Interrail

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ciment
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos. Partioaitta on tässä meidän lähellä, niin sieltä varmaan joskus tommosen hommaan.

Tossa selailin noita kaikenmaailman tuotteita, niin onko kukaan pohtinut ikinä ottaa riippumattoa messiin? Nykyään kun noi menevät pieneen pussiin ja painavat alle 0,5kg, ehkä sen 0,5 narujen kanssa, mutta narua kannattaa ilmeisesti muutenkin ottaa mukaan. Madventuresissa rankkasivat hammockin top 5 retkeilyvarustuksiin, tosin he eivät tietysti hirveästi euroopan kaupungeissa reissanneet. Mutta me olemme ajatelleet pysyä vähän pidempi aika tästä 1kk reissusta Kreikassa, Italiassa tai Kroatiassa jossain kivassa paikassa, joka ei olisi mikään suurista kaupungeista. Ehkä joku kiva pienempi leirintäpaikka, tai sitten jostain Kroatiasta jos halvalla löytäisi oman jonkun pikku kolon vaikka viikoksi vuokralle. Siskoni koulussa jotkut oli juuri Kroatiasta vuokranneet jonkun pienen bungalowin viikoksi joltain kivalta rantapaikalta ja halvalla. Semmoselle paikalle olisi kiva heittää riippumatto puiden väliin ja lukea jotain kivaa kirjaa.

Eli tuleeko mielestänne saumaa tällaiselle riippumatolla lekottelulle jos jää pidemmäksi aikaa aloilleen jonnekkin paikkaan tai muualla ja onko teillä kokemusta esimerkiksi jonkun oman pikku majan vuokraamisesta? Itä euroopasta ilmeisesti näitä halpoja tällaisia voi hyvällä tuurilla löytää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entä miten puhelin toimii euroopassa? Toimiiko perus suomalaisella liittymällä ja minkä hintaista on soitella ulkomailla?

Riippunee hieman operaattorista. Mitä viime kesänä tuli kierrettyä euroopassa, niin aina maan vaihtuessa tuli kännykkään tekstiviesti "tervetuloa sinnejatänne, puhelut maksaa näinjanäinpaljon, tekstiviestit tänverran ja datan siirto paljon".

Näin siis soneran liittymän kanssa länsi/eteläeuroopassa.

edit: täytyy nyt sanoa, että jos "sivistysmaissa" matkustaa, niin maalaisjärki riittää melko pitkälle rahojen/arvopapereiden suojaamiseen. Tietenkin jos isoissa hostellien kimppahuoneissa majoittuu, niin pitää olla vähän varovaisempi ja jossain junassa, mutta kyllä pariisin ja brysselin metrossa uskalsi ihan samaan tyyliin kulkea kuin missä tahansa muualla rahat/lompakko taskussa. Tosin ei tietenkään perisuomalaiseen tyyliin lompakko perstaskussa puoliksi ulkona roikkuen..

Semmonen minimakkari on varmaan hyvä, sellaisen haluaisin itsekin. Ehkä jos teltan roudaa, putkirinkka vois olla hyvä; pelkille vaatteille ja makkarille anatominen kelpaa. Osta mahdollisimman kapea rinkka ja semmonen, missä on hyvä ylipakkausmahdollisuus ja paljon pidikkeitä remmeille. Ikinä ei tiedä, mitä kaikkea tarttee sitoa ulkopuolelle. :D Äläkä pihtaa rinkan kanssa! Jos on rahaa, osta esim. haglöfs. Kiität itseäsi vielä monta kertaa ensi kesänä ja tulevina vuosina.

Meillä oli kopiot ja oon yleensäkin reissuilla pitänyt kopioita mukana. Ikinä en oo tarvinnut. Rahat yms oon pitänyt käsilaukussa vesipullon ja kameran kanssa. Kännyköitähän ei siihen aikaan nuorisolla vielä ollut, toisaalta se oli kivakin että sai soitella kotiin silloin kun itselle sopi parhaiten...

Yksi vinkki on myös ottaa mukaan "jokohan tämän raaskisi heittää pois"-vaatteita: kun likaantuu, roskiin vaan. Matkalta voi sitten ostella uusia tilalle.

Me tosiaan oltiin hostelleissa kaikki yöt ja syötiin kerran päivässä ravintolassa (usein kiinistä tms halpaa). Yöjunia tuli yhteensä neljä: Amsterdam-Pariisi, Pariisi-Nizza, Nizza-Rooma, Rooma-Wien. Yöjunat on jees, tarpeeks vaan juomista ja syömistä mukaan. Kerran ostettiin kassillinen ruokaa yöjunaan ja sit junassa todettiin, että tais jäädä asemalle tai johonkin. Rinkassa kannattaa aina olla jotain kuivamuonaa (tonnaria, keksejä, suklaata) tällaisten hätätilanteiden varalle, ja tietysti vettä. Nälkäisenä ei oo kiva matkustaa.

Edit: jos sun jollain kaverilla on rinkka, lainaa sitä esim. viikonloppureissulle. Rinkka pitäis aina koekäyttää pakattuna, helteessä ja jalat rakoilla. Sitten tietäis, mitä vikaa siinä on vai onko se oikeesti hyvä.

Elokuussa pitäs hivenen lähteä kiertämään eurooppaa, joko 22 tahi se kuukausi pitäisi matkustella. Onko kukaan palstalainen mennyt sitä italia-kreikka risteilyä? Tuli vain sellainen kysymys, että voiko sen risteilyn matkustaa kreikka-italia väliä, kun en aivan varma ole ja tuolla sivuilla se erittäin epäselvästi ilmaistaa?

Tack

Elokuussa pitäs hivenen lähteä kiertämään eurooppaa, joko 22 tahi se kuukausi pitäisi matkustella. Onko kukaan palstalainen mennyt sitä italia-kreikka risteilyä? Tuli vain sellainen kysymys, että voiko sen risteilyn matkustaa kreikka-italia väliä, kun en aivan varma ole ja tuolla sivuilla se erittäin epäselvästi ilmaistaa?

Tack

En tiedä auttaako, mutta tämmöistä minä löysin aiheeseen liittyen:

http://forum.interrail.net/viewtopic.php?f=17&t=1352

Välimerenmaita pitäis lähtee kiertämään (Italia, Monaco, Ranska, ehkä Espanja, Luxemburg). Oliskohan joku kartta mitä vois suositella? Mukavampi katsella siitä kohteita kuin navigaattorin ruudulta. Ei nyt varsinaisesti reilaamaan, mutta autolla kiertämään...

Välimerenmaita pitäis lähtee kiertämään (Italia, Monaco, Ranska, ehkä Espanja, Luxemburg). Oliskohan joku kartta mitä vois suositella? Mukavampi katsella siitä kohteita kuin navigaattorin ruudulta. Ei nyt varsinaisesti reilaamaan, mutta autolla kiertämään...

Mielestäni paras Italian kartta löytyy Touring Club Italylta

http://www.touringclub.com/ENG/Travellers/GuidebooksMaps/default.aspx

Yleisesti Michelinin kartat on mun mielestä oikein hyviä.

No tilasin jonkin western europe kartan Amazonista femmalla. Samaan syssyyn Lonely Planetin Mediterranean -oppaan. Eiköhän noilla parin viikon rundin heitä välimerelle.

Noniin. Kaveri sanoi sopimuksensa irti ensi kesän interrail reissusta, koska ei saa töistä lomaa. No itse vielä tahdon mennä kesällä reilaamaan, mutta nyt minun kanssani ei enää ole yli 18v kaveria. Elikkäs täytän 18 tänä vuonna, loppuvuodesta, mutta tietääkö kukaan että minkälaiset mahdollisuudet minulla on toteuttaa reilireissu alaikäisenä? Jos saan vanhemmiltani suostumuksen ja sen "lupalapun", niin minkälaisia ongelmia voin kohdata? Mitä erityistä pitäisi ottaa huomioon alaikäisenä ja yksin matkustavana?

Viihdyn hyvin yksin, siinä ei ole mitään ongelmaa ja yksin tulee varmaan helpommin tutustuttua uusiin ihmisiin yms., kun ei kokoajan sen oman kaverin kanssa ole pakko olla, vaan on muillekin aikaa. Yksin olemisen vapaus päättää itse sopii minulle hyvin. En oikeastaan näe mitään ongelmaa yksin menemisessä näin henkisellä ja sosiaalisella puolella, mutta tietysti tavaroiden vahtiminen sun muu on hankalampaa vain 2 silmällä. Mutta eiköhän siitäkin pitäisi selvitä.

Mutta sanokaapa omia ajatuksianne ja mielipiteitänne yksin matkustamisesta (reilaamisesta) ja siihen liittyvistä hyvistä ja huonoista puolista ja kertokaapa miten alaikäisyys vaikuttaa matkan luonteeseen. =)

Öh.. Kannattasko moinen käydä ottamassa, kun reissu suuntautuu Puola-Unkari-Itävalta-Tsekki akselille?

A-hepatiitti tarttuu ruuan kautta ja sen voi nykyisin saada about missä vaan. Parilla pistoksella saat elinikäisen suojan, joten sama kai se on ottaa vaikka tänä vuonna. B-hepatiitti tarttuu veren välityksellä, eli jos vaikka biitsillä tallaat likaisen neulan päälle...

Joo näin mä lukasinkin tossa yöllä. Pitänee kävästä lääkärillä, tosin ilmeisesti se ei ihan ehdi täysin tälle reissulle auttaa, kun viikon päästä lähtö.

Nonni, nyt on rokotettu kättä ja lompakkoa. Viikonloppuna reissun alkulämmöt Berliinissä, vähäks aikaa takas Köpikseen ja sitten pidemmälle reissulle. :)

Osaisikohan kukaan sanoa, kannattaako tällaisen vanhan kävyn (eli siis yli 26-vuotiaan) käyttää reilikorttia siihen, että kävisi Ranskassa (Pariisissa ja Lounais-Ranskassa)? Matkalla olisi kiva käydä parissa muussakin maassa.

Lähinnä mietin säästääkö silleen rahaa, että matkaisi reilaten parin maan kautta sukulaisia moikkaamassa yöpyen hostelleissa (kesto 1-2 viikkoa) vai lentääkö sinne Ranskaan suoraan ja majoittuu vuokratussa talossa 1-2 viikkoa.

Onko yhtään hyvä idea lentää Euroopan toiselle laidalle halpalennolla ja tulla sieltä hiljalleen interreilaamalla takas?

Onko yhtään hyvä idea lentää Euroopan toiselle laidalle halpalennolla ja tulla sieltä hiljalleen interreilaamalla takas?

On, jos perse kestää istumista. Oon todennut, et paikallisilla matkustaminen on halvempaa, tietysti, jossei esim. Ryanairiltä saa 0€+verot lentoja. Itse oon käyttäny eurolines bussifirmaa viime reissuilla, paikallisten lisäksi.

Niin kun paljon puhutaan noista yöjunista niin pystyykö niissä nukkuu, for real?

Oma kokemukseni sijoittuu kahden vuoden taakse välille Rooma-Genova ja vastaukseni, että ei pysty. Meitä oli neljä normaalikokoista poikaa/miestä ja meillä oli kokonainen "loossi" käytössämme, mutta silti tilaa oli vähemmän kuin intissä puolijoukkueteltassa ja lämpötila lähenteli neljääkymmentä. Pari tuntia tuli matkan aikana katkonaista unta eli seuraavana päivänä kyllä väsytti.

Kaveri kävi myös viime kesänä reilaamassa, ja hänen kokemuksensa yöjunasta oli samankaltainen. Tietysti riippuu paljon myös henkilöstä: jos olet herkästi nukahtavaa sorttia niin siitä vaan yöjunalla reissaamaan, sehän on halvin tapa viettää yönsä ja kätevästi pääsee siirtymään vielä paikasta toiseen. Kannattaa vaan ottaa rinkka sitten tiukkaan halausotteeseen, että se löytyy vierestä vielä aamullakin. Ainakin meille tuli joku äijä kauppaamaan vettä!? joskus kolmen aikaan yöllä, ja tuumittiin että saattoi todellisena tarkoitusperänä olla mahdollinen kamojen nyysiminen, jos oltaisiin oltu unten mailla/joku yksinäinen henkilö loossissa.

Tänään tulossa takaisin reilireissulta, ja täytyy kyllä myöntää, että hienoin loma koskaan. Uudelleen taas syyskuussa.

Menin yksinäni, ilman mitään varsinaista suunnitelmaa, ilman hostellivarauksia, ihan fiilispohjalta.

Maaliskuun johdosta oli toki hyvin tilaa hostelleissa, kesällä väittäisin, että kannattaa tehdä vähän varauksiakin.

Huomasin seuraavat asiat.

-Mitä halvempi hostelli, sitä parempaa porukkaa tapaa. Yleensä olen vielä niin helvetin epäsosiaalinen ja hiljainen, mutta jotenkin tällä reissulla ei ollut mitään ongelmaa hengata päiväkausia ihan tuntemattomien tyyppien seurassa.
-Kaupunkeihin kannattaa saapua aina ennen kuin turisti-info menee kiinni, muuten yösijan löytäminen saattaa olla haastavaa.
-Nokia 1661 ei ehkä sisällä kaikkia niitä toimintoja joista saattaisi olla yllättävän paljon iloa. I-phone voisi olla aika kova sana.
-Rinkka kiinni ketjulla ja lukolla, tai esimerkiksi pyörän lukolla, niin potentiaalinen varas vie helpomman kohteen. Passi, lippu ja sadan euron seteli rahavyöhön, niin ei ihan heti joudu pulaan vaikka rinkka menisikin. Sadan euron seteli kannattaa ottaa pois passin välistä, kun menee maahan jossa passi tarkastetaan, herättää kysymyksiä helposti passin tarkastajan puolelta, tai pahimmassa tapauksessa katoaa.
-Taskumatti täyteen vodkaa, etkä ole yksin koskaan, missään.
-Kovaääninen suomeksi kiroaminen karkoittaa itsepintaisimmankin kerjäläisen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom