protsku
Banned
www.paihdelinkki.fi sanoi:Olen koukussa. Internet iski elämääni kuin miljoona volttia, siitä todisteena vanhat kolmen tuhannen markan puhelinlaskut. Kiitos laajakaistan moisesta ei tarvitse enää huolehtia. Netti on auki aina kun tarvitsee, kiinteällä kuukausimaksulla.
Kesälomani kuluu netissä. Aamulla herättyäni avaan tietokoneen ja syön aamupalaa. Istun, naputtelen osoitteen, ja taas sitä mennään. Löydän MBnetin sivulta linkin nettiaddiktiofoorumille. Paria klikkausta myöhemmin olen kirjoittamassa omaa mielipidettäni.
Voin hyvillä mielin sanoa, että perjantai-illat vietän mielummin koneen ääressä, kuin katsellen kun normaalit sosiaaliset henkilöt vetävät päänsä täyteen ja harrastavat elämää suurempaa sosiaalista kanssakäymistä keskenään. Juominen kun ei ole enää viime syksystä lähtien kiinnostanut, en koe niin tärkeäksi olla jatkuvasti pommitettavana kysymyksilä kuten "Mikshet shä jhuo mhitään? Eikshhun pää shekoo?" Ystäväni, minun pääni sekoaa jollet lopeta moisia kysymyksiä ja jätä minua rauhaan! En vihaa ihmisiä, päin vastoin. Haluaisin kyllä viettää aikaa raittiissa seurassa, ikävää kyllä ettei sellaista kotikaupungistani löydy. Netistä sen sijaan löytyy.
Kuten jo totesin, olen koukussa nettiin. En voisi elää ilman sitä. En tiedä mitä tekisin, jos joku sammuttaisi netin. Onneksi se ei ole käytännössä mahdollista.
Minulla oli tapana polttaa pilveä. Silloin en ollut riippuvainen netistä. Itseasiassa olin unohtanut tietokoneeni lähes täysin. Olin paljon poissa kotoa ja harrastin näitä kovasti kehuttuja sosiaalisia suhteita yhdessä samanhenkisten pilviveikkojen kanssa. Jossain vaiheessa kuitenkin tajusin, että pilvenpolton on loputtava. Se oli kertakaikkiaan liian kivaa. Netinkäyttöä en halua lopettaa. En halua, että elämästäni katoaa kaikki ilo. Olen rakastunut internetiin. Ilman sitä, en viitsi edes tuhlata aikaani tietokoneen parissa.
Netissä käytän aikaani lähinnä pelaillen pelejä toisten netinkäyttäjien kanssa, tai heitä vastaan. Lisäksi juttelen ihmisten kanssa. Ihmisten, joita olen jopa tavannut oikeassa elämässä tavattuani heidät ensin netin välityksellä. Silloin tällöin, jos joku asia askarruttaa minua, etsin siitä tietoa googlesta ja voila!, olen taas hieman viisaampi.
Jos tajusit mitään sarkastisesta sävystäni, ymmärsit varmaan myös kantani nettiaddiktiota kohtaan. Kertomani asiat ovat tosia, mutta mielestäni nettiaddiktio, olkoonkin erittäin todellinen asia, on pienin murhe joka ihmisellä voi olla. Monilla meistä on varmaan ollut murrosiässä harhaluulo, että masturbaatio on paha asia, ja se pitäisi lopettaa. Voidaanko puhua masturbaatioaddiktiosta? Tämä harhaluulo menee ohi, kun huomaa, että se on luonnollinen osa elämää. Kuka tietää, vaikka internet olisi evoluution seuraava askel. (spekulointia).
Älkää ahdistuko internetin käytöstänne(paitsi korkeintaan huonon ergonomian tuomista terveyshaitoista), vaan ajatelkaa mielummin, että voisitte myös olla koukussa heroiiniin. Moni tuntemani on kuollut yliannostukseen. Mielummin vaikka sitten se internet!
Löysin tuon kirjoituksen Päihdelinkin sivulta ja huomaan että se voisi olla melkein omaa tekstiä. Kyllä netissä menee liikaa aikaa, ei siitä mihinkään pääse. Olen havainnut itsessäni mm. tällaisia oireita:
- suunniteltu netissä surffailuaika kaksin- ja kolminkertainen tavoitteeseen verrattuna
- ärtymys jos verkko on hidas tai nettiin ei kerta kaikkiaan pääse
- pakonomainen tarve tarkistaa uudet viestit tietyiltä foorumeilta
- netissä olleitten asioitten miettiminen vaikkapa lenkillä ollessa
- yhden kokonaisen välipäivän pitäminen internetistä tuntuu mahdottomalta
- television tuntuminen tylsältä koska vuorovaikutteisuus puuttuu
- aina haku päällä että löytyisikö joku uusi kiinnostava nettipeli jota pelata
Jos netissä oleminen pitäisi rajoittaa suositusten mukaiseen 2 tuntia päivässä niin saisin vierotusoireita. Myös olen huomannut sen että kun lopetin ryyppäämisen niin surffaan mielummin netissä kuin lähden katsomaan kännikaloja kaupungille.
Mitäs luulette, voiko internet olla pahimmillaan sellainen huume että siinä saattaa vaikka avioliitto kariutua tai opiskelut kärsiä? Samoin jos ootte huomanneet omassa netin käytössä jotain riippuvuuden kehittymistä niin laittakaa ihmeessä tietoa siitä miten saitte homman taas kuriin!
nimimerkillä mopo karkasi käsistä
P.S. Ja tuo päihdelinkin kirjoitus ei siis ollut minun tekstiä mutta tunnistan siitä monia itselle tuttuja kuvioita.