Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä olette yleensä suosineet tuon 5:2 kynytyspäivinä jos se noin 500kcal olisi hyvä pitää rajana? Ekana tulee mieleen kananmunat, joita keitettynä voisi napsia parikin päivässä ja kaveriksi vaikka keitettyä parsaa ylittämättä rajaa kovin radikaalisti.

3 purkki rahkaa ja joku hedelmä, ei ylety kovin radikaalisti

Tuolla 500 kalorillahan ei normibodari saa edes suositusten mukaista määrää proteiinia päivässä.

Mites tällä tyylillä paastoavat, otatteko muina päivinä sitten reilummin protskua vai normaalisti? Ts. vedättekö viikkotasolla kuitenkin proteiinia suositusten mukaisesti?

Tuolla 500 kalorillahan ei normibodari saa edes suositusten mukaista määrää proteiinia päivässä.

Mites tällä tyylillä paastoavat, otatteko muina päivinä sitten reilummin protskua vai normaalisti? Ts. vedättekö viikkotasolla kuitenkin proteiinia suositusten mukaisesti?

Jos ja kun pidän VLC paastoäivän, niin silloin en treenaa sinä päinänä ja kalorit pääasiassa hiilareista. Treenipäivinä (5-6/vk) otetaan sit kaikki takas :D

Mutta en olekkaan "normibodari"

Mitä olette yleensä suosineet tuon 5:2 kynytyspäivinä jos se noin 500kcal olisi hyvä pitää rajana? Ekana tulee mieleen kananmunat, joita keitettynä voisi napsia parikin päivässä ja kaveriksi vaikka keitettyä parsaa ylittämättä rajaa kovin radikaalisti.

Mulla on joku liha/lohi/kananmuna + kasvis-sheikki. Esim 500g sekotus parsaa, parsakaalia, kukkakaalia, lehtikaalia, mustikkaa, pinaattia, juureksia yms. Ei kaikkia noita tietenkään samaan sheikkiin. Tavoitteena vähäkalorinen ja vähähiilarinen kasvis annos. Yleinsä menee ~700kcal. Mikäli meinaa tulla semmonen keto flu olotila, niin tl merisuolaa ja omenaviinietikkaa veden kanssa.

Jos ja kun pidän VLC paastoäivän, niin silloin en treenaa sinä päinänä ja kalorit pääasiassa hiilareista. Treenipäivinä (5-6/vk) otetaan sit kaikki takas :D

Mutta en olekkaan "normibodari"

Eikö sulle tule nälkä noilla hiilariannoksilla? Noi rasvapaukut antaa energiaa vielä seuraavallekkin päivälle. Olen välillä jopa jatkanut tota paastoa yli 50h samalla 500kcal rasva-annoksella. Hiilareilla on järjetön nälkä jo muutaman tunnin päästä.

Eikö sulle tule nälkä noilla hiilariannoksilla? Noi rasvapaukut antaa energiaa vielä seuraavallekkin päivälle. Olen välillä jopa jatkanut tota paastoa yli 50h samalla 500kcal rasva-annoksella. Hiilareilla on järjetön nälkä jo muutaman tunnin päästä.

Itseasiassa ei kun ne on lähinnä juureksia, joita tohon kalorimäärään saa nakutella yli kilon

Tuli muuten kokeiltua ihan omaksi huviksi pidempi paasto ja sen vaikutus treeneihin :) 40h ilman kaloreita (suolaa, vettä, kahvia, c- & b-vitamiinia vain) eikä nälkä kyllä tullut. Treeni kulki juuri niinkuin pitikin, en huomannut mitään eroa verrattuna normaaleihin 16-18h paastoihin. Aamupaino tippui tuon syömättömän vuorokauden aikana pari kiloa.

Oon nyt nelisen viikkoa jatkanut kiltisti tätä 5+2 tyyliä. Pari 24 tunnin täyspaastoa on kans mahtunut mukaan. Paino ei vaan tipu, ei yhtään. Muutama vuosi sitten kun noudatin samaa systeemiä, paino tippui sen puoli kiloa viikossa, vaikka en todellakaan laskenut kaloreita syöntipäivinä. Erona aikaisempaan on ainoastaan voimaharjoittelu. Silloin mun treeni oli kestävyyspainotteista.

Vyötärönympärys on kaventunut muutaman sentin, käsivarsista on lähtenyt rasvaa ja silmälle näyttäis, että myös rinnanympäryksen/kylkien alueelta on makkarat pienentyneet. Voinko luottaa, että tää menee niinku pitääkin ja rasvaa palaa, vaikka paino ei muutu? Voiko treenistä tulla vielä niin paljon newbie gainsseja (eka vuosi vielä menossa), että lihasta tulee samaa tahtia kuin rasvaa lähtee? Vai onko kyseessä suuri itsepetos ja pitäis siirtyä laskemaan kaloreita?

Oon nyt nelisen viikkoa jatkanut kiltisti tätä 5+2 tyyliä. Pari 24 tunnin täyspaastoa on kans mahtunut mukaan. Paino ei vaan tipu, ei yhtään. Muutama vuosi sitten kun noudatin samaa systeemiä, paino tippui sen puoli kiloa viikossa, vaikka en todellakaan laskenut kaloreita syöntipäivinä. Erona aikaisempaan on ainoastaan voimaharjoittelu. Silloin mun treeni oli kestävyyspainotteista.

Vyötärönympärys on kaventunut muutaman sentin, käsivarsista on lähtenyt rasvaa ja silmälle näyttäis, että myös rinnanympäryksen/kylkien alueelta on makkarat pienentyneet. Voinko luottaa, että tää menee niinku pitääkin ja rasvaa palaa, vaikka paino ei muutu? Voiko treenistä tulla vielä niin paljon newbie gainsseja (eka vuosi vielä menossa), että lihasta tulee samaa tahtia kuin rasvaa lähtee? Vai onko kyseessä suuri itsepetos ja pitäis siirtyä laskemaan kaloreita?
Jos vyötärönympärys on neljässä viikossa kaventunut muutaman sentin ja muutenkin huomaat peilikuvassa muutosta, niin ihan oikeaan suuntaan olet menossa. Ei sitä vaakaa kannatta ainoastaan tuijottaa. Ihan mahdollista on, että noin pienellä treeni taustalla lihastakin on tullut. Ihan hyvin voisit jättää vaikka vaa'ankin pois ja mitat vain vyötärönympärystä, joka on mielestäni parempi mittari.

Toki kalorien laskeminen on hyvä vaihtoehto, jos siitä tykkää ja tällöin tietäisit, että syöt ainakin riittävästi. Mutta, jos se aiheuttaa vaan lisää stressiä dietille, niin ei sitä ehkä kannata ottaa mukaan. Sama vaa'an kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos vyötärönympärys on neljässä viikossa kaventunut muutaman sentin ja muutenkin huomaat peilikuvassa muutosta, niin ihan oikeaan suuntaan olet menossa. Ei sitä vaakaa kannatta ainoastaan tuijottaa. Ihan mahdollista on, että noin pienellä treeni taustalla lihastakin on tullut. Ihan hyvin voisit jättää vaikka vaa'ankin pois ja mitat vain vyötärönympärystä, joka on mielestäni parempi mittari.

Toki kalorien laskeminen on hyvä vaihtoehto, jos siitä tykkää ja tällöin tietäisit, että syöt ainakin riittävästi. Mutta, jos se aiheuttaa vaan lisää stressiä dietille, niin ei sitä ehkä kannata ottaa mukaan. Sama vaa'an kanssa.

Kiitos tästä. Näin oon itekin miettinyt, mutta jostain syystä meihin naisiin on iskostettu tuo vaa'an lukeman tuijotus niin meinaa ahdistaa kun paino ei tipu. Kaloreiden laskemista vältän mielelläni niin pitkään kuin vain mahdollista. Ei kai tässä kiire oo mihinkään, joten niin kauan kun rasvaa lähtee edes vähän, niin kaikki ok.

Tekis mieli kokeilla joskus kevyellä viikolla kahden tai kolmen päivän paasto. Millaisia kokemuksia porukalla on niistä? Onko toinen päivä vaikeampi vai helpompi kuin eka?

Kiitos tästä. Näin oon itekin miettinyt, mutta jostain syystä meihin naisiin on iskostettu tuo vaa'an lukeman tuijotus niin meinaa ahdistaa kun paino ei tipu. Kaloreiden laskemista vältän mielelläni niin pitkään kuin vain mahdollista. Ei kai tässä kiire oo mihinkään, joten niin kauan kun rasvaa lähtee edes vähän, niin kaikki ok.

Tekis mieli kokeilla joskus kevyellä viikolla kahden tai kolmen päivän paasto. Millaisia kokemuksia porukalla on niistä? Onko toinen päivä vaikeampi vai helpompi kuin eka?
Kannattaa sitten tosiaan jättää vaakakin hetkeksi pois ja jatkaa vaan samaan malliin.

Itsellä takana muutama parin päivän paasto. Toinen päivä suunnilleen yhtä helppo kuin ensimmäinen. Oikeastaan ainut vaikeus itselle tuossa oli nukkumaan meno tyhjällä vatsalla noiden päivien välissä, kun tottunut illalla syömään paljon. Sinällään ei varmaan kauhea nälkä ollut, mutta joku psykologinen juttu, kun on tottunut, että illalla aina syö.

Itse olen sitä mieltä, että jos on vähänkään tosissaan treenaamisen kanssa, niin kannattaa seurata kaikkea. Jos ei nyt hautaan asti, niin ainakin niin kauan että rutiini löytyy.

Kalorien ja makrojen seuraaminen on niin naurettavan helppoa nykyään kun lataa luuriin vaan oikean appin ja sitten naputtelee päivän ateriat. Vaa'alla käyminen vie muutaman sekunnin. Peilikuvaakin voi vilkuilla, mutta vielä parempi on napata kuvia samassa paikassa samalla valaistuksella tietyin väliajoin. Ja tietysti salilla kannattaa seurata toistoja, sarjoja ja painoja.

Pointtina vaan se, että kun se on niin helppoa, miksi et tekisi sitä? Kun on ihan tiukkaa dataa kädessä, niin silloin on paremmat edellytykset myös korjata rutiineja, jos edistys ei ole haluttua. Eikä tarvi arpoa, että oonkohan mä nyt edistynyt vai en, kun sitä peilikuvaa tuijottaa.

@ektomorfi Se voi sulla olla helppoa, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikille olisi. Ensinnäkin koen makrojen ja kalorien laskemisen todella työläänä. Oon sitä kyllä tehnyt ihan tarpeeksi tietääkseni, että mulle se on työlästä ja tympeää. Lisäksi mulla on syömishäiriötausta ja pakkoajatusten pitäminen poissa syömisestä on paljon tärkeämpää mulle kuin rasvaprosentti. En halua olla mikään bodimunkki, koska siitä on sitten lyhyt matka syömishäiriöön. Nimenomaan siksi tykkään IF:sta niin paljon, kun se vapauttaa syömistä. Saa syödä vapaammin, mieliteot vähenee, välillä saa olla kokonaan ajattelematta ruokaa. Haluan tehdä mahdollisimman pieniä ja vaiheittaisia muutoksia ruokavaliooni. Viime aikoina pääosassa on ollut lähinnä proteiinin lisääminen. Jatkossa ehkä herkkujen vähentäminen.

Treenaan tullakseni vahvaksi ja ruokavalio ei oo vielä asettunut esteeksi vaan tulosta tulee. Rasvan vähentäminen on toissijainen tavoite. Siinä vaiheessa kun treenissä ei enää kulje, voin harkita uudelleen ruokavalion tarkempaa syynäämistä. Siihen saakkaa menen tavallaan pienimmällä mahdollisella panostuksella.

Kalorerien ja makrojen seuraamisesta saa helppoa kun tekee valmiita reseptejä joissa on samat lukemat.
Esim. tähtää ja kikkailee eri ruoka-aineksilla aterian arvoiksi 1400kcal ja haluamansa makrot.
Tarvitsee vain kerran laskea ja parin tunnin jälkeen saa aikaan reseptejä valmiiksi jokaiselle kuukaudenpäivälle loppu elämäksi,
niin jää jokapäivänen kikkailu pois, mutta osuu kuitenkin haluamiinsa tavoitteisiinsa.

Kalorien ja makrojen seuraaminen on niin naurettavan helppoa nykyään kun lataa luuriin vaan oikean appin ja sitten naputtelee päivän ateriat.
Kerrotko muutaman vinkin näistä oikeista appeista, joita käytät ja suosittelet ? Mielellään infoa saisi löytyä suomesta löytyvistä tuotteista. Varmaan se haaste ja vaiva korostuu siinä jos kaiken joutuu kirjaamaan itse alusta asti eikä tuotteita löydy suoraan jostain sovelluksen tietopankista.

Kerrotko muutaman vinkin näistä oikeista appeista, joita käytät ja suosittelet ? Mielellään infoa saisi löytyä suomesta löytyvistä tuotteista. Varmaan se haaste ja vaiva korostuu siinä jos kaiken joutuu kirjaamaan itse alusta asti eikä tuotteita löydy suoraan jostain sovelluksen tietopankista.
Esimerkiksi Fat secret on tosi kätevä ja löytyy lähes kaikki tarvittavat elintarvikkeet sieltä.

MyFitnessPalista löytyy varmaan >90% kaupan hyllyltä löytyvistä tuotteista jo pelkällä viivakoodin lukemisella...

Suositut

Back
Ylös Bottom