Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mua tässä hommassa kiehtoo, kun if:lla + low carb/ketolla pystyy vetään harrasteet aamusta ilman, että piiputtaa/on nälkä ja sapuska myöhemmin. Onko tuo sitten vain pään tottumista, placeboa tai adaptoitumista niin ihan sama kun homma toimii.
Mulla ainakin kulki sekä puntti että aerobinen aamulla ilman mitään ongelmia, vaikka en ollut mistään IF:stä kuullutkaan (ketosta olin kuullut, mutta en kokeillut).

Sittemmin olen myös IF:ää harrastanut ja eihän siinä kauaa mennyt, kun kroppa tottui siihen, että ensimmäinen ruokailu on siinä klo 12-13.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Heti nimestä Fat Fueled Family voidaan päätellä, että tämä ei ehkä ole se objektiivisin podcast aiheesta.

Miks ei olis? Ei Danny Vegalla ole mitään hiilareita vastaan. Tossa podcastissa nimenomaan kertoo, että tellä hetkellä testailee hiiilareilla ja hyvällä menestyksellä. Muutenkii kun tossa käsitellään suurimmaks osaks tutkittua tietoa ja mukana on kaveri joka on itse ollut tutkimuksissa mukana, testaillut ketoa ja menestynyt voimanostossa. En heti keksi parempaa tyyppi kertomaan aiheesta.

Näillä meriiteillä luulis kelpaavan kertomaan ravinnosta jotain:

Jordan is a PHD, CSCS, CISSN. He's the director R&D at muscle sport and CEO of Archetype Supplements. He got his PDH in Nutrition from Texas Woman's University, his Master's in Applied Sports Nutrition from Northeastern University, and his bachelors in Exercise Science from the University of Tampa, and a 1635+ powerlifting total in the 198 pound class. Jordan has worked as a scientist and coach in both academia and the fitness industry since 2011. publishing over 100 scientific papers. formulating dozens of dietary supplements and working with over 1000 clients. His work has primarily been investigating methods to optimize body composition and athletic performance using and training, diet, and supplementation. His athletes include college and professional team sports athletes, elite body builders, and actors.

Viimeksi muokattu:
Miks ei olis? Ei Danny Vegalla ole mitään hiilareita vastaan. Tossa podcastissa nimenomaan kertoo, että tellä hetkellä testailee hiiilareilla ja hyvällä menestyksellä.
Juu, käytin tuossa sanaa "ehkä" ihan tarkoituksella. Eli periaatteessa ihan mahdollista, että osaavat olla objektiivisia, mutta mielestäni hyvä nyrkkisääntö someen on välttää lähteitä, jotka tällä tavalla identifioituvat jonkin tietyn dieetin tai vastaavan kannattajaksi.

Meno on usein juuri tällaista.

keto_zpsr3inprur.jpg

Myös maailman vahvin mies Martins Licis vetelee paastoja 36 tuntia kerran viikkoon. Puhui tosta parilla edellisellä videollaan.

Ja tämä liittyy ketjuun miten?
Liittyy ketjun edelliseen viestiin.

Ja nyt kun Licisin name-droppasit, niin vilkaisin mitä mies paastoilusta tosiaan sanoo.
Ilmeisesti hänellä on vamma, jonka takia treenaa nyt kevyemmin jalkoja. Tämän takia hän paastoaa ennen jalkatreeniä, koska paaston jälkeen "I simply just don’t have the energy to push as hard as I normally do".

Eli yleinen paastoon liittyvä dogma "treeni kulkee paremmin" ottaa kyllä osumaa Licisiltä.:ruoska:

Liittyy ketjun edelliseen viestiin.

Ja nyt kun Licisin name-droppasit, niin vilkaisin mitä mies paastoilusta tosiaan sanoo.
Ilmeisesti hänellä on vamma, jonka takia treenaa nyt kevyemmin jalkoja. Tämän takia hän paastoaa ennen jalkatreeniä, koska paaston jälkeen "I simply just don’t have the energy to push as hard as I normally do".

Eli yleinen paastoon liittyvä dogma "treeni kulkee paremmin" ottaa kyllä osumaa Licisiltä.:ruoska:

Varmasti heikkeen treenitehot ainakin aluks, jos paastoaa 36 tuntia kerran viikossa, mutta sekin on täysin yksilöllistä. Pitää ottaa huomioon se taso millä Licis on ja mitä määriä on tottunut syömään normaalisti. Itellä kulki treenit loistavasti 24h paastoilla, mutta alla oli 4-5kk 20/4 rytmiä.

Sun viesteistä nyt paistaa vaan aika selkeesti toi negatiivinen asenne paastolua kohtaan.

Varmasti heikkeen treenitehot ainakin aluks, jos paastoaa 36 tuntia kerran viikossa, mutta sekin on täysin yksilöllistä. Pitää ottaa huomioon se taso millä Licis on ja mitä määriä on tottunut syömään normaalisti. Itellä kulki treenit loistavasti 24h paastoilla, mutta alla oli 4-5kk 20/4 rytmiä.

Sun viesteistä nyt paistaa vaan aika selkeesti toi negatiivinen asenne paastolua kohtaan.
Siltä se varmasti kuulostaa sun korviin, ku sun jokainen viesti on pelkkää hehkutusta. Asenteeni paastoilua kohtaan on itse asiassa hyvin positiivinen ja hoidan aina painonpudotuksen syömisikkunaa pienentämällä.

Ihmetyttää, miten näistä dieeteistä ja elämäntavoista tulee niin monelle uskonto. Kritiikittömästä aiheen käsittelystä ei ole hyötyä kenellekään – paitsi juuri Fungin kaltaisille puoskareille, jotka sitten nauravat matkalla pankkiin. Jos jotakin, niin tuota bullshittiä kohtaan mulla on negatiivinen asenne.

Ehkä Licis vaan ei ole vielä tarpeeksi fat-adapted...:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siltä se varmasti kuulostaa sun korviin, ku sun jokainen viesti on pelkkää hehkutusta. Asenteeni paastoilua kohtaan on itse asiassa hyvin positiivinen ja hoidan aina painonpudotuksen syömisikkunaa pienentämällä.

Ihmetyttää, miten näistä dieeteistä ja elämäntavoista tulee niin monelle uskonto. Kritiikittömästä aiheen käsittelystä ei ole hyötyä kenellekään – paitsi juuri Fungin kaltaisille puoskareille, jotka sitten nauravat matkalla pankkiin. Jos jotakin, niin tuota bullshittiä kohtaan mulla on negatiivinen asenne.

Ei tää mulle mikään uskonto ole. Perus iiäffää en ole pariin vuoteen edes vetänyt ja syömisikkunaan en kiinnitä juurikaan huomiota tällä hetkellä. Varmaan onkin hehkutusta, koska itsellä ei juurikaan negatiivisia kokemuksia paastoilusta ole ja näkemäni datakin on enimmäkseen positiivista.

Ehkä Licis vaan ei ole vielä tarpeeksi fat-adapted...:rolleyes:

Todennäköisesti ei ole, kun on tottunut vetämään varmaan useita satoja grammoja hiilareita päivässä. Veikaan, että kenellä tahansa menee treenit päin prikkalaa, jos tuossa tilanteessa onkin yhtäkkiä syömättä 36 tuntia. Tuon luulisi olevan ihan maalaisjärjelläkin selvää. Mutta eihän sulle sivu taaksepäin ollu selvää edes se, että eri ruokailurytmiin ei totu päivässä.:rolleyes:

Itse kun tein vuorotöitä, niin huomasin kuinka paljon treenitehoihin vaikuttaa pelkästään eri aikaan päivästä treenaaminen. Aikaisemmin tottunut päivävuorossa treenaamaan samaan aikaan.

Viimeksi muokattu:
Onko tuo näin että aivan maksimivoimasuorituksissa hiilaria ei juuri tarvita ja vastaavasti tarpeeksi matalan intensiteetin suorituksissa missä energiaa voi tuottaa aerobisesti, hiilaria ei juuri välttämättä tarvita. Mutta tuolla välillä oleva alue eli perus bodaustreeni on glykolyyttistä liikuntaa ja sellaisessa harjoittelussa riittävän isolla volyymillä hiilarista on hyötyä.

Onko tuo näin että aivan maksimivoimasuorituksissa hiilaria ei juuri tarvita ja vastaavasti tarpeeksi matalan intensiteetin suorituksissa missä energiaa voi tuottaa aerobisesti, hiilaria ei juuri välttämättä tarvita. Mutta tuolla välillä oleva alue eli perus bodaustreeni on glykolyyttistä liikuntaa ja sellaisessa harjoittelussa riittävän isolla volyymillä hiilarista on hyötyä.

Ite treenaan pääliikkeissä 531 prosenteilla ja oon menny eteenpäin, vaikka jätin hiilarit veks. Apuliikkeissä 8 toiston sarjat kulkee vielä ihan hyvin mutta +10 toiston sarjoissa hyytyy niinku seinään. Noissa kovissa kaseissa melkeen samat painot kun hiilareilla, ehkä oliski samat jos oma paino ei olis pudonnu.

Kun tehdään täydellä intensiteetillä, niin ekat 3 sekuntia tulee suoraan lihasolun ATP sta. 10 sekuntiin asti ATP:ta tehdään kreatiinista. Sen jälkeen minuutti pari lihaksen glykogeenista. Sitten on pakko laskea intensiteettiä ja siirrytään hapetuksen kautta tapahtuvaan glukoosin ja/tai rasvan polttoon. Noin pähkinän kuoressa.

Noita parin minuutin suoritteita voi menestyksellä tehdä vaikka suun kautta ei glukoosia tulisi ollenkaan. Treenivolyymin kasvaessa on järkevää täydentää tyhjentyneet glykogeenivarstot ruuan hiilareilla. Joustavan aineenvaihdunnan ihmiselle siihen ei paljoa hiilaria vaadita kun pääosa ajasta nojataan rasvaan.

Mitäs tuo joustava aineenvaihdunta meinaa? Esim itse kykenen siirtymään ketoosiin ilman mitään väsymyksiä, päänsärkyjä jne. Treenitehot toki tippuu kun lihoista lähtee vitusti nestettäkkin. Niin olisko mallia joustava jos ilman ongelmia voi ketoosiin vetästä ja siitä poiski ja takas jos haluaa.

Mitäs tuo joustava aineenvaihdunta meinaa?

Itse käsitän sen niin, että kroppa pystyy käyttämään tehokkaasti sekä rasvaa että hiilaria tarpeen mukaan. Siirtyminen polttoaineesta toiseen menee jouhevasti ilman heikotuksia tai huippu tehojen puuttumista. Best of both worlds.

Toisessa ketjussa mainittu heikotus salilla dieetin aikana tai treeni yhden banaanin voimalla ilman treenin aikaista sokeriliemen nauttimista taas kertoo, että kroppa on hyvin riippuvainen ulkoisesta glukoosista eikä rasva-aineenvaihduntaan siirtyminen suju helposti.

Sama on tilanne kestävyysjuoksijalla, joka ”törmää seinään” kun lihasglykogeenit loppuvat, ja lihakset alkavat vaatia liikaa verenkierrosta glukoosia tehden aivojen olon tukalaksi. Silloin jos ollaan tottuneita rasvankäyttäjiä voidaan hienosti mennä vaikka tuntikausia kohtuu tehoilla vaikka verensokeri olis alle 3.

^^^^Tuossa näköjään yritetään lämmitellä sitä vanhaa myyttiä, että fasted cardio polttaa enemmän rasvaa. No joo, polttaa treenin aikana, mutta sillä ei ole merkitystä isossa kuvassa.

Jeff Nippard käsittelee aihetta koskevaa tutkimusaineistoa.

Zone-sarja -42%
Hirveen yllättävää että asiat paranee kun syö merkittävästi vähemmän neljä päivää.
Ja varmaan iltapäivällä kortisolit alempana kun vasta silloin syödään. Mites aamut, laskeeko kortisolit niinkun laskee jos syö

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom