Inttitarinoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Jaas meillä oli rajakoulussa sikaa tarjolla suoraan purkista. Ja vain muutaman natsan tähden. Nämä kaksi juttua tapahtuivat samalle kaverille. Eka kaveri seisoi kädet taskussa. No, kekseliäät santsarit ompelutti tnt-palikat (puuta) taskuihin. Ne oli aika kätsän näköiset, sellaset röökiaskia isommat puupalikat taskuissa ja taskut ommeltu umpeen. Toinen kommellus oli sitten se, et kaveri unohti rynkyn vähäks aikaa ja sitä sitten läksytettiin joukon edessä samalla kun skappari naputteli suksisauvalla onnettoman norsunvittua. Kaveri sai muistukseksi kantaa rynkkyä mukanaan joka paikkaan, minne muut eivät sitä tarvinneet. Eli aamulenkki, luennot, ym. Ja raskasta kylmiinaa -81 on kiva kantaa. Rajalla sissihommissa on ihanaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No meikäläinenhän oli inttiaikana tunareiden tunari (ei muutosta tapahtunut).

Varsinkin kaikenlainen suunnistukseen liittyvä aivan toivotonta touhua. Säkylässä sain mahapöpön ennen mettäleiriä ja tulin sinne sitten pari päivää myöhässä. Kuski jättää tienreunaan ja sanoo, että porukka löytyy 2km käden osoittamaan suuntaan. No lopultä löysin edes jotain porukkaa...vihollisen. Jäin sinne sitten nukkumaan.

Kerran olin mettäleirillä vartiossa 50m päässä teltasta. Keskellä yötä en sitten löytänyt takaisin teltalle vaan harhailin ihan vieraaseen telttaan.

Onnistuin vielä saamaan esitutkinnankin, viimeisenä päivänä. Joko joku oli pöllinyt meikäläisen nassen tai sitten olin itse heittänyt sen kännipäissäni Suonenjoen metsiin. No viimeistä edellisenä päivänä huomasin asian ja pakko oli menna vääpelin puheille sanomaan asia. Seuraavana päivänä esitutkinta. Jäivät kai siihen luuloon että halusin sen "matkamuistoksi". Oli kai koko varuskunta pistetty nurinniskoin. Maksettavaa laukkuineen tuli muistaakseni 380mk. Sinä iltana oltiin humalassa ;)

Muutenkin kamojen palautus oli mielenkiintoinen kokemus. Harjoituspatruunoita kun palautettiin niin meikäläisen tiputtaessa ne säkkiin kuuluu: blub blub blub. Olin säilyttänyt niitä koko inttiajan vuotavan shamppoopurkin kanssa samassa muovipussissa.

Oli siellä kyllä muitakin toheloita. Keuruulla ampumaleirillä oltiin pikkuisen räiskimässä ja illantullen kömmitään teltalle. Siinä vaiheessa luti huomauttaa eräälle henkilölle, että missäs miehen tetsari ja rynkky on. Kaveri katselee ihmeissään ympärilleen, että täh. Kaveri oli unohtanut ne kuuseen nojamaan ja lähtenyt lompsimaan majoitukseen. Löytyihän ne sieltä kun koko komppania niitä etsi...pimeässä. Kyseinen mies onnistui monessa muussakin tempauksessa.

Halli II/94

Alkaa sen verran jo olemaan aikaa tuosta intistä että ne parhaat jutut ei enää muistu mieleen.
'Spol-koulun' jälkeen jouduin takaisin jääkärikoulutukseen eräästä sattuneesta syystä.
Jouduin sitten melkein saman tien ampumaleirille.
Eli oltiin Nurmeksessa talvella ampumassa kovia paukkuja raskaalla singolla eli ns. mustilla. Sinko oli sellaisessa L-kirjaimen muitoisessa bunkkerissa josta sitten lasauteltiin liikkuvaa maalia.
Siihen sinkoryhmään kuului 4 ukkoa ja minä olin sitten toinen ammusmies joka antoi sen ammuksen toiselle ammusmiehelle joka vei sen singolle.
Pahaksi onnekseni tämä toinen ammusmies oli jääkäri xxx, joka oli se komppanian vaarallisin ja tyhmin mies. Paksut pullonpohja linssit, hissi ei kulkenu ullakolle asti jne..
Siinä ammunnan keskellä ei oikein pysytyt katselemaan ympärilleen vaan keskittymään ennemmin omaan suoritukseen, kun sen pamahduksen jälkeen ilma oli täynnä lumipöllyä ja kuulakin vähän sekaisin.
No pari kertaa kerettiin ampumaan mutta sitten katoin että mitä vittua täällä oikein tapahtuu.

Jääkäri xxx oli hukannut tietenkin hanskat jo ensimmäisenä päivänä ja oli sitten laittanut villasukat käsiin ettei nakit palellu.
Siinä se kantoi niitä ammuksia villasukat käsissä, linssit aivan huurussa ja millä tekniikalla: se puristi kumminkin käsin siitä ammuksen kärjestä nalli alaspäin sitä ja hiipi sinne singolle.
Eikö se vielä vetänyt lipat sinne bunkkeriin ja ammus tippu nalli edellä maahan, se jalan päälle onneksi. Oltiin vielä hiekotettu se bunkkerin pohja sepelillä.
Meni hermot..
Hyppäsin sieltä bunkkerista ylös, heitin kypärän pitkälle sinne ampumaaluelle ja huusin sille ammuntaa valvonneelle upseerille että "En saatana jää tänne paskakomppaniaan enää päiväksikään" ja lähin lompsimaan teltalle sieltä.
Ei mennyt kauakaan kun lähin pois leiriltä ja pääsin muutaman viikon kuluessa takaisin spolliksi.

kukapa muistaa luutnantti Hypenin vekaran tiedustelu / sissikomppaniasta? siinä on tornihuhujen kantaisä. x)

"kuivalla perseeseen!"

Sininenporkkana sanoi:
intistä ehkä parhaiten mieleen on jääny nää jokusano jutut... aina joku oli sanonu jotain tai tehny jotain, esim. joku sano et iv:t on peruttu tjms...
Itselleni jäi runkista hyvin mieleen pitkän iv:n peruuntuminen patterimme yhden jaoksen/linjan häröiltyä ylimääräistä.

Noh, käytiin siinä läpi kaikki mahdollinen varustus mitä kaapista löytyi ja harjoituksen nimi oli "järjestäytymis-harjoitus". Koko homma alkoi klo:18 ja loppui n. klo:22... Muuten olisi mennyt nopeamminkin, mutta aina jollain oli jotain hukassa ja tuli uutta varuste-ehdotusta. Oli kohtuu ankeaa kun viikkolistasta oli vedetty kynällä yli "iltavapaa" ja tilalle oli lyöty edellä mainittu teksti :(

Onhan noita...

Jostain syystä ruumiineritteet ovat olleet tärkeässä osassa meikäläisen oudoimmissa/vittumaisimmissa armeijakokemuksissa. Eräänkin kerran jossain AUK-leirillä eräs noheva oppilas ei jaksanut vääntäytyä teltasta muutamaa metriä kauemmas kuselle, ja pimeässä kusi ainakin minun puun juurelle jättämän tetsarin päälle. Vähänhän se alkoi harmittaa, kun huomasin oudon lorotuksen kuuluvan teltan suunnalta, ja valotin tilannetta taskulampulla. Uhkasin siinä itse vääntää tortut kaverin pakkiin kunhan kävisi nukkumaan, mutta tavan mukaan jäi uhkaukset toteuttamatta, ja seuraavana aamuna pääsin vaihtamaan tetsaria varusvarastolle. Kyllä varastorouvankin ilme vähän happani, kun kerroin, miksi piti saada kamat vaihtoon.

Toisella kertaa oli kai AUK2 juuri alkanut, ja ensimmäisten iltavapaiden jälkeen joku taistelija oli palannut kassulle vähän päissään. Kaveri sitten hyppäsi keskellä yötä yläpunkasta lattialle ja kävi kusella siinä punkan jalkopäässä. Heräsin kyllä itse siihen kolisteluun, mutta en jotenkin siinä unenpöpperössä oikein tajunnut, että näenkö unta, vai kuseeko se oikeasti siihen. Mielessä kävi sekin, että äijä on vetänyt jotain kamaa iv:llä, ja on nyt jossain haistavittu-riehumiskunnossa, kun ei tietysti vielä tuolloin ketään uudesta tuvasta tuntenut. Joka tapauksessa aamun tullen koko tupa siinä ihmetteli tyypin punkan viereen ilmestynyttä lammikkoa, eikä tämä itse meinannut millään uskoa mitä oli tehnyt. Yritti vielä väittää sen olevan Fantaa, kun alemman punkan asukaalla oli puoliksi juotu Fantapullo siellä sänkynsä toisessa päässä.

Aika kasa spolleja täällä :)

-92 Säkylässä erään reippaan iltavapaan jälkeen yksi kaveri tuvastani kusi unenpöpperössä käytävän limuautomaattiin. Kaverilla oli siviilikalsongit, joten aamulla koko tupa käytävälle ja apupässi tunnisti kaverin kalsareista. Kaverille pekkaa tietysti. Joku oli myös yrjönnyt vessan seinät täyteen, apupässi päätti, että se olin minä ja niinpä luuttusin kiltisti jälkeni ja pyysin anteeksi siivoja-muijalta.

Kouluttajana meillä oli legendaarinen vääpeli Kylänpää, josta liikkui niin paljon juttua ettei tiedä onko kolmasosakaan totta.

Minä olen sitten maailman huonoin suunnistaja ja kun ei kuntoa juoksemiseenkaan intin aikan ollut niin arvaatte kuinka kävi? Eka suunnistusreissu oli sellainen, että meidät ajettiin autolla jonnekin jumalan selän taakse ja sieltä piti neljässä tunnissa löytää takasin kassulle. Mulla kesti about 8 tuntia ja yhtään rastia en löytänyt. Seuraavana päivänä sain suurieleisesti komppanian edessä puisen Stevie Wonder -suunnistusmerkin.

On vielä niin tuoreessa muistissa että tässä jotakin.
Jääkäri tulee myöhässä oppitunnille.
-"Herra luutnantti,jääkäri nönnönnöö,anteeksi että tulen myöhässä oppitunnille"
-"mikä syy?"
-"inhimillinen erehdys herra luutnantti"
-"minusta tuntuu että se inhimillinen erhdys tapahtui jo 19 vuotta sitten!!"

"ei se ole itsepuollustusta...siinä on tarkoitus murskata vastustajan kallo ja saada hänet tuntemaan järkyttävää tuskaa" Ltn K :rock:

Unissa puhumisia....
"ässä,ässä,ässä,vedä ässä,gona go!!"
"nyt veetään pojat vähän latia,nöönnöönnöön! Oho,meni puuhun,no ei se oo niin justiinsa. Vai tällästä täällä sairaalassa on,ei näin"

Voima sanoi:
Mitenkas ei silmaani sattunut mitaan erikoisempaa juttua tai legendaa Kajaanin skappareista?

Olisko niin että siellä ei ollut mitään erityisiä sählääjiä?
Muutenkin aika vähän Kajaanin käynneitä?
Itse olin Kajaanissa ja spoll-koulussa Oulussa. Oulussa oli hieman outoja kappareita. Meillä oli kouluttajana Hänninen joka oli ollut nyrkkeilyssä Olympialaisissa ja kerran taisi olla juttu Bodaus-lehdessäkin. Kun oltiin aina aamulla muodossa pihalla odottamassa sitä että alkaa koulutus niin se aina huuteli lisäohjeita ikkunasta kahvikuppi kourassa.
Liekö Hartikainen enää Kajaanissa? Oli ainut spoll-kouluttaja siihen aikaan kun olin siellä. Hartikaista ei napannut yhtään koko homma, se oli enemmän saikulla kuin koko joukkue tai sitten se oli jollakin harjoitusleirillä tai lomalla.
Kun alokas aikana oli haastattelu sen luonna spollis haluavilla niin kun menin sen huoneeseen niin se sano heti ovella että sinäkin tietenkin haluat aukkiin mutta kaatuuko elämä jos et menis vaan jäisit miehistöön? Mä että ei kai se siitä nyrjähdä niin se sano että asia selvä tervetuloa spolles ja voit mennä vaikka sotkuun.

Tapahtui eräässä sissikomppaniassa:

Ryhmän kanssa oltiin siirtymässä jotakin kanjonia pitkin suksilla seuraavaan leiripaikkaan. Maasto oli kohtuullisen vaikeakulkuista ja rinkka painoi sen verran, että yksin oli äärimmäisen hankala saada selkään. Lisäksi olin nokkelana poikana pakannut sahan poikittain läpän alle. Pikkaisen alkoi jo väsy ja nälkä painaa. Kuljin siinä jonon viimeisenä ja eräässä laskussa pojat päätti, että laskureitti kulkee kahden aika lähekkäin olevien puiden keskeltä. Aika nätisti stoppas vauhti, kun saha otti noihin puihin kiinni. Sattui olemaan kevät ja puiden aluset oli sulaneet ja tottakai minä vierin rinkkoinen sinne monttuun. Siellä sit kiroilin ja yritin päästä ylös. Muu ryhmä ei huomannu ja ne meni menojaan. Sieltä kun pääsi ylös pitkän ähellyksen jälkeen, niin lähdin seuraamaan hiihtouraa. Ura meni jyrkän mäen poikki ja tottakai väsyneenä se suksi lipsahti ja vierin kaikkine kamppeinen sitä rinnettä alas. Kamat levis pitkin hankia. Siinä vaiheessa olin jo ihan rikki ja jäin sinne mäen alle syömään suklaata... :itku: Oli kuulemma kuulunu se minun kiroominen sinne leiripaikalle asti mikä oli kilometrin päässä.

Toinen mikä oli äärimmäisen koomista siinä väsymystilassa oli, kun olin pitämässä kipinää. Nukkumassa ollut vararyhmänjohtaja nousee yhtä-äkkiä pystyyn, nostaa kaminan luukku ja heittää kunnon satsin marinolia sinne. Kaminasta nousee hillittömät liekit ja alikki vaan käy takasin nukkumaan. Kukaan ei ees heränny muistaakseni ja meikäkin vaan hekotteli väsyneenä tapahtunutta...

Oishan näitä vaikka kuinka, mutta ei jaksa enempää kirjottaa.

SniffDaddy sanoi:
Olet screwdriver päässyt maistamaan pst-sinkomiehen mukavaa elämää, nauti siitä. Musti on musti, Apilakset on tytöille. :whip:
Näin on. Musti suonsilmäkkeessä, musti ojassa, musti pusikossa, mutta mustia ei prkl jätetä. Vetäkää pojat, vetäkää! :D

Seuraavan postasin aiemmin "leija"-threadiin, mutta laitetaan tännekin, kun on inttijuttu kyseessä:

Tämä sattu mulle ollessani aikoinaan armeijassa. Olin silloin kokelaana ja olimme alokkaiden kanssa ampumaradallla suorittamassa jotain ampumataitotestiä. Siinähän ammutaan kääntyviin tauluihin siten, että taulut nostetaan aina tietyksi aikaa ylös, jolloin niihin ammutaan ja sen jälkeen taulut lasketaan taas alas.

No, minä olin parin alokkaan kanssa näyttösuojassa johtamassa taulujen kääntöä sillä aikaa, kun loput mortit ampuivat tauluihin radan toisessa päässä. Ei siinä mitään, mutta jostain syystä vatsani oli silloin totaalisen kuralla ja mulle tuli ns. ykköshätä. Tajusin, että mun on tehtävä tarpeet siihen paikkaan tai paskoa housuihini.

Oli talvi ja pakkasta oli silloin rapiat -20 astetta. Kaksi näyttösuojassa mun kanssa ollutta alokasta katsoo, kun kokelas riipii koko vaatekerran (oli muuten varmaan koko saakelin SA-INT -vaatevalikoima sissitakkeineen ja välihousuineen päällä) kinttuihin ja antaa paineen purkautua hangelle. Ammunta oli koko ajan menossa ja minä seurasin kellosta koko ajan aikaa komentaen tauluja ylös ja alas. Alokkaat teki työtä käskettyä, totesivat vain kääntämisen lomassa: "Herra kokelas, täällä haisee paska". Minä komensin vain turvat tukkoon ja jatkamaan työtänsä samalla, kun annoin rutista sydämen kyllyydestä suolen tyhjäksi.

Hätäseen kerkesin peittelemään jätökseni, ennen kuin ampumassa olleet alokkaat tulivat tarkastamaan tauluista tuloksiaan. Kärsiköhän tosta auktoriteetti? :D

nsa sanoi:
Mahtaakohan olla kyse Ossi "Sota" Suomisesta Santiksesta?

Mikäli sama kaveri niin puhutellaan nykyään Herra Kapteeni... PST komppanian päällikkö... Tai no ei enää tällä hetkellä koska PST:tä ei virallisesti Santiksessa ole...

Jos sama kaveri niin on kyllä yks parhaista skappareista johon meikäläinen armeijaurallaan törmäs...

Syndalenissa oli PST:n leiri ja meiltä KRHK:sta pääs muutama kaveri ampumaan sinne kovalla kessillä...

No kyseinen Sota-Ossi oli valvomassa ammuntaa!

Kun olin laukauksen suorittanu niin en oikein tienny että kumpaa pelästyin enemmän: sitä jysäystä kun se skode osu siihen maaliin vai sitä kun Ossi pomppaa vierestä pystyyn ja huutaa niin pirusti että "Jumalauta poika nappi osuma..." :D

Meikäläinen oli alikessuna sotaossin komppaniassa (PSTK) 1/05-saapumiserälle. Aivan varusmiespalvelusaikani lopussa PSTK:n päällikkö vaihtui entiseen aukin varapäällikköön Kapt. Kanervaan ja sotaossi lähti puolustusvoimien operatiiviseen toimistoon pyörittämään papereita.
Tosi mukava ja ennen kaikkea erillainen skappari kyllä oli. Johtajina kyllä toivottiin välillä vähän tiukempaakin linjaa, jotta hommat helpottuisivat johtajatasolla.
Toi intin keventäminen on kyllä mennyt liian pitkälle ja on askel pakollisen varusmiespalveluksen loppumista, mutta se on toinen keskustelu.

lepex sanoi:
POMMI KAIKILLE PIRKKALAN KÄYNEILLE!

Uudessa BODAUS-lehdessä on juttu Wiklundista, siitä nykyisestä Spol-joukkueenjohtajasta.

EI JUMALAUTA!

Siinä on sitten kanssa sellainen turisti että!
Ja toi paskapaperi tekee vielä jutun tosta hevosennaamasta!

Olen kuullut tästä sällistä, wikiksi vissiin sanotaan. Varmaan ollut spol kurssilla mukana esim. hennalassa?

Vanek sanoi:
:offtopic:
Velipoika kertoili että on kuulemma spolleilla perinteenä ollu kurmuuttaa soittokunnan fägejä, puhuiko paskaa vai oisko teillä heittää joku juttu perinteen tueksi?

Ei toi kaukaa hae.

Kenties yksi inttiaikani infernaalisimmista hetkistä oli, kun E-kaudella harjoiteltiin alikeesujen johdolla ryhmän hyökkäystä. Valvomassa ollut ylikessu ei tykännyt näkemästään. Oli kuulema "hirveätä nussimista" se meidän touhu. Sitten otettiin ensin tallatulla tantereella taistelijan etenemismuotoja "kontaten... tetsaten... kontaten... tetsaten."

No tämä ei vielä mitään, mutta sitten mentiin aukean laitaan ja siellähän oli neitseellistä lumihankea muniin asti. No siitä sitten hyökättiin muutama sata metriä ja välillä "vihelti." Lopuksi rynnäkköön, eli juoksuun, joka oli paremminkin epätoivoista hyppimisyrityksiä hangessa. No aukon toisessa laidassa parin minuutin juomatauko ja sama setti takaisin. Sen jälkeen otettiin vielä pari hyökkäystä toisia ryhmiä vastaan. Alkoi reidet kramppaamaan ja kaikkea muuta mukavaa. Ja tottakai mentiin mars marsia kassulle.

Nuo vartiovuorot talvella oli melkoisia. Se, että oli kylmä ei vituttanut niin paljoa, mutta kun siellä poterossa alkoi tosiaankin näkemään kaikkea. Monesti olin näkevinäni lumipukuisten vihollisten hyökkäävän avorivissä pystyssä juosten. Siinä sai miettiä, että pystyykö ryhmällinen miehiä juoksemaan lumessa niin ettei ääniä kuulu. Pikkuhiljaa vakuutuin näkeväni vain kuusen oksia, koska "miehet" juoksivat paikallaan. Taistelupariltakaan ei saanut varmistusta asiasta, kun sattui nukkumaan sissitakkiin kääriytyneenä.

Kerran alokkaina oltiin menossa ampumaradalle kuorma-auton kyydissä.
Auto pysähtyi, takalaita auki ja miehet komennettiin ulos. Yksi tyyppi paiskasi rynkyn selkään siten että piippu oli alaspäin ja hyppäsi. Tosin piippu sattui jäämään lavan ja laidan väliin, ja siinä se alokas roikkui kunnes autettiin alas.
Vähän myöhemmin radalla kuului "hra isoherra, ei tällä osu mihinkään".
Jätkä ampui toiseksi oikeanpuolimmaisella radalla, ja luoti meni ohi oikeanpuolimmaisesta taulusta. Oli mennyt vähän piippu mutkalle.

Mopoleirillä tuli yöllä hälytys, ja eikun omalle poterolle. Huomasin siinä sitten että rynkky ei ollut ampumakunnossa kun ase oli purettu! Mentiin sitten telttaan ja kysyin että "kuka v**tu tämän teki!". Vastauksena tuli että itse olin purkanut. Olin nukkunut, yhtäkkiä noussut istumaan, todennut että " Se on sota nyt!" ja purkanut aseen. Ja takaisin makuulle. Oli siinä kiva etsiä osia pimeässä teltassa...

Riihimäellä viestiaukissa harjoiteltiin vartiossa olemista: Tunnusssanan kysymistä yms. yleistä toimintaohjetta. Ylil. A koulutti, ja otti muodosta "vartiomieskokelaan"
Ylil. A: "No niin, kysykääs tunnussana"
Hlö. X: "Seis, tunnussana"
Ylil. A: "En tiedä"
Siinä ne seisoi ~5 metrin päässä toisistaan ja tuijotusta kesti parikymmentä sekuntia...
Ylil. A: "No niin, en tiedä tunnussanaa, miten toimitte?"
Hlö. X nosti rynkyn, osoitti sillä ylilutia ja totesi "Laukaus" :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom