Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä. Oon vaan lukenut, että maito kahvissa katkaisee paaston. En mä näihin sen enempää ole perehtynyt. Cappuccinoon sitä maitoa tulee reiluhkosti. Arviolta vähintään desi. Yritän nyt vaan kokeilla tätä 16:8 paastoa muutaman viikon ja katon miten vaikuttaa mieleen, kroppaan, treeneihin jne.. Ja nyt jos kerran teen, ni haluaisin tehdä kunnolla. Jos jossain sanottaisi, ettei se katkaise paastoa, ni sit käyttäisin sitä maitoa. Seuraan vaan ohjeita.
Ok, kokeiluna helpompi ymmärtää tuollainen ehdottomuus. Muista kuitenkin, että tuo ei sinällään ole mikään valmis konsepti, joka otetaan sellaisenaan käyttöön tai ei, tai ainakaan sellaisena sitä en suosittele ajateltavan. Jos se cappuccino on tärkeä osa aamupäivää eikä aiheuta sen kummempia mielitekoja ennen ensimmäistä ateriaa, niin ei ole mitään syytä sitä jättää pois.
 
Ok, kokeiluna helpompi ymmärtää tuollainen ehdottomuus. Muista kuitenkin, että tuo ei sinällään ole mikään valmis konsepti, joka otetaan sellaisenaan käyttöön tai ei, tai ainakaan sellaisena sitä en suosittele ajateltavan. Jos se cappuccino on tärkeä osa aamupäivää eikä aiheuta sen kummempia mielitekoja ennen ensimmäistä ateriaa, niin ei ole mitään syytä sitä jättää pois.
Okei, olen vaan ymmärtänyt että koko paaston pointti katoaa, jos paastoaikana nauttii esim. maitoa, vaikka kahviin sitä ei desiä enempää tulekaan.
 
Noniin nyt sain testailtua itselläni kaurajuoman vaikutusta verensokeriin.

Aamuarvo, about 9-10h paastoa:
6,1

2 kuppia kahvia missä yhteensä 1 dl Valio Oddly Good Barista kaurajuomaa.
20 min myöhemmin sokerit:
6,8

1 dl sisältää
58 kcal
3 g rasvaa
6,6 g hiilaria
josta sokeria 3,5 g
1 g prodea

Ei mene mittausepätarkkuuden piikkiinkään noin iso ero. Eli kyllä kaurajuoma vaikuttaa sokereihin ja katkaiseen hetkeksi paaston.
Hyvä että tuli mittailtua, on melkoisen korkeat sokerit verrattuna aikaisempaan. Pitää tehdä asioita paremmin.
 
Noniin nyt sain testailtua itselläni kaurajuoman vaikutusta verensokeriin.

Aamuarvo, about 9-10h paastoa:
6,1

2 kuppia kahvia missä yhteensä 1 dl Valio Oddly Good Barista kaurajuomaa.
20 min myöhemmin sokerit:
6,8

1 dl sisältää
58 kcal
3 g rasvaa
6,6 g hiilaria
josta sokeria 3,5 g
1 g prodea

Ei mene mittausepätarkkuuden piikkiinkään noin iso ero. Eli kyllä kaurajuoma vaikuttaa sokereihin ja katkaiseen hetkeksi paaston.
Hyvä että tuli mittailtua, on melkoisen korkeat sokerit verrattuna aikaisempaan. Pitää tehdä asioita paremmin.
Okei, kiitos tästä. En osaa itse tulkita noita arvoja, mutta kyllähän tuo todentaa ne väittämät paaston katkeamisesta. Voisitko ystävällisesti joku aamu kokeilla miltä näyttää yhden kupin ja 0,5 desin jälkeen?
 
Okei, kiitos tästä. En osaa itse tulkita noita arvoja, mutta kyllähän tuo todentaa ne väittämät paaston katkeamisesta. Voisitko ystävällisesti joku aamu kokeilla miltä näyttää yhden kupin ja 0,5 desin jälkeen?

4-6 on 12h paastosokerin viitearvo. Siihen nähden 9-10h paaston jälkeen tuo 6,1 on liian korkea.

Onnistuu testata 0,5 desillä. Sain nyt motivaatiota painaa sokereita alas kunnolla niin rupean mittailemaan muutenkin enemmän. Ja taidan kohta testata miten sokerit laskeneet tuosta klo 8:45 kun otin nuo aiemmat. Ja sen jälkeen 1 kuppi kahvia missä 0,5 dl kaurajuomaa ja katon mitä näyttää 20min myöhemmin.
 
Lueskelin tuossa, että esim. 16:8 paastossa pitäisi syödä parin tunnin välein, ettei lihasmassa ala katoamaan. Häviää kyllä IF:n käytännöllisyys ja helppous, jos asia tosiaan on näin.
 
Lueskelin tuossa, että esim. 16:8 paastossa pitäisi syödä parin tunnin välein, ettei lihasmassa ala katoamaan. Häviää kyllä IF:n käytännöllisyys ja helppous, jos asia tosiaan on näin.

Täyttä paskapuhetta että pitäs syödä parin tunnin välein syömisikkunan sisällä. Eli 8 tunnin aikaikkunaan olisi ängetty 5 ruokailukertaa.
 

Hän selittää tuota leusiini triggeriä eli kun otetaan yli 3g leusiinia kerrallaan ja muut aminohapot riittävällä levelillä veressä niin proteiinisynteesi triggeröityy päälle. Ja 8 tuntia vaan aikaa niin kiire triggeröidä sitä 2 tunnin välein. Netto proteiinisynteesi vuorokauden aikana ei ole sen suurempi, triggeröi sitä 2 tai 4 tunnin, tai jopa harvemmin.
 
Voisitko ystävällisesti joku aamu kokeilla miltä näyttää yhden kupin ja 0,5 desin jälkeen?

9h paasto: 6,2

0,5 dl Pirkka Barista kaurajuomaa kahvissa: 6,5

Tuollainen heitto saattaa oman kokemuksen mukaan tulla ikävä kyllä jostain mittausepätarkkuudesta. Olen peräkkäisillä mittauksilla kellottanut joskus tollasia eroja. Mutta silti kyllähän tuo viittaa että minulla hyvin pienikin määrä (30 kcal, 3,4g hiilaria) heilauttaa vähän sokereita. Hyvä kun tuli mittailtua. Lähdenkin tästä aamulenkille torjumaan diabetestä.
 
Eilen aamulla 9h paasto (yö): 6,2

Kaurajuomaa aamukahvissa: 6,5

Paasto jatku 16h asti: 5,3

Sen jälkeen rankkaa liikuntaa paastossa niin 6,8. Aika paljon vapautuu maksan glykogeenia kiertoon.
 
Sen jälkeen rankkaa liikuntaa paastossa niin 6,8. Aika paljon vapautuu maksan glykogeenia kiertoon.

Ton huomas kyllä selkeesti paastotreeneissä kun alkulämpässä oli vähä nihkeetä, mutta yhtäkkiä tuli kunnon boosti.

Täällähän foorumin nerot leimas Shawn Bakerin esidiapeetikoks, kun sokerit oli treenin jälkeen ylhäällä, vaikka tuo on ihan normaalia paastossa ja ketolla.
 
Eilen aamulla 9h paasto (yö): 6,2

Kaurajuomaa aamukahvissa: 6,5

Paasto jatku 16h asti: 5,3

Sen jälkeen rankkaa liikuntaa paastossa niin 6,8. Aika paljon vapautuu maksan glykogeenia kiertoon.
Ymmärsinkö oikein, otat paaston aikana kaurajuomaa, se paasto loppui siihen. Siellä ei paaston aikana pidä ottaa yhtään hiilaria.
 
Lue vähä ylempää, mut force testaili jonku käyttäjän puolesta, miten pal pieni määrä vaikuttaa sokereihin
My bad. En kyl tajuu miten tommoista edes tarttee testaa, paasto on paasto, aika simppeliä. Jos otat jotain hiilaria, se ei ole paastoa, eikä sitä tartte edes alkaa perustelemaan.
 
Jopa tollanen 60 kcal, ~7g hiilaria, nostaa tosiaan aivan selvästi verensokeria. Ja itseasiassa puolet tosta onnistui sekin vaikuttamaan. Jos joku esimerkiksi juo paasto ikkunan aikana useaan kertaan kahvia ja aina maitoa/kaurajuomaa seassa, niin se kyllä pitää sokereita ylempänä. Mustalla kahvilla olen myös testaillut ja se ei itselläni vaikuta sokereihin.
 
Mites tavallinen kevyt maito aamukahviin? Se myös katkaisee autophagyn? Hiilaria siinä on 4,8g / 100g ja kaloreita 46. Ja aikalailla tuo 100g on sen verran mitä sitä tulee kahviin laitettua. Tai niinno.. @Force mittaukset näytti, että vaikuttaa sokereihin. Tossakin varmaan voi olla eroja ihmisissä. Toiset herkempiä ku toiset.

Ite oo pohtinut tota nyt niin, että jos paastosta saa 100 % irti ilman mitään kaloreita, mutta hypoteesina vaikka 90 % irti jos 16:8 paastossa noin 12 tunnin kohdalla laittaa desin sitä maitoa kahviin niin minulle kelpaa myös tuo 90 %. Tuo 90 % ei siis tietenkään perustu mihinkään. Kunhan yritän oikeuttaa itselleni sen aamun maitokahvin :)
 
@Force Sulla on paastosokeri näköjään vähän yli 6. Miltäs näyttää A1C ja onko koskaan otettu sokerirasitustestiä eli ensin mitataan paastosokeri, sit turpaan 75 g glugoosilientä ja uusi mittaus 2 h päästä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom