Internet riippuvuus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
www.paihdelinkki.fi sanoi:
Olen koukussa. Internet iski elämääni kuin miljoona volttia, siitä todisteena vanhat kolmen tuhannen markan puhelinlaskut. Kiitos laajakaistan moisesta ei tarvitse enää huolehtia. Netti on auki aina kun tarvitsee, kiinteällä kuukausimaksulla.

Kesälomani kuluu netissä. Aamulla herättyäni avaan tietokoneen ja syön aamupalaa. Istun, naputtelen osoitteen, ja taas sitä mennään. Löydän MBnetin sivulta linkin nettiaddiktiofoorumille. Paria klikkausta myöhemmin olen kirjoittamassa omaa mielipidettäni.

Voin hyvillä mielin sanoa, että perjantai-illat vietän mielummin koneen ääressä, kuin katsellen kun normaalit sosiaaliset henkilöt vetävät päänsä täyteen ja harrastavat elämää suurempaa sosiaalista kanssakäymistä keskenään. Juominen kun ei ole enää viime syksystä lähtien kiinnostanut, en koe niin tärkeäksi olla jatkuvasti pommitettavana kysymyksilä kuten "Mikshet shä jhuo mhitään? Eikshhun pää shekoo?" Ystäväni, minun pääni sekoaa jollet lopeta moisia kysymyksiä ja jätä minua rauhaan! En vihaa ihmisiä, päin vastoin. Haluaisin kyllä viettää aikaa raittiissa seurassa, ikävää kyllä ettei sellaista kotikaupungistani löydy. Netistä sen sijaan löytyy.

Kuten jo totesin, olen koukussa nettiin. En voisi elää ilman sitä. En tiedä mitä tekisin, jos joku sammuttaisi netin. Onneksi se ei ole käytännössä mahdollista.

Minulla oli tapana polttaa pilveä. Silloin en ollut riippuvainen netistä. Itseasiassa olin unohtanut tietokoneeni lähes täysin. Olin paljon poissa kotoa ja harrastin näitä kovasti kehuttuja sosiaalisia suhteita yhdessä samanhenkisten pilviveikkojen kanssa. Jossain vaiheessa kuitenkin tajusin, että pilvenpolton on loputtava. Se oli kertakaikkiaan liian kivaa. Netinkäyttöä en halua lopettaa. En halua, että elämästäni katoaa kaikki ilo. Olen rakastunut internetiin. Ilman sitä, en viitsi edes tuhlata aikaani tietokoneen parissa.

Netissä käytän aikaani lähinnä pelaillen pelejä toisten netinkäyttäjien kanssa, tai heitä vastaan. Lisäksi juttelen ihmisten kanssa. Ihmisten, joita olen jopa tavannut oikeassa elämässä tavattuani heidät ensin netin välityksellä. Silloin tällöin, jos joku asia askarruttaa minua, etsin siitä tietoa googlesta ja voila!, olen taas hieman viisaampi.

Jos tajusit mitään sarkastisesta sävystäni, ymmärsit varmaan myös kantani nettiaddiktiota kohtaan. Kertomani asiat ovat tosia, mutta mielestäni nettiaddiktio, olkoonkin erittäin todellinen asia, on pienin murhe joka ihmisellä voi olla. Monilla meistä on varmaan ollut murrosiässä harhaluulo, että masturbaatio on paha asia, ja se pitäisi lopettaa. Voidaanko puhua masturbaatioaddiktiosta? Tämä harhaluulo menee ohi, kun huomaa, että se on luonnollinen osa elämää. Kuka tietää, vaikka internet olisi evoluution seuraava askel. (spekulointia).

Älkää ahdistuko internetin käytöstänne(paitsi korkeintaan huonon ergonomian tuomista terveyshaitoista), vaan ajatelkaa mielummin, että voisitte myös olla koukussa heroiiniin. Moni tuntemani on kuollut yliannostukseen. Mielummin vaikka sitten se internet!

Löysin tuon kirjoituksen Päihdelinkin sivulta ja huomaan että se voisi olla melkein omaa tekstiä. Kyllä netissä menee liikaa aikaa, ei siitä mihinkään pääse. Olen havainnut itsessäni mm. tällaisia oireita:

- suunniteltu netissä surffailuaika kaksin- ja kolminkertainen tavoitteeseen verrattuna

- ärtymys jos verkko on hidas tai nettiin ei kerta kaikkiaan pääse

- pakonomainen tarve tarkistaa uudet viestit tietyiltä foorumeilta

- netissä olleitten asioitten miettiminen vaikkapa lenkillä ollessa

- yhden kokonaisen välipäivän pitäminen internetistä tuntuu mahdottomalta

- television tuntuminen tylsältä koska vuorovaikutteisuus puuttuu

- aina haku päällä että löytyisikö joku uusi kiinnostava nettipeli jota pelata

Jos netissä oleminen pitäisi rajoittaa suositusten mukaiseen 2 tuntia päivässä niin saisin vierotusoireita. Myös olen huomannut sen että kun lopetin ryyppäämisen niin surffaan mielummin netissä kuin lähden katsomaan kännikaloja kaupungille.

Mitäs luulette, voiko internet olla pahimmillaan sellainen huume että siinä saattaa vaikka avioliitto kariutua tai opiskelut kärsiä? Samoin jos ootte huomanneet omassa netin käytössä jotain riippuvuuden kehittymistä niin laittakaa ihmeessä tietoa siitä miten saitte homman taas kuriin!

nimimerkillä mopo karkasi käsistä :david:

P.S. Ja tuo päihdelinkin kirjoitus ei siis ollut minun tekstiä mutta tunnistan siitä monia itselle tuttuja kuvioita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omalla kohdalla netissä surffaamisesta on tullut tylsää, eikä se edes ole enää surffaamista. Vakisaitteja joita päivittäin zekkaan, ei ole enää kuin vain muutama, jotenkin on kutistunut kokonaan tuo surffaaminen.

Jos nettiin tulee katkos tai pidempi offline, niin se on oikeasti sietämätöntä, jo pelkästään työn vuoksi.

Sama kuin Mikellä. Netin käyttö on jotenkin rutinoitunut, ei tuu enää mtn hienoja "löytöjä" pahemmin vastaan. En koe netinkäyttöä ongelmaksi, mieluummin kun telkkua koska se on kehittävämpää :hyper:

Itselläni melkein juttu kuin kahdella edellisellä. Paitti että ehkä se parin päivän tauko ei haittaisi. On sitä muutakin elämää.. :D

protsku sanoi:
- suunniteltu netissä surffailuaika kaksin- ja kolminkertainen tavoitteeseen verrattuna

- netissä olleitten asioitten miettiminen vaikkapa lenkillä ollessa

Mitäs luulette, voiko internet olla pahimmillaan sellainen huume että siinä saattaa vaikka avioliitto kariutua tai opiskelut kärsiä? Samoin jos ootte huomanneet omassa netin käytössä jotain riippuvuuden kehittymistä niin laittakaa ihmeessä tietoa siitä miten saitte homman taas kuriin!
Joo Noi jutut pisti silmään.. kyllä sulla ehkä hieman nettimeininkii jo on, mutta jos suunnittelet nettiaikasi niin ei kuulosta kyllä kovin huonolta vielä. Itselläni on kone päällä kokoajan.. jos se sattuu kaatumaan niin heti takaisin päälle.. viimeksi kun boottasin niin 2vk tuli melkein täyteen kun viimeksi oli kone käynyt pois päältä. Tämän johdosta huoneeni on aika melko lämmin ja pattereita ei tarvi käyttää :D Netti on aina päällä ja irkki myös.

Seuraava juttu, jos käyt lenkeillä jne ni kyllä sä aika hyvin maltat olla koneelta pois :) no joo.. kaikkihan käy pihalla joskus mutta..

Tohon viimeseen se että kyllä tää on paska homma.. huume jopa. En voi olla kovin kauvaa päivässä poissa koneelta. Sen ajan kun olen kotona niin olen koneella. Jos ei muuta niin aina voi lukee pakkista tai jotain muuta.. Jotkut kaverit eivät pääse sitäkään. Tiedän tapauksia jotka valehtelevat vanhemmilleen että menevät kouluun ja kun porukat menee töihin niin takas koneelle ja irkkaan/surffaan. Onneksi ei itsellä mennyt vielä tähän.
Itse olen huomannut että olen tähän kovastikkin jo koukussa, mutta ei se itseäni haittaa yhtään. Vanhempia se hieman jo häiritsee koska koulu alkanut mennä päin persettä ku ei jaksa tehä läksyjä ku mukavempi olla koneella.. yleensä valehtelen että oon tehny jo, ja hups meniki yks jakso ja en oo kattonu yhestikkään pitkänmatikan läksyjä :whip:

En vähättele sun enkä muittenkaan nettiaddiktiota, mutta aina asiat voisivat olla huonommin.. henkilökohtaisesti ryyppään suht paljon mutta hyvä että joitakin se pitää poissa alkoholista/huumeista niinkuin esimerkissä.

:piis: Jonne "miten niin oon koneella liikaa?!" Nauha, 18v :piis:

huom. kello on 4:54 yöllä ja irkissä ei ole enää ketään joten kattelen pakkista, kohta ehkä nukkuun.. tai sitte vielä yks leffa.. hmm

Kyllähän tuolta itsensäkin tunnistaa... Verkko on miltei välttämättömyys työn ja opiskelujeni takia.

Ja kyllähän siellä ne vakiopaikatkin on joissa tulee roikuttua.

Kuitenkin aika turvallinen riippuvuus. :lol2:

Jep, en oikein allekirjoita noita päihdelinkin määritelmiä joiden mukaan olisin nettiriippuvainen. Tietokone ja netti on auki lähes aina kun olen kotona, mutta netillä on sama asema kuin radiolla eli sellaista "taustahälyä". Katson muutaman keskustelun viestit aina silloin tällöin ja otan kantaa, sitten uutiset ja muuta ajankohtaista kuten vedonlyönti jne. Muuten satunnainen surffailu on tylsää ja ei enää kiinnosta kun eipä sieltä mitään uutta löydy. Mutta esim. eilen katsoin pakkiksen ja muut joskus 13.30 aikaan ja sen jälkeen vasta nyt aamulla ja eipä ollut mitään vieroitusoireita. Näihin irc/chat juttuihin en ole koskaan osallistunut ja samoin mihinkään nettipelaamiseen en kanssa ole koskaan osallistunut. Suurimpana harmina jos en pääse nettiin pariin päivään pidän sitä että esim. pakkiselle tulee niin paljon viestejä siinä välissä että niitä ei jaksa käydä kunnolla läpi ja sitten saattaa jotain asiakiin mennä ohi josta olisi voinnut olla hyötyä.

Töissä netissä kokoajan pakostakin.

Töiden jälkeen himppeen ja koneet päälle. Siitä sitten kaatuu vieressä olevaan sänkyyn.

Mikä hemmetin riippuvuus?

Tietokone ja netti on auki lähes aina kun olen kotona, mutta netillä on sama asema kuin radiolla eli sellaista "taustahälyä".

Joo, musta toi taustahäly kuvaa aika hyvin sellaista neutraalia suhdetta internettiin. Siihen minäkin pyrin. Tai sanotaanko niin että olis hyvä jos netti on samassa asemassa kuin kirja - lukee aina muutaman sivun kerrallaan ja laittaa sitten sivuun kun on tärkeämpiä asioita tehtävänä.

:)

protsku sanoi:
kun on tärkeämpiä asioita tehtävänä.
Eli Elämää elettävänä.

Joo, sama homma kuin Mikellä. En saa internetistä mitään kiksejä tai värinöitä. Se on normaali osa elämää, välillä isompi, välillä pienempi. Kumma juttu, ettei vaahdota ihmisten olevan televisiosta riippuvaisia, vaikka moni tuijottaa telsua tuntitolkulla päivittäin, on niitä "Ihan PAKKO nähdä!!!" sarjoja, joiden takia muun elämän aikatauluja suunnitellaan uusiksi jne. riippuvaisuuden merkkejä.

Monesti ihmetyttää sekin, jos on pakko olla jotakin taustahälyä elämälle, musiikkia, radiota, tietsaa, telsua, mitä vaan. Miksei voi vain olla kaikessa rauhassa, hiljaisuudessa? Onko omien ajatusten kuuntelu niin pelottavaa?

iivili sanoi:
Monesti ihmetyttää sekin, jos on pakko olla jotakin taustahälyä elämälle, musiikkia, radiota, tietsaa, telsua, mitä vaan. Miksei voi vain olla kaikessa rauhassa, hiljaisuudessa? Onko omien ajatusten kuuntelu niin pelottavaa?

Ei ole pelottavaa... eikö ajatuksiaan pysty kuuntelemaan myös pienessä hälyssä?
Minulla on tuolla rajavyöhykkeen kupeessa mökki jossa sitten olen ihan kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa. 2 viikkoa sitten olin 5 päivää siellä ja kerran kuului auton ääni ja sekin oli varmaan rajamiesten. Muuten siellä ei ole kuin luonnon ääniä. Muutenkin kun tietää että lähin vakiasutus on raja-asemalla ja sitten venäjän puolella niin siinä on sellaista rauhaa,hiljaisuutta ja oman itsensä kanssa mietiskelyä että siinä tuntee itsensä aika pieneksi olennoksi maailmassa.
Siellä kyllä on muutaman kerran tullut hieman sellainen tunne että olisi vaikka ollut se taustahäly tarpeen. Kerran kun nalle tuli pentunsa kanssa vastaan ja toisen kerran eräänä yönnä kuutamolla kun kävin kusella niin kuului susien ulvontaa.

Aina kun oon himassa,niin koneella menee aika.Irkkailen ja netissä selailen jotain pakkista ym.Mut jos nettiä ei ois,niin kyllä olis helvetin tylsää..Yhessä vaiheessa ku netti sekoili,niin en päässy nettiin kuukauteen ja sillon vasta tylsää oli.Aina ku tulin himaan,niin menin vaan lepäileen ja kuuntelin musaa.

Muutama vakio saitti jossa käyn päivittäin. Kone kotona päällä aina ja irkki myös. Nyt kun työnantajan tarjoama yhteys on 33 bps modeemi niin ei paljon naurata. Onneksi pari tuntia illasta jää aikaa kattoa tärkeät foorumit mailit yms. Niin joo kämpillä ei oo mukamas " mitään " tekemistä jos ei netti toimi. Jotenkin tuntee olonsa ulkopuoliseksi silloin. Tv:tä en katso ollenkaan.

Moni mies on suorittanut kivuliaan itsetuhon odottaessaan sen kaikista ihquimman pokukuvan latutumista 56 bps:n modeemilla. En uskalla ajatellakaan mitä seurauksia 33 bps:n motukalla voi ollakaan. Tod.näk. potentiaalinen 3. maailmansota alkaa juurikin tuon itse Saatanan maan päälle asettamasta yhteysnopeudesta.

Sierraz sanoi:
Muutama vakio saitti jossa käyn päivittäin. Kone kotona päällä aina ja irkki myös. Nyt kun työnantajan tarjoama yhteys on 33 bps modeemi niin ei paljon naurata. Onneksi pari tuntia illasta jää aikaa kattoa tärkeät foorumit mailit yms. Niin joo kämpillä ei oo mukamas " mitään " tekemistä jos ei netti toimi. Jotenkin tuntee olonsa ulkopuoliseksi silloin. Tv:tä en katso ollenkaan.

Tv=ajankohtais ohjelmat .. uutiset.. urheilu.. muuten ihan :urjo:
no ehkä Madventures

Netissä tulee oltua usein monta tuntia päivässä. En silti pidä itseäni nettiriippuvaisena, koska pystyn tarvittaessa olemaan ilman nettiä helposti. Ainoastaan pakkikselle kasautuvat viestit huolestuttavat. Minulla olisi kuitenkin todella tylsää ilman nettiä. Joutuisin lukemaan tai katsomaan televisiota melkein kaikki päivät kun olen kotona. Nyt voin edellämainittujen lisäksi nettailla.

Jos ihminen lukee, urheilee tai vain makaa paikallaan paljon, niin onko hän heti riippuvainen kyseisestä toiminnosta? Riippuvuudesta voidaan mielestäni puhua jos "normaali" elämä jää taka-alalle tai pyörii täysin riippuvuuden ehdoilla.

Itse lähden kavereiden soittaessa esim. pelamaan koripalloa vaikka olisinkin netissä. Tosin täytyy myöntää, että usein luen sivun loppuun ennen lähtöäni.
Mutta jos lähtisin heti, olisinko silloin riippuvainen kavereistani, koska en voi kieltäytyä heidän kutsustaan?

On se ihanaa olla melkein neljänkymmenen asteen kuumessa kotona perjantai iltana. Ja mieluummin katselen elokuvia ja surffailen netissä kuin makaan hiljaa sängyssä koko päivän kuunnellen ajatuksiani.

:offtopic:

Nykysin vietän stereoiden luona enemmän aikaa kuin koneen ääressä. Jotenkin musiikista saa paljon enemmän irti. Tietenkin kuuntelen koneella kuulokkeilla, mutta silti se on mukavempaa kuunnella stereoista kovalla. 2h vierähtää tosta noin vaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom