iOS/Android Battle Bay Roviolta, 5 vs 5 moninpeli laivasotaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dopey
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Dopey

Easy like Sunday morning
Liittynyt
8.12.2002
Viestejä
8 318
Ikä
54
Kaupunki
US of A
Rovio julkaisi tänään globaalisti uuden moninpelin Battle Bayn Androidille ja iOS:lle. Pirun koukuttavaa laiva-ammuskelua. Laivoja on erityyppisiä sen suhteen, paljon mukaan mahtuu aseita tai suojia, kuinka lujaa botskilla pääsee, ja miten ketterästi se kääntyy. Aseita löytyy suorasuuntaustykkejä, miinoja, kranaatinheittimiä torpedoita ja ohjuksia. Yhdistelmiä on siis paljon, mikä tekee hommasta mielenkiintoisen. Aseita voi parannella nopeammin maksamalla riihikuivalla, mutta mukana pysyy hyvin ihan vaan pelailemalla silloin tällöin. Rovion ensiaskeleet tähän freemium pelisysteemiin oli varsin karuja, mutta tässä ei maksamisen mukana oleminen tunnu samalla tavalla tuputtamiselta.

Onko palstalla muita pelin koukuttamia? Olisiko paikallaan laittaa Pakkotoisto-kilta pystyyn, että voidaan meritaistella porukalla?
 
30min jaksoin kokeilla, ei jatkoon. Vaikka ipadin iso näyttö, niin huono ja sekava. Alun tutorial on aivan liian pitkä ja tylsä. Enkä oikeastaan tykänny edes grafiikasta.
 
Meinasin pistää tuon "Pakkotoisto.com" killan pystyyn kun oli siihen vaadittu määrä noita sokeripaloja kuleksimassa, mutta Rovio joutui sulkemaan koko kiltasysteemin väliaikaisesti. Chatin myös, ilmeisesti serverikuorma kasvoi yli odotusten. Aika paljon on tullut pelaajia, olen maailman rankingissa niukasti sijan 1.000.000 paremmalla puolella. Battleissa ei ole huomannut kuormaa, pienellä lagilla pyörivät.
 
mutta Rovio joutui sulkemaan koko kiltasysteemin väliaikaisesti. Chatin myös, ilmeisesti serverikuorma kasvoi yli odotusten.

Luulisi, että tuon tason putiikilla olisi paukkuja käynnistää homma _reilusti_ ylisuurena. Jos vaikka alkuun ottaisi kaikkea mahdollista kapasiteettia "miljoonakertaisen" määrän ensimmäiseksi kuukaudeksi, niin ei siitä korkealta putoaisi ja jäisi ammattimaisempi maku kenttäväelle. Ymmärrän toki taloudelliset rajoitteet ja ennustamisen vaikeuden, mutta kertoohan tuo myös epävarmuudesta omaa tuotetta kohtaan.
 
Luulisi, että tuon tason putiikilla olisi paukkuja käynnistää homma _reilusti_ ylisuurena.
No itse peli siis pyörii ihan moitteettomasti, mutta battlet on vaan tällä hetkellä random tiimeissä ja random vastustajia vastaan. En ole suoraan sanottuna varma, miksi nuo suljettiin - voi olla myös sen vuoksi, että jotkut keksivät tavan geimata pelilogiikkaa käyttäen tuota kiltasysteemiä hyväkseen. Jos kyse olisi vain serverikapan lisäämisestä, niin niitä saa nykyään napin painalluksella lisää.

Toisekseen on aika hankala ennen julkaisua ennustaa, miten paljon pelaajia tulee sisään. iOS:lle Battle Bay on tällä hetkellä 49 maassa ladatuin peli, ja 102 maassa top-5:ssa. Androidilla vastaavat numerot ovat 2 ja 29. Kun pelkästään iOS-laitteita on miljardi, niin puhutaan kustannusmielessä ei-triviaaleista summista rahaa.

Pelissä on globaali chatti, mikä oli aika turhake samantien julkaisun jälkeen, koska viestit vilisivät siinä niin nopeasti, ja jengi alkoi lähettää sinne älyttömän määrän spämmiä. Veikkaisin, että kaikkien noiden viestien lähettäminen oli myös aika kallista. Spämmi saattoi olla ongelma myös kiltachatissa - en tiedä kun en killassa ehtinyt vielä olemaan. (Facebook) friend chatti teki jo paluun. Eiköhän tuo kiltasysteemikin kohta palaa.

EDIT: nyt toimii myös Facebook kavereiden kanssa tiiminä pelaaminen.

Kuvittelisin, että kiltapelaaminen on mielekkäämpää, kun siinä voi koordinoida tiimin aseistuksen ja toisaalta taktiikan etukäteen. Esimerkiksi yksi parantaa muiden healthia keskellä, ja viereen pari hidasta paattia pitkäkantoisilla aseilla, ja laitoja pitkin nopeilla botskeilla selustaan lähelle voisi toimia aika hyvin.
 
Toisekseen on aika hankala ennen julkaisua ennustaa, miten paljon pelaajia tulee sisään.

Ongelma on täysin ymmärrettävä, mutta minun näkemykseni mukaan olisi parempi varautua (ja maksaa) aluksi vähän liikaa kuin liian vähän. Toisaalta myös negatiivinen julkisuus on julkisuutta.

iOS:lle Battle Bay on tällä hetkellä 49 maassa ladatuin peli, ja 102 maassa top-5:ssa. Androidilla vastaavat numerot ovat 2 ja 29. Kun pelkästään iOS-laitteita on miljardi, niin puhutaan kustannusmielessä ei-triviaaleista summista rahaa.

Jos ajattelisi, että miljardista esim. promille olisi potentiaalisia käyttäjiä, niin tuskin kuukauden överikapasiteetti isoa firmaa kaataisi. Mitä siis tarkoittaa ladatuin peli, paljonko lataajia määrällisesti? Potentiaalinen laitemäärä ei suoraan kerro mitään. Jos miljardi henkilöä lataa, niin siihen ei ehkä riitä mikään kapasiteetti, mutta sellaiseen massaan en usko.
 
Jos ajattelisi, että miljardista esim. promille olisi potentiaalisia käyttäjiä, niin tuskin kuukauden överikapasiteetti isoa firmaa kaataisi. Mitä siis tarkoittaa ladatuin peli, paljonko lataajia määrällisesti? Potentiaalinen laitemäärä ei suoraan kerro mitään. Jos miljardi henkilöä lataa, niin siihen ei ehkä riitä mikään kapasiteetti, mutta sellaiseen massaan en usko.
Pilvikapasiteettia ei tarvitse varata nykyään etukäteen. Veikkaisin, että Roviokin käyttää automaattisesti skaalautuvaa serveripoolia, koska silloin säästää hiljaisempina aikoina rahaa, koska nuo skaalautuvat myös alaspäin. Samaten serverin kaatuminen korvaa sen automaattisesti uudella, joten vikasietoisuutta ei tarvitse itse keksiä uudelleen. Jos siis tässä kiltahommelin katkossa on kyseessä kapasiteetin loppuminen, se johtuisi siitä, että valittu arkkitehtuuri ei skaalaudu ylemmäs, eikä sniiduilusta serverihankinnoissa.

Pirun koukuttava peli edelleen. Aina on joku ase, josta haluaisi saada paremman.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiltasysteemi teki paluun, ja loin "Pakkotoisto.com" killan. Random taisteluissa tulee turpaan, ei vaan kai vanha pysy mukana...
 
Kiltasysteemi teki paluun, ja loin "Pakkotoisto.com" killan.
Tulijoita ei ole ollut todellakaan jonoksi asti, joten tähän yhden henkilön kiltaan mahtuu vielä kaikki halukkaat. Odottelen vielä pari päivää, ja liityn johonkin valmiiseen sitten. Ihmettelen, jos ei useampi Pakkiksella tästä pelistä innostu, kun täällä on kuitenkin Destinyä pleikalla hakanneita paljon. Ainakaan itselleni ei ole yhtä toimivaa kännykkä-moninpelitaistelua tullut vastaan aiemmin.
 
Esitän väitteen, että Dopeylla on Rovion osakkeita.
:). Esitä vain, mutta olen kyllä ihan vain pelikavereita etsimässä. Rahaa ei ole mennyt tähän peliin kuin muutama taala, mutta aikaa sitäkin enemmän. Eikös Rovion listautumishaaveetkin haudattu jo kauan sitten?

EDIT: Full disclosure: saman omistajan sisarfirma kyllä mainostaa tätä peliä, eli jos haluaisin hyötyä tästä taloudellisesti jotenkin, koettaisin saada porukkaa lataamaan pelin sitä kautta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom