Influenssa tulee, lääkkeet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JBoy
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
53
Radiossa sanottiin että Suomeen olisi tulossa ainakin yksi influenssa-aalto.
Paska tauti, mutta reseptillä saisi lääkkeitä:

Atarin (tepsii A-virukseen)
Relenza (tepsii A- & B- virukseen)
Tamiflu (tepsii A- & B- virukseen)

Onkos kukaan käyttänyt/kokeillut em. aineita? Miten toimii, paljonko maksoi, sivuoireet yms tiedot tervetulleita.

Jäi tänä vuonna tuo "flunssarokote" vahingossa ottamatta ja ajattelin että jos tauti iskee niin voisi vähän nopeuttaa paranemista...

Lisätietoa:
http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2266

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otin influenssapiikin viime syksynä, ihan ajatellen, että pysyisi kirjoitusten ajan nyt keväällä terveenä. Nyt kuitenkin iski jonkin sortin flunssa, ei tosin taida olla virusperäinen ja tänään sain antibioottikuurin.
Oli hiukan offtopic, eikä liittynyt sun kysymyksiin.:)

Otin syksyllä influenssarokotteen, toivottavasti pitäisi tänä talvena suuremmat lentsut poissa. Olen ollut ihan laittoman paljon sairaana viimeisten kahden talven aikana joten olihan sitä kokeiltava. Parhaillaankin tässä pientä nuhaa poden, jotakin flunssaa yritti pukata joku viikko sitten.

Mikään noista lääkkeistä ei kyllä ollut mulle tuttuja. Täytyykin varmaan ottaa selvää, jos se influenssa kuitenkin iskee niin tietää mitä lääkäriltä vaatia.

mä oo käsittäny että noi lääkkeet pitäis ottaa muutaman päivän kuluessa influenssan alusta tai niistä ei ole mitään hyötyä tjsp.

Voi paska!

Nyt taitaa olla kuumetta. Toivottavasti olisi ihan perus flunssaa vain eikä tuo perkeleen influenssapiru.

Pitänee varata aika johonkin yksityiselle ja pyytää lukulomaan vedoten kunnon tropit jos tuo iso I iskee päälle. Eivätkös ne arvauskeskuksessa tunnetusti määrää jotain buranaa varmaan syöpäänkin. :david: Ei vaan sano mitään tuo ibuprofeeni(vai mikälie vaikuttava aine onkaan) vaikka kuinka lätkii naamariin. Eikä vissiin vatsallekkaan ole kovin hyväksi.

Hoku sanoi:
Voi paska!

Nyt taitaa olla kuumetta. Toivottavasti olisi ihan perus flunssaa vain eikä tuo perkeleen influenssapiru.

Pitänee varata aika johonkin yksityiselle ja pyytää lukulomaan vedoten kunnon tropit jos tuo iso I iskee päälle. Eivätkös ne arvauskeskuksessa tunnetusti määrää jotain buranaa varmaan syöpäänkin. :david: Ei vaan sano mitään tuo ibuprofeeni(vai mikälie vaikuttava aine onkaan) vaikka kuinka lätkii naamariin. Eikä vissiin vatsallekkaan ole kovin hyväksi.

burana ei tod. ole mikään hyvä särkylääke ainakaan mahan kannalta. muutenkin esim. vanhuksille ei lainkaan suositella buranaa käytettäväksi lainkaan. hieman tota lääkkeistä luettu tulevan ammatin vuoksi enemmänkin. en vain tajua tämän päivän sairaanhoitajia, jotka sanovat, että ota buranaa..

itselle kävi niin, että selkä jumahti kun meinasin heittää jäätiköllä kolmoisvolttia :itku: . soitin tk:n päivystykseen sairaalaan, et aika lääkärille, et saan lääkkeet ja saikkua kun en voinut istua enkä maata. yöksi olisi sit töihin pitänyt mennä. noh, hoitsu sit sanoi että kokeile buranaa. tässä vaiheesa mikä kipuineni yritän hillitä jotenkin itseni sanomalla jokseenkin rauhallisesti, että ei taida auttaa :curs: . no mut kuiteski, buranaa ei nyt kauheasti kannata napsia, kun muitakin hyviä särkylääkkeitä on tarjolla. meni vähän :offtopic:

itelle ei ole tullut influenssaa vaikken ole ottanut rokotetta. saa nähdä iskeekö muhun. lepo, lämmin juoma ja särkylääkkeet (paitsi burana) ovat hyvä hoito influenssaan. siihen ei nyt kandee ainakaan antibiottia hakea :david:

Aylah sanoi:
burana ei tod. ole mikään hyvä särkylääke ainakaan mahan kannalta. muutenkin esim. vanhuksille ei lainkaan suositella buranaa käytettäväksi lainkaan. hieman tota lääkkeistä luettu tulevan ammatin vuoksi enemmänkin. en vain tajua tämän päivän sairaanhoitajia, jotka sanovat, että ota buranaa..

Missäs tälläistä opetetaan..? Tietysti niille (vanhuksille) jotka särkylääkkeitä popsii enemmän kuin ruokaa ei burana ole paras vaihtoehto. Mutta ei siitä "satunnaisesta" käytöstä harvemmin haittaa on.

Aylah sanoi:
no mut kuiteski, buranaa ei nyt kauheasti kannata napsia, kun muitakin hyviä särkylääkkeitä on tarjolla. meni vähän :offtopic:

:offtopic: Mikä olisi mielestäsi hyvä särkylääke?

Aylah sanoi:
itelle ei ole tullut influenssaa vaikken ole ottanut rokotetta. saa nähdä iskeekö muhun. lepo, lämmin juoma ja särkylääkkeet (paitsi burana) ovat hyvä hoito influenssaan. siihen ei nyt kandee ainakaan antibiottia hakea :david:

Eikös vasta ollut uutisissa, että tämän vuotinen influenssa rokote oli väärää kantaa, vai muistanko ihan väärin?

Kerrankin muuten joku sanoo, että ei kannata antibioottia hakea.. Totta, flunssa/influenssa ei käytännössä koskaan ole bakteeritauti, eli antibiootti on rahanhukkaa.

Noita alkuperäisen kysyjän lääkkeitä käytetään aika harvoin, kun (varsinkin Atarin) niillä on melko paljon sivuvaikutuksia ja muut kohtuu hintavia. Käytetään lähinnä riskiryhmien taudinehkäisyyn/hoitoon.

TJJ sanoi:
Missäs tälläistä opetetaan..? Tietysti niille (vanhuksille) jotka särkylääkkeitä popsii enemmän kuin ruokaa ei burana ole paras vaihtoehto. Mutta ei siitä "satunnaisesta" käytöstä harvemmin haittaa on.

vanhustyön koulutusohjelmassa meillä on lääkehoitoa ollut ja monesti on tullut esille esim. sirkka-liisa kivelän luennoilta, että burana ei ole mahan kannalta hyvä lääke jos sitä syö ihan päivittäin parikin tabua päivässä. tietämättömille kivelä on yleistieteen ja geriatrian erikoislääkäri, et tietää jotain näistäkin jutuista. oli se burana jonkin muun syyn vuoksi paha vahuksille, mut en nyt vain muista miksi. jotain paskaa se kerää kehoon.. mut en kyl 100 varma ole. ja astmaatikoille burana ei tod. ole hyvä vaihtoehto lainkaan! siis kyl buranaa saa syödä kukin miten itse haluaa, mutta mutta.. parempiakin vaihtoehtoja löytyy. kyl mäkin niitä popsin, mut yleensä kivun pitää olla sellaista että on ihan über pakko tilanne, et buranaa ottaa. menkkakivut nyt lähinnä sellaisia :curs: mut onhan se eri tilanne syödä kerran kuukaudessa buranaa kuin että vetäisi buranaa päivittäin kunnon annoksia.

TJJ sanoi:
:offtopic: Mikä olisi mielestäsi hyvä särkylääke?
hmm.. no ensimmäiseksi tulee paratabs mieleen. on ihan ok ja sopii kaikille. siis mikäli sikäli mitään lääkeaine-allergiaa ei ole.

TJJ sanoi:
:Kerrankin muuten joku sanoo, että ei kannata antibioottia hakea.. Totta, flunssa/influenssa ei käytännössä koskaan ole bakteeritauti, eli antibiootti on rahanhukkaa.?
siis antibiootithan auttavat vain bakteerien aiheuttamaan tulehdukseen, ja mun ymmärtääkseni influenssa ei sellainen ole. suomessa syödään aivan liikaa antibiootteja ja sit ihmetellään, etä miksi ihmeessä bakteerit tulee resistenteiksi antibiooteille, kun jengi vetää niitä kaksin käsin. teho on vähän niin kuin +-0.

Mulla tosiaan antibioottikuuri päällä, siis teidän mielestä se on rahanhukkaa? Lekurilta ymmärsin sen verran, että poistaisi/auttaisi tulehdukseen.

meikä ainakin sai jonkun taudin.. oireilua oli jo aikasemminkin, ja ehkä liian kova treeni oli päällä niin oli keho aika alttiina pöpöille. Nyt on sitte kuumetta reilusti ja kurkku niin kipee ettei oikeen tekis mieli edes hera drinkkiä vetästä, pakko se on kuitenki jtn yrittää syödä.. talvi on perseestä tulis kesä..

Buuffitus sanoi:
Mulla tosiaan antibioottikuuri päällä, siis teidän mielestä se on rahanhukkaa? Lekurilta ymmärsin sen verran, että poistaisi/auttaisi tulehdukseen.

mä en ala tästä asiasta tappelemaan. :rolleyes: toivottavasti tulehduksesi on sit bakteerien aiheuttama koska viruksien aiheuttamaan tulehdukseen antibiootit eivät auta. mut jokainen on vapaa syömään antibiootteja ihan miten haluavat, kunhan vain kerron mihin oikeasti ne auttavat.

En todellakaan halunnut mitään kiistaa aloittaa, vaan kysyin mielipidettä. Minä en ole lääketieteen ammattilainen, joten uskoin lääkäriä ja hain sen antibioottikuurin apteekista. Sen kuitenkin tiesin jo, ettei antibiootit auta viruksiin, mutta kaipa se lekuri uskoi tämän olevan bakteeriperäistä, kun kerran ne antibiootit määräsi. Ei sinun Aylah tarvitse minun antibioottejani henkilökohtaisesti ottaa.

Joskus muinoin oli flunssa lääkkeenä sellainen kuin fortal-c. Mutta nykään sitä ei ole markkinoilla, miksi? Ja mitä oli tuossa lääkkeessä aineosina kun sen muistan olleen monella vanhalla ihmisellä "varmana" lääkkeenä flunssan ensioireisiin.

Buuffitus sanoi:
En todellakaan halunnut mitään kiistaa aloittaa, vaan kysyin mielipidettä. Minä en ole lääketieteen ammattilainen, joten uskoin lääkäriä ja hain sen antibioottikuurin apteekista. Sen kuitenkin tiesin jo, ettei antibiootit auta viruksiin, mutta kaipa se lekuri uskoi tämän olevan bakteeriperäistä, kun kerran ne antibiootit määräsi. Ei sinun Aylah tarvitse minun antibioottejani henkilökohtaisesti ottaa.

juuh, nou hätä :) ajattelin vain et taasko joku repii pelihousunsa kun sanoo niin tai näin, alkaa kauhea väittely.. mut paranemisia, toivottavasti lääkekuuri auttaa :kippis1:

Mun mielestä lääkärit määrää aika kepein perustein vaivaan kuin vaivaan antibioottia. Paikkakunnalla jossa asun, on viime vuosina ollut muutenkin todella sekaisin nuo lääkäritilanteet, mutta viime talvena kun sairastelin ja minua pompoteltiin lekurilta toiselle, määräsivät harva se kuukausi jos mitä antibioottia kun tauti ei mennyt ohi. Sitten kohta toinen lääkäri sanoo että eihän sulle olis tollasta pitänyt antaa, eihän noi tehoa angiinaan/kurkunpään tulehdukseen/keuhkoputkentulehdukseen, mitä mulla oli tuolloin.

Käsittääkseni antibioottien turha syöminen on kuitenkin pahasta, sillä ne jollakin tavalla tuhoavat elimistön omaa bakteerikantaa. Tämän huomasin... Vielä tänä päivänäkin mätän asidofilus/gefilus/mitälie tabletteja jatkuvasti kun tahtoo olla tuo maha vähän herkkä välillä. Saati sitten kun syötetään lääkkeitä toistensa perään, mulla ei ainakaan seurannut muuta kuin mieletön hiivakierre ja muuta mukavaa... :nolo:

Mutta "vahingo(i)sta" viisastuneena osaan nykyään vaatia lääkäriltä varmasti kunnollista tutkimusta ja haluan tarkkaan tietää, millaisia lääkkeitä minulle määrätään, jos määrätään.

Ei se lekuri olisi mulle varmaan antibiootteja muuten työntänyt, mutta kun pitäisi joku ihmeparantuminen saada aikaan, kun on kirjoitukset tulossa.

Kiitos kommenteista Aylah ja tästedes varmistan miksi mulle antibiootit laitetaan. :)

Aylah sanoi:
burana ei ole mahan kannalta hyvä lääke jos sitä syö ihan päivittäin parikin tabua päivässä. ja astmaatikoille burana ei tod. ole hyvä vaihtoehto lainkaan! siis kyl buranaa saa syödä kukin miten itse haluaa, mutta mutta.. parempiakin vaihtoehtoja löytyy. kyl mäkin niitä popsin, mut yleensä kivun pitää olla sellaista että on ihan über pakko tilanne, et buranaa ottaa. menkkakivut nyt lähinnä sellaisia :curs: mut onhan se eri tilanne syödä kerran kuukaudessa buranaa kuin että vetäisi buranaa päivittäin kunnon annoksia.

Aivan, vanhuksille, jotka popsii noita kuin karkkia, niille ei hyvä. Joillekkin munuaisvaivaisille ei suositella, ja jotku astmaatikot ovat sellaisia, että ei kannata. Mutta perusterveelle ei yleensä probleemaa, jos buranaa popsii. Joillakin on herkempi maha, eikä kestä.

Aylah sanoi:
hmm.. no ensimmäiseksi tulee paratabs mieleen. on ihan ok ja sopii kaikille. siis mikäli sikäli mitään lääkeaine-allergiaa ei ole.

Parasetamoli on ihan jees ja turvallinen (jos ei järkyttäviä annoksia syö, jolloin maksa voi sanoa poks), ihan jees kuume ja kipulääkkeenä, mutta taas tulehdukseen sillä ei ole vaikutusta. Ja joskus kiputeho on vähän heikko.

Aylah sanoi:
siis antibiootithan auttavat vain bakteerien aiheuttamaan tulehdukseen, ja mun ymmärtääkseni influenssa ei sellainen ole. suomessa syödään aivan liikaa antibiootteja ja sit ihmetellään, etä miksi ihmeessä bakteerit tulee resistenteiksi antibiooteille, kun jengi vetää niitä kaksin käsin.

Bingo! Influenssa ei tod ole bakteeritauti, suurin osa flunssista on virustauteja. Joskus harvoin flunssan kaltaista tautia bakteerit voi aiheuttaa, mutta harvoin.

Buuffitus sanoi:

Niin.. No.. Todennäköisesti et parane yhtään nopeampaa. Toisaalta, jos kyseessä olisikin joku harvinainen bakteeritauti niin ehkä sitten. Lääkärin määräysperusteista vaikea sanoa, kun ei tiedä tilannetta. Mutta jos kirjoitukset painaa päälle, flunssa on ja semmosta, niin voihan sitä aina kokeilla ab-kuuria. Hyötyä voi olla, mutta voi olla että ei ole.

MerZi sanoi:
angiinaan

Jos kyseessä on "se" angiina, niin silloin antibiootti auttaa. Jos taas mononukleoosi tai joku muu virus, niin ei apua.

On tuo flunssa kyl vittumainen tauti. Sitä mä en tajua, miten avaruuteen lähetetään vaikka mitä hienoja aluksia ja luotaimia mutta jotain hassuja syöpiä/HIV:tä/flunssaa ei saada torjuttua.
Itellä on joka vuosi flunssa tullut ja viikossa siitä on aina selvitty, treenitaukoa tosin tulee useimmiten se pari viikkoa ja tulokset tippuu ikävästi. Noista rohdoista ei aina oikein tiedä kun se ajoitus on ilmeisesti olennainen asia hoitoa, lepoa vaan ja hunajaa naamaan, eiköhän lenssu sillä lähde!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom