Ilmoja pidellyt - Pakkiksen sääthread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Oli muuten mielenkiintoista ajella eilen kuopio-jykylä väliä. Koskelon jälkeen alko tulemaan niin keleesti tauhkaa taivaalta, että ei meinannu nähdä yhtään mitään.
Kyllä tämä talvi on ihanaa aikaa...

Voin kuvitella. Viimevuonna olin joskus tammikuun lumihässäkän aikaan työkeikalla Imatralla. Täältä kun sinne ajoin, niin menin sitä isompaa tietä. Takaisin sitten kanssa navigaattorin opastamana ja se opasti sinne landereitille. En sitten tehnyt uukkaria. Koko päivän oli satanut lunta. Ei jeesus että se tie oli kaameessa kunnossa. Elämäni kaameimmat n. 140 kilometriä.

Toisaalta kyllä vähän jo odottanut että tulis lunta ja mielellään pysyiskin maassa pikku pakkasen kera. Ois niin paljon kätevämpää olla lasten kanssa ulkona kuin tuossa kurapaskassa rypeminen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ristus että alkoi myrskyään ainakin Jyväskylässä. Tuntuu että koko talo lähtee lentoon kohta. Hyvin suhisee tuuli nyt. Varmaan mitään pressuja enää puupinojen päällä huomenna...

On taas erilaista kuin viime talvena. Jossakin jo ennustivat mustaa joulua sekä että ei olisi samanlaista pakkasta kuin viime talvena.
Mutta eniten mua ihmetyttää nuo myrskyt. Muistaako kukaan että olisi 10vuotta sitten ollut sähköt aina poikki sekä ihmishenget vaarassa kun myrskkysi. Alkaa olla nuo ilmat aika ääripäitä joka vuoden aikaan. Hellettä kesällä, kovia pakkasia talvella tai sitten tavallista lämpimänpää talvella. Ja siihen päälle myrskkyjä läpi vuoden.

On taas erilaista kuin viime talvena. Jossakin jo ennustivat mustaa joulua sekä että ei olisi samanlaista pakkasta kuin viime talvena.
Mutta eniten mua ihmetyttää nuo myrskyt. Muistaako kukaan että olisi 10vuotta sitten ollut sähköt aina poikki sekä ihmishenget vaarassa kun myrskkysi. Alkaa olla nuo ilmat aika ääripäitä joka vuoden aikaan. Hellettä kesällä, kovia pakkasia talvella tai sitten tavallista lämpimänpää talvella. Ja siihen päälle myrskkyjä läpi vuoden.

Eikös se ilmastonmuutos täällä saa aikaiseksin nämä ääri-ilmiöt ja lienee tulevan vain pahenemaan?

Jostain taas kuulin ennustusta, että vuoden vaihteen jälkeen tulisi lunta reilusti.

Enpä ihmettelisi jos ne sähköt kohta katkeaa. Senverran täälläkin on linjojen ympärillä puita, ettei tartte kuin jostakin napsahtaa puu poikka ja sitten lähti linjat. Maaseudulla kun asutaan.

Täytyykin viikonloppuna kipasta kaupasta se petroolilämppäri niin saa tuon tallin pysymään lämpimänä jos pidempi katkos tulee pakkasilla. Siellä on kuitenkin maalämpöpumppu, vesimittari yms.

Timba osta agregaatti jolla saat tuotettua sähköä ja joku näppärä sähkömies tekemään kytkennän niin että saa noihin syötettyä sähköä jos tarve. Meillä kotona oli kesällä melkein 2vrk sähkö pois ja olis jo pakastimet ja jääkaapit ollut sulana. Ja saihan sillä sitten kahvitkii keitettyä sekä töllöä katsottua kun tarve.

Japa, kyllä mä tuohon sähkärin saan. Maksaa vaan vallan perkeleesti ostaa kunnon agrekaatti ja väsätä tuo systeemi. Eli ei onnistu ihan tälle talvelle tuo. Pakkassäällä ei ole ongelma tuo pakastin kun kamat voi työntää vaikka pihalle. Mutta on tuo mielessä pyörinyt.

Japa, kyllä mä tuohon sähkärin saan. Maksaa vaan vallan perkeleesti ostaa kunnon agrekaatti ja väsätä tuo systeemi. Eli ei onnistu ihan tälle talvelle tuo. Pakkassäällä ei ole ongelma tuo pakastin kun kamat voi työntää vaikka pihalle. Mutta on tuo mielessä pyörinyt.

Menee jo OT: mutta meillä on lister merkkiset agret tuottamassa sähköä jos tarve. Ja ovat aivan helvetin rumia mutta varmimpia toimimaan ja vievät varsin vähän polttista.

En nyt niinkään joulua pidä kauhean erikoisena ja elämää mullistavana juttuna, mutta olisihan se ihan mukaa jo pikkuhiljaa saada sitä lumipeitettä. Mulla ainakaan ole yhtään joulufiilistä päällä ja ensi viikolla on jo jouluaatto. Vettä vaan sataa ja jouluksikin luvattu +5 astetta ja vesisadetta. Kyllä on masentavaa.

Vois nyt edes semmonen pieni lumikerros olla maassa, ettei olis näin synkkää ja pimeää. Tais luonto kuluttaa viime talvena koko vuosikymmenen lumivarat loppuun.

Ei täällä nyt liiemmin tulvi. Itse olin äsken fillarilla liikkeellä ja ainoa paikka missä saattaa vähän tulvantynkää olla, on tuo Kirjurinluoto eli iso ulkoilualue joen vieressä. Näin ainakin tässä kaupunkialueella. Eilen yöllä tuntui siltä, että ikkunalasit lentää helvettiin. :)

Tähän mennessä ollut melkolailla sellanen talvi kun toivoin. Kerrankin! Toivottavasti jatkuu kevääseen asti samanlaisena :)

Laittaas vähän matskua tuleen jotka asuttu myrskyalueella. Porissa ainakin tulvii kuulemma kunnolla?

Ei liiemmin tulvi Ulvilassakaan, (Porista n. 10 km) mutta viimeyönä tosiaan hiukan tuuli...

Päivällä kun kurvasin työpaikan pihaan, meinasi silmät tippua päästä. Kaatuneita puita siellä täällä, pari taloa päin kaatuneena. Isoimman kuusen rungon ympäri ei olisi kädet yltäneet... Ei ihme että yöllä kuului hiukan tuulen puhaltelua...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom