Ilmakuvan hinta (kalusto + pilotti)

Tuli tässä erään henkilön kanssa puhetta, että tämä on tehnyt pellolle sellaisen isohkon kukkakuvion josta haluaisi ottaa ilmakuvia. Täältä kun tuntuu saavan vastauksia mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin, niin kokeillaan löytyisikö tietoa paljonko mahdollisesti maksaisi lentokoneen + pilotin vuokraus (pk-seutu) jotta voisi käydä napsimassa kuvia kyseisestä teoksesta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
60-120 euroa tunti harrastelijan kyyditsemänä, 120-240 euroa tunti ammttimiehen toimesta. kysy paikallisesta lentokerhosta, niin saat halvemmalla. harrastelijalupakirjalla ei saa tehdä businessta, mutta koneen vuokrahinnan + bensat kentälle saa toki rahastaa.

jos jollain puupäällä sattuu olemaan oma 2-paikkainen kone, niin sitten voi viedä tuolla 60 eurolla tunti.

hesassa ei ihan joka paikkaan saa lentää. eli jos kaverin pelto on EFHK:n (vantaan kenttä) lähialueella, niin sinne ei ole kyllä mitään asiaa.

koneella taittaa matkaa semmosen 140-200km tunnissa, linnuntietä.

elikkäs googletat malmin lentokerhoja.

60-120 euroa tunti harrastelijan kyyditsemänä, 120-240 euroa tunti ammttimiehen toimesta. kysy paikallisesta lentokerhosta, niin saat halvemmalla. harrastelijalupakirjalla ei saa tehdä businessta, mutta koneen vuokrahinnan + bensat kentälle saa toki rahastaa.

jos jollain puupäällä sattuu olemaan oma 2-paikkainen kone, niin sitten voi viedä tuolla 60 eurolla tunti.

hesassa ei ihan joka paikkaan saa lentää. eli jos kaverin pelto on EFHK:n (vantaan kenttä) lähialueella, niin sinne ei ole kyllä mitään asiaa.

koneella taittaa matkaa semmosen 140-200km tunnissa, linnuntietä.

elikkäs googletat malmin lentokerhoja.

Heh, en osannut odottaa ihan näin nopeasti vastausta. Kiitos informatiosta! Sattuuko olemaan vielä tietoa et pystyykö kuvat nappaamaan jostakin avonaisesta ikkunasta, vai kieltääkö jokin lentopykälä luukkujen availun lennon aikana?

Miten mulla on käsitys, että ylipäätänsä ilmakuvaaminen ei ole ihan noin vain laillista? Vai onko mulla ihan väärää tietoa?

Ilmakuvaus osittain luvanvaraista

Ilmakuvaus on luvanvaraisuuden osalta pääsääntöisesti vapautunut. Sitä määrittävät kuitenkin edelleen ilmailulaki ja rajavyöhykelaki, jotka määrittävät vastuun ilmakuvien julkaisemisesta niin kuvaajalle kuin julkaisusta vastuussa olevalle taholle.

Asetuksissa määritetään kielletyt kuvauskohteet ja alueet, joita varten pitää olla Pääesikunnan myöntämä kuvauslupa.

Suomen itärajalla on 15 km:n etäisyyteen ulottuva lentorajoitusalue R28. Rajavartiolaitoksen esikunta myöntää kuvausluvat sille alueelle. Lentokuva Vallas Oy:llä on vuosittain anottuina sekä PE:n että RVLE:n myöntämät vuosiluvat suorittaa kuvauslentotoimintaa 500 m:n päähän itärajasta sekä kaikkialla muualla Suomessa TopK:n valvonnan alaisena. Tällaista lentoa varten anomme vielä kuitenkin lentoluvan rajoitusalueille kyseiseltä aluelennonjohdolta, joka pyytää lausunnon em. sotilasviranomaiselta.

Topografikunta on Pääesikunnan alainen laitos, joka valvoo ilmakuvaustoimintaa ja tarkastaa tarvittaessa kuvat sekä myöntää niille julkaisuoikeudet.

lähde: http://www.diabox.fi/kuvaukset/ilmakuvaukset.html

Tuli tässä erään henkilön kanssa puhetta, että tämä on tehnyt pellolle sellaisen isohkon kukkakuvion josta haluaisi ottaa ilmakuvia. Täältä kun tuntuu saavan vastauksia mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin, niin kokeillaan löytyisikö tietoa paljonko mahdollisesti maksaisi lentokoneen + pilotin vuokraus (pk-seutu) jotta voisi käydä napsimassa kuvia kyseisestä teoksesta?
Jos ei välttämättä ole pakko itse päästä sinne ilmaan, niin
http://www.ilmakuvat.com
Ja hinta noin 80€

ilmakuvat.com ei lennä 80 eurolla sinne pellolle kuvaamaan sitä kuviota, vaan myy jo kuvaamiaan kuvia.

ilmakuvaus on täysin laillista esittämälläni tavalla, kunhan kyse ei ole liiketoiminnasta ja huomioiden nuo Net Virginin esittämät kohdat.

eli kuka vaan saa mennä koneen kyytiin ja räpsiä kuvia omasta ja kaverinsa talosta ja dokumentoida muutenkin lentonsa. yksityiskäyttöön, juunou.

ikkunan saa auki lennon aikana, jos ei pelkää kylmää. kannattaa olla hanskat mukana, se viima on aika kova...kannattaa varmistaa asia lentäjältä, voi olla että joku ei arvaa sitä akkunaa aukoa. itse olen kyllä availlut ja kuvaillut, ei vaikuta lentämiseen mitenkään.

joissain koneissa on kuvausräppänä (pieni pyöreä luukku ikkunan keskellä). joskus semmonen luukku voi olla myös koneen lattiassa.

ammattilainen ottaa tietty hyviä kuvia, mutta onhan se ihan hienoa keikkua pienellä lullalla taivaan sinessä, joten siinä mielessä suosittelen lämpimästi hoitamaan homman ihan itse.

mike: jos tuut putken kanssa joskus tampereelle, niin voin viedä sut räpsimään. pistetään vaikka reput selkään ja ajetaan samalla temppua...;)

Ei varmaan auta ketjun aloittajaa kun pk-seutu oli kyseessä, mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne. Tämä jannu on ruuvannut kauko-ohjattavaan helikopteriin tiki-kameran kiinni ja räpsii kuvia sillä. Ranualla siis asuu tuo mies.

http://www.ilkkakarttunen.com/

Miten mulla on käsitys, että ylipäätänsä ilmakuvaaminen ei ole ihan noin vain laillista? Vai onko mulla ihan väärää tietoa?

Jaaha, mitäs ne poliisisedät tekevät? Tulevat ottamaan kuvat pois? :lol2:

ilmakuvat.com ei lennä 80 eurolla sinne pellolle kuvaamaan sitä kuviota, vaan myy jo kuvaamiaan kuvia.
Totta. Mutta voihan sitä antaa ilmakuvat.comin tyypeille pientä vinkkiä, että tuostakin voisi kuvan räpsäistä, jos sattuu normaaleilla kuvauskeikoilla lentelemään siellä päin. Kyllä ammattilainen ammattilaisvehkeillä kauniimman ilmakuvan ottaa.

Totta. Mutta voihan sitä antaa ilmakuvat.comin tyypeille pientä vinkkiä, että tuostakin voisi kuvan räpsäistä, jos sattuu normaaleilla kuvauskeikoilla lentelemään siellä päin. Kyllä ammattilainen ammattilaisvehkeillä kauniimman ilmakuvan ottaa.

niin. ammattilainen on aina ammattilainen. sikäli kun ehtii paikalle.

no joo, anteeksi. mutta tosiaan tuota kautta ei ole kuvan saanti mitenkään varmaa. ja voihan sitä aina ottaa ammttilaisen mukaan koneeseen, kun lähtee pellolleen lentelemään, eiks jeh...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom