Ilmaisia pelejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapio
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Originally posted by Dopey
Mitä isompi porukka imuttaa pelit ilmaiseksi sitä pienemmät markkinat peleille on => pelejä tehdään joko vähemmän tai halvemmalla.

Mutta se pitää muistaa, että henkilöt jotka eivät peliä muuten ostaisi eivätkä jaa sitä muille, eivät vaikuta markkinoihin ollenkaan.

Joo no toi nyt on vähän omantunnon juttu, sillä mä tiedän että en varmasti ostaisi yhtäkään peliä 50 euron hintaan. Ja jos pelejä ei voisi varettaa, niin mulla ois korkeintaan joku 300mhz kone jolla ei mitään voisi pelata muutenkaan. Mutta sitten kun/jos oon joskus aikuinen hyvässä duunissa hyvällä palkalla, niin varmasti ostankin alkuperäisinä ne pelit, mikäli ne silloin enää kiinnostaakaan. Ei vaan niin nappaa laittaa 50 euroa esim max payne 2:een, jonka vetää ~8:ssa tunnissa läpi. Kova tuntitaksa. Joku hyvin toteutettu nettipeli voi olla asia erikseen, ja saattaisin nykyisilläkin tuloilla ostaa jonkun hyvän nettipelin, johon ei 5 tunnissa kyllästy..

Myönnettäköön, että jos windowsia ei voisi warettaa, niin se tulisi varmaan ostettua kaupasta. Vaihtoehtoja kun nyt ei niin ole. Mitäs noi uudet windowsit nyt maksaakaan? Windows XP home maksaa kuitenkin ihan sikana ja vähän päälle.

Voi saatana mitä juttua. :david:
Pelit-lehden päätoimittaja tiivisti asian osuvasti jotakuinkin näin: "Jos haluatte varastaa, niin varastakaa, mutta älkää yrittäkö keksiä tekosyitä sen oikeuttamiseksi."

Olen aivan varma, että pelien hinnat olisivat inhimillisempiä ilman niitä kymmeniä tuhansia kaappikommunisteja, jotka imuroivat pelinsä ilmaiseksi ja pitävät toimintaansa täysin oikeutettuna.

"Voin käydä Mayorsilla tekaistulla jäsenkortilla, sillä en kuitenkaan kävisi siellä, jos joutuisin siitä jotain maksamaan. Ja eiväthän ne siinä mitään menetä."

:0:

Originally posted by andor
Mutta se pitää muistaa, että henkilöt jotka eivät peliä muuten ostaisi eivätkä jaa sitä muille, eivät vaikuta markkinoihin ollenkaan.
Vuoden :david: palkinto tälle. Ostaisitko multa sillan Lauttasaaresta?

Originally posted by Energia

Itse waretan, koska se on protesti törkeitä hintoja vastaan. Hyvin harvat pelit ovat 50-60 euron arvoisia eli hinnan pitäisi kertoa sitten siitä laadusta, mutta näin ei ole. Laadukasta peliä kun pelaa sen verran pitkään kyllästymättä, että rahaa riittää sitten uuteen joskus myöhemmin.

Elikkä jos sanotaan vaikka, että bensan hintaa nostettaisiin liian korkeaksi sinulle, tankkaisit maksamatta? Tuskin. Luulen, että waretat sen takia, koska siitä ei jää kiinni. Ei pelit ole mikään kansalaisoikeus. Pelitalo päättää paljon tuotteestaan pyytää niinkuin meijerikin päättää maidon hinnan, tuskin sitäkään viet kaupasta maksamatta, koska sitähän pidetään yleisesti vääränä. Tuntuu, että pelejen kopiointia pidetään yleisesti hyväksyttävänä ja jopa järkevänä käytöksenä, mutta et varmasti kehtaisi kehua, että varastit kaupasta maitopurkin. Tähän loppu jeesustelu.

Originally posted by Dobermann
Elikkä jos sanotaan vaikka, että bensan hintaa nostettaisiin liian korkeaksi sinulle, tankkaisit maksamatta? Tuskin. Luulen, että waretat sen takia, koska siitä ei jää kiinni. Ei pelit ole mikään kansalaisoikeus. Pelitalo päättää paljon tuotteestaan pyytää niinkuin meijerikin päättää maidon hinnan, tuskin sitäkään viet kaupasta maksamatta, koska sitähän pidetään yleisesti vääränä. Tuntuu, että pelejen kopiointia pidetään yleisesti hyväksyttävänä ja jopa järkevänä käytöksenä, mutta et varmasti kehtaisi kehua, että varastit kaupasta maitopurkin. Tähän loppu jeesustelu.
Niin, jotkut ihmiset maksavat mukisematta vaikka 10 euroa/litra, jos ei saa muualta halvemmalta ja tyydytään kohtaloon. Onneksi joissain asioissa voi osoittaa mieltään vaikuttavalla tavalla ilman jälkiseurauksia.

Tämä äärikapitalistinen ajattelu joskus ärsyttää kun jokainen haluaa tiukasti omistaa aina kaiken itse tuottamansa ja periä ihan mitä maksua vain. Onko se hyvän yhteiselon mukaista? Minusta se on loiseloa. Pitäähän korvaus saada, mutta mielivaltainen korvaus ei ole hyvä vaihtoehto kun se yleensä on järjetön.

Hyvässä elokuvassa on isompi budjetti ja sen tekeminen vie saman verran tai vähän vähemmän aikaa kuin hyvän pelin tekeminen. Pelit ovat tietääkseni ajaneet elokuvien ohi suosituimpana viihteenä. Kummassakin tapahtuu piratismia. Elokuvissa on tapahtunut jopa enemmän kun on vanhempi keksintö ja valikoimaa siten riittää. Vertaa kuitenkin hintoja. Täällä uusi DVD-elokuva maksaa noin 30 euroa ja peli 50-60 euroa. Elokuvassa pitäisi kuluja olla paljon enemmän ja suosio ei enää suurempi kuin peleissä, mutta silti hinnat ovat alhaisemmat. Jenkeissä jopa 20 euroa yksi DVD-elokuva tai hieman alle. Miksi näin? Ja jenkkiversioissa on yleensä vielä enemmän extroja, joiden tekeminen pitäisi nostaa kuluja. Taitaa niitä turhia välikäsiä olla liian paljon täällä Euroopassa, jotka yrittävät hyötyä mahdollisimman paljon vaikka ei ole mitään tekemistä tuotteen tuottamisen kanssa.

Kansaa ei näytä noiden hintaso kiinnostavan, koska jäpinä ei tunnetusti auta mitään vaikka sen pitäisi auttaa. Joko on rahaa sen verran, että ei haittaa tai waretetaan, jos ei ole rahaa ostaa. Olet oikeassa, että yleensä waretetaan kun saadaan ilmaiseksi. Miksi halutaan saada ilmaiseksi? No kun ne hinnat on mitä on. Pelejä joita pelaan usein, löytyvät alkuperäisinä ale-korista ostettuna enemmin tai myöhemmin riippuen rahatilanteesta. Ensisijaisesti kuitenkin waretan jokaisen pelin, jota pelaan, jotta tiedän laadun. 50 euroa yhdestä kokeilusta on aika kallis opiskelijan lompakolle.

Sääli, että jotkut unohtavat sen ale-hinnan ja käyttävät itsepintaisesti ilmaista versioita. Onneksi monipelit yleistyvät ja CD-avainta tarvitaan niin pitäisi niitä alkuperäisinä tehdä mieli ostaa. Tietysti voi sen avaimen netistä ottaa, mutta yleensä kaikki on jo joillakin käytössä ja välillä ei pääse serveriin niin kyllä sapettaa ja euroja alkaa kaivamaan taskusta.

Tämä äärikapitalistinen ajattelu joskus ärsyttää kun jokainen haluaa tiukasti omistaa aina kaiken itse tuottamansa ja periä ihan mitä maksua vain. Onko se hyvän yhteiselon mukaista? Minusta se on loiseloa. Pitäähän korvaus saada, mutta mielivaltainen korvaus ei ole hyvä vaihtoehto kun se yleensä on järjetön.

Varastaisivat sitten kaikilta tasapuolisesti eivätkä vain rokottaisi yhtä alaa. Outo ajattelutapa, että pelien hintaan voitaisiin vaikuttaa varastamisella, joka vain ennestään edesautaa hintojen kohoamista - eihän se ole tähänkään asti purrut.

Piratisimi vie ensin pienemmät pelitalot, koska niillä ei ole paljoa liikkumavaraa budjetissa kun taas isommat valtaavat pienien markkina-alueet tai pienemmät alkavat toimimaan isompien alaisuudessa. Kohta meillä on käsillä ean kaltaisten jättien monopoli. Ne sitten myyvät niitä pelejä, jotka kannattavat piratismista huolimatta ja riskinotto pienenee eikä pelitarjonta ole niin laajaa.

Luulen, että tulevaisuudessa pelit ovat juuri näitä nettipelejä joita ei voi serveripohjaisuuden takia warettaa. Niissä sitten peritään 10dollaria kk maksua käyttäjiltä, että voi olla, että moni warettaja jää nuolemaan näppejään ja pelaa ware windowsin pasianssia.

Kyllä pistää vihaksi kaikenmaailman jeesustelijat, jotka arvostelevat myymälävarkaita, mutta varastavat kuitenkin itse ohjelmia ja pelejä silmittömästi. Enemmän myötätuntoa riittää sille myymälävarkaalle, joka ottaa sen maidon hyllystä nälkäänsä (tosin Suomessa kukaan ei näe nälkää) kuin selittelevä piraatti. Senkun varastatte ei siihen näköjään pysty puuttumaan, mutta hyväksyntää on turha hakea.

Originally posted by Dobermann
Varastaisivat sitten kaikilta tasapuolisesti eivätkä vain rokottaisi yhtä alaa. Outo ajattelutapa, että pelien hintaan voitaisiin vaikuttaa varastamisella, joka vain ennestään edesautaa hintojen kohoamista - eihän se ole tähänkään asti purrut.

Piratisimi vie ensin pienemmät pelitalot, koska niillä ei ole paljoa liikkumavaraa budjetissa kun taas isommat valtaavat pienien markkina-alueet tai pienemmät alkavat toimimaan isompien alaisuudessa. Kohta meillä on käsillä ean kaltaisten jättien monopoli. Ne sitten myyvät niitä pelejä, jotka kannattavat piratismista huolimatta ja riskinotto pienenee eikä pelitarjonta ole niin laajaa.

Luulen, että tulevaisuudessa pelit ovat juuri näitä nettipelejä joita ei voi serveripohjaisuuden takia warettaa. Niissä sitten peritään 10dollaria kk maksua käyttäjiltä, että voi olla, että moni warettaja jää nuolemaan näppejään ja pelaa ware windowsin pasianssia.

Kyllä pistää vihaksi kaikenmaailman jeesustelijat, jotka arvostelevat myymälävarkaita, mutta varastavat kuitenkin itse ohjelmia ja pelejä silmittömästi. Enemmän myötätuntoa riittää sille myymälävarkaalle, joka ottaa sen maidon hyllystä nälkäänsä (tosin Suomessa kukaan ei näe nälkää) kuin selittelevä piraatti. Senkun varastatte ei siihen näköjään pysty puuttumaan, mutta hyväksyntää on turha hakea.
Ei voi mitään. Useat ihmiset ovat puhtaasti tuollaisia. Kuinka moni tälläkin palstalla tekisi ihan mitä huvittaa, jos ei olisi lakia ja varsinkin mitään virkavaltaa? Waretusta ei voi estää niin se loistaa. Esim. kaupasta lähtisi tavara yhtälailla, jos ei olisi mitään valvontaa.

Luulenpa, että tulevaisuudessa saadaan joku valvonta verkonkäytölle ja pystytään selvittämään, mitä käyttäjät lataavat. Nyt sen estää tekniikka ja laki.

Löydät lompakon maasta ja siellä on 10 000 euroa rahaa. Lompakosta löytyy myös lompakon omistajan tarkat henkilötiedot eli se pystyttäisiin palauttamaan oikealle omistajalle. Mitä teet? Otat rahat vai viet lompakon poliisiasemalle rahojen kanssa ja pyydät palauttamaan oikealle omistajalle? Siinä voi jokainen miettiä, miten ahne loppujen lopuksi on, jos tulee tilaisuus.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Originally posted by Dopey
Vuoden :david: palkinto tälle. Ostaisitko multa sillan Lauttasaaresta?

Siis, jos waretan jonkun pelin itselleni, pienennänkö vai kasvatanko sen pelin markkinoita? Mielestäni en vaikuta sen pelin markkinoihin... Tai sit mä oon tosiaan niin :david: että en vaan tajua.

Originally posted by andor
Siis, jos waretan jonkun pelin itselleni, pienennänkö vai kasvatanko sen pelin markkinoita? Mielestäni en vaikuta sen pelin markkinoihin... Tai sit mä oon tosiaan niin :david: että en vaan tajua.
Siis väität ihan tosissasi että jos pelejä ei kertakaikkiaan voisi kopioida niin et pelais ikinä mitään peliä? En usko joten jälkimmäinen vaihtoehto on se oikea.

Niin joo, kaikille vaan sama palkka ja sit koodaillaan pelejä toisillemme. Neuvostoliitto ja muut toimivat kommunismitaloudet. ems. ovat jo todistaneet ettei markkinatalouden lait toimi. Jos tavaran hinnoittelu ei miellytä on eettisesti perusteltua varastaa.
Hyvässä elokuvassa on isompi budjetti ja sen tekeminen vie saman verran tai vähän vähemmän aikaa kuin hyvän pelin tekeminen.
Laskes huviksesi, miten monta leffaa ja toisaalta miten monta peliä vuodessa julkaistaan. Iso osa noista peleistä ei pääse voitolle joten plussatulokset pitää repiä niistä muutamasta jonka kaikki ostaa. Vaikka markkinat on kasvaneet hurjasti menee pieniä pelifirmoja nurin koko ajan. Yhden pelin julkaisu on älytön taloudellinen riski kun iso poppoo vääntää duunia pari vuotta jonkun maksaessa palkat kassavirran ollessa tasan nolla. Sitten peli julkaistaan ja parissa kuukaudessa pitäis tulla rahaa niin että kymmenien miestyövuosien kehityskulut katetaan ja jää vähän fyrkkaa muillekin osapuolille.
Ensisijaisesti kuitenkin waretan jokaisen pelin, jota pelaan, jotta tiedän laadun. 50 euroa yhdestä kokeilusta on aika kallis opiskelijan lompakolle.
Kuullut demoista ikinä?

En tiedä mitä cheisseä te muut jauhatte, mutta ainakin minä tajusin ketjun aloittajan kysymyksen. Vanhoja laillisia pelejä voi imuroida helposti mainiolta sivustolta, joka kerää työkseen "abandonwarea". Näiltä tyypeiltä löytyy suunnilleen kaikki lapsuuden legendaariset pelit pacmanista lomaxin seikkailuihin. Käy täältä tsekkaamassa:

http://www.the-underdogs.org/

Huomioi että jos tarkoitit vanhoja "uusia" pelejä, kuten Carmageddon, tomb raider sun muut, ne ovat vielä kaupallisia ja niistä ei löydy underdogseilla muuta kuin ehkä arvostelu.

Ja kaikki "waretus on pahasta, netistä mitään pelejä saa", joskus "ilmaisia vanhempia pelejä" ei tarkoita automaattisesti DC++:n pelottavaa, mutta AH niin tyydyttävää maailmaa.

Näin virsi kaunis.

Noh.. pakko kai vetää offtopikkia tästä warekeskustelusta. Itse ostan vain pelit joita tiedän pelaavani pitkään. Eli Unreal Tournament 2003 joka on vallan mainio peli ja siinä on loistavia modeja joita jaksaa pitkään. Pelejä joissa ei ole online-peli mahdollisuutta ei todellakaan tule osteltua koska pelien elinikä on noin pari viikkoa ja opiskelijana ei ole varaa maksaa 50€ parin viikon huvista, tai pahimmassa tapauksessa paskasta pelistä.

Mutta ontopic. Latauksesta onkin jo paljon vinkkejä mutta esim. töissä jos koneelle pääset voit tuhlata kallista työaikaa esim www.miniclip.com. Paljon selaimella pelattavia pelejä:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom