiä, saatiin auto noin kilometrin päähän. Ilotulitus alkoi sopivasti. Melko hienot tervetuliaistulitukset yksittäisille turisteille...
attachment.php


attachment.php
 

Liitteet

  • 3Myvatn5.jpg
    3Myvatn5.jpg
    85,9 KB · Katsottu: 3 388
  • 3Myvatn4.JPG
    3Myvatn4.JPG
    105,4 KB · Katsottu: 3 367
  • 3Myvatn3.JPG
    3Myvatn3.JPG
    74,8 KB · Katsottu: 3 416
  • 3Myvatn2.JPG
    3Myvatn2.JPG
    145,1 KB · Katsottu: 3 368
  • 3Myvatn1.JPG
    3Myvatn1.JPG
    79,2 KB · Katsottu: 3 404
  • 3Myvatn.jpg
    3Myvatn.jpg
    101,1 KB · Katsottu: 3 368
  • 3Myvatn10.JPG
    3Myvatn10.JPG
    109,5 KB · Katsottu: 3 306
  • 3Myvatn9.JPG
    3Myvatn9.JPG
    108,6 KB · Katsottu: 3 305
  • 3Myvatn8.JPG
    3Myvatn8.JPG
    62 KB · Katsottu: 3 290
  • 3Myvatn7.jpg
    3Myvatn7.jpg
    99,9 KB · Katsottu: 3 381
  • 3Myvatn6.JPG
    3Myvatn6.JPG
    81,9 KB · Katsottu: 3 396
  • Islanti Kartta Päivä3.jpg
    Islanti Kartta Päivä3.jpg
    129,5 KB · Katsottu: 3 407
Päivä 4, maanantai

Aamulla Akureyri oli taas tutun autio ja yöllinen juhlakansa kadonnut jäljettömiin. Lähdettiin liikkeelle vasta puoli kymmenen kieppeillä kohti Husavikia. Selkeää ajoväsymystä havaittavissa, kilometrit tuntui todella pitkiltä ja innostus oli hiukan matalalla.
attachment.php


Posotettiin kuitenkin auringon paistaessa Husavikiin.
attachment.php


Husavik oli todella kaunis kaupunki turkoosine merineen auringossa. Tämä on kaupunki, josta kannattaa lähteä valasretkille, jos aikaa riittää (kesto noin 3h).
attachment.php


Jos tuntuu, että on kokoajan kiire, kannattaa joka tapauksessa käydä Husavikin valasmuseossa, nippelitietäjien paratiisi (ja oikeasti muutenkin mielenkiintoinen paikka)! Vai tiesittekö, että islantilaiset möivät sarvivalaiden sarvia Eurooppaan joskus keskiajalla yksisarvisen sarvina ja saivat niistä mystiikan vuoksi huimia rahoja? Kivatunnelmainen kaupunki, ihanaa suklaakakkua rannan kahvilassa.

Jatkettiin matkaa kohti Asbyrgia ja edelleen Dettifossille. Vaikka perillepääsy nelivetotietä normiautolla on ihan palkitsevaa kahden tunnin 10km/h vauhdilla, niin suosittelen silti valitsemaan suoraan uoman itäisen puolen. Perillä odottaa Dettifoss, Euroopan suurin vesiputous.

attachment.php

(ks kuvassa ihmiset vastarannalla). Jälleen kerran sitä tunsi olonsa hiukan pieneksi, valtava vesimassa liikkuu valtavalla voimalla. Ei tehnyt mieli mennä kurkkimaan aivan reunalle…

attachment.php


Kannattaa muuten tankata tuossa Asbyrgissa ennen Dettifossin tielle kääntymistä.

Matka jatkui tummien pilvien alla sateen ropistessa laavamaisemien läpi Egilsstadiriin. Itäinen Islanti maisemineen on taas jotain aivan erilaista, tummaa laavarouhetta silmänkantamattomiin. Tiet hyvässä kunnossa. Nähtiin poro, lampaita täällä vähemmän. Egilsstadirissa vasta myöhään perillä (majoitus Ivarin kautta jälleen), paistettuja nakkeja naamaan ja pehkuihin.

attachment.php
 

Liitteet

  • Islanti Kartta Päivä4.jpg
    Islanti Kartta Päivä4.jpg
    129,7 KB · Katsottu: 4 682
  • 4Dettifoss2.JPG
    4Dettifoss2.JPG
    109,2 KB · Katsottu: 3 177
  • 4Dettifoss.JPG
    4Dettifoss.JPG
    136,5 KB · Katsottu: 3 234
  • 4Maisemaa.jpg
    4Maisemaa.jpg
    84,2 KB · Katsottu: 3 282
  • 4Husavik2.jpg
    4Husavik2.jpg
    100,7 KB · Katsottu: 3 191
  • 4Husavik.JPG
    4Husavik.JPG
    84,9 KB · Katsottu: 3 266
Päivä 5, tiistai

Viikon ”vapaapäivä” tekee terää. Ajamista ja pitkiä päiviä niin paljon takana, että tänään otettiin ihan rauhassa. Nukuttiin pitkään ja suunniteltiin huomista. Kävely kaupungilla, sataa ja paistaa. Egilsstadirissa jopa ihmisiä lomaviikonlopun ollessa jo ohi. Kulinaarista nautintoa tonnikalapastan muodossa kämpillä.
Iltapäivällä lyhyt automatka 25km päähän Seydisfjörduriin. Tänne tulevat autolautat Euroopasta (pääsee siis omallakin autolla). Kiva pikkukaupunki.
Viikon juhla-ateria :D Hotel Heradissa illalla.
 
Tämmöinen on kyllä matkaraporttien aatelia. Paljon kuvia ja lisäksi tekstiä, kuvat jopa jaksettu liittää itse foorumiin. Kyllä on vipit mun mielestä ansaittu!
:thumbs:

Karunnäköinen mesta kyllä toi.
 
tylyn näköstä maisemaa välillä kun olis jossain kuussa. Tulispa nyt jotain sikahalpaa lentotarjousta tonne niin vois lähteä vaikka npeesti pitkälle viikonloppuvapaalle...
 
Tämmöinen on kyllä matkaraporttien aatelia. Paljon kuvia ja lisäksi tekstiä, kuvat jopa jaksettu liittää itse foorumiin. Kyllä on vipit mun mielestä ansaittu!
:thumbs:

Karunnäköinen mesta kyllä toi.
Juu, tästä tipahti automaagisesti lisää vippiä, mutta ohjeissa kyllä sanotaan, että pitää ottaa yhteyttä vippien lisäyksen tiimoilta. Liitteet ovat siitä tärkeitä, että silloin matkis jää tänne, eikä kuvat häippäse pois ajan kanssa.
 
Parit hyvät päivät ja kuvat ja kohokohdat tulee vielä kun saan aikaiseksi, malttakaa huomiseen:) Kohta matkakuume nousee entisestään :D

Kiitokset kommentoijille.
En mä tätä vippien vuoksi tee, musta on hienoa jos porukka jaksaa jakaa kokemuksiaan. (En tosin tiedä osaisinko lisätä kuvia ilman vippejä) Lisäksi kun tätä kirjoittaa niin tulee itsekin käytyä läpi matkaa uudestaan ja mikäs sen mukavampaa.
 
Tää on yks niitä "must" paikkoja jossa pitää eläessään käydä. Josko vielä pystyt reissun perään arvioimaan mitä suurinpiirtein kustansi ni ois jees:)
 
Tää on yks niitä "must" paikkoja jossa pitää eläessään käydä. Josko vielä pystyt reissun perään arvioimaan mitä suurinpiirtein kustansi ni ois jees:)

Ehdottomasti.
Tuo kustannusten arvioiminen ei tule ihan onnistumaan, koska matkalla on käytetty suhteita (neljä yöpymistä ilmaisia ja muutama asia mitä ei itse olisi tullut mieleenkään toteuttaa). Laittelen kuitenkin loppuun vinkkejä ja listaa asioista mitä kannattaa huomioida. Multa voi myös kysellä vaikka privalla, olen seikkaillu tätä matkaa varten aika paljon netissä, joten löydänkin tietoja vielä. Tällä hetkellähän Islanti on halpa maa matkustaa, koska kurssit on siellä niin huonossa jamassa. Lennot ja auto kuitenkin maksaa aina ehkäpä eniten.
 
Päivä 6, keskiviikko

Keskiviikkona oltiin tien päällä jo ennen kahdeksaa – taas oli pitkä päivä edessä. Ykköstietä etelään Egilsstadirista, 200 km aikana ei mitään nähtävää...kunnes Jökulsarlonin jäätikkojärvi avautuu oikealle. Aivan mieletön paikka!!
attachment.php


Taas yksi niistä paikoista, mitkä on vain pakko nähdä omin silmin. Jäätikön alareunaan on muodostunut järvi, johon jäätiköstä irtoavat palat jäävät lillumaan ja liikkuvat edelleen merelle. Tämä on myös kohta jossa rengastie potentiaalisesti katkeaa, koska jääkimpaleet voivat viedä sillan mukanaan.
attachment.php


Järvellä tehdään autovenematkoja (kyllä, vene jossa pyörät). Nyt järvi oli niin täynnä jäätä, että vene ei päässyt kovin pitkälle. Jonain muuna ajankohtana retki voisikin olla mielenkiintoinen. Maalta kuitenkin näkee erittäin hyvin ja täyden rauhan, hiljaisuuden ja puoliuhkaavan viileyden aiheuttama tunnelataus on koskettavaa. Nähtiin pari hyljettä ja olihan sitä jäätä pakko maistaakin. Upea paikka!

Lähellä myös toinen jäätikönkatselupaikka.
attachment.php


Jäätiköiden ja järvien ihmettelyn jälkeen jatkettiin matkaa kohti Hofin turvekirkkoa. Ihana pieni kirkko turvekatolla ja lankkulattialla, ollut paikallaan 1800-luvulta saakka. Näiden vuorien keskelle kirkot jotenkin kuuluvat.
attachment.php


Vatnajökullin kädet venyvät hienosti tiellepäin pitkin matkaa.

Vikin kaupungin jälkeen käännyttiin kohti Dyrholäyta. Tämä paikka kannattaa myös käydä katsastamassa, jos haluat nähdä lunneja pesätouhuissa. Kamera ei riitä tarkkoihin kuviin, mutta on ne veikeitä olentoja! Pesivät muuten maassa ja pesään johtaa pitkä onkalo. En vieläkään tiedä miten linnut saavat nokkaansa vedessä monta kalaa ilman että edelliset tippuvat.
attachment.php


Muutenkin aika eksoottinen paikka, upea musta ranta ja erikoisia kivimuodostelmia.
attachment.php


Hvolsvöllurissa ihana aurinkoinen päiväkahvi. Kaupungissa myös joku museo, kuulemma vierailemisen arvoinen jos aikaa riittää (tämä jäi siis näkemättä).
Ajo jatkui kohti seuraavaa yöpaikkaa Estidalur:iin (maatilamajoitus, wc ja suihku käytävällä), jossa vihdoin perillä puol7 aikoihin.

Geysirit 10 kilometrin päässä majoituksesta, sinne seuraavaksi. Ja kyllä, niitä on ihan oikeasti olemassa! Muutenkin maa höyryää ja pulputtaa joka puolella.
attachment.php


Geysireille alun perin nimensä antanut geysir ei ole nykypäivänä enää aktiivinen, purkautuu matalasti silloin tällöin. Koko korkeudessaan se olisi noin 40metriä ja tämä aktivoidaan saippualla juhlatapahtumia varten. Alueella on kuitenkin pienempi geysir joka purkautuu parin minuutin välein, mahtavaa!
attachment.php


Ja hei, se on ihan oikeasti kuumaa se vesi, olikohan se niin, että 7 vierailijaa viikossa saa palovammoja.

Huomaa, että on saavuttu turistialueelle. Vaikka nähtävyydet ovatkin hienoja, osa hohdosta puuttuu kun ympäristö on jalostettu vahvemmin turisteille. Hyödynnettiin sitä käymällä syömässä viereisessä ravintolassa.

Käytiin katsomassa myös lähellä olevan Gullfoss. Komea putous iltahämärässä!
attachment.php


Illan viimeiset vuorenhuiput.
attachment.php
 

Liitteet

  • 6Godafoss2.JPG
    6Godafoss2.JPG
    92,8 KB · Katsottu: 2 865
  • 6Geysir2.jpg
    6Geysir2.jpg
    76,9 KB · Katsottu: 2 881
  • 6Geysir.JPG
    6Geysir.JPG
    113,5 KB · Katsottu: 2 842
  • 6IMG_2733p.jpg
    6IMG_2733p.jpg
    145,9 KB · Katsottu: 2 899
  • 6Lunni.jpg
    6Lunni.jpg
    87,5 KB · Katsottu: 3 044
  • 6Hof.jpg
    6Hof.jpg
    140,4 KB · Katsottu: 2 941
  • 6Järvi3.jpg
    6Järvi3.jpg
    109,1 KB · Katsottu: 2 975
  • 6Järvi2.JPG
    6Järvi2.JPG
    82 KB · Katsottu: 3 072
  • 6Järvi.jpg
    6Järvi.jpg
    91 KB · Katsottu: 2 974
  • 6HeklaKrafla.JPG
    6HeklaKrafla.JPG
    74 KB · Katsottu: 2 840
Päivä 7, torstai

Majapaikassa ihana aamiainen 10 tunnin unien jälkeen (ei sillä että olisi väsyttänyt…)

Ylläripäätös käydä ratsastamassa. Pitihän sitä issikoiden askellajeja päästä testaamaan, iskä ekaa kertaa hevosen selässä. Pomppiva töltti testattu ja pari tuntia kierrelty ympäristössä. Varmajalkaisia hevosia kyllä, niiden kanssa uskaltaisi matkustaa pidempäänkin.

Koska meillä oli taas kiire, ohitettiin Thingvellir, kansallispuisto josta löytyy mm islantilaisten entisaikojen käräjien paikka. Tämä on islantilaisille historiallinen paikka ja todennäköisesti tutustumisen arvoinen. Kuuluu niin sanottuun kultaiseen kolmioon Geyrisien ja Gullfossin kanssa, joten tänne pääsee myös järjestetyillä matkoilla suht helposti (Reykjavikista matkaa noin 100km).

Reykjavikista olin varannut hotellin netin kautta -50% hintaan. Paikka Centerhotell Arnarhvoll oli helppo löytää, hotelli uusi ja siisti, henkilökunta epäystävällistä. Lähdettiin palauttamaan auto ja käveltiin sitten sateessa kolmisen kilometriä pääkatua takaisin hotellille.

Ivar haki meidät viiden aikaan kotiinsa syömään (ihanaa vieraanvaraisuutta!). Koko perhe on urheilullista ja positiivista porukkaa. Tarjolla taas vaimon tekemää herkkuruokaa! Kiitokseksi annettiin visakoivuinen muistitikku suomen luontokuvilla sekä omatekemäni puunaamari. Näytti osuvan luontoihmisille kohdalleen :)
Hotellilla 21 maissa.
 
Hieno reportaasi. Islannissa Akureyrissä asuneena voin sanoa että kiersitte juuri oikeat paikat;) Dimmuborgir on tylsä paikka, ei paljoa nähtävää. Veikkaan että kauniimmat kuvat ovat vielä tulossa jos ja kun lähditte Egilsstadirista kohti Höfniä!
P.S. Et sattunut ottamaan kuvaa Akureyristä siitä vuonon toiselta puolelta:)?

E: Nusnus, se on Gullfoss eikä Godafoss:)
 
Hieno reportaasi. Islannissa Akureyrissä asuneena voin sanoa että kiersitte juuri oikeat paikat;) Dimmuborgir on tylsä paikka, ei paljoa nähtävää. Veikkaan että kauniimmat kuvat ovat vielä tulossa jos ja kun lähditte Egilsstadirista kohti Höfniä!
P.S. Et sattunut ottamaan kuvaa Akureyristä siitä vuonon toiselta puolelta:)?

Itse pidin ehkä eniten noista jäätikköpaikoista, joten arvauksesi osui oikeaan. Tai en tiedä, kaikki luontokohteet on aina omalla tavallaan ihania, riippuu paljon myös säästä miten ne kokee.

Akureyrista ei valitettavasti ole kuvaa sieltäpäin (tai itse asiassa mitään muutakaan :D). Myvatnista kaupunkiin palatessa oli kello jo 23 ja pimeää. Sitäpaitsi kaikki tienvarret vuonolla oli varattuna jo ilotulituksia varten:)
 
Löytyykö tuolta ihan sukkana randomisti yöpymispaikkoja kuin tiheään? Meinaan, voiko tuonne painella vain varaamatta sen kummemmin mitään etukäteen?

Mitä nyt tuon kokoisesta maasta voi löytyä sukkana?:) No lampaita ja hevosia toki.
Yöpymispaikkoja on ihan kiitettävästi, kirjottelen tästä myöhemmin vielä lisää. Islannissa toimii mielestäni loistava maatilamajoitusketju, johon kuuluu paljon majoituksentarjoajia. En osaa täysin sanoa minkälainen varaustilanne on, riippuu myös varmasti paljon ajankohdasta. Mutuna heittäisin, että tuon kultaisen kolmion läheisyydessä majoitus kannattaa ehdottomasti varata etukäteen. Muualla maassa tilaa luulisi löytyvän helpommin. Majoitusta on kuitenkin eri tasoista ns makuupussimajoituksesta mökkeihin, joten voit joutua maksamaan sitten joko hyvin vähän tai enemmän.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom