Ihon reaktiot rasituksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hese
  • Aloitettu Aloitettu
Löysin itsestäni taas uusia piirteitä. Kolme viimeisintä viikkoa on vatsojen treenauksen yhteydessä tullut uskomattomia iho-ongelmia.

Niin hauskalta kuin se kuulostaakin joka kerran , kun olen tehnyt voimapyörää niin naamaani nousee sellaisia punaisia pisteitä. Eilen mentiin sitten jo niin pitkälle, että siippakin kysäisi kotona, että onko sulla joku rokko.

Yleensä ne ovat poistuneet yön aikana, mutta nyt otsa on kuin tuhkarokon jälkeen. Työkaveritkin ihmettelivät aamusella.

Voimapyörää olen tehnyt aktiivisesti yleensä aina vatsojen treenauksen yhteydessä. Ruokapuoli on hoidossa. Kysymys kuuluukin, että miksi tämmöisiä oikein nousee tähän otsikkoon? Pitääkö minun hylätä yksi lempiliikkeistäni kasvo-ongelmien takia? Ei nimittäin ole hauska vastata tuolla, että: "mikset sä tee voimapyörää?" "No, kun iho reagoi siihen ihmeellisesti. Patti pitäisi nousta tuonne pakkiin, mutta se lipsahtaakin 70 senttiä ylemmäs."

Kiitos.

Todella erikoinen ongelma, enpä ole koskaan vastaavaa kuullut. Ettäkö rasitus tekisi tuollaista? En nyt kiellä etteikö näin voisi olla. Miten esim. lisäravinteiden käyttö, monillahan kreatiini pukkaa ties minkänäköstä näppylää esille, jotkut valittavat jopa proteiinin tekevän samaa. Mutta jos tuosta ymmärsin oikein niin muut liikkeet eivät tuota tuollaista ongelmaa? Ei keksi mitään syytä miten jokin yksittäinen liike laukaisisi tuollaisen reaktion. Totahan vois käydä ihan vaikka terveyskeskuksen poppatohtorilta käydä kysymässä, jos täältä nyt ei satu kukaan mitään ratkaisua keksimään. Lääkäri voisi tuohon jonkin ratkaisun jopa keksiä..

Jep. Millään muulla liikkeellä en saa tuollaista aikaan. Kreatiinia käytän palkkarissa (käyttänyt jo useita vuosia). Proteiinimerkkikään ei ole muuttunut mihinkään. Kun olisi täällä verstaala tuo digikamera paikalla niin kuvaisin otsani. On nimittäin aika hupaisan näköinen. Ei ole tullut kreatiinia tankatessakaan tämä ongelma esille.

Olen kyllä itsekin pohdiskellut kaikenlaista, jopa allergiaal, mutta ei ihminen voi olla allerginen vatsalihasliikkeille. Oliskohan syynä, että päähän pukkaa painetta aivan perkeleesti liikkeen aikana ja silloin iho reagoi?

Pintaverisuonet vähän katkeilee jolloin vähän verta hyytyy joka sitten kuultaa ihon läpi. Tapahtuu kun pinnistää lujaa. Itse huomaan joskus kovan penkkitreenin jälkeen jokusen pisteen.

Toi Dobermannin ehdotus kuulostais kyllä ihan loogiselta, outoa silti ettei muissa liikkeissä, esim kyykätessä tai prässissä tapahdu tollasta niissä kuitekin paineet on vielä paljon hirveämmät. Kaikennäkösiä vaivoja sitä immeisiltä löytyy :)

nelkku sanoi:
Toi Dobermannin ehdotus kuulostais kyllä ihan loogiselta, outoa silti ettei muissa liikkeissä, esim kyykätessä tai prässissä tapahdu tollasta niissä kuitekin paineet on vielä paljon hirveämmät. Kaikennäkösiä vaivoja sitä immeisiltä löytyy :)

entäs jos tämä kyseinen henkilö ei tee kumpaakaan niistä? ;)

joo, voimapyörä, heikot vatsalihakset ja/tai huono hengitystekniikka räjäyttää naaman.

itsellä alussa sama ongelma, kun ei jaksanut kuin muutaman.

kyllä se siitä helpottaa, kun keskivartalosi voimistuu.

niinjoo, ja kyseessä ei siis ole mikään iho-ongelma, vaan niinkuin doberman sanoi, verisuonten katkeilua.

Tuota noin.

Olen tuota voimapyörää tehnyt kyllä aika kauan, että en kyllä allekirjoittaisi noita huonoja vatsalihaksia. Treenitaustaakin on jo about 5 vuotta. Aikaisemmin ei ole tätä ongelmaa ollut voimapyörän tekemisessä. Tekniikkakin pitäisi olla ok eli vatsoihin saan sen ottamaan helvetin hyvin. Pitäisi varmaankin tsekkailla tuota hengitystä tarkemmin.... Täytyypi tänään tsekkailla pari sarjaa testimielessä ja katsoa illalla peiliin, josko naama ei olisi kuin kin-sala-aura-keb-ton.

Ps. Juffe. Voi ei jäin kiinni.

Niin en nyt tiedä, että liittyykö tämä taas hirveästi aiheeseen.

Itelläni psori ei niinkään näy punaisena naamassa normaalisti. Näkyy vain kuivaa ihoa ja jossakin määrin pientä punotusta. Auta armiais kun käydään tekemässä kova penkki/maastanosto/muu vastaava liike niin naama on täynnä punaisia "laikkuja". Nuo putkahtavat siis yleensä vain kovassa rasituksessa eteen. Tuo on tietenkin aika äärimmäinen mahdollisuus ja uskokin, että kyse on jostain huomattavasti lievemmästä ilmiöstä, kuten tuossa dobermanni jo totesikin.

Joopa joo. Punaiset pienet pisteet ovat tuttuja treenin jälki-ilmiöitä. Esim. kovan käsitreenin jälkeen kyynärvarret ovat hurjan näköiset: täynnä pientä punaista pistettä ja laikkua. Samoin minulle tulee olkapäätreenin jälkeen hartian/kaulan seudulle verenpurkaumia.

Minulla nämä iho-oireet kylläkin häviävät viimeistään seuraavaan aamuun mennessä, mutta epäilen, että nuo naamatauluun tulevat pisteet ovat aivan tavallisia verenpurkaumia. Se, miksi ne juuri kasvoihin tulevat, onkin sitten erikoisempi juttu...

Jamaha sanoi:
Joopa joo. Punaiset pienet pisteet ovat tuttuja treenin jälki-ilmiöitä. Esim. kovan käsitreenin jälkeen kyynärvarret ovat hurjan näköiset: täynnä pientä punaista pistettä ja laikkua. Samoin minulle tulee olkapäätreenin jälkeen hartian/kaulan seudulle verenpurkaumia.

Minulla nämä iho-oireet kylläkin häviävät viimeistään seuraavaan aamuun mennessä, mutta epäilen, että nuo naamatauluun tulevat pisteet ovat aivan tavallisia verenpurkaumia. Se, miksi ne juuri kasvoihin tulevat, onkin sitten erikoisempi juttu...
kyl mulla on välillä naama täynnä punaisia pisteitä varsinkin maastavedon tai prässin jälkeen. ei nyt joka kerta mutta aika usein. kyllähän se kun kattoo jotain kunnon kyykky tai veto videota aina silloin tällöin joltain menee nenästä verisuoni
tai pärstässä näkyy verisuonia mitä ei normaalisti näy. itellä pisteet häviää päivässä tai parissa

Mulla alkaa silmät punoittamaan voimapyörää tehdessä. Sama mekanismi varmaan molemmilla.

Vaikka ei nyt varsinaisesti liity asiaan itselläni tulee myös ihon kuivuutta, eli ojentajien "ulkosyrjät" on ihan tosi kuivat..Ei tosin vaikuta mihinkään millään tavalla, vähän ihmetyttää vaan..

Alkuperäiselle kysyjälle: Suosittelisin että tosiaankin tarkistaisit sen hengitystekniikan, eli muista hengittää! Jos pidätät hengitystä ja päähän tulee kauhea paine, voi tuollaista ehkä tapahtua (?). Itse ainakin opettelin oikean hengitystekniikan saatuani ponnistuspäänsäryn jalkaprässistä (ei kiva!), tällä ei siis tunnu päässä samanlainen paine. Se mihin en kyllä löydä selitystä on miksi noi ilmiöt on tullu vasta nyt, jos treeniä takana tosiaanki on 5v.. Laittaisin sitten ehkä enemmän allergian puolelle (jonka voi aiheuttaa joku ihan muu kun vatsalihasliikket). Jos ei muuta, käy testissä tai lääkärillä?

Paluu juurille auttoi tähän ongelmaan. Testasin eilen tarkkailemalla tekniikkaa. Päässä paine väheni huomattavasti, kun hitusen verran nostin päätäni ylös (saattaisikohan henki kulkea paremmin).

Ratkaisu on siis löytynyt ja täydellisen vartalon tavoittelu jatkuu taas normaalia tietään :kippis1:

Kiitos kaikille.

Back
Ylös Bottom