Tässä ois itekki tarkotus lähteä ens kesänä ensimmäistä kertaa reilaamaan. Tässä pitäis pikkuhiljaa alkaa kattelemaan varusteita ja suunnittelemaan budjettia. Te ketkä olette reilannut tai travellannut muuten vaan reppureissarina eikä minään samsonait turistina tuolla maailmalla, niin kertokaapa vinkkejä tähän ketjuun.
Esimerkiksi kun se rinkkareppu sitten hommataan, niin kuinka iso sen tulisi olla? Itse olen ajatellut tuommoista 60 litran rinkkaa, että ei ole ihan mikään jätti, mutta ei myöskään kaikista pienin.
Entäs sitten jalkineet? Monet sanovat, että ne ovat yksi tärkeimmistä varusteista ja varmasti onkin, mutta mitkä kengät kannattaa ottaa messiin? Ajattelin ottaa hyvät merrelin sandaalini ainakin, mutta tarvitseeko siellä myös kakkoskenkiä? Sandaalithan toimivat parhaina saappaina sadekelillä, mutta onko paikkoja, missä niillä ei pärjäisi?
Entäs sitten tuo budjetti. Paljonko rahaa pitäisi kerätä ennen kuin lähtee matkaan. Jos reitti menee about näin: Suomi - Saksa - sekalaista kiemurtelua suuntana etelä - Italia - Kreikka- Kroatia - ja takaisin ylös. Eli reitti olisi aika keski, etelä ja hieman itäeurooppalainen. Ilmeisesti idässä on halvinta. Matka kestäisi sen ~30pv. Riittääkö 1000e lippu mukaan laskettuna, ehkä 1500e? Riittääkö?
Sitten minua kiinnostaa kysymys euroopan pistorasiapolitiikasta. Eli löytyykö helposti pistorasioita, missä ladata esim kameran akku? Ja ovatko pistorasiat samanlaisia kuin Suomessa?
Sitten jos joku neuvoisi vielä vähän tavaroiden turvallisuudesta. Jos junassa esimerkiksi nukkuu, niin pitääkö pelätä rinkkansa puolesta, vai onko turvallista? Kannattaako olla ehkä joku lukko messissä, jolla rinkan saisi tärkeiltä osin lukkoon tai/ja junan penkkiin kiinni?
Minkälaista lääkevarastoa kannattaa pitää mukana? Ilmeisesti ripuliin kannattaa olla lääkkeet ruokamyrkytyksen varalta. Entä muut? Laastareita varmaan ja perus tavaraa ja henkilökohtaiset lääkkeet jos niitä löytyy.
Mites sitten ulkomailla syönti? Mitä siellä ei voi syödä, mitä voi syödä, mitä voi syödä jos...?
Kuinka helposti leirintä alueita löytyy ja kun löytyy, niin kannattaako olla oma teltta mukana, vai saako telttoja vuokrattua halvalla? Minkä hintaisia ovat?
Siinä kysymyksiä, jota näin äkkiseltään tuli mieleeni. Yleisiä vinkkejä kuunnellaan myös mielellään. Esimerkiksi miten kuluttaa
aikaa junissa? Tietenkin nukkumalla, mutta ehkä lukemistakin kannattaa ottaa mukaan, vai?
En tota quoteja nyt ala hajottelemaan, mutta pariin vastaukset
-Mulla oli 60L rinkka + pieni olkalaukku. Riitti aika hyvin, mutta ei hirveesti ollu ylimäärästä tilaa, jos kaikki kamat + olkalaukku sinne laitto niin oli aika pinkeenä, toisaalta mulla oli aika reilusti esim. vaatteita mukana, yli viikon pärjäsi ilman pyykkiä.
-Kenkinä halvat (20e?) Haltin vapaa-ajan kengät, todella kevyet ja ite tykkäsin, toimi yllättävän hyvin esim. 15km kävelylenkillä Sveitsin vuorilla. Lisäksi sandaalit, tätä comboa voin suositella. Sandaalit oli käytössä esim. sataessa/kuumalla säällä/kun jalassa oli iso rakko toisten kenkien takia :D
-En ole tarkkaa budjettia laskenut, mutta arviolta rahaa meni noin 1500e (reililippu, lennot HKI-Frankfurt ja Praha-HKI ja kaikki eläminen ja yöpyminen). Eleltiin melko niukasti, ilmaisia yöpymisiä taisi olla 35pv aikana 7 ja ravintolassa ei hirveän usein käyty. Kuitenkin esim. olueen riitti kyllä joka päivä rahaa :P
-Pistorasioiden kanssa ei ollut ongelmia, jokaisessa hostelissa/hotellissa pääsi lataamaan akkuja normilatureilla
-Mulla ei ollut mitään lukkoja mukana eikä mitään varastettu, yritin noudattaa kuitenkin aika tiukkaa varovaisuutta, esim. yöjunissa rinkka sängyn alla mutta arvokkaat tavarat makuupussissa/tyynyn alla, enkä hostelliin jättänyt mitään arvokkaita tavaroita.
-Ripulilääkkeet varmaan kannattaa olla mukana, mullakin oli muttei onneksi tarvittu. Burana tai vastaava on myös ehdoton, lisäksi laastarit ja joku yleisvoide ihottumiin/rakkoihin ja aurinkovoide kannattaa olla mukana.
-Syömistä en hirveesti katellu, eikä myöskään ollu ongelmia, kyllä mä esim. maitoa join vapaasti yleiseväänä jne.
-Junissa nukkumista, lukemista (kirjoja meni erittäin reippaasti), matkan suunnittelua. Silti niissä joskus tylsä tulee, kannattaa varautua :P
Mitäs muita vinkkejä, kannattaa ottaa mukaan jotain pyykinpesupika-ainetta tms. kertapakkauksissa, ite pesin. vain kerran t-paitoja pyykinpesukoneessa, muuten aina hostellin lavuaarissa ja sai kyllä ihan riittävän puhtaaksi. Saa kysellä muitakin
Ite reissua suosittelen kaikille ehdottomasti, ainaki mulla oli hieno reissu. Lennettiin siis Frankfurttiin, sieltä Strasbourg -> Sveitsissä pyörimistä -> random pikkukylä Italiassa -> Milano -> Rivieralla pyörimistä -> Barcelona -> Pariisi -> Amsterdam -> Bryssel -> Hollannissa pyörimistä -> Prahasta lento himaan.