Iskias vaivaa..

Hei.

Olen useita vuosia käynyt salilla aina välillä säännöllisemmin ja useasti epäsäännöllisesti. Samalla harrastan hieman jalkapalloa ja olen lenkkeillyt ahkerasti. Viime kesänä sain jalkapallo-ottelussa jonkin asteisen venähdyksen alaselkään. Kipu tärähti kuin sähköisku, ja se vei hetkeksi kävelykyvynkin. Jonkin aikaa kävelin kevyesti ja sitten vielä pelasin pelin loppuun niin kuin kykenin.
Tämän jälkeen kyseinen vaiva on vaivannut oikeastaan jatkuvasti, tosin paljon miedompana vain. Olen pystynyt lenkkeilemään ihan hyvin. Lyhyet juoksupyrähdykset sen sijaan ei oikein luonnistu vaan ne alkaa samantien tuntua oikealla puolella alaselässä ja pakarassa. Olen kuitenkin pärjännyt tämän vaivan kanssa ja liikkunut sen puitteissa.
Nyt olen käynyt hieman enemmän salilla ja pari viikkoa sitten ryhdyin jälleen tekemään maastavetoa jalka- ja selkätreeninä. Tai tein yhden kerran, jonka jälkeen en ole oikein voinut tehdä mitään. Alaselkä kipeytyi todella pahasti tuosta harjoittelusta. Samoin olen tehdyt myös jalkakyykkyä monen vuoden tauon jälkeen nyt jonkin aikaa, ja sekin on voinut ärsyttää selkää.
Yhden kerran olen juossut tuon "sali-onnettomuuden" jälkeen, ja itse juoksu ei tee yhtään kipeää. Itseasiassa istuminen tuntuu kaikkein pahimmalta tällä vaivalle. Kun yleisesti selkävaivaisilta halutaan kieltää juoksu kokonaan, niin haluaisin kuulla onko jollain kokemusta tälläisestä vaivasta, ja onko todella niin ettei kannata lenkkeillä vaikka se ei kipeää tekisikään. Vitutuskäyrä on jo melkoinen, kun ei oikein ole uskaltanut tehdä mitään. Tosin ei se tällä levollakaan ole juuri parantunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni iskias oli todella pahana, mutta sain tulehduskipulääkekierteen poikki akupunktion avulla. Muutaman käynnin jälkeen vaiva oli kadonnut ja se on pysynyt poissa useamman vuoden. Ainoastaan pitkä kostea jakso keväällä tai syksyllä, kun lämpötila on hiukan plussan yläpuolella, saa sen muistuttamaan itsestään, mutta silloinkaan se ei varsinaisesti aiheuta kipua, vain sen verran, että sen juuri huomaa.

Jos se on iskias-vaiva, pitäisi kivun säteillä jalkaan polven alapuolelle. Tollaset alaselkä/pakarajumit on usein aika epäselviä eikä oman kokemuksen mukaan oikein muu ole auttanut kuin lepo ja fiksu treenaus..hieronta auttaa hetkellisesti. Onko pakara siis jumissa? Piriformislihas voi puristaa hermoa ja aiheuttaa kipua - koitahan venyttää sitä!

Käyppä näyttämässä sitä selkääs Naprapaatilla, kiropraktikolla tms.

ja vastaavan välttämiseks suosittelisin syvien lihasten reenaamista.

Käyppä näyttämässä sitä selkääs Naprapaatilla, kiropraktikolla tms.

ja vastaavan välttämiseks suosittelisin syvien lihasten reenaamista.

Komppaan tätä, kiropraktikko, naprapaatti yms. auttaa iskiakseen helvetin hyvin. Omakohtaisella kokemuksella voin suositella.
Venyttely auttaa joissain tapauksissa, ja joissain tapauksissa se sitten taas pahentaa sitä entisestään.

Suositut

Back
Ylös Bottom