Inkivääri ja masu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KSENA
  • Aloitettu Aloitettu
elikkä olen tehnyt aamulenkkejä tässä noin 6 kertaa. eli olen siis dietillä :)
mutta ennen lenkkiä vedän vihreetä teetä + inkivääriä, kofutabun ja leusiinia. no nyt on alkanu sillein, että meinaa tulla oksennus kesken lenkin. ennen salia päivisin vedän leusiinia, vihreetä teetä ja joskus kofutabun. mutta sillon ei okseta. eli se on se inkivääri. mutta aikasemmin ei ole ollut tälläistä ongelmaa. kellään tietoa, miksi mun maha menee noin sekasin pienestäkin määrästä, vaikka aikasemmin olen vetänyt sitä kohtalaisen paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KSENA sanoi:
elikkä olen tehnyt aamulenkkejä tässä noin 6 kertaa. eli olen siis dietillä :)
mutta ennen lenkkiä vedän vihreetä teetä + inkivääriä, kofutabun ja leusiinia. no nyt on alkanu sillein, että meinaa tulla oksennus kesken lenkin. ennen salia päivisin vedän leusiinia, vihreetä teetä ja joskus kofutabun. mutta sillon ei okseta. eli se on se inkivääri. mutta aikasemmin ei ole ollut tälläistä ongelmaa. kellään tietoa, miksi mun maha menee noin sekasin pienestäkin määrästä, vaikka aikasemmin olen vetänyt sitä kohtalaisen paljon.

Eiköhän nuo vain jollain tavalla aiheuta lievää allergista reaktiota tai ärsytä vatsaa jos tuollaista tekevät. Itsellä vihreä tee aiheuttaa samaa eli tyydyn aamuisin vain veteen ja pillreihin.

Tyhjään mahaan inkivääri on aika ytyä. Varmasti voi ärsyttää. Mutta toi vihreätee isoina määrinä vahvana+kofeiini voi olla myös osa syytä.

Jälkimmäinen satsi voisi olla ärsyttämättä myös sen takia koska siinä vaiheessa mahassa on jo jotain safkaa?

Tuollaisia mömmöjä tyhjään mahaan, aijai. Ei ole ihmekään jos on huono olo.

On itsellänikin jos vetäisen tyhjään mahaan puolisen litraa vahvaa vihreää ja pinkaisen liikkeelle. Ei siihen enää (raakaa?) inkivääriä tarvita saati mitään muuta.

Toisaalta, inkiväärin pitäisi kyllä nimenomaan estää pahoinvointia eikä aiheuttaa sitä?

hmmm, no otan nyt tässä vihreetä teetä, tosin oon nyt syöny, pitää tutkia minkälainen olo tulee. pitää kai sitten vetää tosi laimeeta vihreetä teetä ja inkivääriä, mutta kokeilen nyt pelkkää vihreetä teetä ruuan jälkeen. ja sunnuntaina pelkkää vihreetä teetä tyhjään mahaan. on tää kyllä aikamoista " tutkimustiedettä " :D

Mulla rupeaa tuo vihreä tee kyllä oksettamaan aika reippaasti jos tyhjään mahaan vetää.

Jerska sanoi:
Mulla rupeaa tuo vihreä tee kyllä oksettamaan aika reippaasti jos tyhjään mahaan vetää.

Samoin

Ihan vain vertailun vuoksi pitää osallistua tähän kokeelliseen osioon :D .

Itse kestän laadusta riippuen 2-4 kupillista (n. 3-5dl) vahvaa vihreää teetä tyhjään mahaan. Sitten alkaa lattianlaatoittajan ura urjeta. Että kupillinen tai pari ja baanalle - tai enemmän ja pöntölle...

Inkivääri ilmeisesti/otaksutusti/väitetysti laukaisee vatsahappojen eritystä. Tämä voinee olla huono juttu lenkin aikana koska rasituksessa sisäelimet on "pois käytöstä" veren kiertäessä lihaksissa. Oksetus voipi olla vatsan refleksi jolla yrittää poistaa tavaran sisältään pois lillumasta.

E: noi muut (vesi, leusiini, kofu) voi imeytyä enemmän tai vähemmän passiivisesti eteenpäin. mutu-kerroin korkea.

Veikkaan vahvasti, ettei suomesta kunnon vihreetä teetä saa. Vaan jotain pussipakattua roskaa, josta on maut ja muut terveyttä edistävät ainesosat puuttuvat. (Oletan, että vatsanne menee sekaisin juuri jostain pussiroskasta :| )

http://soulfly.daug.fi/teetae.jpg

= the real deal. Ilmatiiviissä pussissa sulkijalla, pysyy varmasti tuoreena ja voi mahoton kun on hyvää. Litraan 3-4 teelusikallista ja antaa imeytyä tovin. Onpas hyvää ja terveyttäedistävää.

Vertailun vuoksi: Oikea vihreä tee tuoksuu ja maistuu hieman herneelle.

En voi muuta kuin suositella ko. teetä lämpimästi kaikille.

Vihreätee on vienyt myös mun sydämen. Mä käytän snadisti maitoa mukana, mukavasti taittaa sitä fermentoimattoman (meille junttilänkkäreille myytävät vihreät teet on yleensä hieman fermentoituja) teen himpun kitkerää makua.

Itse ihmettelin sitä kun luin että se tietty kitkerä maku tulisi teaniinista, jota fermentoimattomassa on enemmän. Nyt kun tuli tilattua teaniinia niin sehän maistuu makealle...mutta hieman karvas jälkimaku. :D

Hyvin se auttais montaa ahdistunutta ja paniikkikohtauksista kärsivää. Ilman bentsojen sumeutta.

Gaba-järjestelmähän se taisi olla tossa teaniinissakin osallisena.
Rauhallinen, lähes meditatiivinen olotila ilman mitään pöhnää. Rauhoittaa ja kirkastaa. Hyvää stuffia. :)

Veikkaan vahvasti, ettei suomesta kunnon vihreetä teetä saa. Vaan jotain pussipakattua roskaa, josta on maut ja muut terveyttä edistävät ainesosat puuttuvat. (Oletan, että vatsanne menee sekaisin juuri jostain pussiroskasta :| )

No ei nyt ihan näinkään, mutta onhan se toki hankalaa löytää kunnon teetä.

Itse asiassa koin juuri positiivisen yllätyksen ostettuani kehitysmaahippishopista vihreää Darjeeling-teetä (peräisin Samabeongin tilalta) - tyypilliseen tapaan reilusti ylihinnoiteltua, mutta kerrankin jotain hintansa väärtiä siinäkin kaupassa :D .

Enpä nyt kuitenkaan malta olla laittamatta paria vinkkiä teenhimoisille: Tampereelta Verkatehtaankadun Mokkamestarit (upeita darjeelingeja, muutenkin laaja valikoima tasokasta viheää), Hesasta Annankadun Tokyokan (parhaat japanilaiset mitä olen Suomesta saanut, suosikkina sencha tokujo). Tukholmaan jos eksyy, kannattaa vierailla Sibylegatanilla, Sibyllens kaffe&tehandelissa, jossa hinta ja laatu ovat todellakin kohdallaan.

Piru vie, että nämä kaikki ovat parinsadan kilsan päässä kotioveltani - :curs: -

Tulipa vain tästä laadusta vielä mieleeni, ettei edes tavallisten kauppojen Twinngs-irtogunpowder ole kovin laadukasta verrattuna China marketin special grade -gunpowderiin (ei ole nyt alkuperäispakettia kaapissa, taisi olla Temple of Heaven tai jotain sellaista, nelikulmainen vihreä pahvitötsä), toisaalta tämä on puhtaasti makukysymyskin. Gunpowder on muuten aika mielenkiintoinen versio vihreästä teestä, tämä suosikkinikin tuntuu lähinnä jonkinasteiselta oolongilta, niin tummaa se on. Se, että vihreän teen väri vaihtelee huomattavasti johtuu lähinnä valmistusmenetelmästä (höyryllä tai ilman). Fermentaatio on muuten virheelinen termi, oikeammin kyse on oksidaatiosta (polyfenoliyhdisteet, entsyymit ja happi osallisina prosessissa).

Tämä tietenkin aiheuttaa vaihtelua myös teen tuoksussa, mutta oikea tee ei todellakaan ole mitään hajuvettä a´la Forsman! Saahan ketsupilla kengänpohjasta pihvin ja vahvalla aromilla rairuohosta teetä, mutta näin yleisesti sanoisin että on suorastaan masentavaa, miten usein mahdollisesti hyväkin tee pilataan maustamalla. Ja etteikö teen maku miellyttäisi, tai että maustamattomaan teehen kyllästyisi nopeasti? Voi miten erilaisia eri laadut ovatkaan - miten voisin ikinä kyllästyä vihreään teehen?!

Muuten, aivan alkuvaiheissa kaikki länsimaihin tuotu tee oli vihreää, kiitos englantilaisten siirtomaavillityksen halvempi, säilyvämpi ja kahviin mieltyneille länsimaalaisille tutummanoloinen musta tee pääsi voitolle. Ja vaikka maitoa lisäsivät teehensä ensimmäisinä ehkä ranskalaiset, juuri moista hienostunutta tapaa jäljittelevät britit kehittivät mustaa teetä suuntaan jossa makua on nimenomaan tasapainotettava tilkalla maitoa ja sokeripalalla; aito kiinalainen musta tee taas on tarkoitettu juotavaksi sellaisenaan (vrt. Keemun ja Lipton Yellow label).

Terveysvaikutuksiin käyttömäärä vaikuttanee kuitenkin pussia enemmän. Niin, ja tuleehan hyvää teetä toki juotua enemmän, joten hyvästä teestähän sen mahan pitäisi sekaisin mennä :lol2:

Ja vielä tuosta teaniinista, aminohappohan se, joten pitäisihän sen ennemminkin makeahko olla? Tolonen on muistaakseni Biovitan sivuilla kirjoitellut tuosta mömmöstä enemmänkin; mainostaa siinä sitten omaa tuotettaan, joten bullshitsuodatin tarpeen jos ja kun lukee :)

No, taidan olla oikea teefriikki, ja voisin jatkaa tästä aiheesta loputtomiin, mutta nyt taidan kuitenkin käydä ostamassa lisää teetä, tällä kertaa halpaa vietnamilaista vihreää (7.90/300g) joka ei ole se paras mahdollinen, joskin ihan kelvollinen arkitee.

paljos tota vihreetä teetä pitäis pistää litraan vettä? ite pistäny noin 8 tee lusikkaa, tee on Temple of heaven

Eiköhän se ole makuasia, josta voi vain kiistellä (ja hifistellä eri teelatujen erilaisilla ominaispainoilla ja tilavuuksilla), itse käytän 2 ruokalusikallista lehtiä litraan teetä. Eli aika lailla saman määrän.

Ennen kaikkea, teen pitää maistua hyvältä. Joskin on selvä että vahvemmalla teellä on myös vahvemmat vaikutukset :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom