Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vähän tuollainen sinne päin tutkimus, ei kerro onko skipatun aamupalan kalorit siirretty edellisen päivän iltapalaan tms. Nälän tunteen havainnot kertoo kyllä ettei ole tottumusta IF:ään ja jossain määrin ehkä kalorivajetta mukana.

Itsellä paasto katkeaa nykyisin aina treenin aikana intran myötä ja nopeesti kun kävin läpi viimeisen 5 vuoden treenidataa(alkuvuosien datassa pelkällä vedellä paasto treenejä runsaasti) niin enemmän löytyy sarja-PR:ää aamupäivän treeneistä kuin iltapäivän missä alla 2 ateriaa ennen treeniä. Melkein sanoisin että ainakin omalla kohtaa aamupäivän virkeys ja "tuoreus" vaikuttaa enemmän kuin aterioiden ajoitus suorituskykyyn näin voimailijan näkökulmasta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Omat havainnot tukee tuota että +20h paaston jälkeen ei ole aivan yhtä kova suorituskyky kuin jos otan treenin alkaessa hera + eaa + klusteri dekstriini. Ihan hyvät treenit saan kyllä paastossakin.

Mä vetelin enkkoja if aikoina 20 tunnin paaston jälkeen, enkä mitää introja juonut.

Tänään tuli enkkoja keto/carnivorella ja ruokaa ei tule kovinkaan lähellä ennen treeniä. Syön 10 aikaan päivällä ja treenaan 16:00-17:30. Mavessa 531 ohjelman vika sarja 2x270kg ja farmarikävelyä 20 metriä 133kg salkuilla. Oma paino nyt 97kg.

Mielummin mä kokeilen eri tyylejä syödä, kun luen jotain tutkimuksia ja mietin mikä toimii omalla kohdalla.

Eikä se oo ihme, jos tehot tippuu aluks, kun keho ei oo vielä tottunut erilaiseen ateriarytmiin tai käyttämään rasvaa energiaksi. Näitä kuulee töissäkin paljo hiilarin mussuttajilta, kun on pakko saada ruokaa aamulla, ennen treeniä ja treenin jälkeen. Muuten vetää verensokerit niin alas, että taju meinaa lähteä.

Mä vetelin enkkoja if aikoina 20 tunnin paaston jälkeen, enkä mitää introja juonut.

Tänään tuli enkkoja keto/carnivorella ja ruokaa ei tule kovinkaan lähellä ennen treeniä. Syön 10 aikaan päivällä ja treenaan 16:00-17:30. Mavessa 531 ohjelman vika sarja 2x270kg ja farmarikävelyä 20 metriä 133kg salkuilla. Oma paino nyt 97kg.

Mielummin mä kokeilen eri tyylejä syödä, kun luen jotain tutkimuksia ja mietin mikä toimii omalla kohdalla.
Mutta olisitko pystynyt vetämään kovempia enkkoja ilman paastoa? Todennäköisesti.

Tuskin tällä tosiaan on isoa merkitystä, mutta jos joku tosissaan väittää, että suorituskyky paranee paastoamalla, niin en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.

Mutta olisitko pystynyt vetämään kovempia enkkoja ilman paastoa? Todennäköisesti.

Tuskin tällä tosiaan on isoa merkitystä, mutta jos joku tosissaan väittää, että suorituskyky paranee paastoamalla, niin en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.

Monella, tai varmaan kaikilla energia on tasaisempi kun keho käyttää rasasvaa energiaksi. Pitkään kun vetää if, niin kroppa rasva-adaptoituu, silloin paastolla treeneissä kroppa käyttää omia rasvavarastoja energiaksi. Itse en huomaa ketolla eroa treenitehoissa, jos otan rasvan ravinnosta, tai menen treenaamaan paastossa ja käytän omia rasvavarastoja. Kyllähän esim. Gsp sanoi että kulkee paremmin vaparitreeni paastossa, hän huomasi olevansa nopeampi, terävämpi ja keskittymään paremmin.

Itse havainnut että maksivoima-alueella paasto ei vaikuta juurikaan, mutta tollasessa +10 toiston maitohappo seteissä isommalla volyymillä tuntuu kulkevan paremmin ravittuna.

Eikä se oo ihme, jos tehot tippuu aluks, kun keho ei oo vielä tottunut erilaiseen ateriarytmiin tai käyttämään rasvaa energiaksi.

Monella, tai varmaan kaikilla energia on tasaisempi kun keho käyttää rasasvaa energiaksi. Pitkään kun vetää if, niin kroppa rasva-adaptoituu, silloin paastolla treeneissä kroppa käyttää omia rasvavarastoja energiaksi. Itse en huomaa ketolla eroa treenitehoissa, jos otan rasvan ravinnosta, tai menen treenaamaan paastossa ja käytän omia rasvavarastoja.

Mitä keho sitten käyttää, jos normaali ruokavalio on hiilarihuttua kolmen tunnin välein ja yhtäkkiä lopettaa syömisen vuorokaudeksi?

Mitä keho sitten käyttää, jos normaali ruokavalio on hiilarihuttua kolmen tunnin välein ja yhtäkkiä lopettaa syömisen vuorokaudeksi?

Rasvaa se käyttää tietenkin aina kun hiilarit on loppu, mutta olo on heikko ja nälkäinen, kun keho on tottunut saamaan sitä hiilaria. Toki se on eri juttu, jos on tottunut vetämään paastoja.

Sehän onki hupaisaa töissä, kun reilusti ylipainoiset työkaverit tarviii ne leivät molemmille kahvipausseille, vaikka siinä vyötäröllä olis ihan hyvin energiaa mitä keho vois käyttää. Mutta ei voi paria tuntia olla ilman sitä välipalaa, kun muuten on "hermot kireellä" ja kauhea nälkä. Sitten mekäläinen 10% rasvoissa oon usein syömättä koko päivän hyvillä mielin ja menen siitä salille suoraa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rasvaa se käyttää tietenkin aina kun hiilarit on loppu, mutta olo on heikko ja nälkäinen, kun keho on tottunut saamaan sitä hiilaria. Toki se on eri juttu, jos on tottunut vetämään paastoja.

Sehän onki hupaisaa töissä, kun reilusti ylipainoiset työkaverit tarviii ne leivät molemmille kahvipausseille, vaikka siinä vyötäröllä olis ihan hyvin energiaa mitä keho vois käyttää. Mutta ei voi paria tuntia olla ilman sitä välipalaa, kun muuten on "hermot kireellä" ja kauhea nälkä. Sitten mekäläinen 10% rasvoissa oon usein syömättä koko päivän hyvillä mielin ja menen siitä salille suoraa.

Eikös psykologia ja nälkähormonit ole suurin syy sille, että nälkä ei tule paastolla jos ateriat tulee samaan aikaan joka päivä? En mä lähtisi väittämään, että rasvanpolttonappi menee paastoilijalla herkemin pohjaan kuin muilla. Koko rasva-adaptaatio on mulle vähän turhan epämääräinen termi, ihan kuin rasvanpolttotahtiin pystyisi vaikuttamaan merkittävästi muuten kuin kokonaiskalorimäärällä, ja silloinkin palaa myös rasvatonta massaa rasvamäärän mukana. Jos kehorasvan mobilisointi on jossain vaiheessa päivää tehostunut, niin vastapainoksi varastoinnin pitää toisaalla olla tehostunut ylläpitokaloreilla. En kiellä, etteikö nälänhallinta paranisi harventamalla ruokarytmiä, varsinkin jos ruoka-ainevalinnat laittaa samalla kuntoon. En vaan ole niin hätäinen perustelemaan sitä sillä, että käytetään varastoenergiaa tehokkaammin.

mulla viimenen ateria 20-21 aikoihin illalla, treenit aina 9-11 aikoihin ja eka ruoka 13-14 aikoihin, hyvin on toiminu, treenitki kulkenu iha hyvin (viikon verran oon nyt kokeillu vasta)

mulla viimenen ateria 20-21 aikoihin illalla, treenit aina 9-11 aikoihin ja eka ruoka 13-14 aikoihin, hyvin on toiminu, treenitki kulkenu iha hyvin (viikon verran oon nyt kokeillu vasta)
Tuossahan olisi hyvä mahdollisuus vetää perinteisellä Leangainssillä klo 12-20 ateriat, kun pystyt noin myöhään vetämään "aamutreenin".

Ite en ainakaan odottais ensimmäistä ateriaa tuntitolkulla paastotreenin perään (vaikka DeLauer sanois mitä). Mutta nää on näitä hifistelyjä. Jos on ravintopuoli muuten kunnossa, niin ei se treeni tällaisiin tietenkään kaadu.

Itse olen todennut että rasva-adaptaatiota on aika toivotonta selittää ihmiselle, joka ei ole sitä itse kokenut. Ei sitä usko/ymmärrä näköjään millään.

Omalla kohdalla IF/VHH on jatkunut viitisen vuotta ja tuntuu että suorituskyky on parantunut kaiken aikaa. Vähän naurattaa ne tutkimukset, joissa kerrotaan että adaptaatio tapahtuu muutamassa viikossa.

Mukava mennä salille työpäivän päälle vaikka ruokailusta on kulunut 10h. Myös pitkät lenkit sujuu mukavasti yöpaaston päälle. Eikä ole naama valkeana huterasta olosta pitkän lenkin päälle niinkuin joskus hh-polttoisena oli.

Itse olen todennut että rasva-adaptaatiota on aika toivotonta selittää ihmiselle, joka ei ole sitä itse kokenut. Ei sitä usko/ymmärrä näköjään millään.

Omalla kohdalla IF/VHH on jatkunut viitisen vuotta ja tuntuu että suorituskyky on parantunut kaiken aikaa. Vähän naurattaa ne tutkimukset, joissa kerrotaan että adaptaatio tapahtuu muutamassa viikossa.

Mukava mennä salille työpäivän päälle vaikka ruokailusta on kulunut 10h. Myös pitkät lenkit sujuu mukavasti yöpaaston päälle. Eikä ole naama valkeana huterasta olosta pitkän lenkin päälle niinkuin joskus hh-polttoisena oli.
Jaa että suorituskyky paranee vuosien ajan ja tämä nimenomaan johtuu "rasva-adaptaatiosta"? Mielenkiintoinen väite ja tietysti melkoinen ässä hihaan aina kun joku tutkimus ei tuekaan VHH:ta.
"Olivatko nämä tutkimuksen kohteet rasva-adaptoituneita? Olivatko ketoilleet viisi vuotta? Ai eivät? No niin, turha tutkimus."

Mark Sissonin primal endurance on hyvä kirja siitä miten rasva-adaptaatiota voi käyttää hyväksi kilpafillaroinnissa. Huono tiivistää isoa kirjaa yhteen lauseeseen, mutta idea on opettaa keho polttamaan sekä rasvaa että hiilaria tehokkaasti jos/kun pitää vetää kovia pitkäkestoisia suorituksia. Tavoitteena estää se, että tulis seinä vastaan, kun hiilarit loppuu. Se miten tuohon päästään on pitkä prosessi. Toki me kaikki ollaan yksilöitä eikä välttämättä toimi kaikille. Homman järkevyys riippuu paljon myös siitä millaisia suorituksia tekee ja mitkä on tavoitteet.

Tää on hyvä podcasti. Puhutaan keto vs hiilarit ja miten toimii suorituskykylajeissa. Vieraana kova tason voimalija, joka on myös ravinto ja liikuntatieteen tohtori. Tää kaveri on itse testaillut paljo ketoa ja ollut mukana tutkimuksissa, joissa vertaillaa suorituskyky ketolla ja hiilareilla. Tossa puhuttiin mm. tutkimuksesta, missä jopa kestävyysjuoksijat oli rikkonut ennätyksensä ketolla, mutta siihen vadittiin vuoden kestänyt adaptaatio.

New Rules Of Keto The Fat Fueled Family podcast

Tää on hyvä podcasti. Puhutaan keto vs hiilarit ja miten toimii suorituskykylajeissa. Vieraana kova tason voimalija, joka on myös ravinto ja liikuntatieteen tohtori. Tää kaveri on itse testaillut paljo ketoa ja ollut mukana tutkimuksissa, joissa vertaillaa suorituskyky ketolla ja hiilareilla. Tossa puhuttiin mm. tutkimuksesta, missä jopa kestävyysjuoksijat oli rikkonut ennätyksensä ketolla, mutta siihen vadittiin vuoden kestänyt adaptaatio.

Sisson puhuu myös 9kk+ aikajänteestä. Fillaroinnin kanssa pitää myös treenata oikealla tavalla, että rasvankäyttö optimoituu. Ei riitä vain ruokavalion noudattaminen.

Puntti lienee ihan eri eläin kuin kilpafillarointi.

Mua tässä hommassa kiehtoo, kun if:lla + low carb/ketolla pystyy vetään harrasteet aamusta ilman, että piiputtaa/on nälkä ja sapuska myöhemmin. Onko tuo sitten vain pään tottumista, placeboa tai adaptoitumista niin ihan sama kun homma toimii.

Zone-sarja -42%

Heti nimestä Fat Fueled Family voidaan päätellä, että tämä ei ehkä ole se objektiivisin podcast aiheesta.

Itse tykkäsin tästä Iron Culturen (Eric Helms & Omar Isuf) podcastistä "Carbohydrate, Ketogenic & Carnivore Roundtable" (feat. Danny Lennon & Cliff Harvey).

Youtube-sivulta löytyy hyvät timestampitkin keskustelusta.

Yks hauska kommentti oli, että hiilareista (ja mielestäni myös paastoilusta) tuntuvat kiistelevän eniten se porukka, ketä sen varmaan vähiten pitäisi kiinnostaa eli "recreational lifters".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom