Intin lykkäys?

Elikkäs, kuinka helppoa/vaikeaa olis armeijan lykkäys? Tänä keväänä lukiosta olen valmistumassa ja kutsunnoissa menin ilmoittautumaan armeijaan liittymisestä heinäkuussa. Nyt tuli kuitenkin sellainen fiilis, että haluaisin pitää yhden välivuoden ja olla sen töissä ja sitten mennä sinne inttiin.

Voisiko tehdä niin että hakee opiskelemaan vaikka amiskaan ja sitten laittaa lykkäyksen syyksi opiskelu? Ja kun opiskelupaikan saisi ja hyväksyisi, mutta ei menisikään kouluun syksyllä?

Vai kelpaisiko lykkäyksen syyksi yksinkertaisesti joku taloudellinen tilanne tms työssäkäyminen?

Kiitos jo vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En vastaa kysymykseen mut tahon vaan kysyä et miks sä tahot lykätä? En oikeen hyötyä tosta näe et oot vuoden töissä ja sit meet vasta, ennemmin käyt sen vaan läpi ja sitte vasta töihin.

Opiskelulla saat lykkäystä.

Itse sain vuoden.

Nyt tuli kuitenkin sellainen fiilis, että haluaisin pitää yhden välivuoden ja olla sen töissä ja sitten mennä sinne inttiin.

Tuolla syyllä et kyllä saa. Koita hakea johonkin palveluspaikkaan jonne on pitemmät jonot.

No, pitäisi mm. maksa opintolainoja pois ja kun olen muuttamassa omaan kämppään niin sitä varten hommata rahaa kalusteisiin jne jne. (vanhemmat ei tue taloudellisesti mitenkään).

Ja jos opiskelulla saa lykättyä ja ottaa vastaan opintopaikan, onko se opiskelu myös silloin pakko aloittaa jos sen paikan hyväksyy vai voiko esim. ammattikoulun aloitusta lykätä vuodella jos sen paikan on hyväksyny.

Lykkäystä voidaan hakemuksesta myöntää asevelvolliselle, jolle se katsotaan erittäin tarpeelliseksi
– ammattiin valmistumista tai opiskelua varten,
– taloudellisten olojen järjestämistä varten,
– näihin verrattavista muista erityisistä henkilökohtaisista syistä.

mil.fi

Lykkäystä voidaan hakemuksesta myöntää asevelvolliselle, jolle se katsotaan erittäin tarpeelliseksi
– ammattiin valmistumista tai opiskelua varten,
– taloudellisten olojen järjestämistä varten,
– näihin verrattavista muista erityisistä henkilökohtaisista syistä.

mil.fi

joo luin kyllä tuon "taloudellisten olojen järjestämistä varten" kohdan, mutta en sitten tiennyt miten tärkeistä taloudellisten asioiden järjestämisestä siinä tarkoitettiin tai siis kävisikö nuo minun "syyni" siihen ja sen takia ajattelin tuota opiskelu syytä toisena vaihtoehtona..

joo luin kyllä tuon "taloudellisten olojen järjestämistä varten" kohdan, mutta en sitten tiennyt miten tärkeistä taloudellisten asioiden järjestämisestä siinä tarkoitettiin tai siis kävisikö nuo minun "syyni" siihen ja sen takia ajattelin tuota opiskelu syytä toisena vaihtoehtona..

Näin mutuna heittäisin, että millä tahansa syyllä saat joka on oikea syy eikä "enpä jaksa vielä mennä" -syy.

Näin jälkeenpäin oon ihan tyytyväinen kun otin muutaman vuoden lykkäystä opiskelujen vuoksi. Oli varmaan vähän kypsempi, niin jakso sen vuoden siellä könytä:D

En vastaa kysymykseen mut tahon vaan kysyä et miks sä tahot lykätä? En oikeen hyötyä tosta näe et oot vuoden töissä ja sit meet vasta, ennemmin käyt sen vaan läpi ja sitte vasta töihin.

Itse ainakin nappasin lukion jälkeen 2 vuotta lykkäystä.

En nähnyt mitään järkeä lähteä inttiin juuri silloin kun näin liian monta tapausta omassa kaveripiirissäni jotka putosivat intin jälkeen tyhjän päälle ja päätyivät takaisin vanhempien nurkkaan kattoon räkimään.

Voi olla että jotkut pitävät typeränä vaihtoehtona hommata koulutus ennen inttiä jolloin intistä voi sitten pamahtaa suoraa työelämään. Minä taas en osaa tätä ratkaisua tyhmänä pitää.

Mäkin lykkäsin inttia parilla vuodella. Jäi intin ajaksi rahaa säästöön niin ei ollut ihan köyhä. Itekkin lykkäsin inttiä taloudellisista syistä. Tosin mulla oli työpaikka kun lykkäystä hain ja mun työsopparia oltiin just vakinaistamassa niin ei intti oikeen maistunu. Työtodistusta laitoin mukaan niin ei näyttäny ihan satuilulta...

Itse menin amiksesta suoraan inttiin ja 1kk intin jälkeen sain työpaikan. Nyt 4 vuotta työelämää takana ja AMK hakupaperit sisään. Nyt vaan vituttaa kun matikka ei taivu sitten millään, se vähäkin äly lähteny kävelemään.

Ite kävin AMK:n ensin ja menin sitten inttiin. Jos pitäis uudestaan valita niin en ikinä enää tekis noin päin. Meinas hieman syödä olla siellä junnujen keskellä (osa tosin oli hyvinki hyviä tyyppejä) ja sitten työt odotteli koko ajan ottajaansa. Ongelmia tuli välillä enemmän ja välillä vähemmän, mut ehkä tällä luonteella niitä ois muutenki ollu.

Kuinka pienellä varoitusajalla tota lykkäystä voi anoa? Meinaan vaan että itse ainakin käyn ton koulun läpi ennen inttiä jos sinne satun pääsemään, mutta tulokset julkaistaan vasta kesäkuun lopussa / heinäkuun alussa ja palvelukseen pitäis astua sillon heinäkuussa joten tossa jää pahimmillaan vajaa viikko aikaa sille lykkäyksen hakemiselle.

Ite kävin AMK:n ensin ja menin sitten inttiin. Jos pitäis uudestaan valita niin en ikinä enää tekis noin päin. Meinas hieman syödä olla siellä junnujen keskellä (osa tosin oli hyvinki hyviä tyyppejä) ja sitten työt odotteli koko ajan ottajaansa. Ongelmia tuli välillä enemmän ja välillä vähemmän, mut ehkä tällä luonteella niitä ois muutenki ollu.

Mulla taas kokemus oli, että menin 18-vuotiaana inttiin "että saa alta pois", ja sitten lopussa tuntui että olisi tehnyt hyvää malttaa vielä pari vuotta. En oikein osannut miettiä inttiä järjestelmällisesti, kun en tiennyt itse mitä siitä haluaisi ottaa irti, ja motivaatio oli huono. Näin jälkeenpäin olisin tehnyt inttivalintoja hyvin eri tavalla. Näppituntumalta joku 20-22v on aika passeli intti-ikä, kun ei ole vielä puolta vuosikymmentä ikäeroa palvelustovereihin mutta on kuitenkin hieman kypsempää jannua.

Kuinka pienellä varoitusajalla tota lykkäystä voi anoa? Meinaan vaan että itse ainakin käyn ton koulun läpi ennen inttiä jos sinne satun pääsemään, mutta tulokset julkaistaan vasta kesäkuun lopussa / heinäkuun alussa ja palvelukseen pitäis astua sillon heinäkuussa joten tossa jää pahimmillaan vajaa viikko aikaa sille lykkäyksen hakemiselle.

Soita aluetoimistoon ja kysy. Sieltä saat sen "varmimman" vastauksen. En usko, että olisit ensimmäinen, jolla on vastaava ongelma.

Hei!

Mulla olisi sellainen ongelma, että ensi heinäkuussa olisi armeijaan lähtö edessä. Opiskeluteknisistä syistä olisi kuitenkin kannaltani selvästi parempi hakea lykkäystä vuodella ensi heinäkuuhun asti. Kuinka minun tulee menetellä, kun en välttämättä voi opiskeluihinkaan vedota kun esim. yliopisto yms. hakujen tulokset julkaistaneen vasta n. viikkoa ennen palvelukseenastumisaikaa. Tuleeko lykkäystä jos yksinkertaisesti selitän tilanteeni, vai olisiko viisaampaa jäädä kenties lukioon muka opiskelemaan neljättä vuotta ts. pyytää lukiolta todistus inttiä lykkäämistä varten.

En tiedä ootko monennella vuodella lukiossa mutta saattaa olla aika hankalaa saada kokonainen vuosi aikaa lisää lukiossa, jos ei mitään pakottavaa syytä (harrastus) ole ja opon kanssa tehdyt suunnitelmat ovat pitäneet (kirjotusten läpäisy, kurssit jne.)?

Hei!

Mulla olisi sellainen ongelma, että ensi heinäkuussa olisi armeijaan lähtö edessä. Opiskeluteknisistä syistä olisi kuitenkin kannaltani selvästi parempi hakea lykkäystä vuodella ensi heinäkuuhun asti. Kuinka minun tulee menetellä, kun en välttämättä voi opiskeluihinkaan vedota kun esim. yliopisto yms. hakujen tulokset julkaistaneen vasta n. viikkoa ennen palvelukseenastumisaikaa. Tuleeko lykkäystä jos yksinkertaisesti selitän tilanteeni, vai olisiko viisaampaa jäädä kenties lukioon muka opiskelemaan neljättä vuotta ts. pyytää lukiolta todistus inttiä lykkäämistä varten.

Siis jos oikein ymmärsin, niin pääset keväällä 2010 lukiosta ja haluaisit lykkäystä vuoteen 2011 heinäkuuhun? Eikö olisi kuitenkin järkevämpää käydä intti alta pois ennen uuteen kouluun siirtymistä, niin ei tarvii sitä sitten enää miettiä? Mikäli jostais syystä et pääsekkän kouluun, niin et sitten oo "tyhjän päällä" vuotta ja voit hakea sitten uudelleen intissä ollessa.

Juuh, eli lukion kolmosellahan tässä siis ollaan. Ongelma on tosiaankin se, että on melkoisen epätodennäköistä, että pääsisin jo nyt tulevana keväänä haluamaani opiskelupaikkaan. Armeijassa minimiaika joka siellä pitäisi olla on minun kohdallani 9kk (sotilaspoliisi), joten myöskään kevään 2011 yliopistohaku ei onnistuisi, koska lukuaikaa ei juurikaan jää. Siksi olisi parempi jos opiskelisin jotain muuta ainetta tämän vuoden, jonka jälkeen voisin hakea uudestaan ko. opiskelupaikkaan tulevanakin keväänä. Lykkäyksen saaminen opiskeluihin vedoten ei liene mikään ongelma, ongelma on tosiaankin se, että millä ja miten todistaisin opiskelevani tuon vuoden ajan. Ongelmana on tosiaankin se, että myöntävät (tai kieltävät) päätökset opiskelupaikkojen suhteen tulevat vasta muutamaa viikkoa ennen intin alkua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom